Ga naar inhoud
Onderdelenshop24.com

Aanbevolen Berichten

Geplaatst
10 uur geleden, JvdHeuvel zei:

Zelfde probleem hier, bij mij is er al een reparatie uitgevoerd na een sterk ratelend geluid. 5 weken de e-niro kwijt omdat het onderdeel niet beschikbaar zou zijn. Na de reparatie leek het opgelost, maar nu 2 weken later hoor je het al weer. Het aantal berichten hierover neemt flink toe, het begint er op te lijken dat Kia een groot probleem heeft, maar nog geen oplossing? 

Of..............het blijkt geen "probleem" te zijn.

Alles is nieuw en ook de monteurs hebben hier geen ervaring mee. Kan er gewoon bij horen.

Geplaatst

Het was het differentieel en het duurde toch echt 5 weken. Het probleem begint met een zacht ratelend geluid bij optrekken wat met een paar weken steeds luider wordt. Maakt meer lawaai dan een oude diesel ;), dat was na zo'n 14000km op de teller. Na de reparatie maakt de auto nu vooral rare geluiden bij zo'n 65 en vooral bij 128 km/h. Dus afwachten maar weer wat er gaat komen. Mijn e-niro kwam van de eerste boot. Een collega heeft exact hetzelfde probleem gehad, die auto kwam van de 2e boot. Ook zijn e-niro heeft wekenlang bij de dealer gestaan. Er zat dus behoorlijk wat verschil in levertijd van deze twee auto's, vandaar dat ik denk dat het niet zo maar om enkele e-niro's gaat met dit probleem. Ik las in dit topic ook wat opmerkingen over de regeneratie, die heb ik altijd op 3 staan en gebruik het linker handeltje om te stoppen. Na wat gewenning lukt het prima om maximaal te regenereren en de rem weinig tot niet te gebruiken. Ondanks het huidige probleem is het verder een perfecte auto en ik heb er ook rekening mee gehouden dat er kinderziektes voor kunnen komen. Ik ga ervan uit dat ze het uiteindelijk wel op gaan lossen. 

Geplaatst

Hmm, bij mij hoor je dat geratel vooral tijdens het afremmen (regenereren); bij (vooral rustig) optrekken hoorde ik eerst niets maar begint de laatste weken een zelfde rateltje te komen. Differentieel? Zou zomaar kunnen; dat verklaart in ieder geval het snelheidsafhankelijke rateltje. Je mag toch aannemen dat ze inmiddels een handjevol onderdelen hebben liggen in Duitsland? Anders kan het toch wel wat sneller met luchtpost? Vijf weken klinkt toch wel als erg lang.

Overigens is de ratel nog steeds niet zo erg dat ik me echt zorgen maak; de monteur bevestigd die gevoelens. Enfin, nog een paar weken en ik weet wat er loos is.

Geplaatst
19 minuten geleden, Sigmasailor zei:

Je mag toch aannemen dat ze inmiddels een handjevol onderdelen hebben liggen in Duitsland? Anders kan het toch wel wat sneller met luchtpost? Vijf weken klinkt toch wel als erg lang.

Met dit tempo lijkt het er meer op dat Kia zijn onderdelen distribueert met dezelfde boot als waarmee de auto's onze kant op komen.

Geplaatst

Prima om een voorraadje op te bouwen. Die voorraad is er na een half jaar toch gewoon? Ik heb begrepen dat de NL onderdelen voor Kia uit D komen. Moet in een dagje geregeld zijn dus. Kia weet dat er meerdere e-Niro's een vergelijkbaar probleem hebben (denk ik) en heeft natuurlijk een keurig voorraadje voorhanden. Zal vast wel sneller gaan dan 5 weken. Mijn dealer weet al een maand van het probleem en zal vast al e.e.a. besteld hebben.

Geplaatst (aangepast)
14 uur geleden, Sigmasailor zei:

Prima om een voorraadje op te bouwen. Die voorraad is er na een half jaar toch gewoon? Ik heb begrepen dat de NL onderdelen voor Kia uit D komen. Moet in een dagje geregeld zijn dus. Kia weet dat er meerdere e-Niro's een vergelijkbaar probleem hebben (denk ik) en heeft natuurlijk een keurig voorraadje voorhanden. Zal vast wel sneller gaan dan 5 weken. Mijn dealer weet al een maand van het probleem en zal vast al e.e.a. besteld hebben.

Wishful thinking, noemen de Engelsen dat.

Als het om garantie gaat, denk ik niet dat die dealer zomaar op eigen houtje onderdelen gaat bestellen. Dan moeten ze die nl. ook zelf betalen. Die onderdelen komen pas als Kia-NL zegt dat het onder de garantie valt en die zal dan ws die onderdelen bestellen. En Kis-NL maakt daar natuurlijk niet bijzonder haast mee.... :no:

aangepast door Hippe lip
  • 2 weken later...
Geplaatst

Ook in Frankrijk zijn er een aantal ratelende e-Niro's. Daar is de primaire overbrenging van de motor naar het differentieel als bron geïdentificeerd. De olie hieruit is geanalyseerd; hierbij werden slijtageproducten (ijzervijlsel) aangetroffen, afkomstig van de tandwielen. Bij een paar auto's is de 'versnellings'-bak vervangen, met wisselend succes. Op zich niet vreemd, want als het tandwiel op de motor-as al teveel beschadigd is, moet dat (inclusief motor?) ook vervangen worden. 

Bron: https://forums.automobile-propre.com/topic/bruit-groupe-moteur-réducteur-anormal-sur-e-niro-64-kwh-14510/?page=9

In die thread ook een paar filmpjes met het geluid dat wordt geproduceerd.

IMG_20190628_190013.jpg

IMG_20190627_145024.jpg

Geplaatst

Zo, dat ziet er ingrijpend uit zeg.

Vandaag zelf stap 1 van het Kia 'protocol' achter de rug. Er zou het nodige gemeten (spelingen?) en nog eens geluisterd zijn. Enfin wat ik al een tijdje vermoed is net als een maand geleden door de dealer nogmaals bevestigd; er komt een ratelend geluid uit dat niet alle e-Niro's maken. Stap 2 van het protocol betekend dat de 'reductiebak' gedemonteerd moet worden en indien nodig (er moet dan geïnspecteerd worden) dienen er dan onderdelen vervangen te worden. Die zouden er dan een dag later al zijn. Voor volgende maand vervolgafspraak gemaakt.

O, ja: laadkabel wordt omgeruild. Ik zag dat mijn leen e-Soul een mooie Kia kabel heeft. De kabel die ik bij de e-Niro geleverd is is een merkloze (met erg slecht rubber).

Als ik die plaatjes hierboven zie vraag ik me of er in die bak iets ratelt of dat het in de spline verbinding tussen bak en motor zit. In dat laatste geval snap ik ook dat het probleem niet definitief opgelost wordt door alleen de bak te vervangen. Enfin, wordt vervolgd; het heeft de aandacht.

Geplaatst
6 uur geleden, Sigmasailor zei:

Als ik die plaatjes hierboven zie vraag ik me of er in die bak iets ratelt of dat het in de spline verbinding tussen bak en motor zit. In dat laatste geval snap ik ook dat het probleem niet definitief opgelost wordt door alleen de bak te vervangen. 

Klinkt niet logisch dat het de splineverbinding zou kunnen zijn. Die ligt buiten de bak en als ik het verhaal van @Case lees dan is er in sommige gevallen ijzervijlsel in de bak gevonden. Kennelijk loopt het daarin niet echt lekker....

Geplaatst

Zit wat in, ik kan me toch al niet voorstellen dat een spline verbinding iets met uitlijnen of smeren te maken heeft. Dat zijn allemaal passingen waar je niet veel aan kunt instellen. Als er schade in de reductiebak zit zou vervangen een afdoende maatregel moeten zijn, tenzij de schade er voor gezorgd heeft dat (bijvoorbeeld door trillen ingaande as) ook de E-motor beschadigd is.

• Like 1
Geplaatst

Zou kunnen, maar dat zou redelijk lomp zijn; tenzij er iets fout is gegaan in de pasvlakken toleranties waardoor de onderdelen net niet goed op elkaar aansluiten maar wel alle bouten conform spec aangehaald zijn. Maar het verklaart niet direct het ijzervijlsel in de reductiebak. Tenzij (alweer een aanname) er zoveel dwarskracht op de ingaande as komt dat deze vervormt en daardoor voor schade in de bak zelf zorgt. Dit zou verklaren waardoor het geluid steeds iets harder lijkt te worden. Het zou ook verklaren waarom motor en bak samen vervangen worden (zag ik bij Tweakers).

Kortom; interessante case om eens helemaal uit te zoeken. Ik neem maar even aan dat Kia dat allang gedaan heeft.

Geplaatst (aangepast)

Ik had ook het bekende ratelprobleem.

Afgelopen week is de "versnellingsbak" vervangen, nadat men eerst zonder succes de spiebaan "ingevet" had. Het geratel is bij mij verdwenen. De dealer had het erover dat hij op andere vestigingen ook klanten heeft met hetzelfde probleem.

Heb er overigens wel een "brom" voor teruggekregen, voornamelijk op snelweg-snelheden is die aanwezig.

aangepast door dsmarty
  • 3 weken later...
Geplaatst

Volgende week gaan ze de olie uit de reductiebak aftappen (en analyseren). De week erop wordt de reparatie uitgevoerd. Onderdelen zouden al besteld zijn en zullen dus niet voor teveel vertraging gaan zorgen: TOP!

Geplaatst

Owkee; hij staat bij de dealer. Ze gaan nu oliemonsters van de reductiebak nemen. De reductiebak zou al in (de buurt van?) NL op voorraad zijn; de e-motor niet. Ben benieuwd wat ze gaan doen en hoe lang het gaat duren. Ik ben bij mijn dealer de 'eerste'.

Geplaatst

Volgende week vrijdag gaat mijn Niro naar de garage voor de 1e "intake". Monteurs waren op de hoogte van de ratel. Ben benieuwd..............

Geplaatst
Op 13-9-2019 om 08:55, King Niro zei:

Volgende week vrijdag gaat mijn Niro naar de garage voor de 1e "intake". Monteurs waren op de hoogte van de ratel. Ben benieuwd..............

Update; probleem erkent; wordt contact gelegd met KIA Nederland of zij nog andere tests nodig vinden. Anders wordt reductiebak vervangen. Kan er wel gewoon mee blijven rijden.

Garage had zelf als optie al eens (bij andere Niro) de bak omgedraaid (schijnt te kunnen) maar dit werkte helaas niet.

Tip; ratel is het best waarneembaar is Sportstand en regeneratie stand 2. 

Tevens banden trilling aangekaart; is ook bekend, meestal 1. hoogteslag door transport of 2. slecht gebalanceerd (schijnt Kia geen kei in te zijn)

Mijn winterbanden komen er rond eind oktober op, ben benieuw of dat verschil maakt (trilling is bij mij heel licht, en alleen rond de 130 km/h.Ik rijd bijna geen snelweg, dus weinig last van en niet echt een probleem voor mij).

Als er nieuws is meldt ik me weer :) 

• 2 weken later...
Geplaatst (aangepast)

Zo weer terug van vakantie. De dealer had de e-motor al ruim van te voren besteld (zou er vorige week zijn dacht de dealer medio september nog) en die zou er in de afgelopen weken ingezet worden; oliemonsters wezen uit dat de reductiebak in orde is. Enfin (inderdaad 'Wishfull thinking'); de dealer is door de importeur voor de gek gehouden: er is geen nieuwe e-motor voorradig in NL (zeggen ze).

Al met dus al 3x (dus 6x op en neer rijden) voor niks (want geen oplossing) bij de dealer geweest. Er is nu wel een zeer zorgvuldige analyse doorgevoerd; jammer dat het Kia protocol geen rekening houdt met de tijd van de klant. Er komt een (vierde!) afspraak om van het geratel af te komen; zal niet voor eind oktober zijn begreep ik.

Kia (overigens goed verstopt achter de bekende customer frustration firewall van vriendelijke telefonistes en dus onbereikbaar) heeft zijn zaakjes niet zo best voor elkaar; reserveonderdelen zijn er 'gewoon' niet. Communiceren over het nu verder gaat is, nu ben ik vriendelijk, wat 'moeizaam'.

Het goede nieuws: ik heb een nieuwe laadkabel met Kia logo's erop. Die kabel voelt een stuk beter aan dan het prul wat ik bij levering meekreeg.

Heeft iemand een direct telefoonnummer naar een persoon bij Kia; de nummers op de website zijn zo goed als waardeloos.

aangepast door Sigmasailor
Geplaatst
Update; probleem erkent; wordt contact gelegd met KIA Nederland of zij nog andere tests nodig vinden. Anders wordt reductiebak vervangen. Kan er wel gewoon mee blijven rijden.
Garage had zelf als optie al eens (bij andere Niro) de bak omgedraaid (schijnt te kunnen) maar dit werkte helaas niet.
Tip; ratel is het best waarneembaar is Sportstand en regeneratie stand 2. 
Tevens banden trilling aangekaart; is ook bekend, meestal 1. hoogteslag door transport of 2. slecht gebalanceerd (schijnt Kia geen kei in te zijn)
Mijn winterbanden komen er rond eind oktober op, ben benieuw of dat verschil maakt (trilling is bij mij heel licht, en alleen rond de 130 km/h.Ik rijd bijna geen snelweg, dus weinig last van en niet echt een probleem voor mij).
Als er nieuws is meldt ik me weer  

Heb je inmiddels meer nieuws over de ratel? Die van mij staat nu week bij garage, onderdelen zijn besteld.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Geplaatst

nee, nog niet, ben ook op vakantie nu (niet met E-niro :) ). Kon er mee door rijden en zal over 2 weken eens bellen of er een diagnose is gesteld.

• 2 weken later...
Geplaatst

Goed bericht van de dealer. Ze hebben een nieuwe motor; die wordt er komende dinsdag ingezet. Ik heb de importeur gevraagd waarom het zo lang duurt: beetje flauw verhaal van beperkte voorraad en keuze tussen nieuwbouw en aftersales. Ik had eigenlijk verwacht dat er een modificatie moest komen die wat tijd nodig had; zou een veel sterker antwoord geweest zijn. Openheid is niet iets wat Kia 'verweten' kan worden.

Geplaatst

Zo, de nieuwe motor zit er in. Eindelijk is mijn auto oorverdovend stil geworden. Ik weet nu pas hoeveel geluid de ratel produceerde, het is echt een verschil. Ik heb begrepen dat er wel een modificatie is geweest. De motor heeft een ander onderdeel nummer, er zit een verstevigingsplaat tussen de motor en de bak en de bevestiging schijnt ook steviger te zijn, ik begreep iets van doorlopende bouten. Dan zal de uitgaande as ook wel langer zijn. De rammel is bij helemaal weg, nu hopen dat het zo blijft.

• Like 4

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Nieuwe Aanmaken...