Erwan Geerdink Posted February 24, 2022 Posted February 24, 2022 Ik heb hier al eerder een topic over gepost. Bij het uitschakelen van de auto blijft er een tijdje een hoge piep hoorbaar. Volgens de dealer is dit de gasklep die zijn stand zoekt. Dit schijnt bij alle ceed zo te zijn bij dit model vanaf moment van uitkomen. Ik heb een ceed sw uit eind 2020 met 29000 km op de teller. Ik vind dit erg vreemd en heb dit bij geen andere auto gehad. Zijn er mede ceed-rijders die hetzelfde probleem hebben? Is een super irritant geluid en voor zo'n jonge auto verwacht ik toch beter. Quote
SmurfenB Posted February 24, 2022 Posted February 24, 2022 (edited) (ik heb je vorige topic gelezen) Je hebt ook de 1.0 drie cylinder. (Kappa II 1.0 T-GDi (G3LC)) Ik herken mij niet in irritante geluiden in mijn 2022 Kia Ceed. De motor is juist erg stil, zeker voor een drie cilinder. Zodra de motor uit is, hoor ik niets vreemds. Als ex automonteur die gevoelig voor geluid en met name geluidjes uit auto's. Kan je het anders eens filmen. Brutale vraag, horen andere mensen dit ook en vinden zei het ook irritant? of is het iets persoonlijks, zoals een gehoorapparaat die stort met de auto. (Stomme vraag, om alles af te vinken) Ter info: Andere symptomen van een defecte of vervuilde gasklep die ik kan bedenken zijn: - Onregelmatig stationair toerental k - Reageert slecht op het gaspedaal - Auto houd in of slaat af - Cruise control en Limiter werken allebei - Geen storingslampje Edited February 24, 2022 by Bart Burger Quote
Erwan Geerdink Posted February 24, 2022 Author Posted February 24, 2022 1 uur terug, zei Bart Burger: (ik heb je vorige topic gelezen) Je hebt ook de 1.0 drie cylinder. (Kappa II 1.0 T-GDi (G3LC)) Ik herken mij niet in irritante geluiden in mijn 2022 Kia Ceed. De motor is juist erg stil, zeker voor een drie cilinder. Zodra de motor uit is, hoor ik niets vreemds. Als ex automonteur die gevoelig voor geluid en met name geluidjes uit auto's. Kan je het anders eens filmen. Brutale vraag, horen andere mensen dit ook en vinden zei het ook irritant? of is het iets persoonlijks, zoals een gehoorapparaat die stort met de auto. (Stomme vraag, om alles af te vinken) Ter info: Andere symptomen van een defecte of vervuilde gasklep die ik kan bedenken zijn: - Onregelmatig stationair toerental k - Reageert slecht op het gaspedaal - Auto houd in of slaat af - Cruise control en Limiter werken allebei - Geen storingslampje Andere mensen horen dit ook, de monteur van de kia dealer hoorde het ook en die vertelde dat het de gasklep was en dat er niets aan te doen is. Hebben ze allemaal was het antwoord. Ik vind de motor juist niet zo stil. Ik heb de dealer ook gevraagd om de uitlaat na te kijken. Heb het gevoel dat er een lekke pakking oid tussen zit en als ik wegrijdt, dus optrek, vindt ik hem niet erg stil. Ik heb al geprobeerd een filmpje te maken maar de microfoon van het mobieltje pakt het geluid niet op. Ik heb wel een foto van het onderdeel waar het aan zou liggen. De bovengenoemde klachten heb ik niet. Ben wel blij dat iemand anders dit ook irritant zou vinden. Voel me een beetje een zeur. Quote
Vincentr Posted February 24, 2022 Posted February 24, 2022 Ik heb de Ceed met 1.4 Turbo uit 2021. Als ik de motor uitzet en uitstap hoor ik die piep ook. Ik heb meerdere auto's gehad van andere merken die dat ook deed. Nooit echt bij stilgestaan. Zolang de auto het verder goed doet stoor ik me er niet aan, het duurt sowieso maar een paar seconden. Motor moet wel stil zijn. Het is veruit de stilste auto die ik tot nu toe heb gehad. Op het geluid van de banden na dan. Die komen irritant hard door. Quote
Erwan Geerdink Posted February 24, 2022 Author Posted February 24, 2022 Dank voor je reactie Vincentr. Ik heb het nog nooit gehad, ook niet bij andere merken, oa hyundai i30. Bij mij duurt het in ieder geval langer want ik kan de motor uitzetten, uitstappen, de kap open doen en dan piept het nog steeds. Het vervelende is dat als je het geluid eenmaal hoort je eraan begint te ergeren en je het niet meer kunt negeren. Ik heb het probleem net bij kia Nederland neergelegt en ben benieuwd wat het antwoord gaat worden. De dealer kan toch niets doen. Quote
SmurfenB Posted February 24, 2022 Posted February 24, 2022 1 uur terug, zei Erwan Geerdink: Dank voor je reactie Vincentr. Ik heb het nog nooit gehad, ook niet bij andere merken, oa hyundai i30. Bij mij duurt het in ieder geval langer want ik kan de motor uitzetten, uitstappen, de kap open doen en dan piept het nog steeds. Het vervelende is dat als je het geluid eenmaal hoort je eraan begint te ergeren en je het niet meer kunt negeren. Ik heb het probleem net bij kia Nederland neergelegt en ben benieuwd wat het antwoord gaat worden. De dealer kan toch niets doen. Ik denk dat je met direct de importeur mailen niet zo veel bereikt zonder bewijsstukken. Het is niet alsof de importeur komt luister, en ook niet dat zeggen: ja, doen ze allemaal, breng op onze kosten maar naar de garage. Je hebt meer kans, door een 2e en/of zelfs derde opinie te vragen bij een Kia dealer. Gewoon even langs rijden en vragen of iemand mee naar buiten kan lopen. (Hoeft geen werkorder voor gemaakt te worden normaal) Een dealer kan je probleem naar een importeur sturen als ze het niet kunnen oplossen. De importeur draagt1 of meer oplossingen aan. Als dat niet werkt, gaat de auto naar de importeur toe voor een grondiger onderzoek. Maar eigen onderzoek kan ook en is gemakkelijk. Even luisteren bij andere die je kent met deze motor in hun auto (zie Wikipedia in welke Hyundai's en Kias deze motor ligt.) Of de dealer vragen of je bij tweede hands, leen en/of demo auto's mag luisteren. Toen ik achter de werkplaatsreceptie zat. liet ik het de klant graag bij een andere auto horen, in jou geval. Gewoon als bewijs. Goed voor het vertrouwen van de klant in je bedrijf. Quote
Erwan Geerdink Posted February 25, 2022 Author Posted February 25, 2022 Idd Bart Kia Nederland stuurt me terug naar de dealer. Heb bij 2 andere dealers geïnformeerd en het probleem is bij allen bekend. Toch jammer dat er dan niets aan gedaan word door Kia. Zal er mee moeten leren leven of de auto weg doen en overstappen naar een ander merk. Bedankt voor de reacties, ben weer stuk wijzer geworden Quote
Starry Posted February 25, 2022 Posted February 25, 2022 Als ik het goed begrijp hoor je het geluid alleen als je de motor uit zet en niet tijdens het rijden, toch? En het geluid is heel erg storend, maar de telefoon pakt het geluid niet over als je het probeert te filmen? Wat is er dan zo storend? Als je de auto parkeert en wegloopt en dan een piep hoort, is dat echt zo erg?Misschien begrijp ik het niet goed, maar ik zie het probleem niet zo, eigenlijk. 2 Quote
Erwan Geerdink Posted February 25, 2022 Author Posted February 25, 2022 Het gaat om het principe dat ik een auto koop van 21K en dan niet verwacht dat de auto elke keer dat ik hem uitzet gaat piepen. Als ik een dure tv koop en de eerste 2 minuten komen er dode pixels in beeld die dus na 2 minuten weer weggaan, dan ga ik terug met de tv. Ik ga dan niet denken maakt niet uit, trekt wel weer weg. Dit is verschil van persoon, de ene zegt waar maak je je druk om. De vlekken op het beeldscherm trekken toch weer weg. De ander ruilt de tv. Ik vindt het gepiep ergerlijk, een ander niet. Dat mag, maar ga daar hier geen discussie over voeren. 1 Quote
SmurfenB Posted March 21, 2022 Posted March 21, 2022 Laatst nog eens aandachtig geluisterd en dan kan ik een geluid waarnemen, het lijkt op iets kleins, wat snel draait oid. Het is verder geen merkbaar, danwel storrend geluid. Heb je het al bij andere auto's getest? Heb je al een seccond opinion gehaald bij een andere dealer? Quote
Recommended Posts