Ga naar inhoud
Onderdelenshop24.com

Derrek

Leden
  • Aantal Items

    1669
  • Registratie Datum

  • Laatst Bezocht

  • Dagen Gewonnen

    129

Alles dat geplaatst werd door Derrek

  1. Derrek

    Private lease

    Vandaag een onzinmailtje ontvangen van Kia “het geheim van private lease” dat private lease goedkoper is dan zelf kopen. Met andere woorden, de financieringsmaatschappijen willen er helemaal niet op verdienen maar leggen er zelfs geld op toe! Omdat ze jou zo’n goede vent vinden misschien? Geloof er niets van en laat je geen zand in de ogen strooien. De “voorbeeldberekening” die Kia daarbij voor een picanto erbij doet houdt bijvoorbeeld geen rekening met kortingen die je ALTIJD krijgt bij aanschaf van een nieuwe auto zonder inruil (minstens 7%). En heb je een auto in te ruilen dan krijg je een extra hoge inruilprijs waar ook deze korting verwerkt is. Er wordt ook € 15,- per maand (= € 180,- per jaar of € 540,- voor 3 jaar!) pechhulp opgevoerd. Maar je het toch de Kia Internationale Wegenhulp (KIW) die zowiezo de eerste 3 jaar gratis is? De verzekering kan doorgaan ook goedkoper als je even rondzoekt en zeker bij een opgebouwde no-claim. Bij de private lease staan geen bedragen per onderdeel waaruit de leaseprijs is opgebouwd zodat je eigenlijk niets goed kunt vergelijken. Dus ook geen winstmarges en financieringskosten die er ook echt wel in zitten. Nee, het “geheim” is bij dit mailtje niet ontrafelt. Het woord “lease” heeft in de afgelopen jaren een soort van positieve klank gekregen vanwege de leaseauto’s van je werk. (“Heb jij een leaseauto? Zo, zo..”) Maar bij een leaseauto van de zaak worden de maandelijkse leaseprijs betaald door de werkgever. Prive is het in werkelijkheid gewoon huur en niets anders waarbij je er ook nog eens voor een langere tijd aan vast zit. Private lease is een actie van fabrikanten om auto’s te verkopen. Daar is op zich niets mis mee hoor, maar laat je door de slimme marketingtrucs en psychologische verkooptactieken geen zand in de ogen strooien (wel eens naar Mindfuck gekeken?). Je kunt je voorstellen dat Private lease heel soms de enige uitweg is als je de investering zelf niet kunt ophoesten of niet zelf kunt lenen en toch een nieuwe auto wilt rijden, maar dan is sparen misschien toch ook een betere optie?
  2. Dat dacht ik nou ook. Maar die worden, neem ik aan, door de besturingssysteem bediend en niet hydraulisch (althans met een pedaal). Ik kom op deze vraag omdat van mijn dealer bij een kleine onderhoudsbeurt zowel het vervangen van de remvloeistof als de koppelingsvloeistof afzonderlijk wil berekenen wat tot dubbele kosten leidt. Het vreemde doet zich voor dat bij de vaste onderhoudsprijzenlijst (pdf) van de Niro alleen het vervangen van de remvloeistof staat vermeld, maar niet het vervangen van de remvloeistof voor de koppeling. Ga je echter in "MijnKia" een afspraak voor een kleine beurt plannen voor een Niro, dan staat er wel de optie die je kunt aanvinken om de koppelingsvloeistof 2-jaarlijks te vervangen. KMNL blinkt niet bepaald uit in consistente communicatie.
  3. Weet iemand of er een koppeling in de Kia Niro zit?
  4. Er is ook een dop bij die in het gat van de haak hoort als je de haak niet gebruikt. Dit om vuil tegen te gaan. Tevens zit er een mooie hoes bij om de haak op te bergen als je die niet gebruikt. Het enige van deze Auto-Hak is dat de haak niet afsluitbaar is. Maar ach, als je hem gebruik ben je er zelf bij en anders ligt de haak in de kofferbak
  5. Ik heb zelf een trekhaak achter de Kia Pico (2016) gemonteerd. Een fluitje van een cent. Het is een afneembare trekhaak van Auto-Hak. Zelden zo gemakkelijk een trekhaak onder gebouwd. Niets hoeven zagen (trekhaak komt onder de bumper dus geen gat in je achterbumper!) en niet hoeven te boren. Aan de rechterkant schroef je het verborgen trek-oog los van de chassisbalk waarvoor de Auto-Hak trekhaak in de plaats aan de chassisbalk geschroefd wordt. En aan de linkerkant zitten alle schroefgaten al standaard in de Picanto zodat die kant ook zo aan de chassisbalk geschroefd kan worden. Alles paste tot op de millimeter perfect. Binnen een uur zat de trekhaak er onder. Iets meer werk was het aansluiten van de 13-polige stekkerdoos. Bij de levering zaten speciale klemmetjes die je eenvoudig om een betreffende stroomkabel kon klemmen en waarin je dan het stekkertje van de bekabeling in kon steken. Ik had deze klemmetjes nog niet eerder gezien en ze werken erg gemakkelijk. Het is een voordelige afneembare trekhaak (€ 160,65) maar ziet er prima uit, is stevig en het klemsysteem voor de haak eenvoudig maar zeer doeltreffend. De trekhaak Is ook op maat gemaakt voor de Picanto zodat er geen passtukken aan te pas hoeven te komen (zoals Niro met GDW en Brinck problemen). De 13-polige aansluit set was € 30,59. Kortom, erg tevreden met deze trekhaak.
  6. De één houdt van blond, de ander van donker!
  7. Waarom vind ik dit niet mooi?
  8. Derrek

    Recal NIRO

    November 2016. Ook terugroepactie. Maar in 2 jaar tijd nog nooit brand gehad.
  9. Kia Nederland heeft de zogenaamde “vaste” onderhoudsprijzen in 2018 verhoogd met 8% ten opzichte van 2017 (bijv. Niro kleine beurt). Nu begrijp ik best wel dat er prijsverhogingen zo nu en dan nodig zijn, maar de inflatie over die periode in Nederland was (CPB) 1,7%. Kia verhoogd de onderhoudsprijzen met 6,3% extra! Wat zijn de “vaste” onderhoudsprijzen van Kia waard? Vervelend, zo niet achterbaks, is verder dat Kia dit niet publiceert in de vaste onderhoudsprijzen in “MijnKia”. Daar staat nog altijd alleen een pdf-bestand met de prijzen van 2017. Maar als je een onderhoudsbeurt wil afpreken via “MijnKia” dan blijkt een kleine beurt voor de Niro geen € 199,50 maar €215,50 te zijn. Je moet dat accepteren als je de afspraak definitief wil maken. Kia leidt de klanten nog verder om de tuin als je dit in een chat met KMNL aankaart. Dat schrijft de klantenservice-medewerken na intern “navragen” doodleuk dat de prijzen in 2018 dezelfde zijn als in 2017 en dat het daarom niet nodig is om een nieuwe pdf te publiceren. Dat de klantenservice van KNML niet veel waard is (het is alleen een commerciële dienst om nieuwe klanten te vinden, niet om bestaande klanten te helpen) was al eerder bekend. Maar dit grenst aan liegen (ik heb de chat uitgeprint zodat ik me echt niet vergis). Kia heeft dus wel tijd om alle prijzen in het onderhoudsgedeelte te wijzigen, maar niet om de pdf aan te passen. Hiervan acte.
  10. Derrek

    navigatie

    Elk voordeel heeft een nadeel. Ik heb zelf de ervaring dat de Tomtom Services best redelijk up-to-date informatie geeft dat inderdaad nogal uitgebreid is. zelfs voor lokale wegen wordt informatie gezonden. Via TMS (radio) werkt weliswaar ook, maar dat is wel het minst actueel en minst uitgebreid (feitelijk alleen snel- en N-wegen) dus meer voor nood. Er wordt overigens vrij weinig data gebruikt voor TomTom Services (alleen tekstinformatie; geen kaarten). Het grootste probleem van de Kia Navigatie zijn de stokoude waardeloze HERE-kaarten die 2 jaar achter lopen en die je niet zelf kunt updaten. Eigenlijk Kia niet waardig maar daar is al genoeg over geklaagd. Feitelijk kun je de Kia navigatie alleen goed gebruiken als je bij het laatste stukje het exacte adres moet vinden. Maar voor snelwegen is het doorgaans redelijk waardeloos. Qua navigatie bevalt Android Auto het beste met de keuze uit Google Maps navigatie of Waze navigatie. Beide zijn on-line inclusief de kaartinformatie maar die verbruiken dus wel meer data (maar zoveel is dat nu ook weer niet en wat kost date tegenwoordig..). Groot voordeel is dat de kaarten up-to-date zijn en je nooit meer over een weiland rijdt (tenzij je echt van de weg af rijdt) wat bij de Kia Navigatie wel heel regelmatig gebeurt..
  11. Koffiepraat.....
  12. Dat is pimpen. Misschien nutteloos, maar wel heel leuk!!
  13. Waarschijnlijk een goede dealer die voor zijn klanten gaat. Hulde. Denk nl. niet dat de Kia importeur de trekhaak zonder slag of stoot op haar kosten laat omruilen (anders zouden ze dat wel voor alle klanten moeten doen). De dealer zal wellicht (financieel) bloeden.... Een dergelijk klantgericht denken zou elke dealer moeten doen! Wij gaan vandaag met de zeer stabiele Mobis trekhaak en de E-bikes achterop weer door het land om een mooie route te fietsen. Een genot als je dit vergelijkt met de eerdere ervaring van de vervaarlijk verende trekhaken van GDW.
  14. Nog even doorlezen op dit forum en je ziet dat de modificatie flut is. De GDW is een waardeloze trekhaak en zal altijd blijven wiebelen. De trekhaak is niet speciaal op maat gemaakt voor de Niro en daarom met hulpstukken op je chassisbalken geknutseld. En natuurlijk weet je dealer dat wel! Iedereen op deze planeet weet dat inmiddels. Wellicht kunnen we een lijst aanmaken van dealers "die het niet weten".. Geknoei met aanpassingen niet accepteren; je wordt er nooit echt gelukkig mee. Meteen een goede trekhaak eisen; daar heb je immers voor betaald! Of de koop ontbinden (sla je dealer maar om de oren met het conformiteitsbeginsel en doe dit meteen schriftelijk) en je geld terugeisen. Eventueel kun je dan bijvoorbeeld een Auto-Hak trekhaak laten monteren die goedkoper is en waar al wel goede ervaringen mee zijn op dit forum, ook met fietsdragers.
  15. Controleer eerst even of de zekering niet gesprongen is. Er wordt een extra draad vanaf de accu getrokken naar de stekkerdoos met een extra zekering in die draad. Dan heeft je dealer de +12 Volt wel aangesloten. Ik neem aan dat je een 13-polige stekker hebt anders kan het eigenlijk niet omdat bij een 7-polige stekker de vaste +12 Volt voor het wettelijk verplichte mistachterlicht op je caravan wordt gebruikt en dan is er geen pool meer over. Daarom altijd een 13-polige stekker bestellen, zeker bij een caravan, waarbij dan ook de achteruitrijlichten van caravan kunnen werken.
  16. Ik weet niet hoe handig je bent met elektra, maar zeker als je een set neemt speciaal voor de Niro is het goed te doen. En zelfs met een universele set is het niet al te moeilijk. Doorgaans is de constante 12V wat moeilijker omdat vaak de draad naar de accu onder de motorkap getrokken moet worden. Maar als je de trehaak niet gebruikt voor een caravan of paardentrailer maar voor een aanhanger of een fietsdrager, dan kun je de pus 12V vergeten want die heb je dan niet nodig. Dan hoef je alleen de verlichting aan te sluiten. Ik heb zelf een Niro met de 12V accu achterin en dan is ook de plus 12V makkelijk aan te sluiten. Maar met het nieuwe systeem zonder de 12V accu achterin heb ik geen ervaring mee.
  17. Ik heb de accu in ieder geval gewoon zelf omgewisseld met de Varta. Niets inleren. Uiteraard contact uit. En rijdt al 6 maanden zonder probleem en met Start-Stop. Opgemerkt moet worden dat de Start-Stop van de Rio doorgaans standaard al slecht werkt. Ook de dealers kunnen er niets mee. Als je opmerkt dat de Start-Stop niet goed werkt dan licht het aan jouw rijstijl..... Veemd dat mijn rijstijl in een VW geen problemen met de Start-stop geeft. Wat zou er gebeuren als je per ongeluk eens je licht aan laat staan met een lege accu tot gevolg? Ook inleren? Begin te denken dat dit meer een marketing verhaal is om klanten de veel te dure accu's te laten kopen.
  18. Ik heb die accu, de Varta D52 van de Megastore, al sinds november in gebruik in onze Rio. Het is een prima Start-Stop accu van een goed merk. Je bent gek als je voor dat bedrag een "originele" accu laat installeren ter vervanging.
  19. De verticaal afneembare Auto-Hak trekhaak heeft een afsluitbare knop met slot en de haak klikt op exact dezelfde manier in de houder als bijvoorbeeld de Mobis (zie dit filmpje) en ziet er ook hetzelfde uit. De horizontale trekhaak van Auto-hak werkt met een handel en is niet afsluitbaar (zie dit filmpje) Voor de verticale trekhaak moet je alleen een gat maken in de diffuser van de Niro (om de haak van onderen in te steken), niet in de bumper zelf. Voor de horizontale trekhaak moet er mogelijk wel een gat in de bumper zelf gemaakt worden. Ik weet dat niet zeker voor de Niro, maar bij die van een Kia Rio bijvoorbeeld moest dat wel. Dit om de haak van achteren in de houder te kunnen steken. Voor die 5 tientjes dat het prijsverschil is (€169,15 of €217,60 voor de trekhaken zelf excl. de elektra en montage) zou ik de verticaal afneembare Auto-Hak kiezen. Vanmorgen heb ik de horizontaal afneembare trekhaak van Auto-Hak (met het handle systeem dus) binnen gekregen voor onze Picanto (TA). De trekhaak en de afwerking van de Auto-Hak ziet er geweldig uit. Zeker niet minder (mss wel beter) dan die troep van GDW of Brinck. Heel netjes afgewerkt en afgeleverd inclusief een linnen zakje voor het opbergen van de haak, dop en natuurlijk met alle bevestigingsmaterialen. Ik heb voor deze trekhaak gekozen omdat hiervoor bij de Picanto geen modificaties nodig zijn in de bumper. Het insteekstuk steekt juist onder de bumper uit. Dit in tegenstelling tot de andere afneembare trekhaken voor de Picanto waarvoor je wel een gat in de bumper moet zagen. Ik ga deze trekhaak er volgende week er zelf onder schroeven.
  20. Je bedoelt dat je het niet gemerkt hebt! Dat kun je ook niet met een aanhanger of caravan.
  21. Maar daar gaat het ook helemaal niet om. Aanhangers en caravans is ook niet het probleem. Dan maakt het niet uit of de haak centimeters heen en weer wiebelen tijdens het trekken. Daar merk je niets van. Maar in Nederland (en Belgie) mag je verwachten dat je met een trekhaak ook veilig en comfortabel fietsen kunt vervoeren met een trekhaak. Dat heet het conformiteitsbeginsel. En daar schort het aan met die universele aangepaste wiebel trekhaken van GDW en Brink. Mobis en Auto-Hak zijn wel echt ontworpen en op maat gemaakt voor de Niro. GDW en Brink zijn inderdaad "AANGEPAST". Die zijn nl. te kort en worden met kunstgrepen verlengd naar de chassisbalken. Met andere woorden niet speciaal gemaakt voor de Niro.
  22. Derrek

    Minpuntjes Niro

    Zonder private lease is hij nog goedkoper....
  23. Wijs besluit. Ik heb de Auto-Hak trekhaak voor de Niro in mijn handen gehad en het zag er bij het insteekgedeelte van de haak hetzelfde uit als bij mijn toenmalige GDW wiebel trekhaak. Zelfs de haak zelf met de knop met het slot zag er vrijwel hetzelfde uit. Het grote verschil was de ophanging zelf die wel direct op de chassisbalken geschroefd wordt waardor deze wel goed stijf is wat een enorm verschil is voor fietsdragers. Het ging toen niet door omdat Kia toch besloot om mijn wiebel-GDW om te ruilen tegen een originele Mobis afneembare trekhaak (ook zeer tevreden over). Maar ik heb zoveel vertrouwen in de Auto-Hak dat ik nu een Auto-Hak afneembare trekhaak besteld heb voor een Picanto (model TA) die ik zelf onder de auto ga monteren.
  24. Derrek

    Minpuntjes Niro

    De Ionic is ook een prima auto en rijdt net zo lekker (ik heb een Niro en m'n maat een Ionic). Ze hebben ook dezelfde aandrijflijn. De Niro is een stuk groter/ruimer en ook netter (vind ik) afgewerkt. Dat maakt de prijs inderdaad hoger dan de Ionic. Het is een keuze wat je wilt en wat je nodig hebt. Daarbij 2 jaar langer garantie bij de Kia en de inruilprijs zal wat hoger liggen. Dat maakt de Kia wel duurder. Tevens is het een kwestie van wat je meer aanspreekt. Een laag sprotief hatchback model of een hoger stoerder model. Maar zowel Hyundai als Kia zijn heel betrouwbare (want Aziatische) auto's. Ter vergelijk, volgens het jaarlijkse statistisch pechonderzoek van ANWB en Consumentenbond van afgelopen november heb je met bijv. een Volkswagen of Audi ruim 2x zoveel kans om pech te krijgen. En dat vinden we "Duitse degelijkheid"? Veel plezier met je Ionic.
  25. Je zult het iet geloven, maar elke 4-deurs auto heeft dat.....
×
×
  • Nieuwe Aanmaken...