Ga naar inhoud
Onderdelenshop24.com

Vakantie-ervaringen...hoe deed de SP3 het?

Aanbevolen Berichten

Geplaatst

..... Wel heb ik een paar keer gehad dat de cruisecontrol niet aan ging. Wel het algemene groene lampje, maar SET lukte niet. Geen reactie. Na een tijdje, onder dezelfde omstandigheden deed ie het dan ineens wel. Vrij irritant, met name dat soms wel / soms niet. Is niet lekker uitleggen bij de dealer. Tijdelijk ontbreken van de CC is uiteraard op zich niet zo'n groot probleem......

Dit "euvel" van de Cruise Control die soms wel, soms niet werkt, heb ik 4 jaar geleden bij mijn Ceed al ervaren. Na allerlei inspanningen van de garage (vervanging onderdelen) kwamen we er achter dat de CC van Kia (Ceed én Sportage) na de start een zelfcontrole uitvoert of de rem wel werkt. Zolang hij dat niet heeft kunnen doen omdat je nog niet geremd hebt, zal de CC niet werken.

Met name op vakantie wordt je daarmee makkelijk geconfronteerd als je bij een tankstation langs de autoweg wegrijdt.

Dus: niets aan de hand. Na wegrijden een keer het rempedaal intrappen en de Cruise Control functioneert probleemloos !

:):):)

PS: Helaas staat hierover (ook nu nog) niets in de handleiding. Ik heb Kia Nederland daarop gewezen, maar het schijnt nog niet zo simpel te zijn om dit fenomeen er in te laten opnemen.

:angry:

Geplaatst

Dus: niets aan de hand. Na wegrijden een keer het rempedaal intrappen en de Cruise Control functioneert probleemloos !

Opa, is dat iets van KIA ? Is/kan dat ook zo zijn bij de Venga ?

Geplaatst

De Kia info zei me dat dit fenomeen niet voor alle Kia's gold. Omdat ik het alleen met Ceed en Sp3 gereden heb, kan ik alleen voor die twee typen spreken. Zij hebben die zelfcontrole beiden. Maar als het ook bij de Venga speelt zou je dat al moeten hebben merken ? Is overigens simpel vast te stellen. (Een keer zonder de rem na de start te gebruiken bij > 40 km de CC aanzetten. Doet ie het niet dan heeft de Venga dezelfde zelfcontrole.)

PS: Ter voorkoming van misverstand: de CC van zowel Ceed als SP3 doen het verder bij mij uitstekend en zonder enig haperen !

Geplaatst

M.b.t. de Venga is er bij mij een software update geïnstalleerd.

Ik merk dat de Cruise Control niet meer telkens inhoudt. Het rijdt

nu gewoon zoals het hoort te werken. Ik hoop dat je er iets aan

hebt.

Geplaatst

Dank , Opa en Smart.

Zelf heb ik behalve een fun ritje nog niet in de Venga gereden.

Zal um morgens eens van vrouwlief pikken en e.e.a. uitproberen.

Geplaatst

Dit "euvel" van de Cruise Control die soms wel, soms niet werkt, heb ik 4 jaar geleden bij mijn Ceed al ervaren. Na allerlei inspanningen van de garage (vervanging onderdelen) kwamen we er achter dat de CC van Kia (Ceed én Sportage) na de start een zelfcontrole uitvoert of de rem wel werkt. Zolang hij dat niet heeft kunnen doen omdat je nog niet geremd hebt, zal de CC niet werken.

Met name op vakantie wordt je daarmee makkelijk geconfronteerd als je bij een tankstation langs de autoweg wegrijdt.

(knip)

Kijk...zo leer je nog eens wat. Na je antwoord ben ik die situaties eens gaan terughalen en inderdaad...juist ná tankbeurten kreeg ik hem niet aan omdat ik eigenlijk alleen in die situaties de rem nog niet gebruikt had voor de CC werd ingeschakeld. Ik ga nu in het vervolg eerst even remmen, dus als je binnenkort een SP3 op de snelweg zonder duidelijke redenen vol in de ankers ziet schieten, dan ben ik het. :wink:

Erg bedankt voor je antwoord!

Groet

SLiAms

Geplaatst

Ik was nog wat puntjes vergeten die mij tijdens de vakantie opvielen. Compleet ondergesneeuwd door de vele voordelen en zeker geen minpunten, maar toch, voor de volledigheid:

- Als bij het tanken het pistool al een keer heeft 'afgeslagen' en ik knijp hem voor het laatste litertje vol in, dan stroomt hiervan een deel de dop uit. Voorzichtig tanken dus. Als niemand dit verder heeft vraag ik of mijn dieselboer zijn druk aanpast.

- Ik heb onbewust al een paar keer enkele kilometers met de knipperlichten in de gevarenstand gereden omdat ik het knopje per ongeluk indruk bij het bedienen van het touchscreen. Ik kwam erachter omdat verkeer achter mij verdacht veel afstand begon te houden. Kwestie van wennen.

- De zon valt gemakkelijk vol in het navigatiescherm, waarna ik het dus alleen moet doen met de Limburgse navigatiedame-stem. Dit punt komt in de richting van een daadwerkelijk nadeel.

Groet

SLiAms

Geplaatst

Vorige week teruggekomen uit een 14 daagse rondrit door Normandie en Bretagne. Algemeen beeld. SP3 heeft zich voortreffelijk gedragen. Wel in combinatie met veel wind veel bijsturen, maar het stuurprobleem is bekend. Trekkracht op lichte heuvels ging wel. Geen grote krachtpatser. Het leek me dat in de CC stand in de heuvels de motor beter reageerde/trok dan met de eigen voet.

Benzineverbruik volgens boortcomputer 7,8 liter op de 100 km. Dit is gemeten over 3500 km. Vond ik niet slecht voor de 2.0 Benzine uitvoering. File gereden en verder gemiddeld gereden. De auto 1 keer op zijn staart getrapt. 165 km gehaald. Geluid viel me mee. Wel blijft de forse stijging van geluid ontstaan als de de 3400 toeren grens wordt overschreden. Maar ook dat is al bekend in dit forum.

Ik kreeg wel wat meer bijgeluiden in de motor erbij. Goed hoorbaar als je bijv. in de 1e en 2e versnelling zonder gas rijdt. Het lijkt op schurende lagers o.id.. Ik zal het nog navragen bij de dealer. Ik meen dat in het forum dit al eerder dit is gemeld. Verder is de motor ook wat hoorbaarder geworden in de stationairstand. Je merkt gewoon dat de motor meer kilometers heeft gemaakt en zich zet. Mijn vakantie begon ik met 3300 km op de teller.

De stoelen zitten voor mij prima. Ik ben 1.92. Mijn vrouw (1,64) vond dat ze te weinig steun voelde en de stoelen vooral voor grotere personen zijn.

Windgeruis niet opvallend. CC werkte prima.

Geplaatst

De stoelen zitten voor mij prima. Ik ben 1.92. Mijn vrouw (1,64) vond dat ze te weinig steun voelde en de stoelen vooral voor grotere personen zijn.

Daar zal BW het niet mee eens zijn :)

Geplaatst

Kijk...zo leer je nog eens wat. Na je antwoord ben ik die situaties eens gaan terughalen en inderdaad...juist ná tankbeurten kreeg ik hem niet aan omdat ik eigenlijk alleen in die situaties de rem nog niet gebruikt had voor de CC werd ingeschakeld. Ik ga nu in het vervolg eerst even remmen, dus als je binnenkort een SP3 op de snelweg zonder duidelijke redenen vol in de ankers ziet schieten, dan ben ik het. :wink:

Erg bedankt voor je antwoord!

Groet

SLiAms

Ik heb precies hetzelfde euvel gehad. Naar de dealer geweest en die kon niks vinden en wist van niks. Vind ik nogal slecht van de dealer moet ik zeggen. Je zou toch zeggen dat een kia dealer hiervan op de hoogte is.

Geplaatst

Eerlijk gezegd vind ik het ook onbegrijpelijk.

Afgaande op mijn eigen ervaring is het "probleem" van de zelfcontrole op de remwerking van de Cruise Control al minstens 4 jaar bekend. In die tijd heeft KMNL noch de handboeken aangepast, noch de dealers geïnformeerd ? Stijlloos ! :angry:

Maar eigenlijk moet iedere SP3 rijder (m.u.v. de X-tra) die wel eens langs de autoweg tankt (al was het maar op vakantie) met dit CC fenomeen in aanraking gekomen zijn.

Hoe zit het: Is het voor de meesten nieuw, of zijn de Kiaclub leden al in grote getale op de hoogte ?

Geplaatst

Daar zal BW het niet mee eens zijn :)

Dat klopt, ben zelf 1.93 en eega 1.79 en beiden hebben we moeite met de stoelen.

De bestuurders stoel heb ik wat hoger gezet vanwege onder benen, maar dat schiet niet op.

Dame zit ook als een krant naast me.

In de Joendaai i10 met zijn keuken stoelen zitten we beter..

Zitting van de sp3 staat te vlak en is veel te kort.

Dat werkt helaas door in de rug.

Ik ga het nu proberen met dunne kussentjes.

Aan mij ligt het niet tenslotte, ben volmaakt in proportie, dus.. (HAHAHAHAHAHAHAHA)

Geplaatst

Dat klopt, ben zelf 1.93 en eega 1.79 en beiden hebben we moeite met de stoelen.

De bestuurders stoel heb ik wat hoger gezet vanwege onder benen, maar dat schiet niet op.

Dame zit ook als een krant naast me.

In de Joendaai i10 met zijn keuken stoelen zitten we beter..

Zitting van de sp3 staat te vlak en is veel te kort.

Dat werkt helaas door in de rug.

Ik ga het nu proberen met dunne kussentjes.

Aan mij ligt het niet tenslotte, ben volmaakt in proportie, dus.. (HAHAHAHAHAHAHAHA)

BW ik heb geen last van mijn rug gekregen, wel wat stram bij het uitstappen. Maar dat heeft vast met leeftijd te maken (54). De stoelen hebben een korte zit, maar dat hebben alle auto's toch. We zijn eigenlijk te groot voor de standaard. Mijn vrouw zette de rugleuning wat schuiner en toen ging het beter. Maar zeker niet top. Weinig steun in de lenden.

Geplaatst

Eerlijk gezegd vind ik het ook onbegrijpelijk.

Afgaande op mijn eigen ervaring is het "probleem" van de zelfcontrole op de remwerking van de Cruise Control al minstens 4 jaar bekend. In die tijd heeft KMNL noch de handboeken aangepast, noch de dealers geïnformeerd ? Stijlloos ! :angry:

Maar eigenlijk moet iedere SP3 rijder (m.u.v. de X-tra) die wel eens langs de autoweg tankt (al was het maar op vakantie) met dit CC fenomeen in aanraking gekomen zijn.

Hoe zit het: Is het voor de meesten nieuw, of zijn de Kiaclub leden al in grote getale op de hoogte ?

Dit is enige maanden geleden ook door iemand van Kia hier op het forum aangegeven dat er eerst een keer geremd moet worden.

Dit heb ik toen ook enige tijd herhaald als er weer iemand over begon.

Door omstandigheden de laatste tijd iets minder actief hier op het forum, maar probeer nog steeds zoveel mogelijk te lezen en antwoorden te geven als ik ergens nog iets van herinner ;)

Geplaatst

Wij zijn nu in Spanje met de caravan. De sp3 kan het makkelijk aan (1300kg aan de haak), ik vind hem beter trekken als de sp2.

In beide moet je het toerental hoog houden als je vlot de berg op wil.

Ik had de pech om bij de klim richting luxemburg achter een heel langzame vrachtwagen vast te komen te zitten. Toen ik ruimte had, even doortrekken in 2 en naar 3 en zo vlot naar de 90km/h.

Wel vind ik de sp3 dorstiger dan de sp2.

Geplaatst

Wij zijn er mee naar Toscane gereden. In één woord: 'heerlijk'. Heb ginds ook op stijgende kiezelwegjes het voordeel van AWD mogen proeven; geen sprake meer van doorslippende voorwielen, je voelt gewoon hoe langs achter wordt meegeduwd :D . We hebben op 10 dagen tijd zo maar eventjes 53,5 uur in de auto gezeten en ik heb niemand horen klagen.

Qua (diesel)verbruik: 7,4 l/100 km en daar kan ik goed mee leven.

Geplaatst

Wij zitten ondertussen in Carantec (Frankrijk) en ik moet zeggen dat de Sportage 3 met gemak de hoogte verschillen neemt, wel valt de Cruisecontrol erg ver terug als ik hem op 130 instel valt hij bij een flinke klim terug tot de 120 terwijl als ik dan met de voet gas bij geeft hij wel gewoon de 130 voorbij wil (misschien een stukje eco programmering in de Cruisecontrol).

Maar ik moet zeggen het is een genot om met de Sportage 3 grote afstanden te rijden, ik ben zaterdag om 06:00 achter het stuur gekropen en er om 16:00 (plus de nodige pauzes uiteraard) weer achter vandaan te komen zonder ergens last van te hebben (behalve algehele vermoeidheid dan) en dat zegt toch wat voor iemand met rug klachten. :)

Gister een uitstapje gedaan naar Oceanopolis wat zeker de moeite waard was, en op de terugweg uiteraard in de avond file beland wat een eind leuker was dan in Nederland, je ziet in dit deel van Frankrijk namelijk niet zoveel nieuwe auto's als in Nederland dus de Sportage sprong er nogal uit zeker met die opvallende led verlichting aan de voorzijde en dan is het wel leuk als je ziet hoeveel mensen bijna hun nek verdraaien om naar de auto te kijken. :)

Helaas geen actie foto's van de Sportage 3, wel een foto van de Sportage 3 in rust na een rit van gemiddeld 10 uur... :P

post-3178-0-93993600-1310563184_thumb.jpg

post-3178-0-34345800-1310564923_thumb.png

post-3178-0-37424500-1310565322_thumb.jpg

Geplaatst

Lappen tekst, maar zo weinig fotooooooooos.......

foto's komen als ik terug ben in nederland

Geplaatst

Luitjes,

Hierbij mijn verslag van onze 11 daagse vakantie naar het Schwarzwald en Oostenrijk. We nemen al zo'n 3 jaar de motor mee op vakantie en deze vakantie was het nog nooit zo easy en lekker rijden. De stoelen zijn voor ons gewoon goed te noemen, ik ben 1.90m en het vrouwtje 1,54m, dit maal geen pijn in de onderrug. De stereo installatie (geen Navi) bevalt goed heb de gehele weg met muziek vanaf de USB stick gereden en de radio stond op TA om de verkeersmeldingen te melden. Door de lange ruit kan ik wel slecht op de Tomtom kijken, vooral met de zonnebril op. Wat het verbruik betreft: dat lag tussen 7,2 en 7,8 L/100 Km dus niet slecht met een aanhanger van zo'n 300kg erachter. Ook de airco kon het goed verwerken onderdanks het buiten soms 30 graden was. Vlak voor de reis heb ik de softwarematige upgrade laten uitvoeren van het sturen. Pff dat scheelt, het is lang niet meer zo zwaar sturen rondom de midden stand. Het ligt trekken naar links of naar rechts dat blijft, dus het vele corrigeren is hiermee NIET opgelost. Wat het inhalen en doortrekken betreft: ook ik moest bij het inhalen (mocht wel niet maar ja je moet wat om sneller vooruit te komen) terug schakelen naar de 3de en dan doortrekken tot in het rood. Ik had trouwens dik 2000km op de teller staan toen ik op vakantie ging, wel zo verstandig als je een aanhanger er achter hangt. Wat de Cruise Controle betreft: Ik heb er ook last van gehad, je stopt om te tanken en rijdt weg zonder de rem aan te raken. En ja de CC kon niet ingesteld worden. Maar mijn oplossing was gewoon effe op de rem drukken en het lukte weer. Ik dacht in 1ste instantie dat het lag aan de rem schakelaar, die de CC uitschakelt, maar het verhaal wat ik hier gelezen heb lijkt mij te kloppen. Tja verder heb ik niets meer te vertellen.

Bij regen ook handig zo'n achterklep

foto01.jpg

Bij Achensee

foto08.jpg

Geplaatst

Ik heb net mijn Sportage bepakt voor een vakantie naar Spanje voor 3 weken ( Costa Brava) hoewel ik de Sportage al bijna een jaar in bezit heb ,is dit mijn eerste verre rit (1500km)

maar gezien mijn ervaringen met mijn Sportage heb ik er alle vertrouwen in dat het een prettige reis gaat worden ...na terugkomst plaats ik wel wat vakantiekiekjes ..

Geplaatst

Misschien lazen jullie het al in het topic over het stuurgedrag: we genieten op dit ogenblik van een deugddoend verlof in Slovenië. cool.gif (het weer is tamelijk goed, wat wisselvallig, maar de zon komt er geregeld door...smile.gif)

Onze SP3 (2.0 CRDi) is fantastisch om mee te rijden.

Ik som even de positieve punten op waar ik extra op gelet heb:

• stuurt goed en ligt als een blok op de baan.
  • heeft meer dan genoeg trekkracht, zeker bij hernemingen en ook bij het nemen van de onoverkomelijke bergpassen.
  • is stil vanbinnen (aan de buitenkant erger ik mij wel een beetje aan het lawaai dat de motor produceert. Vermoedelijk te weinig geïsoleerd)
  • de cruisecontrol werkt subliem.
  • na de rit van 1200 Km stapten we fris en monter uit de wagen ('s avonds aangezet en wel effe 'n uurtje of 4 gepit na 500 Km)
  • de airco werkt perfect! Een half graadje meer of min vragen geeft al resultaat.
  • De achteruitrijcamera zouden we niet meer willen missen.
  • de fabrieksnavi is een pareltje, ondanks de vele kritieken die het systeem hier al kreeg.
    Het zette ons precies af aan de voordeur van het hotel. Geen enkele keer verkeerde aanwijzingen gekregen.
    Bij haperend verkeer kregen we tijdig de melding met de reden waarom en konden we - als we dat wilden - onmiddellijk een nieuwe route laten berekenen.
    Bij grote verkeersaders wordt de te volgen richting mooi getoond via een geanimeerd scherm met verkeersborden e.d. (je kent het wel van de reclame bij de gekende merken)
    En als je dan toch bij momenten eens slimmer wil zijn dan de dame in kwestie, dan hoor je nooit dat je moet terugkeren. De nieuwe route wordt al na een paar seconden op het scherm getoond zonder dat er een gesproken boodschap aan vooraf gaat.
    Dit zijn zaken waar ik mij al dikwijls aan geërgerd heb bij mijn Garmin die ik al een 4-tal jaar bezit.

Negatieve punten vallen er tot nu toe (gelukkig) nog niet te melden, en hopelijk blijft dat zo.

Het verbruik over gans de heenreis bedroeg zo'n 7,6 liter / 100 Km en dat met een topbox bovenop en erg slecht weer tot halverwege Duitsland. (veel wind en striemende regen)

Nog ff een paar foto's om af te sluiten:

P1070341%252520%252528Large%252529.JPG

P1070413%252520%252528Large%252529.JPG

P1070441%252520%252528Large%252529.JPG

Geplaatst (aangepast)

@smetjesmee,

Mooie commentaren over je Sportage!!! Kan al bijna niet meer wachten om de mijne te gaan afhalen (2de week van augustus), véél rij- en reisplezier nog!

aangepast door Alex VB
Onnodig quotes.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Nieuwe Aanmaken...