Guest kramerkraakman Posted January 16, 2013 Posted January 16, 2013 Bij mijn nieuwe Kia Ceed SW bevriest mijn voorruit elke keer aan de binnenkant. Mijn ritten zijn lang genoeg om te kunnen drogen dus volgens mij zou dit niet mogen gebeuren. Ik rij altijd met airco aan dus hij zou ook moeten 'ontvochten'. Hebben meer mensen hier last van? Quote
bigmac Posted January 16, 2013 Posted January 16, 2013 Ik rij altijd met airco aan dus hij zou ook moeten 'ontvochten'. Heb je al eens geprobeerd zonder airco te rijden? Maar dan wel zorgen dat je ventilatie niet op binnenlucht-circulatie staat. Quote
Guest kramerkraakman Posted January 16, 2013 Posted January 16, 2013 Heb je al eens geprobeerd zonder airco te rijden? Maar dan wel zorgen dat je ventilatie niet op binnenlucht-circulatie staat. Daar ben ik nu mee bezig maar blijft vreemd. Alle moderne auto's draaien de airco's gewoon standaard mee (climate control). Hier op kantoor hebben de andere auto's er ook geen last van. Ook blijft het een beetje tegenstrijdig om dit te doen want het zou juist moeten helpen. Quote
bigwade Posted January 16, 2013 Posted January 16, 2013 Welkom op het forum kramerkraakman. Veel winterproblemen zijn type onafhankelijk en doen zich ook voor bij andere Kia's buiten de Ceed. De zoekfunctie van het forum werkt niet zo geweldig maar als je "kiaclub.nl+vocht in auto" intoetst op Google zie je dat er al een paar vergelijkbare topics lopen. Ik doe even een voorzetje.. http://bit.ly/ZXx74H Quote
Specialmade Posted January 16, 2013 Posted January 16, 2013 Of deze hier, die werkt perfect. Grtz. Specialmade Quote
Xceed Posted January 16, 2013 Posted January 16, 2013 Wil nog wel eens voorkomen dat als je de auto in de zon hebt staan. Er treed dan condensvorming op die dus weer bevriest. Quote
The Wizard Posted January 17, 2013 Posted January 17, 2013 Ik heb er ook last van in mijn Ceed. Mijn vorige auto's hadden het niet. Er ligt nu een vochtvretet (pingi) in de auto. Quote
Ysie Posted January 17, 2013 Posted January 17, 2013 Had ik ook bij mijn sp3. Er liep water binnen aan de voetmatten. Nu is alles opgelost. Zou zeggen controleer volledig je wagen op vochtige plekken. Sent from my iPad using Tapatalk HDm Quote
Guest kramerkraakman Posted January 17, 2013 Posted January 17, 2013 Ik heb nu (tijdelijk) een vochtvreter in de auto gelegd om hem nu in ieder geval droog te krijgen. Onder de mat is het droog en controleer rustig de auto verder. Ook heeft de garage de airco afwatering leeg gespoten (of zoiets) want deze kan blijkbaar verstopt zitten af fabriek. Garage geeft trouwens perfecte service en zeuren absoluut niet! Ik hoop dat al deze acties het gewenste resultaat zal opleveren. Quote
OutOfFocus Posted January 19, 2013 Posted January 19, 2013 Daar ben ik nu mee bezig maar blijft vreemd. Alle moderne auto's draaien de airco's gewoon standaard mee (climate control). Hier op kantoor hebben de andere auto's er ook geen last van. Ook blijft het een beetje tegenstrijdig om dit te doen want het zou juist moeten helpen. Je airco doet het niet onder de 4 graden buiten temperatuur. Dat is geen fout van KIA maar een gevolg van de gebruikte airco vloeistof en een natuurkundig principe (overgang van vloeistof naar gas en andersom). Quote
Guest kramerkraakman Posted January 21, 2013 Posted January 21, 2013 Je airco doet het niet onder de 4 graden buiten temperatuur. Dat is geen fout van KIA maar een gevolg van de gebruikte airco vloeistof en een natuurkundig principe (overgang van vloeistof naar gas en andersom). Owh.. das echt nieuw voor mij. Is dat bij alle auto's zo? Quote
LED-Lightning Posted January 21, 2013 Posted January 21, 2013 Owh.. das echt nieuw voor mij. Is dat bij alle auto's zo? Ja, volgens mij wel Quote
elmerblues Posted January 21, 2013 Posted January 21, 2013 Ja is bij alle auto's met airco zo. Als de buitentemperatuur kouder dan 4 graden is loop je kans dat het vocht op de verdamper (wat normaliter onder de auto lekt) bevriest. Je verdamper vriest dan dicht en het koelmiddel in de leidingen wordt dan niet meer van vloeistof naar gas omgezet. Je pomp zou dan stuk kunnen raken omdat je pomp dan vloeistof gaat comprimeren ipv gas en dat gaat niet. Dat is eigenlijk de hoofdreden waarom je airco beneden de 4 graden stopt met werken. Quote
tjacha Posted January 22, 2013 Posted January 22, 2013 Mijn nieuwe Cee'd heeft ook last van extreem beslagen ruiten. Wanneer het heeft geregend en ik stap in de auto dan is de auto van binnen droog met schone ruiten. Tijdens het rijden beginnen de ramen te beslaan waarna de airco toch voldoende zicht geeft. Parkeer ik de auto dan is de auto dan binnen een half uur van voor naar achter beslagen tot zwaar beslagen. Hierna minuten wachten tot er weer zicht is. Ook bij +10C met airco aan. De bodem is droog, ramen schoon, airco afvoer is schoon en open, Vooralsnog heeft de garage nog niets gevonden. Quote
Specialmade Posted January 22, 2013 Posted January 22, 2013 Mijn nieuwe Cee'd heeft ook last van extreem beslagen ruiten. Vooralsnog heeft de garage nog niets gevonden. Zie mij melding van 16 januari (hierboven) Is het proberen waard. Grtz. Specialmade Quote
bigmac Posted January 23, 2013 Posted January 23, 2013 Het is toch zot dat dit anno 2013 met nieuwe auto's optreedt; vroeger, in de oude tijd, had je nog auto's die geen airco èn geen ventilator hadden en daar had je dus vaak problemen. Staat bij de probleemauto's de climate controll op recirculatie? Ik heb zelf geen last van bevroren ramen en gebruik enkel de gewone ventilator in combinatie met de stand 'buitenlucht'. 1 Quote
joepnd Posted February 20, 2013 Posted February 20, 2013 Wil nog wel eens voorkomen dat als je de auto in de zon hebt staan. Er treed dan condensvorming op die dus weer bevriest. Dit is ook zo met de verwarming. Temperatuurverschil met binnen en buiten geeft condensvorming. 5 Minuten voor eindbestemming de blowers op de koude stand zetten. Quote
Guest kramerkraakman Posted February 25, 2013 Posted February 25, 2013 Laatste tijd gaat het beter maar dan heeft het ook niet zo meer gevroren. Waarschijnlijk de auto nieuw erg vochtig gekregen en was de vocht er gewoon nog niet uit toen het begon te vriezen. In de vochtvreter heeft uiteindelijk nooit iets gezeten. Ik kijk het eerst een jaartje aan voordat ik weer verder ga zoeken. Wel doe ik nu consequenter de airco uit. Quote
Peterrrrr Posted February 25, 2013 Posted February 25, 2013 Dat werkt wel, ik heb ook op aanraden van onze chef monteur de Airco uitgezet en weg is het condens ! 1 Quote
Murcielaygo Posted February 25, 2013 Posted February 25, 2013 Je moet er rekening mee houden dat het "ontvochten" gebeurt door het vocht uit de lucht te laten condenseren op de verdamper en dan via een slangetje naar buiten af te voeren. Als de A/C dus altijd aanstaat en je parkeert je auto dan zal het vocht aan de verdamper in het interieur blijven ipv naar buiten. Zet je vervolgens je blower aan dan blaast die het vocht over je ruiten en beslaan ze. Goede A/C-etiquette gebied ook de A/C 5 minuten voor aankomst uit te zetten, met de blower nog aan, zodat die de verdamper droog kan blazen. Eventueel dan een raampje kieren zodat het vocht er ook nog uit kan. 2 Quote
bigmac Posted February 25, 2013 Posted February 25, 2013 Ik snap niet goed wáárom mensen nu eigenlijk in de wintertijd hun airco aan hebben? Waarvoor bedoel ik. In deze tijd van het jaar is de luchtvochtigheid bij kamertemperaturen juist erg laag; hier in huis 35%. Als je dan ook nog weet dat je airco je een meerverbruik van 5-10% bezorgt, dan laat je dat ding toch uit tot juni? Is het klimaat in de wintertijd in een airco-gecontroleerde auto beter dan in een auto die enkel met verwarming en ventilatie rijdt? Quote
KiaPicantoVriend Posted February 25, 2013 Posted February 25, 2013 Gebruik zelf mijn Kia Carens niet zoveel. Het in de auto zetten van een ventilatorkachel op een niet al te hoge termostaatstand is een optie. Indien mogelijk twee ramen een klein kiertje op, 1 als draaddoorvoer en aan/afvoer van de vochtige lucht. De 2de als extra ventilatie indien nodig. Je stookt zo alle vocht uit de auto. Voordeel is dat de kachel door de termostaat nooit te warm kan worden. Evt. op of nabij de meest vochtige plek zetten om het drogen te versnellen. Hoop dat je er wat aan hebt Groet Eric Quote
Recommended Posts