Ga naar inhoud

Storingen en Foutmeldingen


Rick

Aanbevolen Berichten

Mijn Kia op 25-09-2023 geleverde Kia Sportage PHEV heeft hetzelfde issue. Inmiddels 3 x Melding gehad dat er een probleem is met onboard charger en ik met een Kia -dealer contact moet zoeken. Volgens dealer heeft er een online update plaats gevonden.  Zover ik kan zien heeft er geen tussentijdse update plaatsgevonden. Ik een dezelfde versie als Rick. Kan volgens dealer gewoon blijven rijden. Ik ga vanaf nu telkens een bericht sturen naar de dealer zodat ik ook bewijs heb dat ik op tijd en voldoende aangegeven heb dat er (buiten mijn schuld, door blijven rijden) een probleem is. 

  • Sad 1
Link naar reactie
Delen op andere sites


  • 1 maand later...

Heb een Kia Sportage PHEV van 1,5 jaar oud die soms geheel stroomloos is, zowel de 12v en de aandrijfaccu, niet werkt dan meer. 
De eerste keer is de hulpdienst van Kia geweest en adviseerde mij naar de garage te gaan, deze konden niets vinden.

Moet de Kia met de kabels van de buren boosten.

Reden eerst vaak elektrisch voor de kleine stukjes maar dat durven we niet meer. Anders laad de 12V niet op volgens de garage.

Gebruik nu dus enkel de hybride modus, gister een flink stuk gereden en zie nu dat de 12v een waarschuwing ⚠️ geeft.

Wie weet wat de oorzaak is.

 

gr 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


4 uur geleden, zei Boaz:

Heb een Kia Sportage PHEV van 1,5 jaar oud die soms geheel stroomloos is, zowel de 12v en de aandrijfaccu, niet werkt dan meer. 
De eerste keer is de hulpdienst van Kia geweest en adviseerde mij naar de garage te gaan, deze konden niets vinden.

Moet de Kia met de kabels van de buren boosten.

Reden eerst vaak elektrisch voor de kleine stukjes maar dat durven we niet meer. Anders laad de 12V niet op volgens de garage.

Gebruik nu dus enkel de hybride modus, gister een flink stuk gereden en zie nu dat de 12v een waarschuwing ⚠️ geeft.

Wie weet wat de oorzaak is.

 

gr 

 

Ik herinner me dat hier op het forum nog  2 mensen zijn geweest met een probleem met de accu/batterij. Auto viel stil. 

Het is al even geleden maar het enige wat ik me kan herinneren is dat die een nieuwe auto heeft gekregen/omgeruild.

Staat het hier niet ergens tussen in deze posts? of zoek eens op "sportage valt stil".

Dat de 12v accu niet oplaad als je alleen EV rijd is onzin. Ik rij in de zomer alleen maar EV en tank amper. Dan had mijne zeer zeker gans leeg moeten zijn al vaker.

 

- Kunnen ze die 12v niet eens vervangen?

- Zou je misschien eens willen proberen (als het weer gebeurd) je auto te starten voor zover mogelijk en dan (als het lukt, naar sport te schakelen) en het gas in te trappen. Weet even niet of dat via neutraal of de P stand moet. Je kunt de motor aanzetten door gas te geven. Misschien kun je zo je 12v accu boosten. 
HEV's hebben hier een knop voor. Volgens KIA was dat bij een PHEV niet nodig...... 

aangepast door Rick
Link naar reactie
Delen op andere sites


13 uur geleden, zei Boaz:

 

Mocht je handig zijn met Home Automatisering (Home Assistant) dan kun je een accu status zien, ik denk dat dit de gewone accu is (en ook batterij staat erbij) maar weet niet of dit de 12v betreft.

hakia.png

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • 1 maand later...
Ook Ik heb ook problemen mijn mijn Kia Sportge GT Plus-line plug-in hybride. (Nieuw gekregen op 1 November 2023).
 
Een kleine maand met de Sportage gereden (1900 km) het motor management lampje ging branden,ging ook weer uit,niet lang daarna weer twee lampjes aan,en en vreselijk geratel vanuit de motor.
 
Melding van de auto, Controlesysteem hybride aandrijving.....DC/DC Laagspanningtransformator,abnormaal.En 12 volt accu.
 
Auto staat nu al bijna Drie maanden bij de dealer,onderdeel is in backorder,op mijn vraag of het nog lang ging duren,het kon nog wel een paar maanden duren,misschien Maart April Mei.
 
Er stonden er nog Twee bij deze dealer met hetzelfde probleem.
 
Er is volgens mij toch weinig communicatie tussen de dealer en Kia,elke vraag die je stelt weten ze geen of krijg je geen antwoord.
 
Wat wel werd medegedeeld,dat ik er niet meer mee mocht rijden,omdat de motor stuk is of gaat.
 
En dat meerdere kia sportage modellen hebben hier last van (dat blijkt op dit forum),en het gebeurt ook bij andere merken hoor,er zit ook veels teveel in ,neem bv een Kia Picanto,nooit geen problemen mee,leuk maar wat moet ik er verder mee?
 
Ik heb echt flink de P in,en vindt het echt schandalig lang duren en slechte service van Kia.

20240214_185244.jpg

20240214_202309.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites


Op 14-2-2024 om 21:11, zei paci30:
Ook Ik heb ook problemen mijn mijn Kia Sportge GT Plus-line plug-in hybride. (Nieuw gekregen op 1 November 2023).
 
Een kleine maand met de Sportage gereden (1900 km) het motor management lampje ging branden,ging ook weer uit,niet lang daarna weer twee lampjes aan,en en vreselijk geratel vanuit de motor.
 
Melding van de auto, Controlesysteem hybride aandrijving.....DC/DC Laagspanningtransformator,abnormaal.En 12 volt accu.
 
Auto staat nu al bijna Drie maanden bij de dealer,onderdeel is in backorder,op mijn vraag of het nog lang ging duren,het kon nog wel een paar maanden duren,misschien Maart April Mei.
 
Er stonden er nog Twee bij deze dealer met hetzelfde probleem.
 
Er is volgens mij toch weinig communicatie tussen de dealer en Kia,elke vraag die je stelt weten ze geen of krijg je geen antwoord.
 
Wat wel werd medegedeeld,dat ik er niet meer mee mocht rijden,omdat de motor stuk is of gaat.
 
En dat meerdere kia sportage modellen hebben hier last van (dat blijkt op dit forum),en het gebeurt ook bij andere merken hoor,er zit ook veels teveel in ,neem bv een Kia Picanto,nooit geen problemen mee,leuk maar wat moet ik er verder mee?
 
Ik heb echt flink de P in,en vindt het echt schandalig lang duren en slechte service van Kia.

20240214_185244.jpg

20240214_202309.jpg

Geratel vanuit de motor heb ik nog niet gehad, of eerder op het forum gelezen. Ben benieuwd hoe en wat de dealer gaat oplossen (valt gelukkig onder de garantie). Hoop dat je ons dit laat weten. Succes en ik hoop voor je dat het snel en definitief opgelost gaat worden.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites


Ik reed ooit (hij was net uit) de Kia C'eed Wagon. Ook daar na een 40.000km mee stil komen te staan met motorproblemen. Waarschijnlijk zuigerstang door de zuigerkop geslagen. Duurde toen een half jaar voordat ik 'm terug had, Leaseauto dus vervanging was zo geregeld, maar toch wel bijzonder.

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • 3 weken later...

Auto weer terug,na telefonische contact Kia Nederland was ineens het onderdeel onderweg.

De volgende dag kon ik hem na Drie maanden ophalen,eerst werd mij verteld dat het iets was wat de motor laat starten,deze auto heeft geen startmotor is mij medegedeeld 

Gisteren werdt mij echter verteld dat de krukaspoulie +bout stuk was.

Echt duidelijk wordt het allemaal niet,maar Drie maanden voor een krukaspoulie +bout vind ik erg lang,maar ik heb er geen verstand van en gaat er maar vanuit dat allemaal klopt.

In die Drie maanden geen contact,en auto werd vuil na al die tijd buiten staan en zonder excuses weer afgeleverd.

Link naar reactie
Delen op andere sites


1 uur geleden, zei paci30:

In die Drie maanden geen contact,en auto werd vuil na al die tijd buiten staan en zonder excuses weer afgeleverd.

Ohh maar dat is toch verschrikkelijk.  Ik heb blijkbaar en een goede dealer en geluk met mijn auto maar ik zou helemaal gek worden als me zoiets overkwam.    Lees hier de laatste tijd wel vaker dingen over de onbeschoftheid van Kia Nederland en met name het gemak waarmee ze hun klanten afschepen.

Ik zou zelf zonder twijfel voor een derde Kia gaan over een tijdje maar als maar de helft van de verhalen hier klopt ga je toch 🙁

Link naar reactie
Delen op andere sites


Geplaatst (aangepast)

Ik heb hetzelfde probleem als paci30.

8 Januari jl. mijn Sportage HEV in ontvangst genomen. Ik hoorde na anderhalve week opeens rare geluiden, alsof er het een en ander aan metaal over elkaar schraapte op het moment dat de auto overging van elektrisch rijden naar de verbrandingsmotor. Wilde langs de Kia dealer gaan, maar dat was al te laat. 22 Januari gestrand nadat ik opeens geen beschikking meer had over de verbrandingsmotor. Gelukkig kon ik nog zo'n 4 km op de accu van de elektromotor naar een veilige parkeerplaats rijden. Ik had toen net 750 km op de teller staan. Bij de dealer is toen ook de pulley en nog een ander onderdeel vervangen. 15 Februari de gerepareerde auto weer opgehaald, maar ik hoorde na 10 minuten de geluiden al weer terugkomen. Met de monteur een rondje gereden, maar die was er van overtuigd dat dit geen gevolg kon zijn van de vervangen onderdelen. Vermoedde dat het nieuwigheid was en dat ik maar terug moest komen indien de geluiden aanhielden. De geluiden leken inderdaad wat te verstommen, maar op 29 Februari bij een kilometerstand van 1.450 km hield weer op exact dezelfde wijze de motor ermee op. Gestrand op een andere locatie, dus de auto staat nu ook bij een andere dealer. Hopelijk weten zij de oorzaak van het euvel wel te vinden. Maar dit is voor mij geen beste eerste indruk van de kwaliteit van Kia. Zeker niet als je hoort dat het een bekend probleem is. Maar blijkbaar is er dan ook nog geen goede oplossing, aangezien mijn auto al twee keer stuk is gegaan.

O ja, bij mij vanuit het motormanagement ook nooit een signaal gehad dat er iets mis was. Ook zo iets wat mij beangstigt.

aangepast door JeroenvL
Link naar reactie
Delen op andere sites


  • 2 weken later...
Op 18-12-2023 om 00:46, zei Rick:

Mocht je handig zijn met Home Automatisering (Home Assistant) dan kun je een accu status zien, ik denk dat dit de gewone accu is (en ook batterij staat erbij) maar weet niet of dit de 12v betreft.

hakia.png

Benieuwd hoe je die data van de Kia in Home Assistant heb gekregen.

Link naar reactie
Delen op andere sites


12 uur geleden, zei cismo14:

Benieuwd hoe je die data van de Kia in Home Assistant heb gekregen.

Het zijn gewoon gegevens die uit de Kia Connect app komen middels een api koppeling. In deze data wordt meer getoond dan standaard in de Kia app zelf. Ik zie ook meet gevens via een api koppeling in mijn Homey (soortgelijke homeautomation oplossing) 

 

 

Screenshot_20240320_081537_Homey.jpg

Screenshot_20240320_081523_Homey.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites


4 uur geleden, zei gjklasens:

Denk niet dat iedereen dit weet..
Moet je wel wat kennis voor hebben

Wel leuke gadget.
Denk dat je nu vragen krijgt hoe allemaal te installeren.

Stappenplan is handig emoji12.png

Je bedoelt qua Home Assistant?

Iemand die HA zelf al op gang heeft moet dit denk ik kunnen haha. Iemand die niks van HA heeft nog moet eerst eens gaan denken of ze wel een Raspberry PI in elkaar kunnen zetten om überhaupt iets te installeren :P 

Zal eens kijken als ik tijd heb voor wat meer info.

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites


  • 2 weken later...

Ik heb mijn Kia Sportage gekoppeld aan mijn Homey Pro, het werkt ongeveer hetzelfde als via de HA. Ik gebruik hiervoor de ‘Kia en Hyundai app’ uit de App Store van Homey.

Dit biedt diverse info en leuke opties, ik kan bijvoorbeeld mijn Kia ont/vergrendelen met mijn Apple Watch. Ook is het mogelijk om een automatisch hek te laten openen bij aankomst thuis, etc. De Homey Pro biedt heel veel mogelijkheden. 

IMG_0533.jpeg

IMG_0528.jpeg

IMG_0529.jpeg

IMG_0530.jpeg

IMG_0531.jpeg

IMG_0532.jpeg

Link naar reactie
Delen op andere sites


De hamvraag is dan natuurlijk of je met Homey Pro en/of HA bijvoorbeeld wel de motor op afstand kan laten starten om een soort standverwarming te realiseren gezien die mogelijkheid niet in de KIA app zit..?

Link naar reactie
Delen op andere sites


Geplaatst (aangepast)
5 uur geleden, zei Headlong:

De hamvraag is dan natuurlijk of je met Homey Pro en/of HA bijvoorbeeld wel de motor op afstand kan laten starten om een soort standverwarming te realiseren gezien die mogelijkheid niet in de KIA app zit..?

Nooit.

Alleen wat KIA toelaat kun je zien en doen in een API.

aangepast door Rick
  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites


  • 3 weken later...

Kan iemand mij vertellen wat de goede waardes zijn in Homey Pro , wat betreft het "pollen" 

Ik had een beetje hiermee zitten stoeien en toen kreeg ik de melding dat mijn 12 volt accu leeg begon te lopen.

Tevens had ik begrepen dat als je die waarde te snel zet je geblokkeerd kan worden zodat je de connect dienst niet meer kan gebruiken

 

mvg Ruud

Link naar reactie
Delen op andere sites


Op 5-3-2024 om 16:45, zei paci30:

Auto weer terug,na telefonische contact Kia Nederland was ineens het onderdeel onderweg.

De volgende dag kon ik hem na Drie maanden ophalen,eerst werd mij verteld dat het iets was wat de motor laat starten,deze auto heeft geen startmotor is mij medegedeeld 

Gisteren werdt mij echter verteld dat de krukaspoulie +bout stuk was.

Echt duidelijk wordt het allemaal niet,maar Drie maanden voor een krukaspoulie +bout vind ik erg lang,maar ik heb er geen verstand van en gaat er maar vanuit dat allemaal klopt.

In die Drie maanden geen contact,en auto werd vuil na al die tijd buiten staan en zonder excuses weer afgeleverd.

ah ook hetzelfde dus als in

 

Ik had de auto na een paar dagen alweer terug, dat wel, maar de bijgeluiden beginnen nu inderdaad alweer opnieuw.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

×
×
  • Nieuwe Aanmaken...