Ga naar inhoud
Onderdelenshop24.com

Idle Stop & Go (ISG) is leuk en bespaart benzinekosten maar...

Aanbevolen Berichten

Geplaatst

BlIjkbaar zitten er toch nog een paar kinderziektes in het ISG systeem. Waarschijnlijk veroorzaakt door weersinvloeden. Ben eens benieuwd of er iemand al een test heeft gedaan met rijden met een volle tank met ISG en zonder ISG. Zou het zoveel brandstof sparen? Ik persoonlijk denk dat die enkele minuten niet zo heel veel zal schelen qua verbruik. Ikzelf kan die test niet doen omdat ik daar niet consequent genoeg voor ben.

Lees de leaflet, verkrijgbaar bij de KIA dealer maar eens en kijk op mijn.kia.nl.

Hier staat precies omschreven wat het systeem inhoudt en doet, bespaart etc.

Op zeer korte termijn komt er een (ver)nieu(w)de versie op mijnkia.nl.

Grtz.

Specialmade

Geplaatst

Het bespaard wel degelijk.

Een aantal jaren terug heeft de Duitse TÜV een onderzoek gedaan naar het uitzetten van motoren voor een stoplicht, spoorovergang etc. Na 11 seconden wachten bespaarde je benzine.

Nu is het zo dat de inspuiting die nodig is bij het starten dermate lager geworden is, dat het na een paar seconden al besparend werkt. Het gaat dan weliswaar om minuscule hoeveelheden, maar wie het kleine niet eert....... ;)

Geplaatst

Op papier klinkt het allemaal heel mooi maar of het in de praktijk ook echt zo is... Net als het verbruik van de nieuwe auto's die op papier heel zuinig is maar in het echte leven vaak niet gehaald wordt. Ik wil niet negatief overkomen maar in mijn ervaring is gebleken dat alle technische snufjes heel handig zijn als ze werken maar o wee als je er iets aan krijgt.

Nu weet ik dat Kia 7 jaar garantie geeft dus ga ik er vanuit dat bij een defect het ook gewoon opgelost wordt.

Als ik dit zo terug lees kom ik best wel sceptisch over maar dat komt door veel tweedehandse kneusjes uit het verleden.

Geplaatst

En wat is dan nu het merkwaardige als je aangeeft dat hij net als altijd automatisch aanspringt?

Het feit dat ie dat doet met het gaspedaal ingedrukt... zit je nietsvermoedend te wachten, gaat de auto ineens vol gas in zijn vrij staan loeien.....

Geplaatst

als ie niet in zijn vrij stond zou hij/zij sowieso niet starten :wink:

En da's maar goed ook... overigens is een leuke bijwerking van de ISG dat als je je auto per ongeluk af laat slaan (gebeurt ons allemaal wel eens toch?) hij ook weer start...

Geplaatst

Het bespaard wel degelijk.

Een aantal jaren terug heeft de Duitse TÜV een onderzoek gedaan naar het uitzetten van motoren voor een stoplicht, spoorovergang etc. Na 11 seconden wachten bespaarde je benzine.

Nu is het zo dat de inspuiting die nodig is bij het starten dermate lager geworden is, dat het na een paar seconden al besparend werkt. Het gaat dan weliswaar om minuscule hoeveelheden, maar wie het kleine niet eert....... ;)

Bij stationnair draaien gebruik je ongeveer 1 liter benzine per uur (althans dat deed mijn vorige auto, die gaf dat mooi aan). Dus als je twee minuten wacht met ISG heb je 3,33 cl benzine bespaard. Da's met de huidige prijzen toch gauw 6 eurocent. Sparen terwijl je wacht! Ik ga voortaan vaker voor stoplichten staan. Jammer dat ik er op weg naar mijn werk in een half uur maar 2 tegenkom.

Geplaatst

Bij stationnair draaien gebruik je ongeveer 1 liter benzine per uur (althans dat deed mijn vorige auto, die gaf dat mooi aan). Dus als je twee minuten wacht met ISG heb je 3,33 cl benzine bespaard.

Als je met een koude motor voor het eerste stoplicht staat te wachten, scheelt het nog meer. Ik zet mijn picanto dan handmatig uit, maar enkel overdag als het licht is.

(opmerking: ik heb dus geen ISG systeem)

Geplaatst

Het feit dat ie dat doet met het gaspedaal ingedrukt... zit je nietsvermoedend te wachten, gaat de auto ineens vol gas in zijn vrij staan loeien.....

Daarom, je voet niet op het gaspedaal zetten. Als ik per ongeluk op de afstandsbediening van mijn televisie ga zitten en ik zet de tv aan, gaat het geluid ook ineens heel hard..

Als je met een koude motor voor het eerste stoplicht staat te wachten, scheelt het nog meer. Ik zet mijn picanto dan handmatig uit, maar enkel overdag als het licht is.

Er is een reden dat het start/stopsysteem bij koude motor nog niet werkt hè..
  • Like 1
Geplaatst

Daarom, je voet niet op het gaspedaal zetten. Als ik per ongeluk op de afstandsbediening van mijn televisie ga zitten en ik zet de tv aan, gaat het geluid ook ineens heel hard..

Dat geeft inderdaad dezelfde reactie bij anderen in je omgeving...

Geplaatst

(opmerking: ik heb dus geen ISG systeem)

Er is een reden dat het start/stopsysteem bij koude motor nog niet werkt hè..

Klopt, wilde ik ook net zeggen. Je maakt nu onnodig vaak een "koude start" wat al niet goed is, en hoe sneller je motor warm is, hoe sneller hij zuiniger gaat rijden. Een warme motor is nou eenmaal zuiniger dan een koude! Ik zou persoonlijk die motor gewoon lekker laten draaien dan, tenzij je al een km of 5 ofzo gereden hebt.

Geplaatst

Die van mij staat iedere dag ongeveer 7 tot 9 minuten uit. En dat met ongeveer 252 werkdagen per jaar is dat dus uitgaande van 7 minuten is dat ongeveer 30 uur per jaar. Tel uit je winst.

Geplaatst

Dat geeft inderdaad dezelfde reactie bij anderen in je omgeving...

Als je het om 11 uur 's avonds in een rijtjeshuis doet wel ja ;) Maar dat was niet mijn punt, punt is dat als je onbedoeld op een knopje duwt, het knopje daar niet anders op zal reageren dan wanneer je het bewust doet. Als de auto aan slaat, heeft 'ie daar zo zijn redenen voor.. Het enige alternatief voor aanslaan is de motor helemaal uitzetten (wat hij bijvoorbeeld doet als je je gordel losmaakt tijdens startstop, kwam ik laatst in de file achter) en daar zit je bij het verkeerslicht toch ook niet echt op te wachten.
Geplaatst

Klopt, wilde ik ook net zeggen. Je maakt nu onnodig vaak een "koude start" wat al niet goed is, en hoe sneller je motor warm is, hoe sneller hij zuiniger gaat rijden. Een warme motor is nou eenmaal zuiniger dan een koude! Ik zou persoonlijk die motor gewoon lekker laten draaien dan, tenzij je al een km of 5 ofzo gereden hebt.

Dit stoplicht is op 500 m van mijn huis; dus nog een koude motor; maar mijn Picanto krijgt tijd genoeg om warm te worden en dus zuinig te rijden. Na 10 minuten is optimaal en ik rij elke keer 30 minuten of 70 minuten aan een stuk (en met plezier).

Geplaatst

Dit stoplicht is op 500 m van mijn huis; dus nog een koude motor; maar mijn Picanto krijgt tijd genoeg om warm te worden en dus zuinig te rijden. Na 10 minuten is optimaal en ik rij elke keer 30 minuten of 70 minuten aan een stuk (en met plezier).

Tja voor het verbruik maakt dit zoals jij het zegt inderdaad niets uit dan nee, maar het blijft volgens mij niet heel goed voor je motor om een koude motor aan en uit te zetten.

teminste.... dat heb ik altijd gedacht.

Geplaatst

Koude motor; ook het milieu staat in de kou.

Dat rijden met een koude motor slecht is voor het verbruik en het milieu was waarschijnlijk wel bekend. Hoe erg het is blijkt uit recent onderzoek van de Vlaamse Instelling voor Technologisch Onderzoek (VITO). In onderstaande tabel is vindt u de meetresultaten bij een Toyota Auris.

Gemiddeld verbruik en CO2 uitstoot in druk stadsverkeer met koude motor

Testwagen Toyota Auris liter/100 km:

koude motor in druk stadsverkeer

Benzine 8,56

Diesel 8,74

warme motor in druk stadsverkeer

Benzine 5,72

Diesel 4,52

In het onderzoek wordt gesteld dat een dieselauto pas na 10 minuten of 15 km op bedrijfstemperatuur is.

Conclusie:

- Korte ritjes zijn dus heel erg slecht voor het milieu en brandstofverbruik.

- Rij je veel korte ritjes ga dan fietsen, als je toch met de auto wilt neem dan een hybride, de diesel is taboe!

Naar de resultaten van het onderzoek: http://www.vab.be/nl...kst.aspx?id=357

Geplaatst

Conclusie:

- Korte ritjes zijn dus heel erg slecht voor het milieu en brandstofverbruik.

- Rij je veel korte ritjes ga dan fietsen, als je toch met de auto wilt neem dan een hybride, de diesel is taboe!

Naar de resultaten van het onderzoek: http://www.vab.be/nl...kst.aspx?id=357

Ik rij zelf vaak kleine stukjes .

Het verschil in km prijs kan nog groter worden als je de auto,s echt gaat vergelijken qua accessoires ed.

Ik bedoel te zeggen dat hybride uitvoeringen meestal bomvol met extra opties zitten die anders pas in de duurdere benzine uitvoeringen beschikbaar zijn.

Geplaatst

Als je het om 11 uur 's avonds in een rijtjeshuis doet wel ja ;) Maar dat was niet mijn punt, punt is dat als je onbedoeld op een knopje duwt, het knopje daar niet anders op zal reageren dan wanneer je het bewust doet. Als de auto aan slaat, heeft 'ie daar zo zijn redenen voor.. Het enige alternatief voor aanslaan is de motor helemaal uitzetten (wat hij bijvoorbeeld doet als je je gordel losmaakt tijdens startstop, kwam ik laatst in de file achter) en daar zit je bij het verkeerslicht toch ook niet echt op te wachten.

Vraag ik me toch af wat er gebeurt als je:

- Netjes stopt, en de ISG schakelt de motor uit

- Vervolgens zonder de koppeling te gebruiken de auto in zijn 1 zet (kan namelijk prima als de motor niet draait)

Zou het daartegen beveiligd zijn? (Ik ga het niet proberen...)

Geplaatst

Ik rij zelf vaak kleine stukjes .

Het verschil in km prijs kan nog groter worden als je de auto,s echt gaat vergelijken qua accessoires ed.

Ik bedoel te zeggen dat hybride uitvoeringen meestal bomvol met extra opties zitten die anders pas in de duurdere benzine uitvoeringen beschikbaar zijn.

Accessoires produceren geen CO2...

Geplaatst

Vraag ik me toch af wat er gebeurt als je:

- Netjes stopt, en de ISG schakelt de motor uit

- Vervolgens zonder de koppeling te gebruiken de auto in zijn 1 zet (kan namelijk prima als de motor niet draait)

Zou het daartegen beveiligd zijn? (Ik ga het niet proberen...)

Ik denk dat de ISG uitschakelt en de motor uitblijft. Ik heb het wel eens gehad dat ik voor de spoorwegovergang stond met ISG aan en motor uit. Vervolgens deed ik de pook al naar links maar nog niet voren (in zijn 1). Terwijl ik de pook naar links duwde trapte ik de koppeling in. ISG schakelde uit maar motor bleef ook uit. Ik moest dus handmatig starten.

Geplaatst
spaar je op 20.000 kilometer dus 1 tank benzine haha. maja alle beetje helpen idd....

Je bespaart hier mee 50 euro per jaar maar door slim met bv energie leverancier, internet en bel abbonementen om te gaan, worden die kleine beetjes op het eind van het jaar best veel geld :-)

Geplaatst

En ja accu met een accu lader laden kan wel maar je hebt er eeen heele speciaale lader voor nodig dus niet met je huis tuin en keuken ladertje doen

Is maar ff een tip maar ik denk dat deze accu zo goed is dat dat heel erg weinig voor komt

Dat betwijfel ik.

Ik heb nu drie keer de accu in onze Cee'd opgeladen met een druppellader van Delco. Gewoon een standaard druppellader.

Ik doe dat als het ISG al een paar dagen niet meer werkt vanwege een te lage lading van de accu.

Na een aantal uren geeft de groene led aan dat de accu volledig is opgeladen en dan werkt het ISG weer naar behoren.

Het verhaal over speciale laders e.d. gaat er bij mij niet in. Wat ik wel doe is de massa aansluiting van de lader aansluiten op de motorophanging.

Op http://www.kiaclub.n...m/page__st__300 heb ik er eerder over geschreven.

IMAG0166.jpg

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Nieuwe Aanmaken...