Ga naar inhoud
Onderdelenshop24.com

Hoe werkt de verlichting nou precies met alle mogelijke optie's

Aanbevolen Berichten

Geplaatst
Op 1-1-2023 om 09:56, zei Murcielaygo:

Dat gebeurt dus ook; DRL is feller dan stadslicht.
Zodra je je stadslicht aan zet dimmen de DRL.
Bij auto's zonder LED-verlichting is stadslicht en DRL vaak geregeld met losse lampjes of zelfs met een Duplo-lamp van 5/21W.
Dus nee, stadslicht aan is GEEN oplossing om DRL te hebben met licht achter, want dan is er voor minder zichtbaarheid.

Ik verwacht ook niet dat dit makkelijk aan te passen is, omdat Kia nog heel veel doet met "hardwiring", ofwel daadwerkelijk vaste bedrading naar de verlichting (of bijv. ramen), waar bijv. Het VAG-concern bijna alles regelt met CAN-bus en dus aan te passen is.

Overigens dimt de DRL niet per definitie wanneer het stadslicht ingeschakeld wordt. Bij mijn Ceed in elk geval niet en tijdens de proefrit die ik maakte met de Hyundai Tucson bleef de DRL ook volledig branden met ingeschakelde stadslicht. Tijdens de proefrit met de Sportage ben ik het vergeten te testen.

Geplaatst

Weet je dan zeker dat je van DRL naar stadslicht schakelt? En niet van stadslicht naar dimlicht, waarbij de dimlichten dus extra aan gaan, maar de stadslichten op normaal (zwak) nivo blijven branden.

Helaas is er nog heel veel verwarring over de benamingen van de diverse licht-standen, waardoor ik ook al tegen gekomen ben dat mensen de dimlicht "de grote lichten" noemen, terwijl "grootlicht" dan "verstralers" genoemd worden...

Naar mijn weten horen stadslichten iig zwakker te branden dan DRL.

Geplaatst
12 uur geleden, zei Headlong:

Overigens dimt de DRL niet per definitie wanneer het stadslicht ingeschakeld wordt. Bij mijn Ceed in elk geval niet en tijdens de proefrit die ik maakte met de Hyundai Tucson bleef de DRL ook volledig branden met ingeschakelde stadslicht. Tijdens de proefrit met de Sportage ben ik het vergeten te testen.

Dit geld voor de Sportage ook, net even getest (wel in donker, weet niet of overdags anders is)
Dus, in princiepen kun je je lichten op "stadslicht" zetten. dit is 1 stand boven "auto" stand, dan is voor en achter aan.
Voor zover ik kan zien, is de LED voor even sterk op "stadslicht" dan op de 0 (uit) 

Geplaatst
3 uur geleden, zei Murcielaygo:

Weet je dan zeker dat je van DRL naar stadslicht schakelt? En niet van stadslicht naar dimlicht, waarbij de dimlichten dus extra aan gaan, maar de stadslichten op normaal (zwak) nivo blijven branden.

De eerste regel snap ik niet meer :P stadslicht/dimlicht? we hebben alleen 0 - auto - "stads" - aan.  toch?! 

betreft het 2de, dit was indd bij mijn vorige Sportage het geval, bij de huidige lijken de LED even sterk te branden.

Geplaatst
13 uur geleden, zei Murcielaygo:

Helaas is er nog heel veel verwarring over de benamingen van de diverse licht-standen, waardoor ik ook al tegen gekomen ben dat mensen de dimlicht "de grote lichten" noemen, terwijl "grootlicht" dan "verstralers" genoemd worden...

Geen twijfel, de verlichtingsschakelaar van AUTO stand (in daglicht) waarbij DRL brand, naar stand stadslicht waarbij de situatie onveranderd is tov stand AUTO en DRL dus fel blijft branden (muv automatisch omschakelen naar dimlicht) en stand dimlicht waarbij de gewone verlichting brandt. 

Geplaatst

Ik denk toch echt dat er hier verwarring is over de standen.
Wat daar extra aan bijdraagt is de AUTO-stand en het feit dat Kia die niet consequent plaatst.

Zo zit AUTO bij mijn Picanto NA de dimlicht-stand, bij de Sportage blijkbaar VOOR alle andere standen?

De Picanto heeft;
Uit (=DRL bij lopende motor)
Stadslicht
Dimlicht
AUTO

Trekken aan de hendel seint met grootlicht, de hendel van je af duwen vergrendelt grootlicht aan, mits dimlicht aan is, zowel handmatig als automatisch.

Als ik van Uit naar Stadslicht schakel dimmen de LEDs in de koplampen, dat is m.i. ook hoe het hoort.

Helaas heb ik geen filmpjes kunnen vinden waarin van DRL naar stadslicht geschakeld wordt, enkel van een stilstaande auto waarbij het licht aan gaat en dat is dan stadslicht.

Geplaatst

Wellicht dat daar de verwarring in zit. Bij de Ceed en volgens mij ook de Sportage is de volgorde:

0 (enkel DRL voor brandt)
AUTO (situatie daglicht: DRL voor en verlichting achter, situatie donker: dimlicht aan en DRL dimt)
Stadslicht (zie AUTO situatie daglicht)
Dimlicht, met schakelen naar grootlicht zoals hierboven beschreven.

Geplaatst (aangepast)
7 minuten geleden, zei Headlong:

Wellicht dat daar de verwarring in zit. Bij de Ceed en volgens mij ook de Sportage is de volgorde:

0 (enkel DRL voor brandt)
AUTO (situatie daglicht: DRL voor en verlichting achter, situatie donker: dimlicht aan en DRL dimt)
Stadslicht (zie AUTO situatie daglicht)
Dimlicht, met schakelen naar grootlicht zoals hierboven beschreven.

Bij mij heb ik overdag op " Auto " met helder weer alleen de DRL voor aan en zeker geen achterlichten.

Bij helder weer overdag hoef je ook niet echt de achterlichten aan natuurlijk.

aangepast door BarneyRubble
Geplaatst
10 minuten geleden, zei BarneyRubble:

Bij mij heb ik overdag op " Auto " met helder weer alleen de DRL voor aan en zeker geen achterlichten.

Bij helder weer overdag hoef je ook niet echt de achterlichten aan natuurlijk.

De Sportage heeft inderdaad geen DRL achter (een misser mijns inziens, meer zichtbaarheid is altijd beter vind ik).

Het ging meer om de volgorde van de standen op de verlichtingsschakelaar.

Geplaatst

Nogmaals :P 
"Stadslicht" heeft bij deze Sportage een even felle LED verlichting aan de voorkant als is met "0/uit".
Op "Stadslicht" gaan naast vol brandende LED lampen aan de voorkant, óók de LED lampen aan de achterkant branden, en hiermee hebben we dus een soort van DRL met de "Stadslicht stand".

Geplaatst (aangepast)

Zoals ik het in de gebruikershandleiding lees zou de DRL dus alleen werken met de schakelaar in de OFF stand.🤔 ( met geen achterlichten aan.)

Maar zoals eerder vermeld werkt bij mij de DRL ook zonder achterlichten in de stand AUTO. ( Bij helder weer uiteraard )

Bij helder weer hoeven van mij sowieso de achterlichten niet standaard te branden met de DRL, rijd namelijk de PHEV en kost me dat alleen maar meer capaciteit van de accu.😏

Screenshot_20230103_181129_Acrobat for Samsung.jpg

Geplaatst
9 minuten geleden, zei BarneyRubble:

Zoals ik het in de gebruikershandleiding lees zou de DRL dus alleen werken met de schakelaar in de OFF stand.🤔 ( met geen achterlichten aan.)

Maar zoals eerder vermeld werkt bij mij de DRL ook zonder achterlichten in de stand AUTO. ( Bij helder weer uiteraard )

Bij helder weer hoeven van mij sowieso de achterlichten niet standaard te branden met de DRL, rijd namelijk de PHEV en kost me dat alleen maar meer capaciteit van de accu.😏

Screenshot_20230103_181129_Acrobat for Samsung.jpg

Die handleiding :P er staat zelfs ergens in dat je niet te hard moet optrekken want dat is slecht voor je schoenzolen.. 🥲

Geplaatst
On 1/3/2023 at 4:03 PM, Rick said:

Nogmaals :P 
"Stadslicht" heeft bij deze Sportage een even felle LED verlichting aan de voorkant als is met "0/uit".
Op "Stadslicht" gaan naast vol brandende LED lampen aan de voorkant, óók de LED lampen aan de achterkant branden, en hiermee hebben we dus een soort van DRL met de "Stadslicht stand".

Dank je, nu nog een heel klein kaboutertje die de knop automatisch naar dimlicht draait als het donkerder wordt of gaat regenen..;-)

• Like 1
Geplaatst
12 uur geleden, zei Faab:

Dank je, nu nog een heel klein kaboutertje die de knop automatisch naar dimlicht draait als het donkerder wordt of gaat regenen..;-)

Hahah ja indd, die miste ik ook al soms merkte ik :P  

• 7 maanden later...
Geplaatst
On 1/1/2023 at 9:56 AM, Murcielaygo said:

Dat gebeurt dus ook; DRL is feller dan stadslicht.
Zodra je je stadslicht aan zet dimmen de DRL.
Bij auto's zonder LED-verlichting is stadslicht en DRL vaak geregeld met losse lampjes of zelfs met een Duplo-lamp van 5/21W.
Dus nee, stadslicht aan is GEEN oplossing om DRL te hebben met licht achter, want dan is er voor minder zichtbaarheid.

Ik verwacht ook niet dat dit makkelijk aan te passen is, omdat Kia nog heel veel doet met "hardwiring", ofwel daadwerkelijk vaste bedrading naar de verlichting (of bijv. ramen), waar bijv. Het VAG-concern bijna alles regelt met CAN-bus en dus aan te passen is.

In Denemarken rijden ze allemaal met DRL ook achter. Dus het lijkt mij een software instelling. En ach het is LED, dus verlichting gewoon altijd aan. Is een stuk veiliger ook. (Kia Sportage hev 2022)

Geplaatst
9 minuten geleden, zei Peter van der Vlies:

In Denemarken rijden ze allemaal met DRL ook achter. Dus het lijkt mij een software instelling. En ach het is LED, dus verlichting gewoon altijd aan. Is een stuk veiliger ook. (Kia Sportage hev 2022)

Helemaal met je eens.🤔

Ik rijd hier op mijn vakantieplek vaak in het donker en dan vindt ik het " High Beam" systeem echt geweldig. 

Geplaatst

Ben er maar niet te zeker van dat het met software kan... Sowieso lijkt er bij Kia relatief weinig te kunnen met software. Je kunt er iig geen enorme kermis van maken zoals met veel auto's van het VAG-concern kan.

Maar er worden vaak zat hardware wijzigingen gedaan aan auto's voor verschillende markten en die kunnen HEEL ver gaan. Zo heb ik in het verleden een Aygo gereden, waarbij de koplampen in de massa geschakeld werden. Maar in de Scandinavische markt werd de Aygo geleverd met "dimmed dipped beams", een soort van voorloper van DRL.
En om dat te laten werken waren in die markt de koplampen ineens "gewoon" in de plus geschakeld en de achterlichten via een relais ipv rechtstreeks via de schakelaar...
Het is dus niet specifiek voor Kia en hangt erg veel af van de insteek van de fabrikant, de beoogde markt en de beoogde prijsstelling...
Geplaatst

Ik rij nu 90% v/d tijd met de verlichtingsschakelaar op stadslicht. Voor mijn gevoel schakelt de verlichting op stand AUTO te laat naar dimlicht met rijden door bos/regen/schemering. Ik vind het belangrijk dat de achterzijde ook goed zichtbaar is. Wat dat betreft zou het, voor mij, echt heel prettig zijn als de achterverlichting altijd mee zou branden met de DRL op stand AUTO. Zal nog eens navragen bij de dealer of dat niet softwarematig vrij te schakelen is.

Geplaatst

Ik vind de verlichting van deze auto sowieso heel matig, schijnt niet erg ver door en is ook niet zo fel, waardoor je maar beperkt zicht hebt. High Beam is wel leuk, alleen vergeet het steeds aan te zetten, snap niet waarom dat niet standaard aan staat in de auto stand.

Geplaatst (aangepast)
4 uur geleden, zei Kenniani:

Ik vind de verlichting van deze auto sowieso heel matig, schijnt niet erg ver door en is ook niet zo fel, waardoor je maar beperkt zicht hebt. High Beam is wel leuk, alleen vergeet het steeds aan te zetten, snap niet waarom dat niet standaard aan staat in de auto stand.

High Beam laat vooral de verkeersborden en wegaanduiding van ver weg al heel goed zien, dit is als je savonds en snachts rijd wel heel erg prettig, daarnaast laat hij op enkel jou weg helft als er alsnog tegenliggers komen de weg van grote afstand heel goed zien, vooral de bochten, dit maakt het rijden snachts en savonds met 150/160/170/180 km/pu wel heel veilig en prettig.😉 ben met deze optie echt super blij.👍

Mijn vorige Kia Niro uit 2017 had toen nog geen led normale verlichting, alleen de drl had dit, ik vindt het wat lichtgeving betreft dus wel een heel verschil betreft deze Sportage nu.

• Thanks 1
Geplaatst
Op 22-8-2023 om 16:40, zei Kenniani:

Ik kan niet zeggen dat ik deze ervaring deel. Wellicht staat e.e.a. wat te laag afgesteld bij jouw auto?

Geplaatst
2 uur geleden, zei Headlong:

Ik kan niet zeggen dat ik deze ervaring deel. Wellicht staat e.e.a. wat te laag afgesteld bij jouw auto?

Ik rijd niet vaak in het buitengebied maar als ik er rijd vind ik het een behoorlijke bak licht hoor. Het is inderdaad geen rally auto die een compleet bos verlicht, maar wel licht op precies de juiste plaatsen. En dat is volgens mij ook precies de bedoeling,

Geplaatst

Misschien ga ik dan toch maar langs de dealer, te laag afgestelt zou goed kunnen, mijn vorige auto Seat Ateca gaf iig veel meer licht deze had alleen geen Matrix High Beam, dus alleen aan of uit. Maar ook de normale verlichting rijkte veel verder.

Geplaatst (aangepast)
21 minuten geleden, zei Kenniani:

Misschien ga ik dan toch maar langs de dealer, te laag afgestelt zou goed kunnen, mijn vorige auto Seat Ateca gaf iig veel meer licht deze had alleen geen Matrix High Beam, dus alleen aan of uit. Maar ook de normale verlichting rijkte veel verder.

Zoals eerder verteld, het is een groot verschil tussen de verlichting van mijn vorige Niro Hybride uit 2017 t.o.v nu mijn Sportage PHEV DynamicPlus.

Het licht is door de Led en Matrix veel Helderder/Lichter, het rijkt veel breder, vooral de bermen zijn beter zichtbaar en de afstand van het licht is verder, nu heb ik het dus over de " normale " stand voor savonds rijden, zou dus idd jou afstelling is laten nakijken😉

HighBeam is er een super geweldige optie naast.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Nieuwe Aanmaken...