Broosje Geplaatst 9 Juni, 2011 Geplaatst 9 Juni, 2011 Een goedendag ik rij der nu al weer 2 weken in een diesel 2.0 awd exlusief en met een woord super wat een auto heb hiervoor altijd duits gereden is ook goed maar veels te duur heb gekeken naar andere suvs maar als je een duitser aan wil kleden dan zakt je broek af ik dacht ook eerst een KIA nou ja wat is dat maar de sp3 wat toch een model niet heb veel testen gelezen en hier op de forum uren gelezen en besloten de knoop door te hakken heb hem nu en geen moment spijt willen jullie verder nog wat weten dan lees ik dat wel gr schrootboer tot later Punt Quote
chrichri Geplaatst 9 Juni, 2011 Geplaatst 9 Juni, 2011 willen jullie verder nog wat weten dan lees ik dat wel gr schrootboer tot later Ja,zou je in het vervolg punten en hoofdletters willen gebruiken.Leest gemakkelijker . 1 Quote
smetjesmee Geplaatst 10 Juni, 2011 Geplaatst 10 Juni, 2011 Ja,zou je in het vervolg punten en hoofdletters willen gebruiken.Leest gemakkelijker . dazijnallemaalgedachtenzekerikhebnergenslastvanzalwelaanjullieliggengrtzkurt Quote
harter Geplaatst 19 Oktober, 2011 Topic Starter Geplaatst 19 Oktober, 2011 Nu dat ik mijn SP3 2.0B Hand X-clusive bijna een maand in bezit en ca 1800km heb rondgereden zijn er geen vreemde dingen die mij zijn opgevallen. ik heb bijvoorbeeld geen last van: Stuurproblemen, resonantie rond de 3400 toeren, schakelproblemen, fluitend panoramadak (alleen een lichte suis rond de 140 km maar zeker niet storend), navi dat vastloop of er spontaan mee ophoudt, telefoonproblemen (werkt subliem met mijn BB Torch), blikkerig geluid van audio (ben zeer kritisch met muziek want is al heel wat jaren een hobby)in vergelijking met mijn vorige auto Volvo V50 is het geluid een verademing. Er zijn me twee zaken opgevallen tijdens de afgelopen weken. 1 De wagen was erg stroef in het begin met rijden en schakelen maar is nu veel soepeler geworden. 2 Ik had last van twee zonnekleppen die rammelde en dit heb ik simpelweg opgelost door de schroef een fractie te "lossen" en rammel is hierna verdwenen. Het enige puntje van kritiek wat ik dan kan noemen is dat de "Chinese Grill" wel erg snel loslaat. Ik heb al diverse stukjes tape bij moeten plakken. Maar dit staat los van de SP3 want is eigen toevoeging. Ik ben supertevreden over de auto en werkelijk alles werkt zeer soepel en naar tevredenheid. En geloof me ik ben een enorme zeurpiet en stoor me heel snel aan dingen, maar kan werkelijk niets verzinnen op het moment. Het is een genot om in te rijden elke dag weer en was best wat luxe en fijn rijgedrag gewend in een Volvo V50 waarin ook superstoelen zaten. De stoelen in de SP3 zijn minstens zo lekker. kortom: Een heerlijke auto die zeer prettig rijdt en stoer en comfortabel aanvoelt. En nee ik werk niet bij Kia en heb er ook geen aandelen (heb alleen een kofferset maar is eerlijk gewonnen ) Maar ben op dit moment gewoon een tevreden Kiarijder Quote
Gast Timo0103 Geplaatst 19 Oktober, 2011 Geplaatst 19 Oktober, 2011 Nu dat ik mijn SP3 2.0B Hand X-clusive bijna een maand in bezit en ca 1800km heb rondgereden zijn er geen vreemde dingen die mij zijn opgevallen. ik heb bijvoorbeeld geen last van: Stuurproblemen, resonantie rond de 3400 toeren, schakelproblemen, fluitend panoramadak (alleen een lichte suis rond de 140 km maar zeker niet storend), navi dat vastloop of er spontaan mee ophoudt, telefoonproblemen (werkt subliem met mijn BB Torch), blikkerig geluid van audio (ben zeer kritisch met muziek want is al heel wat jaren een hobby)in vergelijking met mijn vorige auto Volvo V50 is het geluid een verademing. Er zijn me twee zaken opgevallen tijdens de afgelopen weken. 1 De wagen was erg stroef in het begin met rijden en schakelen maar is nu veel soepeler geworden. 2 Ik had last van twee zonnekleppen die rammelde en dit heb ik simpelweg opgelost door de schroef een fractie te "lossen" en rammel is hierna verdwenen. Het enige puntje van kritiek wat ik dan kan noemen is dat de "Chinese Grill" wel erg snel loslaat. Ik heb al diverse stukjes tape bij moeten plakken. Maar dit staat los van de SP3 want is eigen toevoeging. Ik ben supertevreden over de auto en werkelijk alles werkt zeer soepel en naar tevredenheid. En geloof me ik ben een enorme zeurpiet en stoor me heel snel aan dingen, maar kan werkelijk niets verzinnen op het moment. Het is een genot om in te rijden elke dag weer en was best wat luxe en fijn rijgedrag gewend in een Volvo V50 waarin ook superstoelen zaten. De stoelen in de SP3 zijn minstens zo lekker. kortom: Een heerlijke auto die zeer prettig rijdt en stoer en comfortabel aanvoelt. En nee ik werk niet bij Kia en heb er ook geen aandelen (heb alleen een kofferset maar is eerlijk gewonnen ) Maar ben op dit moment gewoon een tevreden Kiarijder Ik kan er helemaal niets aan toevoegen, ben net zo tevreden. Geweldige auto. Quote
elmerblues Geplaatst 20 Oktober, 2011 Geplaatst 20 Oktober, 2011 Ik hou op autoweek.nl een myreview bij over de ondervonden plussen en minnen van mijn 1.6GDI terwijl de kilometers onder mijn banden doorvliegen. Net 10k op teller gezet en toegevoegd aan de review, wellicht leuk leesvoer: http://www.autoweek.nl/autoreview/30991/kia-sportage-16-gdi-cvvt-x-ecutive 1 Quote
ziva Geplaatst 20 Oktober, 2011 Geplaatst 20 Oktober, 2011 Wij rijden nu zo'n 6 weken met onze zwarte Sportage 2.0 CVVT AWD x-clusive en zijn meer dan tevreden. We hebben op 1 minpuntje na geen negatieve ervaringen. Dat ene minpuntje is het brandstof gebruik. Al moet ik er wel bij vermelden dat de auto grotendeels gebruikt wordt voor korte ritjes. In februari staat de wintersportvakantie gepland en dan mag ie echte kilometers gaan maken. Ben benieuwd wat dan het brandstof verbruik zal zijn. Maar verder over de auto alleen maar positief. Hij rijdt heerlijk en smoelt goed. Mijn man rijdt een Opel Insignia en daar doet deze Kia Sportage echt NIET voor onder. Quote
bigwade Geplaatst 20 Oktober, 2011 Geplaatst 20 Oktober, 2011 Hey EB, ik had em al gezien, helemaal leuk. Kun je die ook hier, bijv. in het blog deel plaatsen? Niet iedereen leest die AW reviews tenslotte grtz! Quote
ErwinB Geplaatst 20 Oktober, 2011 Geplaatst 20 Oktober, 2011 Ik hou op autoweek.nl een myreview bij over de ondervonden plussen en minnen van mijn 1.6GDI terwijl de kilometers onder mijn banden doorvliegen. Net 10k op teller gezet en toegevoegd aan de review, wellicht leuk leesvoer: http://www.autoweek....-cvvt-x-ecutive Fijne review ! leest prettig en alles wordt behandeld. Ik ben ook in blijde verwachting van een 1.6Gdi X-ecutive plus pack met panorama dak dus dat maakt het wel extra interessant. Quote
elmerblues Geplaatst 20 Oktober, 2011 Geplaatst 20 Oktober, 2011 Hey EB, ik had em al gezien, helemaal leuk. Kun je die ook hier, bijv. in het blog deel plaatsen? Niet iedereen leest die AW reviews tenslotte grtz! Hi BW, tnx. Heb hem ook in het blog deel geplaatst. Had hem juist op AW gezet en niet hier, omdat je bij AW een wat groter publiek (ook mensen die geen KIA rijden) bereikt Ik had trouwens niet eens gezien dat hier een blog gedeelte was Quote
Opa Geplaatst 20 Oktober, 2011 Geplaatst 20 Oktober, 2011 Ik hou op autoweek.nl een myreview bij over de ondervonden plussen en minnen van mijn 1.6GDI terwijl de kilometers onder mijn banden doorvliegen. Net 10k op teller gezet en toegevoegd aan de review, wellicht leuk leesvoer: http://www.autoweek.nl/autoreview/30991/kia-sportage-16-gdi-cvvt-x-ecutive Mijn complimenten, leuk en gedetailleerd verslag Elmer. Mijn 2 liter diesel AWD heeft er inmiddels exact 6 maanden opzitten, met 17.000 km. Ben nog steeds erg tevreden en gelukkig met mijn SP3. Is een voortreffelijke caravantrekker, zeer comfortabel en hij laat zich zuinig rijden: Gemiddeld 1:16.5 (zonder de caravan). En wat je zegt: het blijft een genoegen om er naar te kijken; een lust voor het oog ! Quote
smetjesmee Geplaatst 21 Oktober, 2011 Geplaatst 21 Oktober, 2011 Ben nog steeds erg tevreden en gelukkig met mijn SP3. Is een voortreffelijke caravantrekker, zeer comfortabel en hij laat zich zuinig rijden: Gemiddeld 1:16.5 (zonder de caravan). Gemiddeld 1:16,5 ! Dat is omgerekend zo'n 6 liter per 100 km... en dat voor een 4 x 4 ! Het is ongelofelijk hoe je dat klaarspeelt opa. Ikzelf zat na onze reis en alles samen geteld, op zo'n 7,5 liter. Vorige week ben ik gaan tanken - ditmaal was het enkel woon-werkverkeer (iedere dag 6 km heen en terug) en kwam ik uit op, hou je vast : 9,3 liter (1:10,75) Ik moet wel toegeven dat ik onlangs de topsnelheid even testte ( rond de 180 km/u zoals in het boekje) maar dat was maar een kilometer of 2: optrekken op de autostrade - redelijk vlot naar 150 - dan iets trager richting 180 - en wanneer ik merkte dat ie op z'n tandvlees zat heb ik ingehouden - terug naar 120. Ben dus toch wat geschrokken van het 'normale' verbruik (zonder reis), en dat ondanks dat het mijn vrouwtje is die hem dagelijks gebruikt. Ofwel is haar rijstijl ruiger dan ik vermoed... Quote
elmerblues Geplaatst 21 Oktober, 2011 Geplaatst 21 Oktober, 2011 Gemiddeld 1:16,5 ! Dat is omgerekend zo'n 6 liter per 100 km... en dat voor een 4 x 4 ! Het is ongelofelijk hoe je dat klaarspeelt opa. Euh...misschien door 'opa rijstijl'? Het is maar een gok. :lol: Quote
Opa Geplaatst 21 Oktober, 2011 Geplaatst 21 Oktober, 2011 Euh...misschien door 'opa rijstijl'? Het is maar een gok. :lol: Ja, dat klopt eigenlijk wel. Met dien verstande dat ik wel "normaal" vlot rij (met het overige verkeer mee), maar niet wegscheur, anticipeer en tijdig gas loslaat, me aan de snelheidsbeperkingen houd, op de autoweg niet boven de 100 km kom (ik heb de tijd !) etc. (Mijn vrouw heeft overigens ook dezelfde rijstijl) Maar een zeker zo belangrijke factor is dat ik in verhouding veel lange ritten maak met relatief weinig koude starts. Als ik alleen stadsritten rij kom ik ongeveer op 8 l/100 (1/12.5). Maar dat doe ik dus niet zo veel. De AWD speelt in het verbruik nauwelijks een rol door het mooie zelfdenkende systeem van de Sportage, dat de achterwielen pas bijschakelt wanneer dat nodig is (en dat komt nauwelijks voor). Dat was bij de permanente AWD van de Subaru die ik 11 jaar heb gereden wel anders; die luste wel een slok ! Overigens reed ik met mijn vorige Kia, een Cee'd 1.6 CRDi 1:20 (5 l/100) Met de Sportage gebruik ik dus ongeveer 20% meer. (Met de caravan (ca 9000 van de 17000 km !) kom ik op ca 9 l/100, ook rustig rijdend. ) Quote
Smart Geplaatst 22 Oktober, 2011 Geplaatst 22 Oktober, 2011 @Opa Nette verbruikscijfers hoor. Overigens kun je qua verbruik de Cee'd niet vergelijken met een Sportage die een veel hogere koets heeft. Quote
Opa Geplaatst 22 Oktober, 2011 Geplaatst 22 Oktober, 2011 @Smart ... en breder en zwaarder en krachtiger !!! Ik had bij mijn switch van Cee'd naar Sp3 gehoopt slechts 1 liter per 100 méér te verbruiken dan met de Cee'd, en dat is uitgekomen. Ik ben in feite dus zéér tevreden over de Sportage ! Quote
vand.m Geplaatst 17 April, 2012 Geplaatst 17 April, 2012 Het is een heerlijke auto. Rijd perfect. Benzine verbruik kan ik niet goed beoordelen. Blijf het lastig vinden consequent op dezelfde manier te tanken.Wel tot de rand vullen (langdurig werk) of bij de eerste klik stoppen. Ik heb een 2.0 automaat. Maar heb nu na 3 ½ maand ermee gereden te hebben toch een vraag over het trage schakelen van de automaat op de snelweg bij inhalen: Ik ervaar dat je op de snelweg in zijn 6 met bijv. 110 km p/u als je even wil inhalen de auto niet of heel langzaam reageert. Ook als je het gaspedaal helemaal intrapt. Hij schakelt dus niet naar zijn 5 of 4 maar blijft in zijn 6. Ik mis het kickdown gebeuren. Tuurlijk kan ik met de hand gaan terug schakelen maar vroeg mij af of het niet anders is op te lossen. Bijv. software matig of een andere technische manier. Ik begreep dat meer mensen hier last mee hebben. Zijn er SP3 automaat rijders die terug naar de dealer zijn geweest hiervoor? Of weet iemand een andere oplossing ipv. met de hand terug schakelen? Groet, vand.m Quote
Preston Geplaatst 17 April, 2012 Geplaatst 17 April, 2012 Ik ervaar dat je op de snelweg in zijn 6 met bijv. 110 km p/u als je even wil inhalen de auto niet of heel langzaam reageert. Ook als je het gaspedaal helemaal intrapt. Hij schakelt dus niet naar zijn 5 of 4 maar blijft in zijn 6. Ik mis het kickdown gebeuren. Door jouw post dringt het tot me door dat ik alweer meer dan 9 maanden met de SP3 rij. Mijn vorige auto , een Honda CRV heb ik drie jaar gehad -zonder problemen op wat paaltjes op de weg na - en had ik bij het tekenen van contract SP3 ergens in me wel enige twijfel. Maar moet eerlijk zeggen dat ik geen moment spijt van heb gehad.. en tot nu toe (klop,klop ) helemaal geen problemen. Kickdown werkt bij mij ook prima... soms denk ik zelfs als ik flink doortrap.. nou, nou..kan dat niet wat rustiger ?? Maar vanuit 3 of 4 wordt er al weer snel doorgeschakeld als er wat vaart in zit. Ik vraag het je maar even... trap je wel écht helemaal naar beneden?. Gewoon gasgeven loopt snelheid op maar onderin zou je wat weerstand moeten voelen en als je daar doorheen trapt ( niet de bodem ) komt kickdown. Probeer het anders de 28e ( Toeterdag ) even met die van mij uit als er echt verschil inzit kan je altijd nog met je dealer overleggen. groet, Cor Quote
MikeyMan Geplaatst 17 April, 2012 Geplaatst 17 April, 2012 Sjah, in alle eerlijkheid valt ie me een beejte tegen... Het is dat ik hem 'onvrijwillig' heb gekregen, maar als ik er vantevoren een proefrit mee had kunnen maken, had ik hem niet genomen. Mijn grootste minpunten: - Afwerking interieur - Stoelen - Besturing is echt vreselijk vaag - 1.6 blok vind ik echt te licht - Kofferbak vrij klein voor het formaat - Navigatiesysteem is echt belabberd, zowel het systeem zelf als het geluid On the upside; het is een stoere bak om te zien natuurlijk! En dat geldt eigenlijk ook voor het interieur; het design is prima. Denk dat het uiterlijk ook mijn verwachtingen nogal beinvloed heeft... Quote
kialoog Geplaatst 17 April, 2012 Geplaatst 17 April, 2012 1.6 gdi. p.p. bj 04-2011 , sjah, met alle punten zoals hierboven wel eens (navi heb ik niet) maar kan ik goed mee leven, maaaarrr "Besturing is echt vreselijk vaag". Ja, nog steeds ondanks alle inspanningen vorige week die er aan besteed zijn, nu heel erg tussen 40 en 60 km een merkwaardig gevoel van tegendruk in het stuur bij rechtuit. Is echt storend. Tussen 90 en 110km is het wel beter geworden.Vrees ook dat het niet helemaal goed gaat komen. grtz Quote
Martinp Geplaatst 18 April, 2012 Geplaatst 18 April, 2012 Ik heb een Casa White 1.6 GDI met 18" velgen, Panoramadak en treeplanken. Daarnaaast behoorlijk wat gadgets via Internet (zie mijn garage). Na ongeveer ruim een maand rijden (meest korte stukken) en bijna 950km op de teller kom ik tot de conclusie dat het tot nu toe een fantastische auto is. Dit is mijn 4e Kia (hiervoor Rio 2004, Rio 2006, Pro Cee'd 2009), waarbij ik de Pro Cee'd met kop en schouders boven de andere uit vond steken. Met de Sportage rijden is een heel ander verhaal. Elke keer weer een feest als ik naar de auto toeloop, instap en wegrij. Tot nu toe zijn mijn ervaringen dus zeer positief: PLUS (in willekeurige volgorde): Looks ISG Cruise Control Lichtsensor Panoramadak Stoelen Soepele Transmissie Stuurbekrachtiging (na update) Motorgeluid Ruimte motorcompartiment Ruimte interieur Rijgedrag Follow me home verlichting Down Hill control Parkeersensoren Veelheid aan betaalbare gadgets, via Ebay/Internet te verkrijgen Zeer compleet MIN (als dat in sommige gevallen al zo genoemd mag worden): Trekkracht in 5e en 6e versnelling Acceleratie in 6e versnelling Bedieningsknop tripcomputer Samenstelling display van de tripcomputer Instelmogelijkheid dashboardverlichting in donker/licht Niet verlicht zijn van sommige bedieningsknoppen Geen auto up van raam Claxon Gebruikte materiaal van het interieur (in vergelijking tot Pro Cee'd erg hard en krasgevoelig) Spraakherkenning bluetooth (Engels) Geen vlakke laadvloer bij neergeklapte banken ongebruikte ruimte bij reservewiel Nog niets gemerkt van het Hill Assist systeem Mute van de muziek zet de muziek niet in pauze stand Zicht niet optimaal schuin naar voren (door brede A-stijl) Quote
vand.m Geplaatst 18 April, 2012 Geplaatst 18 April, 2012 Ik vraag het je maar even... trap je wel écht helemaal naar beneden?. Gewoon gasgeven loopt snelheid op maar onderin zou je wat weerstand moeten voelen en als je daar doorheen trapt ( niet de bodem ) komt kickdown. Probeer het anders de 28e ( Toeterdag ) even met die van mij uit als er echt verschil inzit kan je altijd nog met je dealer overleggen. groet, Cor Ik zal het nog eens goed uitproberen zonder door de bodem te trappen HaHa! Dank voor je aanbod. Lijkt me nog beter als je het even in mijn auto uitprobeert. Jij weet hoe die van jou reageert en merk je ongetwijfeld gelijk het verschil of dat hetzelfde werkt. Tot de 28e. Hoop dat het weer meewerkt!. Groet, vand.m Quote
elmerblues Geplaatst 19 April, 2012 Geplaatst 19 April, 2012 MIN (als dat in sommige gevallen al zo genoemd mag worden): Trekkracht in 5e en 6e versnelling Acceleratie in 6e versnelling Bedieningsknop tripcomputer Samenstelling display van de tripcomputer Instelmogelijkheid dashboardverlichting in donker/licht Niet verlicht zijn van sommige bedieningsknoppen Geen auto up van raam Claxon Gebruikte materiaal van het interieur (in vergelijking tot Pro Cee'd erg hard en krasgevoelig) Spraakherkenning bluetooth (Engels) Geen vlakke laadvloer bij neergeklapte banken ongebruikte ruimte bij reservewiel Nog niets gemerkt van het Hill Assist systeem Mute van de muziek zet de muziek niet in pauze stand Zicht niet optimaal schuin naar voren (door brede A-stijl) Goede minpunten. Dat trekkracht en acceleratie tegenvallen in de 5 en 6 is vrij logisch, het blijft een wat licht motortje waarbij de 6 een echte 'spaarversnelling' is. Gewoon consequent terug naar zijn 4 gaan bij inhaal/invoeg acties e.d. Dat hill assist werkt echt wel. De auto moet er echter flink 'schuin' voor staan. Quote
MikeyMan Geplaatst 19 April, 2012 Geplaatst 19 April, 2012 MIN (als dat in sommige gevallen al zo genoemd mag worden): Bedieningsknop tripcomputer Samenstelling display van de tripcomputer Geen auto up van raam Spraakherkenning bluetooth (Engels) Even hierop inhaken; de auto up voor de ramen is inderdaad schandalig... Mijn 18 jaar oude toyota heeft dit al. Echt een flinke misser! Overigens; de spraakherkenning werkt in het nederlands ook prima, maar wel ná update! Quote
Neo Geplaatst 19 April, 2012 Geplaatst 19 April, 2012 Als extra minpunt denk ik aan het feit dat de boordcomputer geen melding maakt wanneer de wagen op onderhoud moet. Quote
Aanbevolen Berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.