Jump to content
  • Sign Up

Recommended Posts

Ik dacht dat het draadje banden er al was, want een tijdje geleden hebben we het uitgebreid gehad over zomer- en winterbanden. Over een paar weken verwacht ik mijn rode monster :innocent: en vóór die tijd wil ik toch wel een definieve keuze hebben gemaakt voor de banden. 

Het worden ws vierseizoenenbanden, maar ik meen me te herinneren dat er twee merken aan top staan: Michelin Crossclimate en nog eentje. Welke is dat?

Posted (edited)

Hmm, ik weet niet of die test nou de juiste insteek heeft over vierseizoenenbanden: in de zomer zijn ze beter dan de winterbanden en in de winter beter dan de zomerbanden. Weinig verrassend. 

En: 

Bovendien besparen vierseizoenenbanden tijd en geld. Ze zijn dus al met al een zinvolle investering.

Nou, ik kies mijn banden in eerste instantie om de veiligheid op de weg en niet om geld te besparen. 

Edited by Hippe lip

56 minuten geleden, Hippe lip zei:

Hmm, ik weet niet of die test nou de juiste insteek heeft over vierseizoenenbanden: in de zomer zijn ze beter dan de winterbanden en in de winter beter dan de zomerbanden. Weinig verrassend. 

En: 

Bovendien besparen vierseizoenenbanden tijd en geld. Ze zijn dus al met al een zinvolle investering.

Nou, ik kies mijn banden in eerste instantie om de veiligheid op de weg en niet om geld te besparen. 

Geheel mee eens. Bovendien is geld besparing te betwijfelen. Tijds besparing is alleen het 2x per jaar half uur voor het wisselen (overleef je ook wel weer, denk ik)

Dat is tevens de reden dat ik zomer en winterbanden heb. (zowel in de zomer als in de winter beter dan 4-seizoenen).

De 4-seizoenen banden zijn ook voornamelijk op de markt gekomen vanwege de mogelijke aansprakelijkheid in Duitsland bij een ongeluk (periode 01-10 tot 01-04)

Opvallend vind ik de ontwikkelingen in die vierseizoenenbanden de laatste jaren wel. Een paar jaar geleden keek ik daar nog naar, maar toen waren ze zó veel slechter dan de zomerbanden dat ik er niet over piekerde om ze aan te schaffen. 

Tegenwoordig zijnze zó veel verbeterd dat ik ws de stap wel ga nemen. Dit is echt een ontwikkeling die zich in de laatste twee, hooguit drie jaar heeft afgespeeld. Kijk alleen maar eens naar de verschillen tussen de ANWB-tests van die banden in 2017 en 2018. Echt enorm!

Is er hier iemand die op vierseizoenenbanden rijdt? Ik ben zo nieuwsgierig of dat meer geluid produceert dan gewone zomerbanden.

Als je de 4 seizoenen vergelijkt met zomerbanden (18") van Goodyear, dan is het rolgeluid hetzelfde (69DB)

Goed te vergelijken op https://banden.autoweek.nl/

Let wel op: de rolgeluid waarde van het bandenlabel zegt iets over het geluid dat de band afstraalt naar de omgeving. Dat wordt vooral bepaald door het profiel van de band. Het geluid binnen in de auto wordt vooral bepaald door de stugheid van het loopvlak en de wangen van de band. Een band met een lagere dB waarde hoeft dus in de auto niet stiller te zijn.

Dat Klinkt logisch. Bestaan er ook testen voor band geluid binnen?

Ik heb de Goodyear Vector 4 seasons Gen-2 laten monteren bij aflevering en die bevallen erg goed en zijn stil in de auto, kwamen ook erg goed uit de test.

Posted (edited)

Ik heb de Michelin Cross climates er vanaf het begin onderliggen. Doen het prima en stil (natuurlijk heb ik geen echt vergelijk).

De testen zijn allemaal goed (zijn er nog slechte banden?); volgens metingen (69 dB) zijn ze stiller dan sommige anderen. Ik heb gewoon een keuze gemaakt en heb er geen spijt van. Overigens: het oog wil ook wat. Voor mij ziet het profiel er leuker/mooier (en hier heb je wel linkse en rechtse) uit dan de meeste andere banden (yep, geheel persoonlijk).

Edited by Sigmasailor

Het vreemde is dat die CrossClimates in 2016 bovenaan stonden en met goede scores (https://www.anwb.nl/auto/tests-en-specificaties/bandentests/allseasonbandentest/as-205-55-r15-v) terwijl ze in 2018 (https://www.anwb.nl/auto/tests-en-specificaties/bandentests/allseasonbandentest/as-175-65-r14-t) op de vijfde plaats staan met slechtere scores. 

Zou dat kunnen komen omdat de test in 2018 met kleinere banden is?

Oh, en als je wilt weten waarom de Tesla-banden veel stiller zijn, kijk hier. Aan het eind van de video weet je waarom.

Kan dat niet met élke band?