WizzkidA Geplaatst 17 Maart, 2021 Geplaatst 17 Maart, 2021 Helaas, was dit van korte duur Ik had mijn HA laten updaten en kreeg toen de foutmelding: Invalid config for [automation]: [Mijn_Kia_locatie] is an invalid option for [automation] Dus bovenste regel uit Automation.yaml gehaald, maar nu zie ik geen locatie meer op de kaart en ook logfile laat geen error zien. Ook zie ik niks bij automatiseringen staan: @Richardv heb jij nog ideeën? Quote
Hippe lip Geplaatst 17 Maart, 2021 Topic Starter Geplaatst 17 Maart, 2021 Ik hoop het, want ik kom er ook niet uit helaas. 1 Quote
Richardv Geplaatst 18 Maart, 2021 Geplaatst 18 Maart, 2021 11 uur geleden, WizzkidA zei: Hey thanks voor je hulp. Ik heb nu in mijn dashboard de locatie van mijn Kia. Kan ik dan ergens ook tracken waar deze allemaal geweest is? @Hippe lip Zo ziet de config van automations er bij mij uit: Vervolgens kan ik met kaart de locatie weergeven: Dit is inderdaad hoe je het doet. Wil je hem laten zien waar hij is geweest...... Verhoog de uren om weer te geven... niet 0, maar bijvoorbeeld 24.... in je database staat waarschijnlijk maar 7 dagen, dus je kan het niet eindeloos verlengen Quote
Richardv Geplaatst 18 Maart, 2021 Geplaatst 18 Maart, 2021 (aangepast) 11 minuten geleden, Richardv zei: Dit is inderdaad hoe je het doet. Wil je hem laten zien waar hij is geweest...... Verhoog de uren om weer te geven... niet 0, maar bijvoorbeeld 24.... in je database staat waarschijnlijk maar 7 dagen, dus je kan het niet eindeloos verlengen 10 uur geleden, WizzkidA zei: Helaas, was dit van korte duur Ik had mijn HA laten updaten en kreeg toen de foutmelding: Invalid config for [automation]: [Mijn_Kia_locatie] is an invalid option for [automation] Dus bovenste regel uit Automation.yaml gehaald, maar nu zie ik geen locatie meer op de kaart en ook logfile laat geen error zien. Ook zie ik niks bij automatiseringen staan: @Richardv heb jij nog ideeën? Ik heb zeker ideeen, maar de vraag is... a) heb je jouw auto al in home assistant hangen? b) welke naam heb je je lon/lat entiteiten gegeven? c) welke foutmelding gaf hass precies in je log-file, daar kan je uit vandaan halen wat er verkeerd geconfigged is. Geef even aan of daar behoefte aan is. Ik kan kijken of ik in het verhaal van blueprints van hass kan duiken om dit misschien makkelijker voor jullie te maken. 18 Maart, 2021 aangepast door Richardv Quote
WizzkidA Geplaatst 18 Maart, 2021 Geplaatst 18 Maart, 2021 3 uur geleden, Richardv zei: Ik heb zeker ideeen, maar de vraag is... a) heb je jouw auto al in home assistant hangen? b) welke naam heb je je lon/lat entiteiten gegeven? c) welke foutmelding gaf hass precies in je log-file, daar kan je uit vandaan halen wat er verkeerd geconfigged is. Geef even aan of daar behoefte aan is. Ik kan kijken of ik in het verhaal van blueprints van hass kan duiken om dit misschien makkelijker voor jullie te maken. Hey! Hoe bedoel je of ik mijn auto al in home assistant heb hangen? Ik haal alle data op met session cookie: Dit zijn de namen van lon/lat entiteiten: - platform: template sensors: kia_position_lat: friendly_name: "Positie lattitude" value_template: '{{ states.sensor.kia_sensors.attributes["CanbusLast"]["position"]["Lattitude"] }}' unit_of_measurement: '' - platform: template sensors: kia_position_long: friendly_name: "Positie longitude" value_template: '{{ states.sensor.kia_sensors.attributes["CanbusLast"]["position"]["Longitude"] }}' unit_of_measurement: '' Ik krijg alleen nu geen foutmeldingen meer te zien in mijn log. Het zou echt super tof zijn als je er een blueprint van kan maken! Quote
Richardv Geplaatst 18 Maart, 2021 Geplaatst 18 Maart, 2021 3 minuten geleden, WizzkidA zei: Hey! Hoe bedoel je of ik mijn auto al in home assistant heb hangen? Ik haal alle data op met session cookie: Dit zijn de namen van lon/lat entiteiten: - platform: template sensors: kia_position_lat: friendly_name: "Positie lattitude" value_template: '{{ states.sensor.kia_sensors.attributes["CanbusLast"]["position"]["Lattitude"] }}' unit_of_measurement: '' - platform: template sensors: kia_position_long: friendly_name: "Positie longitude" value_template: '{{ states.sensor.kia_sensors.attributes["CanbusLast"]["position"]["Longitude"] }}' unit_of_measurement: '' Ik krijg alleen nu geen foutmeldingen meer te zien in mijn log. Het zou echt super tof zijn als je er een blueprint van kan maken! Dan zou de automation toch moeten werken, de entiteiten zijn wel goed...... ik denk dat het zit in de inspringingen of de aanhalingstekens.... Blueprint, ga ik naar kijken, maar dat word vanavond of morgenavond... Quote
WizzkidA Geplaatst 18 Maart, 2021 Geplaatst 18 Maart, 2021 18 minuten geleden, Richardv zei: Dan zou de automation toch moeten werken, de entiteiten zijn wel goed...... ik denk dat het zit in de inspringingen of de aanhalingstekens.... Blueprint, ga ik naar kijken, maar dat word vanavond of morgenavond... Het gekke is ook bij automatiseringen zie ik hem er niet bij staan.. Quote
Xelanc Geplaatst 18 Maart, 2021 Geplaatst 18 Maart, 2021 (aangepast) 1 uur terug, WizzkidA zei: - platform: template sensors: kia_position_lat: friendly_name: "Positie lattitude" value_template: '{{ states.sensor.kia_sensors.attributes["CanbusLast"]["position"]["Lattitude"] }}' unit_of_measurement: '' - platform: template sensors: kia_position_long: friendly_name: "Positie longitude" value_template: '{{ states.sensor.kia_sensors.attributes["CanbusLast"]["position"]["Longitude"] }}' unit_of_measurement: '' Zonder er veel verstand van te hebben, maar wel van programmeer talen, is het heel vreemd dat er maar 1 double quote achter unit of measurement staat. Ik zou minimaal een 'afsluitende' double quote verwachten en wellicht er nog iets tussenin. OF: het zijn al twee single quotes, en dan is dit niet het problem. Ik kan het niet zo goed zien... 18 Maart, 2021 aangepast door Xelanc teveel text in quote weggehaald Quote
Richardv Geplaatst 18 Maart, 2021 Geplaatst 18 Maart, 2021 (aangepast) 33 minuten geleden, Xelanc zei: Zonder er veel verstand van te hebben, maar wel van programmeer talen, is het heel vreemd dat er maar 1 double quote achter unit of measurement staat. Ik zou minimaal een 'afsluitende' double quote verwachten en wellicht er nog iets tussenin. OF: het zijn al twee single quotes, en dan is dit niet het problem. Ik kan het niet zo goed zien... Dubbel single quote, oftewel lege waarde 18 Maart, 2021 aangepast door Richardv Quote
WizzkidA Geplaatst 18 Maart, 2021 Geplaatst 18 Maart, 2021 @Hippe lip Hey! Als je in instellingen naar automatiseringen gaat, kan je rechtsonder klikken op automatisering toevoegen. Vervolgens klik je op begin met een lege automatisering. Dan zie je helemaal rechtsboven in beeld drie bolletjes, klik daarop en dan op bewerken in YAML. Dan selecteer je de tekst die er al staat en verwijder je die en plak je de tekst die @Richardv hiervoor vermelde. Als je deze kopieert en plakt moet je vervolgens het eerste minnetje weghalen en vervolgens alles selecteren en dan shift + tab. Je kan hem dan daarna gewoon opslaan: Vervolgens kan je een kaart toevoegen: Quote
Richardv Geplaatst 18 Maart, 2021 Geplaatst 18 Maart, 2021 2 minuten geleden, WizzkidA zei: @Hippe lip Hey! Als je in instellingen naar automatiseringen gaat, kan je rechtsonder klikken op automatisering toevoegen. Vervolgens klik je op begin met een lege automatisering. Dan zie je helemaal rechtsboven in beeld drie bolletjes, klik daarop en dan op bewerken in YAML. Dan selecteer je de tekst die er al staat en verwijder je die en plak je de tekst die @Richardv hiervoor vermelde. Als je deze kopieert en plakt moet je vervolgens het eerste minnetje weghalen en vervolgens alles selecteren en dan shift + tab. Je kan hem dan daarna gewoon opslaan: Vervolgens kan je een kaart toevoegen: Kleine aanvulling. Als je je entiteiten andere namen hebt gegeven, zal je die wel nog moeten aanpassen 1 Quote
Hippe lip Geplaatst 18 Maart, 2021 Topic Starter Geplaatst 18 Maart, 2021 (aangepast) @Richardv Dank voor al je moeite zover. Ik zal wel iets verkeerds doen, maar mijn jaartje blijft helaas helemaal leeg.... 18 Maart, 2021 aangepast door Hippe lip Quote
WizzkidA Geplaatst 18 Maart, 2021 Geplaatst 18 Maart, 2021 Heb je de automatisering toegevoegd via instellingen -> automatiseringen? Staat er iets in je logfile? En heb je in configuration staan: automation: !include automations.yaml 1 Quote
Hippe lip Geplaatst 19 Maart, 2021 Topic Starter Geplaatst 19 Maart, 2021 (aangepast) Pfffft, probleem opgelost. Ik had het kaartje device_tracker.kia laten weergeven; dat moest zijn device_tracker.kia_tracker. Niet goed opgelet kennelijk. En nu komt de auto netjes op de kaart te staan. Ik heb er nog niet mee gereden om te zien of de rit ook netjes geregistreerd wordt, maar ik verwacht dat dat wel goed gaat. Dank @WizzkidA voor de hulp! Volgende wat ik nu wil leren is hoe je gegevens over een langere tijd op kunt slaan om later toe te voegen. Niet alleen van mijn Kia, maar ook energieverbruik en andere dingen. Ik ben maar een vrij basic gebruiker. Code overnemen en een klein beetje controleren lukt me nog wel, maar zelf schrijven niet. Ik wil dat nog wel eens leren, maar dat gaat niet meer zo makkelijk op je 65e.... Vroeger wel geprogrammeerd in Algol, dat later Pascal werd en waaruit C++ is ontwikkeld (?). De manier van denken ken ik dus, maar alle regels voor de yaml-taal zijn toch niet zo 1-2-3 geleerd. is daar een (gratis) online cursus voor? Nog niet op gezocht, trouwens. Sommige gegevens zou ik (ook) het liefs in een spreadsheet op Google drive (sheets) wegschrijven voor statistieken. Het moet kunnen, maar ik ben er nog niet toe gekomen uit te zoeken hoe dat moet. Ik heb denk ik teveel hobbies.... Hoe vaak wordt nou die positie gepolld? Heb je daar invloed op? Want ik zie van de auto en van mijn Zappi laadpaal soms gegevens staan die wel uren oud lijken te zijn. 19 Maart, 2021 aangepast door Hippe lip 1 Quote
Richardv Geplaatst 19 Maart, 2021 Geplaatst 19 Maart, 2021 (aangepast) . 19 Maart, 2021 aangepast door Richardv 1 Quote
Hippe lip Geplaatst 19 Maart, 2021 Topic Starter Geplaatst 19 Maart, 2021 Ah ja, zie (en herinner) het nu weer. De Kia-polling staat hier op 300 s. Dat zal niet te vaak zijn en geeft voor mij idd voldoende resolutie. Nee, veel meer dan 24 of 36 uur hoef ik niet standaard door HA te laten weergeven. Grafana had ik al eens met een half oog naar gekeken. Dat is idd meer wat ik bedoel. Maar dat betekent wel dat ik wéér meer moet gaan leren: hoe zet ik die db op, hoe krijg ik de data daat (gestructureerd) in en hoe zet ik grafana op. Ik kom nu al niet verder dan de standaard weergaves van HA, maar wil eigenlijk wel wat aan de lay-out van de weergaves werken, want die standaard blokken nemen véél te veel ruimte in op het scherm. Ik ben al half bezig met Home Assistant Cast (https://www.home-assistant.io/blog/2019/08/06/home-assistant-cast/) om daarop de gegevens van de auto weer te geven, zodat je altijd ziet wat de status is: zit er nog genoeg in voor die rit van morgen, hangt-ie aan de lader en hoe vordert dat, instelling van mijn laadpaal aanpassen van Eco+ (alleen van de zonnepanelen) naar Fast (zo snel mogelijk uit het net), als dat nodig is, enzovoort. Het schermpje heb ik al ergens 2e hands op de kop getikt, maar om daarop met Cast wat van HA weer te kunnen geven moet mijn HA via https benaderd kunnen worden. NOG een dingetje om uit te zoeken..... Kortom: heel veel wensen en geen tekort aan ideeën; wel een tekort aan kennis en tijd 1 Quote
Gast Peter Boermans Geplaatst 20 Maart, 2021 Geplaatst 20 Maart, 2021 Op 18-3-2021 om 21:14, WizzkidA zei: Heb je de automatisering toegevoegd via instellingen -> automatiseringen? Staat er iets in je logfile? En heb je in configuration staan: automation: !include automations.yaml WizzkidA - je even een PM gestuurd - hoop dat je me kan helpen met HA icm MY2020 Quote
jwv Geplaatst 21 Maart, 2021 Geplaatst 21 Maart, 2021 (aangepast) 18 uur geleden, Peter Boermans zei: WizzkidA - je even een PM gestuurd - hoop dat je me kan helpen met HA icm MY2020 Van wat ik op Tweakers begreep is dat Kia het niet toestaat dat je de UVO API regelmatig uitleest, je account wordt dan geblokkeerd. Ook loopt de 12V in je auto leeg omdat een request naar die API door de auto verwerkt wordt. Bij MY19 pusht de auto in plaats daarvan elke minuut naar een server van Kia als de auto actief is (of aan het laden), deze loopt dus niet leeg bij stilstand als de data opgevraagd wordt. Een oplossing is het installeren van een module met simkaart die je auto uitleest en die je dan in HA toont, OVMS bijvoorbeeld. Maar dat kost je wel wat meer, vraag is of dat je het waard is. 21 Maart, 2021 aangepast door jwv Quote
Moo Geplaatst 17 Juni, 2021 Geplaatst 17 Juni, 2021 Hier een plugin die je kunt gebruiken met alle auto's die UVO hebben, dus niet alleen eNiro. https://github.com/wcomartin/kia_uvo Je hebt wel HACS nodig voor home assistant. Quote
Rick Geplaatst 1 Maart, 2022 Geplaatst 1 Maart, 2022 Ik volg! heb zelf ook Home Assistant en had al een nieuw topic gemaakt voordat ik deze vond. Moet helaas nog even wachten op mijn nieuwe KIA en dan kan ik ook aan de slag met HA, ik heb redelijk wat in HA staan al en ben erg benieuwd wat ik in combinatie met KIA Connect er allemaal uit kan halen. Hebben jullie ook tips voor leuke of handige automatiseringen? Moet het hele draadje nog even doornemen hier wanneer ik meer tijd heb. Quote
Critonline Geplaatst 21 November, 2022 Geplaatst 21 November, 2022 Beste mensen, Wie kan mij helpen, ben al jaren bezig met Hass.io, heb de integratie geïnstalleerd echter zijn alle sensoren "niet beschikbaar". De HACS integratie werkt niet daar ik hier geen account voor heb, kan maken. Wie kan mij helpen?? Alvast bedankt Quote
Rick Geplaatst 21 November, 2022 Geplaatst 21 November, 2022 Nee, voor HACS moet je een account + code krijgen, anders gaat het niet werken. GitHub - fuatakgun/kia_uvo: A Home Assistant HACS integration that supports Kia Connect(Uvo) and Hyundai Bluelink. The integration supports the EU, Canada and the USA. Quote
Hippe lip Geplaatst 22 November, 2022 Topic Starter Geplaatst 22 November, 2022 Op 21-11-2022 om 16:42, zei Critonline: Beste mensen, Wie kan mij helpen, ben al jaren bezig met Hass.io, heb de integratie geïnstalleerd echter zijn alle sensoren "niet beschikbaar". De HACS integratie werkt niet daar ik hier geen account voor heb, kan maken. Wie kan mij helpen?? Alvast bedankt Om de vraag te kunnen beantwoorden moet je eerst even zeggen welke auto je hebt en welk MY. Quote
Aanbevolen Berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.