Ga naar inhoud
Onderdelenshop24.com

Aanbevolen Berichten

Geplaatst (aangepast)

Hoi allen,

Ik weet niet of dit al op het forum staat maar wil graag mijn ervervaring delen, zodat dit jou hopelijk kan helpen.

Als je zover bent dat je de remklauw aan de kant hebt gehangen, de houder van de remblokken hebt verwijderd, en de 2 schroefjes uit de schijf hebt gedraaid (eventueel met slagmoer schroevendraaier, na wat wd40 erop te hebben gespoten, ze kunnen goed vast zitten) dan moet je even bedenken hoe lang die schijf er al ongemoeid op zit. Hij steekt over de naaf en handremschoentjes heen. Er kan best wat roest aanwezig zijn. Vastgeroest is het toch al gauw.

Spuit eerst maar eens wat wd 40 waar de schijf om de naaf zit, maar ook via de openingen tussen de voor en achterkant van de schijf waar normaal de hitte kan ontsnappen, spuit het daar maar naar binnen, en ook nog bij de 5 tapeinden die uit de schijf/naaf steken. Laat dit eventjes intrekken.

Dan komt het belangrijkste wat ik eerst niet goed deed. Haal het rubber dopje uit de schijf, en draai de schijf totdat je via de opening van het gat een tandwiel kan zien. Hiermee kun je de remschoenen binnen in de schijf stellen. Je pakt een platte schroevendraaier en gaat via het gat het tandwiel bedienen. Doe dit op gevoel en probeer er wat mee te oefenen. Draai het tandwiel eerst naar BUITEN om de renschoentjes naar binnen te draaien. Doe dit totdat je niet verder kan. Hierna kun je de remschijf er na een paar goede tikken prima afhalen. De remschoentjes houden de schijf tegen als je deze handeling overslaat of in tegengestelde richting uitvoert. Dan kost het veel moeite en kracht om de schijf eraf te krijgen en heb je kans op schade.

Zodra de nieuwe remschijf erop zit, en de 2 borgschroefjes vast zitten, draai dan het tandwiel volledig naar BINNEN. Nu zitten de handremschoentjes vast tegen de binnenkant van de schijf. (Ze gaan dus naar buiten) De schijf draait nu niet. Stel dan het tandwiel nog 10 tikjes (tandjes) terug naar BUITEN en dan zijn ze goed gesteld. De remschijf draait soepel en de remschoentjes zullen goed aangrijpen zodra de handrem bediend wordt.

(Je kan ook zelf uitvinden na hoeveel tikjes/tandjes de remschoentjes niet meer aanlopen op de schijf. Ze moeten 'net niet' aanlopen zegmaar)

Bedien dus het tandwiel van de remschoentjes in tegengestelde richting van waar de schoentjes naar toe moeten:

Tandwiel naar buiten draaien = remschoentjes naar binnen. En visa versa.

Succes!

aangepast door spostma85
Geplaatst (aangepast)

@Murcielaygo

Ik heb het niet over de remblokken met betrekking tot de remschijf.

Ik heb het over de 'Handremschoentjes' die op de naaf zitten en waar de remschijf overheen geschoven zit. Die hebben in principe wel dezelfde werking als trommelremschoentjes tegen de trommel maar ik bedoel dus echt handremschoentjes tegen binnenste van remschijf, het deel dat over de naaf geschoven zit. :)

Ik schrijf ook dat de houder van de remblokken  is verwijderd. Daarmee zijn de remblokken ook verwijderd en die doen dus verder niet terzake.

wellicht had ik overal 'handremschoentjes' moeten zetten, want ik zie dat ik soms slechts van 'remschoentjes' spreek. Daar zal de verwarring zitten. Echter spreek ik van remschoentjes binnen in de schijf, daar zitten natuurlijk geen remblokken :)

hoop dat het zo duidelijk is.

aangepast door spostma85
  • Like 1
  • 3 maanden later...
Geplaatst

Hierbij een filmpje dat soms meer zegt dan zoveel woorden:

Ander merk, zelfde principe. Met de 'parkingbrake adjuster' kun je het dus makkelijk maken om de schijf te verwijderen door de brakeshoes naar binnen te stellen.

Ik zei dat je 10 tikjes terug naar buiten moet stellen als hij helemaal naar binnen staat gesteld (en de schijf niet draait) maar ik merk dat dit te veel is bij mij. Handrem moet ik nu vrij ver aantrekken. Doe dit dus op gevoel. Loopt de schijf net wel vrij dan is het genoeg. 

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Nieuwe Aanmaken...