Ga naar inhoud
Onderdelenshop24.com

Derrek

Leden
  • Aantal Items

    1669
  • Registratie Datum

  • Laatst Bezocht

  • Dagen Gewonnen

    129

Alles dat geplaatst werd door Derrek

  1. Derrek

    Verbruik Niro

    Rekenen is niet je sterkste vak......
  2. Er zijn slechte en gelukkig ook goede Kia dealers. Mss. eens een dealer-tevredenheidspoll aan wijden?
  3. Derrek

    Achtervering Kia Rio

    Het heeft even geduurd, maar hierbij dan toch de foto's van de Kia Rio met de progressieve veren van Carsupport (gemonteerd in 2012). De wegligging is hiermee tevens merkbaar beter geworden. Niet meer doorslaan op (verkeers)drempels en veel stabielere achterzijde.
  4. Derrek

    navigatie

    Helaas, een Raspberry Pi3 is niet (officieel) compattible voor Android.
  5. Derrek

    navigatie

    Dat heb ik al eens uitgezocht. Een gebruikte Samsung S5 past net onder de console van de Niro en dan met een kort USB-kabeltje continu aansluiten. Daar wekt AA op en op Marktplaats staan genoeg van die dingen voor rond de Euri 30-50, eventueel met een gebarsten scherm (maar who cares. Je gebruikt hem verder toch niet). Er bleef maar 1 klein probleempje. Als de accu van de Telefoon leeg raakt dan gaat de telefoon helemaal uit. Maar als je de Niro start dan start de telefoon niet automatisch op en moet je handmatig op de aan-knop drukken. Dat is wat lastig als de telefoon in de console is weggewerkt. Nu dus nog een Android telefoon zoeken die wel vanzelf opstart... Maar dan zou het wel geweldig zijn met de up-to-date navigatie en kunnen de Here-kaarten in de vuilbak
  6. Derrek

    navigatie

    Had het even verkeerd begrepen. Met de USB/4G stick werken alleen de "connected sevices" (TomTom) voor je Kia Navigatie. Maar daar gebruik is al een MiFi router voor die vast in m'n Niro zit. Dat werkt al meer dan een jaar perfect! En ook de tablet (van de passagiers) heeft dan Internet. Maar dan blijf je met die antieke kaarten van Here zitten want je kunt met de stick niet Maps met Apple caplay of, in mijn geval, het betere Android Auto gebruiken met de navigatie van Google Maps of Waze.
  7. Derrek

    navigatie

    Dit wist ik niet. Is het zeker dat het goed werkt met een USB/4g stick? M.a.w. heeft iemand dat uitgeprobeerd in de Niro?
  8. Ben ik ook wel benieuwd naar.
  9. Maar waarom trek je de handrem aan bij een stoplicht?
  10. Zo'n Niro is toch wel heel slim he! Doet gewoon zelf wat het beste is. Rijdt de Niro zelf ook "gewoon" in D met m'n aanhanger. Heuvel op heuvel af zonder zorgen genieten!
  11. Wat je zegt klopt helemaal. Het is verwarrend, maar er is verschil in het bepalen van het gewicht van een aanhanger. Voor je rijbewijs geldt het tmm (toegestane maximum massa) dat ook op het kenteken staat maar voor het bepalen van wat een auto maximaal mag trekken geldt het werkelijke gewicht. Het opmerkelijke is ook dat je met een te zwaar beladen aanhanger wel een boete kunt krijgen vanwege overbelading, maar niet voor je rijbewijs ook al komt het werkelijke gewicht boven het toegestane gewicht voor jouw rijbewijs uit. Maar rijdt je met een trailer waar niets in zit maar die een totaalgewicht (tmm) dat boven het toegestane gewicht voor jouw rijbewijs uitkomt dan krijg je weer wel een boete vanwege je rijbewijs (en kan de verzekering moeilijk doen!). Overigens moet ik de assen nog tegenkomen die een maximale aslast van minder dan 375 kg. heeft zodat je 2 van deze assen onder een tandemasser zonder kenteken kan monteren zonder boven de 750 kg. uit te komen. Daarnaast staat dus wel degelijk in de regelementen dat een aanhanger met (werkende) oplooprem een kenteken moet hebben. Daar is dan wel mee te knoeien door de kabel los te halen zodat de oplooprem niet werkt. Er wordt wat afgeklooid in aanhangerland.... Maar waar het om ging, ik het goede ervaring met het trekken van een gekeurde tandemasser 2-paards trailer met kenteken en 1 paard er in (ik vind knol een beetje respectloze uitdrukking naar paardenliefhebbers maar dat terzijde). Rijdt heel rustig en gemakkelijk weg, combinatie remt goed en geeft een veilig gevoel. Woef!!
  12. Het gaat niet om het gewicht van de aanhanger maar om de "toegestane maximum massa" (bron RDW). Hiermee wordt bedoeld het gewicht plus het laadvermogen. Als het gewicht plus het laadvermogen (het laadvermogen is niet het eigen gewicht plus de lading die er op dat moment in zit maar wat er maximaal in kan) minder is dan 750 kg. alleen dan is geen kenteken nodig, volstaat een witte plaat en ben je verzekerd. Een aanhanger met een as die is goedgekeurd voor een aslast maximaal 750 kg (dat staat vermeldt op het typeplaatje van de as onder de aanhanger) dan is dit het geval. Maar zit er een as onder die meer dan 750 kg. kan dragen dan moet er een kenteken op zitten. Dit geldt ook voor de som van de assen bij een tandemasser waarbij het totale draagvermogen niet hoger mag zijn dan die 750 kg. Zit er bijvoorbeeld een as onder die 1000 kg. kan dragen, dan is een kenteken verplicht. Je kunt dan niet het kenteken wegdoen en zeggen "zo, nu kan de aanhanger nog maar 750 kg. dragen". Het is zoals bij vrachtwagens. Is de "toegestane maximum massa" meer dan 3500 kg. dan heb je een rijbewijs C nodig. Dus ook als de wagen zelf 2500 kg. weegt en er 1500 kg lading kan worden vervoerd. Het totaal is dan 4000 kg en rijbewijs C. Als er geen lading in zit dan mag je nog niet met een rijbewijs B in deze vrachtwagen gaan rijden en ben je niet verzekerd, ook als is het gewicht op dat moment minder dan 3500 kg.
  13. Je hebt inderdaad gelijk. Het totaal toegestane gewicht van een Niro is 1930 kg. Dat betekent inderdaad dat je met een B-rijbewijs een aanhanger met een laadvermogen tot 1570 kg. mag trekken. Maximaal mag het op het kenteen tot 1300 kg dus iedereen met een rijbewijs mag met de Niro maximaal 1300 kg. trekken. Maar hoe krijg je het voor elkaar om "terug te keuren"? Dat kon vroeger niet zonder aanpassingen om het laadvermogen daadwerkelijk te verminderen. Heb je er bijv. lichtere assen onder gezet? Of hebben ze gewoon het kenteken aangepast? En is dat tegenwoordig legaal? Een geremde aanhanger moet overigens een kenteken hebben (link: Boven de 750kg dient de aanhangwagen geremd te zijn, gekeurd, en voorzien van een eigen kenteken. De RDW voert de keuring uit en geeft nadat de aanhangwagen is goedgekeurd een kentekenbewijs af.). Een geremde aanhanger met "witte plaat" is dus illegaal. Je loopt niet alleen kans op een bekeuring maar, erger nog, bij een ongeval kan de verzekering moeilijk doen en niet uitkeren. Het is bijvoorbeeld ook niet zo dat je van een aanhanger/caravan/(paarden)trailer met kenteken dit kenteken weg kan gooien, er vervolgens een witte plaat op mag hangen als zijnde "max. 750 kg.") en dat je er dan zomaar met een B-rijbewijs mee mag rijden.
  14. Van dat E-rijbewijs begrijp ik niet helemaal. Zonder E-rijbewijs mag je toch alleen (ongeremde) aanhangers trekken tot 750 kg (dus zonder eigen kenteken)? Dan helpt het terug keuren tot 1300 kg. niet. Het zou dan tot 750 kg. moeten zijn en ook de oplooprem moet er dan af....
  15. Heb zelf met een 2-paards (polyester) trailer gereden met 1 paard er in. Rijden met een levend wezen achter je is anders dan met een aanhanger stenen of een caravan. Je voelt inderdaad het paard bewegen, zeker als je stilstaat. Maar je rijdt vooral rustig en voorzichtiger. Dan is het prima te doen, zeker met het rustige optrekken door het hybride systeem en de rustige automaat, mits het (werkelijke) totaalgewicht niet boven het toegestane maximum uit komt. Ik zou voor alle zekerheid toch de aanhanger met paard even een keertje wegen. Ik woon dicht bij een weegbrug (voor vrachtvervoer) en had dat zowel met paardentrailer + paard als met m'n boottrailer + boot gedaan. Je gaat 2 x wegen: eerst met de hele combinatie en dan met afgekoppelde aanhanger zodat je het verschil (en dus het gewicht van de combinatie) weet. Kosten waren Euri 5,- dus daarvoor hoef je het niet te laten.
  16. Of gewoon de chassisbalken onder de Niro vandaan slopen en opnieuw iets dichter naar elkaar weer vastlassen op de maat van de trekhaak....
  17. Het probleem met al die wiebelhaken zit hem in het basisontwerp. Dat klopt niet. Er is gewoon een universele trekhaak genomen die te klein is en niet past op de chassisbalken zodat die met gefreubel moet worden opgehangen en er is door deze fabrikanten helemaal geen nieuw goed op de Niro passend ontwerp gemaakt voor de trekhaken (zo maak je meer winst...?) . Echter dat is met geen aanpassing goed te ondervangen, al zal de dealer dat zeker wel willen. Aan de dealer ligt het ook niet maar de enige goede oplossing is vervangen door een trekhaak die wel goed ontworpen is (zoals de Mobis of de Auto-Hak). Overigens is mijn dealer het Kia dealerschap ontnomen. Zij waren de eerste dealer die zich ten behoeve van de klant hard opstelde m.b.t. het trekhakenprobleem naar KMNL.....
  18. Met de Kia Family Card heb je recht op gratis APK. Maar hoe zit het met de afmeldkosten? Hoe hoog is die? En wat rekenen de Kia dealers daarvoor?
  19. Derrek

    Achtervering Kia Rio

    Ja, ik was in 2012 de eerste met deze veren van Carsupport voor mijn Rio UB. Niet alleen het doorveren op verkeersdrempels maar ook de wegligging was stukken beter omdat de Rio achter niet meer zo zwalkte. Raad het ook iedereen aan. Dat de Rio iets hoger staat viel mij niet op maar daarbij moet ik wel zeggen dat er 17 inch lichtmetalen velgen 215/45R17 banden onder zitten. Maar de totale doorsnede velg+band is niet anders dan de standaard maat. Mijn zoon rijdt er nu mee en ik zal eens een foto maken. En die grindtegels zijn echt niet nodig.....
  20. Dank je. Ik heb inmiddels goed oranje LEDlamen gevonden. Ingebouwd en morgen laten zien/keuren voor de APK.
  21. Ik heb in de Picanto deze LED lampen gebruikt met Philips Luxeon Z ES Lumileds (Eur 109,-). Er zitten dus 2 x 4 LED-s in.
  22. In de Philips Luxeon zitten toch 8 (2 x 4) LED's (voor de Niro)? Of in geval van een H4 uitvoering in totaal 16 LED's (2 x 4 voor dim en 2 x 4 voor grootlicht?
  23. Ja, getallen zijn maar getallen. Maar dat het licht ook gevoelsmatig veeeel beter (sterker, witter en helderder) is dan de standaard halogeenpitten staat buiten kijf. Je hebt toch een Niro? Daar zitten toch geen H4 lampen in?
  24. Voor de klant is het inderdaad een probleem met de dealer en die moet het dan ook voor de klant oplossen. Voor de dealer is het een probleem met de leverancier. Mijn dealer heeft de GDW zwabber trekhaak betrokken bij de importeur. Die heeft dus een inferieur product geleverd en de dealer wil dit probleem dan graag oplossen met KMNL. De klant staat immers juridisch sterk door de wet die de consument beschermd (“conformiteitsvereiste”, artikel 7:17 Burgerlijk Wetboek). De importeur staat echter sterk t.o.v. e dealer omdat de dealer afhankelijk is van de importeur. Kia Motors Nederland kan immers vanuit hun ivoren toren als reactie de “lastige dealer” het dealerschap opzeggen en dan heeft de dealer een nog groter probleem. Met andere woorden, de dealer zit knel en is hierbij altijd de l.l. Dat blijkt ook wel want de dealers weten niet goed hoe hierop te reageren (zie hierboven).
  25. Als er geen lens-koplampen in zitten met klepje voor dim-grootlicht maar "gewone" reflectoren dan gebruik je de Bi-lampjes. Deze hebben 2 led's onder elkaar (net zoals de gloeidraden van een H4 halogeenlamp die ook onder elkaar zitten). Deze LED's zitten in de LED lamp ook op exact dezelfde positie als de draadjes van die halogeenlamp en werken ook hetzelfde. Bij dimlicht brandt de bovenste LED waar een klein kapje voor zit zodat het onderste gedeelte van de lichtstraal wordt afgeschermd en de andere LED die iets lager zit en zonder kapje en gebruikt wordt voor het grootlicht.
×
×
  • Nieuwe Aanmaken...