Dat groeiproces vind ik zooooooo'n dooddoener.
Ik mag toch hopen dat ook "premium" merken steeds in een "groeiproces" blijven.
Het gaat om de centen, punt.
Als een dealer ruimte (marge) krijgt om kleine dingen op te lossen
gaan ze dat ook doen.
(behalve die, die als dozenschuiver denken)
Nogmaals, 7 jr garantie is echt betrekkelijk als je goed de voorwaarden van je boekje leest, maar iig een heel stuk meer dan de concurrentie.
Dealer krijgt vergoeding voor garantie handelingen.
Of dat genoeg is weet ik niet, maar het is iig een stuk werkplaats omzet en
je dealer zou er niet achteloos mee om moeten gaan.
Dat Kia goede auto's kan maken blijkt uit het feit dat de dino Sportage
in de top-10 van minst storingsgevoelige auto's zit.
http://www.kiaclub.nl/showthread.php?t=5598
Ook de Ceed komt er in AW/DE duurtest erg goed van af.
Waar gaat het dan mis ?
De electronica, met name van start/stop systemen gooien erg roet in het eten.
Brandende lampjes, uitgevallen stuurbekrachtiging en meer.
Dealers, en monteurs moeten bijgeschoold worden om deze nieuwe systemen te kunnen begrijpen vanwege eisen van de millieumaffia.
Dat kan mis gaan.
Bij ons gesprek met Kia NL is aangegeven dat elke gecertificeerde werkplaats direct, online, contact heeft met de laatste gegevens van het Kia onderhoudssysteem en de laatse tech-specs.
Daar moet die werkplaats dan wel gebruik van maken……
Dat lijkt heel logisch, maar is in de praktijk niet zo.
Dit soort berichten richting klant; och meneer, U bent de eerste…..
zouden dus niet mogen kunnen.
Daarnaast heeft Kia overall nogal last van een doorgaans een fors hoger verbruik dan folder en da's jammer.