Ga naar inhoud

Niet soepel optrekken


Visser

Aanbevolen Berichten

Sinds een tijdje trekt onze ceed niet erg lekker meer op. Het betreft een 1.6 benzine motor met een 6 bak uit 2012. Ik weet het de profielfoto is het oudere type. Ik kan deze alleen niet veranderen want dat moet achter de pc.
 
Het is eigenlijk begonnen toen ik de bougies vervangen heb (waarvan bleek dat ze alle 4 lek waren). Ik dacht eerst dat de waardes misschien even aan moesten passen met de nieuwe bougies maar er veranderde niks. Ik heb toen het gasklephuis schoongemaakt en daar werd het eindelijk nog erger van.
 
Omdat de kia dealer 100 euro vraagt alleen om de waardes te resetten heb ik dat nog niet gedaan, tevens omdat de computer het zelf zou moeten kunnen regelen heb ik gelezen?
 
Symptomen; bij optrekken voelt het alsof de motor blijft hangen en als je dan een stuk meer gas geeft dan gaat ie pas weer. Bij hard optrekken voel je het het ergste. Bij langzaam optrekken voel je bijna niks.
 
Zou het gasklephuis kapot zijn? Zou het helpen om de waardes te resetten? Of zou het misschien per stom toeval zijn dat de gaspedaal sensor niet ok meer is? Misschien heeft iemand eerder van dit probleem gehoord of een goed idee.
 
 
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites


Een hersenspinsel: De gasklepstand wordt bepaald door meer waarden dan het gaspedaal, zoals luchtmassa en lucht tempratuur denk ik. Mogelijk dat het continue verergeren, losstaat van je werkzaamheden. Kan het het gaspedaal zijn? Geen idee of een beetje contactspray zou kunnen helpen. 🙃

Kan je de waardes van het brandstofsysteem (laten) uitlezen? Mogelijk dat je daar iets mee kan, of met name met het verloop. Het klinkt inderdaad alsof één/twee waardes, in een bepaalde range een foutieve waarde doorgeven.
Zoals: Stand gaspedaal, stand gasklep, brandstofdruk, luchtmassa, luchttempratuur, rijk of arme verbranding (lambda), etc.

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • 1 jaar later...
  • 4 maanden later...

Toevallig vandaag ergens op een ander forum iemand met hetzelfde probleem zien voorbij komen. Bleek daar om de verkeerde bougies te gaan. In zijn geval had hij 1.6 non turbo bougies er in zitten waardoor de motor even inhield op bepaalde toerentallen. Na de juiste bougies te plaatsen waren er geen problemen meer.

Betreffende post: https://www.kiaclub.nl/topic/24910-kickdown-switch-proceed-gt-2013/

Link naar reactie
Delen op andere sites


Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

×
×
  • Nieuwe Aanmaken...