Niro2021 Geplaatst 2 Februari, 2023 Geplaatst 2 Februari, 2023 Sinds half November 2022 ben ik in het bezit van een nieuwe Niro EV. Daarvoor had ik een Niro PHEV en dus de overstap gemaakt naar volledig electrisch. Prima rijdende auto. Bij aflevering stond het rijbereik op 440km. Na 2 weken kreeg ik een foutmelding (zie foto). Door garage gereset en alles leek weer oke. Maar vanaf dat moment haalde ik niet meer dan ca 340km met 100% lading. Ook de laadsnelheid was maar ca 3,4 kW. Heb 3-fase laadpunt dus zou 11kW moeten zijn. Weer naar garage en met zag weer een fout, weer gereset en dat verbeterde wel de laadsnelheid maar niet het rijbereik. Dat schommelt tussen 340 en 370 km. Dat lijkt mij nog steeds te laag. Ik weet dat de accucapaciteit wat lager is bij lage temperaturen, maar dit is wel een erg groot verschil. Vrienden van ons hebben laatste model e-Niro en die haalt altijd boven de 400km. Het lijkt erop of oplaadlimiet niet op 100% staat, maar zowel AC als DC staan op 100% ingesteld. Verder heb ik altijd een verschil in rijbereik tussen was de auto aangeeft en wat de app aangeeft. App is altijd 40km hoger dan wat de auto zegt. Is dit een herkenbaar probleem? Binnenkort gaat de auto 2 dagen naar de garage om flink doorgemeten te worden. Maarten Quote
Sigmasailor Geplaatst 2 Februari, 2023 Geplaatst 2 Februari, 2023 Ik heb mijn EV net een week maar de eerste indruk is dat hij veel slechter met energie omgaat dan de e-Niro. Die laatste had ik gemiddeld op 13 kWh/100 km; de EV komt nog niet verder dan 17. Is natuurlijk allemaal nog erg nieuw (ik denk dat ook een EV ingereden moet worden). De e-Niro bij de verkoop helemaal opgeladen (afgelopen maandag dus lage temperaturen) tot 500 km op de GOM; ik laad(de) hem normaal tot 80% en haalde dan altijd rond de 400 km range. De Niro EV komt nog niet verder dan 340 km bij 80% vol; een significant verschil van ongeveer 20%. Ik vermoed dat het (voor een deel) aan de AC (ook verwarming) ligt. Bij de EV gaat die vanzelf aan als je de ventilator aanzet (lijkt het); ook als de AC uit staat en de temperatuur op minimaal (kan niet lager dan 17). De EV gebruikt helaas de, wel aanwezige, warmtepomp niet voor verwarmen maar heeft een stap terug gedaan door een ordinaire dompelaar (Kia heeft daar een prachtige afkorting voor bedacht maar het blijft een dompelaar) als verwarmingselement te gebruiken. Quote
Hippe lip Geplaatst 5 Februari, 2023 Geplaatst 5 Februari, 2023 Op 2-2-2023 om 13:55, zei Sigmasailor: […] De EV gebruikt helaas de, wel aanwezige, warmtepomp niet voor verwarmen maar heeft een stap terug gedaan door een ordinaire dompelaar (Kia heeft daar een prachtige afkorting voor bedacht maar het blijft een dompelaar) als verwarmingselement te gebruiken. Wat zeg je me nu? Er zit WEL een warmtepomp in, maar die wordt NIET gebruikt voor verwarmen? Waarvoor dan wel??? 1 Quote
marcel112 Geplaatst 5 Februari, 2023 Geplaatst 5 Februari, 2023 Wat zeg je me nu? Er zit WEL een warmtepomp in, maar die wordt NIET gebruikt voor verwarmen? Waarvoor dan wel???Alle nl Niro Ev's hebben geen warmtepomp. NL importeur vond dit niet nodig Quote
Sigmasailor Geplaatst 5 Februari, 2023 Geplaatst 5 Februari, 2023 (aangepast) De meeste auto’s vandaag de dag hebben een warmtepomp (ook wel Compressor genoemd). Als je zo’n ding slim ontwerpt en er wat extra ventielen aan toevoegt kan je de werking in de zomer en winter eenvoudig omdraaien. Net zoals bij AC’s die nu thuis gemonteerd worden om goedkoper (dan met gas) huizen te verwarmen in de winter. Hetzelfde apparaat koelt in de zomer (kan koelen). 5 Februari, 2023 aangepast door Sigmasailor Quote
Hippe lip Geplaatst 5 Februari, 2023 Geplaatst 5 Februari, 2023 (aangepast) 1 uur geleden, zei Sigmasailor: De meeste auto’s vandaag de dag hebben een warmtepomp (ook wel Compressor genoemd). Als je zo’n ding slim ontwerpt en er wat extra ventielen aan toevoegt kan je de werking in de zomer en winter eenvoudig omdraaien. Net zoals bij AC’s die nu thuis gemonteerd worden om goedkoper (dan met gas) huizen te verwarmen in de winter. Hetzelfde apparaat koelt in de zomer (kan koelen). Hee, dat is valsspelen Op die manier heeft bijna elke auto een warmtepomp. Technisch gezien heb je natuurlijk gelijk, maar in de praktijk noem je dat ‘airco’ en niet ‘warmtepomp’. Pas als er een omkeerinrichting aan die compressor is toegevoegd noemen we dat een warmtepomp. Alleen dát ding kan ook voor verwarming zorgen, maar dat weet jij ook best… 5 Februari, 2023 aangepast door Hippe lip Quote
Sigmasailor Geplaatst 5 Februari, 2023 Geplaatst 5 Februari, 2023 Precies daarom is het zo jammer dat Kia niet dat extra stapje zet om wat extra ventielen te monteren; gemiste kans. Het kostbaarste onderdeel is de compressore heeft iedere auto. Overigens staat AC in de Niro EV voor air conditioning (dus verwarmen en koelen). Ben het met je eens dat in de volksmond AC voor koelen staat maar tecnisch heeft Kia wel gelijk. 1 Quote
Niro2021 Geplaatst 6 Februari, 2023 Topic Starter Geplaatst 6 Februari, 2023 Beste mensen, Mijn vraag ging over rijbereik. Niet over een warmtepomp. 1 Quote
Steeck03 Geplaatst 6 Februari, 2023 Geplaatst 6 Februari, 2023 Over het rij bereik van de EV kan ik niets zinnigs zeggen. Bij de e-niro klopt het heel aardig. Het verschil tussen de App en de auto is waarschijnlijk hetzelfde als bij e E-Niro. De app houdt geen rekening met climate control. Zet die eens uit na het starten en kijk dan nog eens naar het verschil. Quote
Sigmasailor Geplaatst 6 Februari, 2023 Geplaatst 6 Februari, 2023 Climate control staat de laatste week al uit. Veel kortere ritjes gemaakt en dan is het prima vol te houden. Ik heb ook ontdekt dat de ontwaseming knop er voor zorgt dat de AC (is, sinds de Niro EV, in Kia taal ook verwarming) heel stiekum aan blijft staan. Dat valt niet altijd op omdat het display wel eens op entertainment staat en dan de indicatie voor AC niet zichtbaar is. Het verwarrende van de App is dat een deel van de getallen wel overeenkomt en een deel helemaal niet. Ik ben bang dat dit geprogrammeerd is door een IT'er die niet snapt wat de gebruiker met de App wil. Zal wel aan mij liggen, maar ik wil graag het netto (dus (verbruik-terugwinnig (recuperatie)) gedeeld door de gereden afstand maal 100 om kWh/100km te krijgen) verbruik per rit/tijd/etc. zien. Daar kan je wat mee. Als dat op 15 komt (de accu is 64) kan je dus ruim 400 km rijden. Bij 13 haal je de 500 (zoals de e-Niro dat 4 jaar lang keurig gedaan heeft). Kortom: in combinatie met het Zombie probleem levert de App mij niet wat ik ervan verwacht. Quote
Sigmasailor Geplaatst 6 Februari, 2023 Geplaatst 6 Februari, 2023 3 uur geleden, zei Niro2021: Beste mensen, Mijn vraag ging over rijbereik. Niet over een warmtepomp. Snap ik; het gebrek aan ventielen bij de Niro EV (waardoor de aanwezige compressor niet voor verwarmen kan worden gebruikt) heeft ten opzicht van de e-Niro een nadelig effect op de range; vandaar de opmerking. In de e-Niro was verwarmen bij deze temperaturen rond de 1 kW; dat is nu 4. Bij binnendoor ritjes waar de aandrijving maar iets van 10kW nodig heeft een aanmerkelijk verschil en een deel van de verklaring waarom de EV zoveel onzuiniger is. En dat heeft zijn weerslag op de range (rijbereik). Quote
Niro2021 Geplaatst 6 Februari, 2023 Topic Starter Geplaatst 6 Februari, 2023 Ik snap dat daardoor de range sneller afneemt. Maar mijn probleem is dat ik hm niet voldoende opgeladen krijg. Hij geeft aan 100% en dan staat de range op 360km. En dat lijkt mij te laag, temeer dat bij aflevering op 14-11-22 de range bij 100% op 440km stond. Daarom gaat de auto binnenkort 2 dagen naar de garage om alles eens flink door te meten. Het lijkt alsof die niet verder komt dan 80%. Dat denkt de garage ook. Quote
Sigmasailor Geplaatst 6 Februari, 2023 Geplaatst 6 Februari, 2023 Ah, zou kunnen. Kan ook aan het hogere verbruik van de Niro EV liggen, de GOM (Guessometer) berekent de range aan de hand van rijstijl uit het verleden (ik denk dat er makkelijk 500 km teruggekeken wordt). Ik heb 4 jaar in een e-Niro rondgereden en kwam op 13 kWh/100 km uit (over 55.000 km gemiddeld). Bij 100% vol was het altijd rond de 500 km (een keer 596 in warme onstandigheden) en 400 (450 in de zomer) bij 80% vol. Nu kom ik in de Niro EV ook niet verder dan 340 km bij 80% vol (terwijl ik nog meer mijn best doe zuinig te rijden). Kortom: de EV lijkt echt een stuk onzuiniger dan de e-Niro; ik hoop dat het beter wordt en nieuwigheid is. Quote
Peter-036 Geplaatst 6 Februari, 2023 Geplaatst 6 Februari, 2023 Deze GOM heeft nog geen andere (verbruiks-)data dan die van deze koude weken, en wat er af fabriek aan (standaard) verbruiksdata in gezet zijn. Ik verwacht dat het wel 'bijtrekt' wanneer je wat langer met de auto rijdt. Quote
Elhovo Geplaatst 6 Februari, 2023 Geplaatst 6 Februari, 2023 8 hours ago, Niro2021 said: Ik snap dat daardoor de range sneller afneemt. Maar mijn probleem is dat ik hm niet voldoende opgeladen krijg. Hij geeft aan 100% en dan staat de range op 360km. En dat lijkt mij te laag, temeer dat bij aflevering op 14-11-22 de range bij 100% op 440km stond. Daarom gaat de auto binnenkort 2 dagen naar de garage om alles eens flink door te meten. Het lijkt alsof die niet verder komt dan 80%. Dat denkt de garage ook. Wat is je gemiddelde verbruk op je ritten? Als je veel snelweg kilometers maakt met 120 km/u is je gemiddeld verbruik wellicht 18.5 kWh/100 km en dan kan dat bereik van 360 km zomaar ineens kloppen. Die 440 km bereik is alleen haalbaar in optimale omstandigheden d.w.z. buiten temperatuur van 21 graden, geen wind, snelheden tussen de 60-70 km/u en vlakke wegen. Quote
Sigmasailor Geplaatst 6 Februari, 2023 Geplaatst 6 Februari, 2023 Daar ben ik het niet (helemaal) mee eens; ja met 120 op de snelheid ga je het zeker niet halen (en kan inderdaad in de winter als je ook de verwarming op 22 zet die 360 km zomaar de echte range zijn) maar rustig op rechter baan met 90-95 op de teller haalde ik toch echt gemideld 13 kWh/100 km in een e-Niro (die goed 100 kilo zwaarder is dan de EV). Verder vooral echt helemaal van de rem afblijven, regeneratie op standje 1 (op 2 en 3 heb je meer verliezen) en goed anticiperen. Waarden die ik in de EV nog niet eens benader........ Quote
Hippe lip Geplaatst 7 Februari, 2023 Geplaatst 7 Februari, 2023 (aangepast) Op 6-2-2023 om 12:35, zei Sigmasailor: Climate control staat de laatste week al uit. Veel kortere ritjes gemaakt en dan is het prima vol te houden. Ik heb ook ontdekt dat de ontwaseming knop er voor zorgt dat de AC (is, sinds de Niro EV, in Kia taal ook verwarming) heel stiekum aan blijft staan. Dat is heel normaal en als ik me niet vergis staat dat zelfs in het boekje. In een ICE wordt alle lucht eerst (ver) gekoeld, en daarna pas verwarmd (er is toch warmte zat). Door dat koelen heb je droge lucht. Dat vond ik altijd heerlijk, want als je in regentijd met een natte jas instapt, kreeg je vroeger beslagen ruiten, maar sinds de airco was dat niet meer. Maar ja, in zo’n EV wil je zo zuinig mogelijk zijn met je energie. Dus als de verwarming aan staat (of dat nou een verwarmingsspiraal is of een warmtepomp), dan wordt er alleen verwarmd. Maar op die manier krijg je je voorruit niet ontwasemd. Dus moet er EN gekoeld (en dus ontvocht) EN verwarmd (met verwarmingsspiraal, zelfs in een auto met warmtepomp) worden. Dat is de enige manier om te ontwasemen. In mijn e-Niro (MY19) zit achter het kapje achter de spiegel behalve de camera ook een vochtsensor. Die meet het vochtgehalte. Als dat te hoog wordt, dan schakelt die de warmtepomp op koelen en schakelt de elektrische verwarming in om de auto op temperatuur te houden. Ook dat proces staat ergens in het boekje beschreven, dacht ik. 7 Februari, 2023 aangepast door Hippe lip Quote
Sigmasailor Geplaatst 8 Februari, 2023 Geplaatst 8 Februari, 2023 (aangepast) Weet ik allemaal en is ook prima. Wat ik niet snap is dat als je ontwasemen weer uit zet de verwarming (heet in de EV AC; lekker verwarrend) aan blijft staan en het systeem op 'auto' gaat staan terwijl ik daarvoor alles uit had staan. Even voor de duidelijkheid: in de e-Niro heb je een AC knop voor koelen en een verwarmknop apart (naast 'auto'). In de EV zijn die samengevoegd tot een knop (AC) en regelt een door Koreanen geprogrammeerd systeem het koelen/verwarmen. Er van uitgaande dat ik meestal alles uit wil hebben (en heb om leuke verbruikscijfers te kunnen halen) en de boel toch moet droogblazen (ontwasemen) druk ik die knop in (voorruit symbool). Als alles droog is wil ik alles weer uit hebben. Dat moet ik ontwasemen uit zetten; 'auto' uitzetten en AC uitzetten. Duurde even voordat ik dat doorhad waardoor ongewild de verwarming aan blijft staan. Je moet echt enorm je best doen om die uit te houden. Maak je geen zorgen als ik langer dan 20 minuten moet rijden zet ik alles gewoon aan op 19 of 20 graden; kou lijden heeft zijn grenzen. 8 Februari, 2023 aangepast door Sigmasailor Quote
RuudHo Geplaatst 11 April, 2023 Geplaatst 11 April, 2023 Graag wil ik ook reageren op het verbruik van de Niro EV. Ik rijd een nieuwe EV sinds oktober 2022, als vervanger van een e-Niro waarmee ik 80.000 km met veel plezier heb gereden. Ook ik was onaangenaam getroffen door de erg matige actieradius. Met de e-Niro haalde ik in de zomerperiode gemakkelijk 500 km en in de winter nooit minder dan 400 km. Mijn nieuwe EV heeft nog nooit 400 km bereik laten zien bij een volle accu. De maximale actieradius tot nu toe is 380 km geweest. En ik denk dat ik mezelf als een rustige rijder mag bestempelen. Mijn rijstijl is (natuurlijk) niet anders geworden door de nieuwe auto. Quote
Niro2021 Geplaatst 12 April, 2023 Topic Starter Geplaatst 12 April, 2023 Inmiddels heb ik wel een aantal software updates gehad waardoor de actieradius wel iets verbeterd is. Maar ook zeker niet boven de 400km komt. Ik ben ook een rustige rijder, altijd ECO stand. Ik heb nog wel iets anders om te delen. Onlangs kreeg ik de auto niet gestart. Blijft dan hangen met sleuteltje links in dashboard. De situatie was als volgt. Auto hing aan mijn eigen 3-fasen oplaadpunt, was volledig opgeladen. Voordat ik ging vertrekken heb ik via de app de airco en stuurverwarming gestart. Deze combinatie kan deze storing geven. Is bekend bij KIA NL en er wordt gewerkt aan een software update. De storing gaat wel vanzelf over als je de auto even een kwartier rust geeft. Wel lastig als je hm op dat moment echt nodig hebt. Quote
Piet65 Geplaatst 14 April, 2023 Geplaatst 14 April, 2023 Op 12-4-2023 om 14:10, zei Niro2021: Inmiddels heb ik wel een aantal software updates gehad waardoor de actieradius wel iets verbeterd is. Maar ook zeker niet boven de 400km komt. Ik ben ook een rustige rijder, altijd ECO stand. Ik heb nog wel iets anders om te delen. Onlangs kreeg ik de auto niet gestart. Blijft dan hangen met sleuteltje links in dashboard. De situatie was als volgt. Auto hing aan mijn eigen 3-fasen oplaadpunt, was volledig opgeladen. Voordat ik ging vertrekken heb ik via de app de airco en stuurverwarming gestart. Deze combinatie kan deze storing geven. Is bekend bij KIA NL en er wordt gewerkt aan een software update. De storing gaat wel vanzelf over als je de auto even een kwartier rust geeft. Wel lastig als je hm op dat moment echt nodig hebt. Er is op internet best veel te vinden over de zogenaamde "Zombie Mode" bij gebruik van de "Airco op afstand" functie via de Kia Connect App. Ook ik heb er enkele van mogen ervaren. Als ik snel weg wil dat haal ik de -/- pool van de 12v accu even los en daarna is het direct opgelost. Maar ja, dat is natuurlijk niet wat je wil als Kia rijder. Ik wacht dus ook tot het bericht er is om een update te krijgen. Het zou mogelijk een update op de versnellingsbak shifter zijn... In ieder geval moet je ervoor naar de garage. Voor wat betreft de range, mijn Niro EV rijd ik vanaf augustus 2022 en toen telkens boven de 400 KM, uiteraard met een veel hogere buiten temperatuur als nu. Ik kom nu niet verder dan ca 385 km. Altijd laden (11Kw) tot 100%. Erg nieuwsgierig of we volgende week weer de 400+ kunnen krijgen met de lente die er aan schijnt te komen. Quote
Piet65 Geplaatst 15 April, 2023 Geplaatst 15 April, 2023 Hiermee ook nog enkele fotos en schermprint van mijn bereik op 16 september 2022 (432km) en van gisteren (394km) . Beide geladen tot 100% . Tempertuur op 16 september was ca 17 graden. Gisteren ca 12 graden. Quote
Peter-036 Geplaatst 15 April, 2023 Geplaatst 15 April, 2023 Ik verwacht niet dat de auto (en/of de app) zo intelligent is dat die de buitentemperatuur meerekent in de schatting van de actieradius. Praktijk is dat de gom een schatting geeft op basis van het autoge-(en ver-) bruik in de voorgaande periode. En dat het nu wat warmer is, zal pas over enkele weken echt meetellen in die raming, die rekent nu nog over de afgelopen koudere maanden. Quote
RuudHo Geplaatst 18 Juli, 2023 Geplaatst 18 Juli, 2023 Intussen is mijn Niro EV bij de dealer geweest. Naast een software update installeren heeft de dealer ook een reset gegeven op de bepaling van de actieradius. Hoewel ik daar helemaal geen vertrouwen in had, moet ik zeggen dat ik nu (natuurlijk is het weer ook wel een stuk beter geworden) wel veel geloofwaardigere afstanden te zien krijg. De laatste keer toonde het display 467 km. Het is nog steeds een stuk minder dan ik gewend was van de e-Niro, maar hier kan ik wel mee leven. Quote
HenryV Geplaatst 19 Juli, 2023 Geplaatst 19 Juli, 2023 Maar is je werkelijke bereik ook beter geworden, of alleen de schatting? 1 Quote
Aanbevolen Berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.