chippie777 Posted April 11, 2020 Posted April 11, 2020 (edited) Ik ben toe aan nieuwe voorbanden. Huidige maat is 225/45 18 merk dunlop. Wat zijn jullie ervaringen? Ik wil all season overwegen. Geluid vind ik iets belangrijker dan Verbruik. kortom wat zijn jullie ervaringen met 18 inch banden. Edited April 11, 2020 by chippie777 Quote
HenkBhz Posted April 11, 2020 Posted April 11, 2020 Ben toevallig ook aan het kijken en dit kreeg ik door vd garage:Michelin 71dbConti 72dbVredestein 70dbVerzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro Quote
Case Posted April 11, 2020 Posted April 11, 2020 Let wel op: de dB waarde die de fabrikant opgeeft, betreft het geluid dat de band produceert in het voorbijrijden, dus buiten de auto. Dat zegt weinig over het geluid in de auto. Quote
Jannic Posted April 11, 2020 Posted April 11, 2020 3 uur geleden, chippie777 zei: Ik ben toe aan nieuwe voorbanden. Huidige maat is 225/45 18 merk dunlop. Wat zijn jullie ervaringen? Ik wil all season overwegen. Geluid vind ik iets belangrijker dan Verbruik. kortom wat zijn jullie ervaringen met 18 inch banden. Ik ben wel nieuwsgierig naar je kilometrage. Quote
HenkBhz Posted April 11, 2020 Posted April 11, 2020 Heb er nu nog Vredestein winterbanden onder liggen, maar die maken ieder geval minder lawaai dan de Michelins. Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro Quote
pdakkerman Posted April 12, 2020 Posted April 12, 2020 12 uur geleden, HenkBhz zei: https://www.autobandenmarkt.nl/cgi-bin/rshop.pl?dsco=107&cart_id=CE6VBaoy3fx9eAPV.107.500663037&Breite=225&Felge=18&kategorie=6&Quer=45&ranzahl=4&rsmFahrzeugart=ALL&sowigan=GAN&suchen=Zoek+uw+banden&sort_by=Lable_3sound&Ang_pro_Seite=# Hier een zoekopdracht op alle season en op volgorde van geluid Quote
chippie777 Posted April 12, 2020 Author Posted April 12, 2020 13 uur geleden, Jannic zei: Ik ben wel nieuwsgierig naar je kilometrage. 56000 km. De voorbanden gaan verwisseld worden voor de 60K beurt. De achterbanden zijn nog prima. Quote
HenkBhz Posted April 12, 2020 Posted April 12, 2020 Mijn voorbanden zijn ook al op (Michelin’s) terwijl ik ook nog winterbanden heb. Nu 75k. Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro Quote
quorumz Posted April 12, 2020 Posted April 12, 2020 4 uur geleden, chippie777 zei: 56000 km. De voorbanden gaan verwisseld worden voor de 60K beurt. De achterbanden zijn nog prima. Wisselen ze voor en achter niet om dan?.. Voor mijn vorige auto (mercedes cla shooting break) had ik net gloednieuwe vredestein all weather banden laten zetten, gezien de hoeveelheid testen hoe zinloos winterbanden in nederland en zolang je een sneeuwvlokje op je banden hebt ook in duitsland kan rijden, ze zullen alleen wat sneller slijten. https://www.kwik-fit.nl/autobanden/vredestein/quatrac-pro/vr225-45y18qtproxl Was er erg tevreden mee (ja maken meer lawaai als je binnen zit, maar ach de niro maakt zowieso meer lawaai dan mijn mercedes dus betwijfel of je dat dan "extra" hoort) die komen ook goed uit de testen, brandstof verbruik.... dan zou ik de huidige merk / type band moeten invullen om te zien wat hij aangeeft Quote
chippie777 Posted April 12, 2020 Author Posted April 12, 2020 Nope, banden zijn nooit van positie verwisseld. Doe ik eigenlijk nooit. Nu verwissel je twee banden. Goed voor de spreiding van de kosten Quote
Jannic Posted April 12, 2020 Posted April 12, 2020 (edited) 10 uur geleden, chippie777 zei: 56000 km. De voorbanden gaan verwisseld worden voor de 60K beurt. De achterbanden zijn nog prima. 56000 km is redelijk hoor. Hoewel ik op m'n Sportage na 72000 nog boven de slijtindicatoren zat. Maar e.e.a. is natuurlijk sterk afhankelijk van het gebruik. Edited April 12, 2020 by Jannic Quote
chippie777 Posted April 13, 2020 Author Posted April 13, 2020 (edited) Ze zijn 2 mm, dus ik zou nog even mogen maar ik vind het een mooi moment om op onderzoek uit te gaan. Ik denk er aan om voor all seasons te gaan. Deze lijken mij het beste te passen in het Nederlandse klimaat. In de wintermaanden ga ik sowieso de grens niet over met de auto en die ene keer dat er een (flink) pak sneeuw ligt in Nederland laat ik de auto wel staan. Gezien de staat van de voorbanden ga ik die eerst vervangen, de achterbanden komen later wel als die tegen hun limiet aan zitten. (vroeger wisselde ik voor naar achter en achter naar voor, “nadeel” was dat je in een keer alle vier de banden moest wisselen. ) Op dit moment neig ik naar de Cross Climate Plus van Michelin. Edited April 13, 2020 by chippie777 typo's Quote
chippie777 Posted April 13, 2020 Author Posted April 13, 2020 Kan mijn laatste reactie niet meer aanpassen, maar ik kom er net achter dat het niet wordt aangeraden om met een combinatie van all seasons en zomerbanden te rijden. (bijvoorbeeld all seasons voor en zomer achter) Het is niet verboden maar ANWB en diverse andere sites raden dit sterk af. Dus achteraf was het toch beter geweest voor naar achter te wisselen zodat ik makkelijker kon overstappen op all seasons. Als ik nu wil overstappen gooi ik een aantal mm’s weg van de achterbanden. Ik zal nog eens goed meten wat de precieze profiel diepte is, misschien is het nog mogelijk om te wisselen tussen voor en achter. Quote
chippie777 Posted April 14, 2020 Author Posted April 14, 2020 Net even naar een bandenzaak geweest en ook die bevestigen dat het niet wenselijk is om met zomerbanden en all-season/winter banden door elkaar te rijden. De achterbanden hebben nog ruim 5 mm die ga ik niet weggooien. Ik heb besloten om gewoon weer voor zomerbanden te gaan. (Winterbanden kan altijd nog) Nu op zoek naar de stilste, blijkt dat de standaard Dunlop een van de stilste is. Denk dat ik maar gewoon blijf bij wat er onder zat. kunnen we weer 50K verder. Quote
Recommended Posts