Ga naar inhoud
Onderdelenshop24.com

Derrek

Leden
  • Aantal Items

    1669
  • Registratie Datum

  • Laatst Bezocht

  • Dagen Gewonnen

    129

Alles dat geplaatst werd door Derrek

  1. Ik begrijp niet helemaal wat of waar het dan gaat roesten. Je bedoelt wellicht de trekhaak zelf? Want ik zie niet in hoe een lekkage door een trekhaak in de auto zelf kan ontstaan mits de trekhaak goed onder de auto gemonteerd is. Nu kan er best ook wel een nadeel zitten aan de Auto-Hak trekhaken hoor, maar ik heb de afneembare trekhaak voor de Niro van Auto-Hak zelf in mijn handen gehad en het zag er voor mij heel vertrouwend en stevig uit. Het was tenminste een trekhaak die direct op de chassisbalken wordt gemonteerd zoals het hoort. Dit merk trekhaken wordt oa ook door VW gebruikt en daar lees ik dergelijke roestklachten niet. Je kunt deze trekhaak tenminste wel gebruiken waar hij oa voor bedoelt is. Het vervoeren van fietsen..:). Van de GDW en Bosal trekhaken voor de Niro weten we nog niet hoe het na 4 jaar eruit ziet; die zijn nog niet zo oud.
  2. Veel geld, maar dan heb je wel een goede stevige trekhaak die past op de chassisbalken en waarmee je prettig en vooral veilig een fietsdager met elektrische fietsen kunt vervoeren. Als je echt goedkoop wilt, een passende vaste Auto-Hak trekhaak compleet met (universele) 7-polige kabelset heb je vanaf Euro 159,-. Wel zelf eronder schroeven...
  3. Inderdaad, het is iets beter met die versterkte passtukken. Maar nog altijd niet helemaal goed. En dat voor een prijs van bijna Euro 800,-. .... Dat er dealers zijn die het liefste stilzwijgen begrijp ik ergens ook wel. De Kia dealers worden volledig in de steek gelaten door Kia Nederland en weten soms ook niet meer wat ze ermee aan moeten. Maar ik heb gedroomd dat Kia alsnog haar verantwoordelijkheid had genomen en haar dealers wel goed heeft gesteund. En dat Kia alle verkeerde trekhaken terug had genomen. Ik begreep dat wel. Kia Nederland heeft immers de fout gemaakt om ondeugdelijke trekhaken te leveren die wel duur betaald zijn door de Kia klanten omdat die vertrouwen hadden in de dealers en die hoge prijs ervoor over hadden om voor het beste te gaan (dachten ze). Toen schrok ik wakker. Zelfs de KCC heeft niets kunnen bereiken bij het gesprek hierover bij Kia Nederland zoals je leest in het verslag waarbij KMNL het ziet als een "individueel probleem". Zelfs de KCC die toch de belangen behartigd voor de belangrijke Kia Klanten wordt daarmee in de steek gelaten. Droevig. Toch?
  4. Derrek

    Verbruik Niro

    Ik ben met 1 op 17,8 over een heel jaar gemeten voor zo'n ruime en comfortabele automaat best heel tevreden. Ik begrijp best dat er rijders zijn die het een sport vinden om zo zuinig mogelijk te rijden maar ik heb dat niet zo. Ik heb de Niro onder andere ook voor de zuinigheid gekocht en zuinig vind ik nog steeds als is het in mijn praktijk geen 1 op 20 maar hij verbruikt minder dan mijn voorgaande Rio met zuinige motor. Voor mij maakt het verschil met een verbruik van 1 op 20 zo'n Euro 125,- per jaar uit. Daarvoor rijdt ik dan wel gewoon mijn eigen rijstijl, rijd ik soms met een aanhanger en soms met een fietsdrager op mijn trekhaak (scheelt ook in het verbruik) en zelfs soms in de sportstand als ik eens lekker wil genieten van heel snel optrekken. En dan toch nog dit verbruik van bijna 1 op 18. Best goed toch? Hele volksstammen zijn afgunstig als ze zo'n verbruik horen!
  5. Derrek

    navigatie

    Het is ook verwarrend. GPS, GSM, RDS. Maar het is inderdaad GPRS, een mobiele data-uitbreiding op het GSM netwerk.
  6. Derrek

    Verbruik Niro

    Hoera, mijn Niro is jarig!! 19.062 km gereden; 1067 liter benzine, 1 op 17,85 gemiddeld over 1 jaar op 18" velgen met extra dikke CrossClimate banden. Ik ben dik tevreden
  7. Ik ben er zeer tevreden over. Ik was het halfjaarlijks wisselen (financieel) zat en toen de CrossClimates op de markt kwamen en bij testen van onder andere ADAC en zelfs van de toen sceptische ANWB (die tot dan toe terecht 4-seizoenbanden niet adviseerde) de CrossClimates testte heb ik deze banden 2 jaar geleden onder mijn Kia Rio laten zetten toen zowel de zomer- als de winterbanden aan vervanging toe waren. We waren echter zo tevreden over het weggedrag en geluid dat ik ze ook direct bij de aankoop van de Kia Niro onderhandeld heb en ze ook onder de Peugeot 107 van mijn vriendin (waar ik overigens 38 jaar mee getrouwd ben) heb laten monteren. De 4-seizoenbanden zijn doorgaans in de basis feitelijk winterbanden die aangepast zijn voor 's zomergebruik (rubbersamenstelling, profiel etc.). CrossClimates zijn in de basis echter zomerbanden waar meer winterse eigenschappen voor ontwikkeld zijn. Daar Nederland geen Zwitserland is en het meer dagen boven dan onder de 10 graden is, lijkt me dit een beter uitgangspunt. Alhoewel goede winterbanden in de sneeuw beter zijn, zijn de CrossClimates toch blijkbaar zo goed in winterse omstandigheden dat ze zelfs toegestaan zijn in landen als bijv. Duitsland en Oostenrijk als volwaardige winterband. Zeker als je toch niet of zelden op wintersport gaat dan is dit een zeer goed en, t.o.v. een set zomer- en een set winterbanden, ook een veel voordeliger alternatief om veilig het hele jaar door te komen. Ik betaalde Euri 250,- extra bij de Niro en koop daar maar eens een set velgen met winterbanden en TPMS sensoren voor. Voor overwinteraars is het verder ook ideaal. Als je in februari vanuit Nederland op winterbanden naar Spanje vertrekt hoef je de set zomerbanden niet meer achterop te binden om ze ergens bij Lyon om te wisselen....
  8. Heb je aandelen in Suzuki? Het is best een aardige wagen hoor, maar niet overdrijven. En laat je zeker niet onder druk zetten vanwege een "tijdelijke korting of premie" om te snel een auto te kopen die je misschien helemaal niet wilde. Bij geen enkel merk overigens.
  9. Ik heb het over een Peugeot 107 en daar zitten H4 lampen in voor dim- en grootlicht en ook de stadslichtjes zitten in dezelfde reflector. Ik ben nooit te oud om te leren dus dan vraag ik me af hoe je dan de stadslichten positief kunt schakelen (vaste massa) en de dimlichten negatief (vaste +12). En hoe zou dan het grootlicht geschakeld zijn? Dat is dezelfde H4 lamp dus ook negatief? Maar ik ga de auto nog wel even opzoeken en het met een voltmeter nameten. Nu wil ik het zeker weten. Verder hebben we alleen Kia's in de familie (4 stuks)..
  10. De lampjes in een C1/107 hebben gewoon een positieve voeding hoor (H4 hi/lo). Het werkt ook al 5 jaar.... Wat betreft het uitschakelen van van dimlicht bij grootlicht, dat klopt en daarom gaan de dagrijlampen bij grootlicht ook fel meebranden. Maar dat is juist goed en toegestaan. Alleen bij dimlicht moeten ze gedimd branden.
  11. Dat zijn utrasoon sensoren. De ene zend een hoge onhoorbare toon uit en de andere ontvangt deze toon. Zodra er iets beweegt dan veranderd de frequentie door het "dopplereffect". De ontvanger detecteert dat en het alarm gaat af. Maar waar dat knopje nu voor dient.....?
  12. Ik ben het eigenlijk met je eens dat het stadslicht zou moeten zijn, maar in de installatiehandleiding staat toch echt: "Siganal input from Head Licht Low Beam". In de auto waar ik de relais heb gebruikt zitten de stadslichten in de koplampen verwerkt, dus niet afzonderlijk. In Nederland mag je niet met alleen stadslichten rijden, alleen samen met dimlicht of met grootlicht en dan zie je het verschil of die draad nu aan de stadslichten of aan de dimlichten is aangesloten toch niet. Een stilstaande (geparkeerde) auto mag wel alleen stadslichten voeren. Parkeerlichten zou dan ook een betere benaming zijn.
  13. Nee, ik bedoel echt dimlichten. Zo staat het ook in de installatiehandleiding van het relais. In de APK voorschriften (van 2012) stond dat dagrijverlichtingslampen gedimd mee mochten branden met dimlichten. Daarom is dit relais (in 2011) op de markt gekomen voor eenvoudige latere inbouw van dagrijverlichting. Ik had die APK voorschriften toen ik het relais inbouwde maar kan ze helaas niet meer vinden. De auto is overigens pas nog APK goedgekeurd met deze schakeling.
  14. Ja, maar ik dacht dat het hier om een Picanto ging. Overigens is bij de Niro ook een +12Volt in de motorruimte aanwezig bij de zekeringkast (7.5 van de gebruiksaanwijzing). Daar moet je bijv. startkabels op aansluiten als dat nodig is. En dar kun je ook het relais op aansluiten.
  15. Derrek

    Navigatie Niro

    Ja, dat is wel een nadeeltje. En dat moet in de USB aansluiting onder je dashboard en het kan niet in de USB aansluiting in je armleuning.
  16. Ik kan dat niet gezegd hebben......?? Bovendien heb ik direct al voor aflevering de Michelin Cross Climates onder mijn Niro laten monteren en de originele banden ingeruild..
  17. Derrek

    Navigatie Niro

    Ik ben inmiddels begonnen met het gebruik van Google Maps via Android Auto. Dan zijn de kaarten tenminste up-to-date.
  18. Vrij eenvoudig. Het relais kun je het beste in de buurt van de accu monteren en wordt aangesloten op de massa en (via een zekering) op de +12 Volt van de accu. De uitgangsdraden vervolgens verbinden aan de LED dagrijverlichtingslampen. Tenslotte is er nog 1 draad die je moet verbinden met de draad naar een van de dimlichtlampen (dit is voor de sturing van de ingebouwde dimmer). Het relais herkent vanzelf dat je de motor start en schakelt dan de dagrijlampen automatisch aan. Zodra je de dimlichten aan zet dan gaat de dagrijverlichting op halve kracht branden (verplicht). Zet je de motor uit, dan blijft de dagrijverlichting nog even vol branden en gaat dan weer vanzelf uit (het werkt dan als een "comming home systeem"). Ik gebruik deze relais nu meer dan 5 jaar op 2 auto's.
  19. Het kan wel, echter wettelijk mogen de dagrijlampen niet op volle kracht blijven branden zodra het dimlicht aan gaat, maar wel mogen de DRL's gedimd meebranden met dimlicht. Daarom gebruik ik daarvoor een special DRL Relais met dimfunctie om de dagrijlampen te schakelen (zoals deze). Zodra de motor gaat lopen herkent het relais dit en schakelt de DRL's aan. Zodra ik de dimlichten inschakel gaan de DRL's op halve kracht branden. Dit is dan voor de APK ook geen probleem.
  20. Das best wel handig ja.
  21. Goed bericht. Zo hoort het ook!
  22. Alhoewel je gelijk hebt dat er bij gebruik van een fietsdrager meerder krachten meespelen, praten we hier niet over kogeldrukken die te hoog zijn want dat is niet het geval. Omdat het zwaartepunt bij gebruik van een fietsdrager een halve meter achter de kogel van de trekhaak ligt moet de kracht die de fietsdrager op de kogel uitoefent meetkundig ontleed worden in een verticale component (de kracht naar beneden ofwel de kogeldruk) en een horizontale component (de kracht naar achteren ofwel de trekkracht). De verticale component (de kracht naar beneden) blijft echter exact het totale gewicht van fietsdrager plus fietsen (bijv. 50 kg). De plaats van het zwaartepunt zorgt er namelijk niet voor dat de fietsdrager zwaarder wordt. Maar er is ook een horizontale kracht (de trekkracht van de kogel) die wel groter wordt naar gelang het zwaartepunt naar achter ligt (de “arm”). Echter die blijft ook zeker binnen de opgegeven grens (bij de Niro 1300 kg)! En dan te bedenken dat deze trekkracht voornamelijk bepaald wordt door de constructie van de auto (gewicht, motorvermogen, remmen, etc.). De trekhaak zelf zal doorgaans echter nog veel meer aankunnen. In geval van het trekken van een caravan zorgt de horizontale trekkracht er overigens ook voor dat de kogel door de trekkracht iets achterover getrokken wordt. En omdat die kracht bij het trekken van een caravan veel groter zal zijn dan door een fietsdrager, zal het doorbuigen bij de GDW en Bosal trekhaken ook één of meer centimeters zijn. Bij een caravan zul je dit echter niet merken. Al zou dat 5 centimeter zijn. Maar het doorbuigen van de constructie is er dan wel degelijk ook! Echter, dit bovenstaande technische berekening doet er juridisch helemaal niet toe en leid af van het werkelijke probleem waar het om gaat: het niet goed met een veilig gevoel kunnen gebruiken van een fietsdrager met deze trekhaken. De trekhaken moeten voldoen aan de “conformiteitsvereiste”. In de wet staat namelijk dat een product dient te beantwoorden aan de overeenkomst (artikel 7:17 Burgerlijk Wetboek) en dit betekent dit dat het product die eigenschappen moet bezitten die voor normaal gebruik daarvan nodig zijn en waarvan aan de aanwezigheid niet hoeft te worden getwijfeld. Dit is duidelijk. Voor een trekhaak in Nederland houdt dat onder andere in dat er met goed fatsoen een fietsdrager op een trekhaak gebruikt moet kunnen worden. En dat is hier dus nu juist het probleem. Is dat niet het geval dan kun je de koop eenvoudig terugdraaien. Artikel 17: 1. De afgeleverde zaak moet aan de overeenkomst beantwoorden. 2. Een zaak beantwoordt niet aan de overeenkomst indien zij, mede gelet op de aard van de zaak en de mededelingen die de verkoper over de zaak heeft gedaan, niet de eigenschappen bezit die de koper op grond van de overeenkomst mocht verwachten. De koper mag verwachten dat de zaak de eigenschappen bezit die voor een normaal gebruik daarvan nodig zijn en waarvan hij de aanwezigheid niet behoefde te betwijfelen, alsmede de eigenschappen die nodig zijn voor een bijzonder gebruik dat bij de overeenkomst is voorzien.
  23. Wel aangepast maar niet veranderd! De passtukken zijn wel steviger gemaakt maar worden nog steeds gebruikt en de trekhaat "veert" ook nog steeds alleen minder. Een lapmiddel voor een in de basis verkeerde constructie. Voor mij zou dit als gebruiker onacceptabel zijn. Op een heel goede auto hoort de importeur ook heel goede accessoires te leveren, zeker voor die prijzen. De importeur kijkt echter weg en dat is niet Kia waardig.
  24. Ik weet niet of je dealer nu wel goed bezig is. Het gaat waarschijnlijk om de "Bosal Oris", de vertikaal afneembare trekhaak van Bosal. Deze wordt in Hongarije gemaakt en heeft exact dezelfde elastieken constructie met passtukken (nr. 3 en nr. 4) als de vaste Bosal en de GDW trekhaken. Het zal dan niets uitmaken voor het onveilige situatie bij gebruik van je fietsdrager. Die constructie kun je goed zien in de pdf op blad 6. Maar zeker zo erg is de gebruikerswaarschuwing op blad 9 waarin staat dat je met een fietsdrager op deze Bosal trekhaak wel 5 kilometer maximaal per uur (!) mag rijden op een slechte weg of over een verkeersdrempel. Ter vergelijking, ik rijd met mijn Mobis trekhaak met 2 elektrische fietsen met gemak 50 km/uur over een drempel zonder enige indruk van onveiligheid omdat de fietsen dan ook stabiel achterop de Niro staan. Hiermee is Bosal wellicht juridisch gedekt, maar het is voor een klant natuurlijk onacceptabel. De gehele installatiehandleiding kun je hier vinden. Denk dat je beter nog even goed met je dealer in gesprek kan gaan of het om deze trekhaak gaat voordat de dealer onnodig kosten maakt (de trekhaak zal wel door Kia Nederland beschikbaar worden gesteld, maar de arbeidsuren zijn voor de dealer) en jij nog meer ergernis op je nek krijgt. Zonde van zo'n goede en zuinige auto als de Kia Niro. De enige trekhaken de ik kan vinden en die wel zijn ontworpen om direct op de chassisbalken van de Kia Niro bevestigd te worden (en dus speciaal voor de Niro worden gemaakt) zijn de Mobis (Zuid Korea) en de Auto-Hak (Polen).
  25. Toch begrijp ik dit niet helemaal. De dealer komt er niet uit en heeft dit probleem/deze klacht geescaleerd naar de importeur. Toch? Is de (externe) monteur van KMNL geweest en wat heeft die dan gedaan? Het kan toch niet zo zijn dat KNML je in de kou heeft laten staan? Of toch?
×
×
  • Nieuwe Aanmaken...