Jump to content

Recommended Posts

Posted

Geacht Forum,

Ik heb sinds 2019 een Rio 1.0 T-GDi (120 pk) met de DCT7-automaat en ben hierover zeer tevreden .

Wat mij opvalt (of denk ik het alleen maar) is dat de automaat niet onmiddellijk reageert wanneer ik een drukke baan wil oversteken (accelereren op de snelweg ook), wanneer ik gas geef wacht de auto wel 2 tellen voor dat die reageert op het gaspedaal.

Alles lijkt normaal, motor warm... Start-stop systeem uitgeschakeld...

Heeft iemand dit ook al ondervonden en is er eventueel een oplossing hiervoor ?

Posted (edited)

Alle auto's zijn voorzien van een drive by wire gaspedaal. Het vervelende is dat er nu software matig een delay wordt ingesteld voor het milieu, het is op te lossen door een pedal box te monteren en af te stellen op je eigen wensen. https://www.chiptuning.com/nl/kia/rio-iv-hatchback-van-yb-sc-fb-2017/1-0-t-gdi-120-120ps-88kw-998ccm/pedalbox.html / http://www.tuning-powerbox.nl/pedaal_tuning/

Het verschil is enorm

Edited by V3yro
  • Like 1
Posted

Probeer niet hard te remmen om de auto te stoppen, doe het heel zacht, misschien start de auto dan sneller bij het gas geven. Bij mijn eerste Niro was (relatieve) hard remmen een functie voor aanrijden op een helling, dan rollt de auto niet onmiddelijk nach achter, wanneer je de voet van der rem naam en op de gas pedal gezet heft.

• Like 1
Posted
11 uur geleden, zei V3yro:

Alle auto's zijn voorzien van een drive by wire gaspedaal. Het vervelende is dat er nu software matig een delay wordt ingesteld voor het milieu, het is op te lossen door een pedal box te monteren en af te stellen op je eigen wensen. https://www.chiptuning.com/nl/kia/rio-iv-hatchback-van-yb-sc-fb-2017/1-0-t-gdi-120-120ps-88kw-998ccm/pedalbox.html / http://www.tuning-powerbox.nl/pedaal_tuning/

Het verschil is enorm

Bedankt voor je reactie, ik veronderstel dat de garagehouder/technieker niet deze delay kan aanpassen in de software van de auto ?

Guest Boanvdv
Posted

Alles is softwarematig aan te passen. Helaas is echter de importeur de grote kink in de kabel. Alles onder het mom van de veiligeheid / het milieu. Ik heb zelf aangegeven dat ik de automatische rem en de lane-assist ingeschakeld respectievelijk uitgeschakeld wil hebben, dus met geheugen. Nee zegt de importeur doen we niet.

Ik denk dat ik eleders moet gaan informeren (Bosch carservice oid)

Posted

Een dealer is gebonden aan regels net zoals een importeur aan een fabrikant lijkt me. Ze verkopen in die lijn ook auto's met bijbehorende type goedkeuring. Alles wat gedaan wordt door deze keten is dan uiteraard verantwoordelijk. Meestal is het milieu, maar het kan natuurlijk ook belasting zijn van onderdelen. Waar weer afspraken zijn gemaakt met betrekking op garanties. Het is daarom vele maler complexer dan de meeste denken. Externe partijen hebben dit niet en kennen dus een andere verantwoordelijkheid.

Uit eigen ervaring is bij mijn Sorento 2.4 GDI met automaat 6traps het een megaverschil zo'n gaspedaal chip. Vooral de automaat is veel actiever en vlotter geworden, en daardoor ook de prestaties terwijl er geen 1 pk bij is gekomen. Het is bijna ouderwets dat je weer direct met een gaskabel gas geeft. Hij maakt het signaal steviger en daardoor kiest de motor het bijbehorende programma als het gaat om gevraagde belasting. Vooral met de caravan ervaar ik het als prettig omdat je beter kan anticiperen. Als ik zonder rijdt merk ik dat je 1) sneller weg bent en 2) bij vermogen vragen het direct krijgt. Het is een kleine investering en een groot rijgenot.

Tuning heeft bij mijn auto weinig tot geen zin, maar bij de 1.0 turbo zijn er voldoende mogelijkheden.

• Like 2
Posted

Verleden jaar/juni ben ik op onderhoud geweest met de wagen. De garagehouder bracht mij op de hoogte van een software-update door KIA zelf, ik denk dat het vanaf dan het 'mankement' te voorschijn is gekomen.

Aangezien ik weinig kilometers rij (8000Km/jaar) en eerst aan mij zelf begin te twijfelen viel het niet zo goed op. 

Ik loop komende week eens binnen bij de KIA dealer en spreek hun hierover eens aan, ik laat jullie iets weten...