Ga naar inhoud
Onderdelenshop24.com

Hoe werkt de verlichting nou precies met alle mogelijke optie's

Aanbevolen Berichten

Geplaatst

Even onder de interieur verlichting :P 

Het infosysteem kun je de helderheid instellen, of automatisch zetten. Maar het onderste, AC gedeelte, dat is soms super scherp en soms te dof, ik kan niks vinden waar dit mee samen gaat of hoe dit in te stellen.. iemand iets gevonden?

Geplaatst
2 minuten geleden, zei Rick:

Even onder de interieur verlichting :P 

Het infosysteem kun je de helderheid instellen, of automatisch zetten. Maar het onderste, AC gedeelte, dat is soms super scherp en soms te dof, ik kan niks vinden waar dit mee samen gaat of hoe dit in te stellen.. iemand iets gevonden?

Ik zat laatst op dit onderste paneel wat aan te tikken en plots werd de verlichting daar een stuk minder, ik zou dus denken dat het met een toets op dat paneel gebeurde.

Geplaatst
Op 3-12-2022 om 20:43, zei Murcielaygo:

Is dat niet gekoppeld aan de verlichting? Licht aan is verlichting gedimd?

Nee ook niet, tot noe toe random..

• Like 1
Geplaatst

Hebben wij geen bochtverlichting meer? De 2011 ging bij het knipperlicht ook een bochtverlichting aan, deze is weg merk ik :(

Geplaatst (aangepast)

Bij de Ceed was het tot aan de recente facelift uitvoeringsafhankelijk. De versies met reflectormistlampen hadden wél bochtverlichting, de GT (plus)-line met lenzen niet. Ik moet zeggen, ik mis het niet. Heb het bij de Octavia die ik hiervoor had ook laten uit programeren. Ik vind het er zo dom uit zijn, wachten bij het stoplicht met 1 brandende mistlamp.

Een aparte lamp in de koplampbehuizing voor bochtverlichting vind ik dan logischer. Zoals bijvoorbeeld de Golf 8 met Led Plus verlichting.

aangepast door Headlong
  • 3 weken later...
Geplaatst

Topic weer even aanzwengelen😳

Als je de HBA of IFLS aan hebt staan kleurt het koplamp symbooltje dan blauw of groen?  Ik heb het laatst aangezet op zo'n landweggetje maar was toch telkens bang dat ik tegenliggers zou verblinden?  Ik heb een GT line dus met IFLS systeem.  Ik weet niet welk lampje er nu zou moeten branden, ik meen gezien te hebben dat het soms blauw en soms groen was maar daar ben ik niet 100% zeker van.

Geplaatst

Beiden, groen dan staat het uit, blauw dan staat het aan, in de avond als je rijdt zal hij meestal continue blauw zijn. Hij regelt het bereik automatisch dus je zal niemand verblinden. 

Geplaatst
5 uur geleden, zei Henri497:

Topic weer even aanzwengelen😳

Als je de HBA of IFLS aan hebt staan kleurt het koplamp symbooltje dan blauw of groen?  Ik heb het laatst aangezet op zo'n landweggetje maar was toch telkens bang dat ik tegenliggers zou verblinden?  Ik heb een GT line dus met IFLS systeem.  Ik weet niet welk lampje er nu zou moeten branden, ik meen gezien te hebben dat het soms blauw en soms groen was maar daar ben ik niet 100% zeker van.

Zie je dit extra symbooltje dan is het geselecteerd, wordt het blauw dan is het op dat moment ook actief, je hoeft echt niet bang te wezen dat je tegenliggers verblind, dat doet het echt niet, wat ik super vindt is dat hij de verkeersborden aan de rechterkant daar direct op focust en deze van grote afstand in fel scherp licht zet, echt super.

20221201_171325.jpg

Geplaatst

Tnx voor de reacties. Nog een laatste domme vraag, wordt dan het symbool dat IFLS aan staat blauw(koplampje + auto) of het gewone koplampjes symbool net als vroeger😳

Geplaatst
14 uur geleden, zei Kenniani:

Alleen gewone, niet de auto die blijft groen.

Weer wat geleerd, tnx.

Hoe meer ik er over nadenk hoe meer vragen me te binnen schieten.
-Als IFLS aan staat kan je dan wel seinen met groot licht, zijn er dan geen lamellen?
-Waarom kan je wel in de setup aangeven vanaf welke snelheid de IFLS moet werken maar moet je IFLS zelf evengoed na elke start zelf aanzetten. Wat heeft die instelling dan voor nut?

Geplaatst
6 uur geleden, zei Henri497:

Weer wat geleerd, tnx.

Hoe meer ik er over nadenk hoe meer vragen me te binnen schieten.
-Als IFLS aan staat kan je dan wel seinen met groot licht, zijn er dan geen lamellen?
-Waarom kan je wel in de setup aangeven vanaf welke snelheid de IFLS moet werken maar moet je IFLS zelf evengoed na elke start zelf aanzetten. Wat heeft die instelling dan voor nut?

1 nee

2 het nut is dat je in het dorp niet al de stopgebruikers verblind of in de huizen schijnt.

Geplaatst
Op 24-12-2022 om 15:49, zei Henri497:

Tnx voor de reacties. Nog een laatste domme vraag, wordt dan het symbool dat IFLS aan staat blauw(koplampje + auto) of het gewone koplampjes symbool net als vroeger😳

20221227_181609.jpg

Geplaatst

Wat mij nog niet helemaal duidelijk is betreffende het IFLS, stuurt het ook mee in de bochten? Ik begrijp dat het actief reageert op tegenliggers etc, maar draait de bundel ook mee met de stand van het stuur cq de wielen?

Geplaatst
2 uur geleden, zei Headlong:

Wat mij nog niet helemaal duidelijk is betreffende het IFLS, stuurt het ook mee in de bochten? Ik begrijp dat het actief reageert op tegenliggers etc, maar draait de bundel ook mee met de stand van het stuur cq de wielen?

Ik merk dat ie in bochten ook goed zijn werk doet, in een bocht naar rechts dan worden de verkeersborden aan de rechterkant sterk verlicht terwijl de linkerkant het tegemoetkomend verkeer filtert indien nodig

• Like 1
Geplaatst
Op 28-12-2022 om 19:08, zei BarneyRubble:

Ik merk dat ie in bochten ook goed zijn werk doet, in een bocht naar rechts dan worden de verkeersborden aan de rechterkant sterk verlicht terwijl de linkerkant het tegemoetkomend verkeer filtert indien nodig

Het werkt ook prima heb ik ontdekt, maar ik geloof niet dat het meebeweegt met de wielen en/of stuur.  Dit systeem is beter dan meedraaiende koplampen, want die verblinden natuurlijk WEL eventuele tegenliggers en dat doet dit systeem niet. Je hebt met HBA/IFLS eigenlijk continu bochten verlichting aan, tot er tegenliggers komen.

Geplaatst

Zoals verteld, de lampen geven de verkeersborden aan de rechterkant ook met tegenliggers op links een behoorlijke lichtboost, erg makkelijk als je de weg niet kent, wij vinden het echt een uitzonderlijk iets, zeker als je savonds oplet wat de Matrixledjes automatisch allemaal doen, echt heel bijzonder, de meedraaiende bocht verlichting die wij in onze peugeot 3008 hadden kan hier zeker niet aan tippen en is waarschijnlijk bij de meeste auto's niet meer toegepast.

Geplaatst

Ook al in ander topi gepost, maar begrijpen jullie waarom de dagrijverlichting alleen aan de voorkant actief is en niet de achter (LED) lampen?

Geplaatst
2 minutes ago, Faab said:

Ook al in ander topi gepost, maar begrijpen jullie waarom de dagrijverlichting alleen aan de voorkant actief is en niet de achter (LED) lampen?

Ter aanvulling vond ik dit artikel: https://www.bnnvara.nl/kassa/artikelen/duizenden-autos-met-dagrijverlichting-rijden-zonder-achterlicht

De verplichting is alleen voor de voorkant maar VVN en ANWB adviseren ook voor de achterkant. De te meer de vraag waarom KIA hier dan toch niet voor gekozen heeft. En zou dit eventueel met een update/aanpassing wel aangezet kunnen worden?

Geplaatst
9 minuten geleden, zei Faab:

Ter aanvulling vond ik dit artikel: https://www.bnnvara.nl/kassa/artikelen/duizenden-autos-met-dagrijverlichting-rijden-zonder-achterlicht

De verplichting is alleen voor de voorkant maar VVN en ANWB adviseren ook voor de achterkant. De te meer de vraag waarom KIA hier dan toch niet voor gekozen heeft. En zou dit eventueel met een update/aanpassing wel aangezet kunnen worden?

Had dezelfde link toevallig ook bij de topic ergenissen geplaatst.😉

Geplaatst (aangepast)

Gek dat KIA hier op teruggekomen is. Onze Ceed uit 2019 heeft wel dagrijverlichting voor en achter. Dan maar gewoon handmatig op stadslicht zetten voor dagrijverlichting voor en achter (tenzij de drl voor dan dimt).

aangepast door Headlong
Geplaatst
Gek dat KIA hier op teruggekomen is. Onze Ceed uit 2019 heeft wel dagrijverlichting voor en achter. Dan maar gewoon handmatig op stadslicht zetten voor dagrijverlichting voor en achter (tenzij de drl voor dan dimt).

Dat gebeurt dus ook; DRL is feller dan stadslicht.
Zodra je je stadslicht aan zet dimmen de DRL.
Bij auto's zonder LED-verlichting is stadslicht en DRL vaak geregeld met losse lampjes of zelfs met een Duplo-lamp van 5/21W.
Dus nee, stadslicht aan is GEEN oplossing om DRL te hebben met licht achter, want dan is er voor minder zichtbaarheid.

Ik verwacht ook niet dat dit makkelijk aan te passen is, omdat Kia nog heel veel doet met "hardwiring", ofwel daadwerkelijk vaste bedrading naar de verlichting (of bijv. ramen), waar bijv. Het VAG-concern bijna alles regelt met CAN-bus en dus aan te passen is.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Nieuwe Aanmaken...