Jump to content

Nieuwe Ceed sportswagon: vocht en bevroren voorruit (binnen)


Guest kramerkraakman

Recommended Posts

Guest kramerkraakman

Bij mijn nieuwe Kia Ceed SW bevriest mijn voorruit elke keer aan de binnenkant.

Mijn ritten zijn lang genoeg om te kunnen drogen dus volgens mij zou dit niet mogen gebeuren.

Ik rij altijd met airco aan dus hij zou ook moeten 'ontvochten'.

Hebben meer mensen hier last van?

Link to comment
Share on other sites


Guest kramerkraakman

Heb je al eens geprobeerd zonder airco te rijden? Maar dan wel zorgen dat je ventilatie niet op binnenlucht-circulatie staat.

Daar ben ik nu mee bezig maar blijft vreemd.

Alle moderne auto's draaien de airco's gewoon standaard mee (climate control).

Hier op kantoor hebben de andere auto's er ook geen last van.

Ook blijft het een beetje tegenstrijdig om dit te doen want het zou juist moeten helpen.

Link to comment
Share on other sites


Welkom op het forum kramerkraakman.

Veel winterproblemen zijn type onafhankelijk en doen zich ook voor

bij andere Kia's buiten de Ceed.

De zoekfunctie van het forum werkt niet zo geweldig maar als je

"kiaclub.nl+vocht in auto" intoetst op Google zie je dat er al een paar vergelijkbare topics lopen.

Ik doe even een voorzetje..

http://bit.ly/ZXx74H

Link to comment
Share on other sites


Guest kramerkraakman

Ik heb nu (tijdelijk) een vochtvreter in de auto gelegd om hem nu in ieder geval droog te krijgen.

Onder de mat is het droog en controleer rustig de auto verder.

Ook heeft de garage de airco afwatering leeg gespoten (of zoiets) want deze kan blijkbaar verstopt zitten af fabriek.

Garage geeft trouwens perfecte service en zeuren absoluut niet!

Ik hoop dat al deze acties het gewenste resultaat zal opleveren.

Link to comment
Share on other sites


Daar ben ik nu mee bezig maar blijft vreemd.

Alle moderne auto's draaien de airco's gewoon standaard mee (climate control).

Hier op kantoor hebben de andere auto's er ook geen last van.

Ook blijft het een beetje tegenstrijdig om dit te doen want het zou juist moeten helpen.

Je airco doet het niet onder de 4 graden buiten temperatuur.

Dat is geen fout van KIA maar een gevolg van de gebruikte airco vloeistof en een natuurkundig principe (overgang van vloeistof naar gas en andersom).

Link to comment
Share on other sites


Guest kramerkraakman

Je airco doet het niet onder de 4 graden buiten temperatuur.

Dat is geen fout van KIA maar een gevolg van de gebruikte airco vloeistof en een natuurkundig principe (overgang van vloeistof naar gas en andersom).

Owh.. das echt nieuw voor mij.

Is dat bij alle auto's zo?

Link to comment
Share on other sites


Ja is bij alle auto's met airco zo. Als de buitentemperatuur kouder dan 4 graden is loop je kans dat het vocht op de verdamper (wat normaliter onder de auto lekt) bevriest. Je verdamper vriest dan dicht en het koelmiddel in de leidingen wordt dan niet meer van vloeistof naar gas omgezet. Je pomp zou dan stuk kunnen raken omdat je pomp dan vloeistof gaat comprimeren ipv gas en dat gaat niet. Dat is eigenlijk de hoofdreden waarom je airco beneden de 4 graden stopt met werken.

Link to comment
Share on other sites


Mijn nieuwe Cee'd heeft ook last van extreem beslagen ruiten. Wanneer het heeft geregend en ik stap in de auto dan is de auto van binnen droog met schone ruiten. Tijdens het rijden beginnen de ramen te beslaan waarna de airco toch voldoende zicht geeft.

Parkeer ik de auto dan is de auto dan binnen een half uur van voor naar achter beslagen tot zwaar beslagen. Hierna minuten wachten tot er weer zicht is. Ook bij +10C met airco aan.

De bodem is droog, ramen schoon, airco afvoer is schoon en open, Vooralsnog heeft de garage nog niets gevonden.

Link to comment
Share on other sites


Het is toch zot dat dit anno 2013 met nieuwe auto's optreedt; vroeger, in de oude tijd, had je nog auto's die geen airco èn geen ventilator hadden en daar had je dus vaak problemen. Staat bij de probleemauto's de climate controll op recirculatie?

Ik heb zelf geen last van bevroren ramen en gebruik enkel de gewone ventilator in combinatie met de stand 'buitenlucht'.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites


  • 4 weeks later...

Wil nog wel eens voorkomen dat als je de auto in de zon hebt staan. Er treed dan condensvorming op die dus weer bevriest.

Dit is ook zo met de verwarming. Temperatuurverschil met binnen en buiten geeft condensvorming. 5 Minuten voor eindbestemming de blowers op de koude stand zetten.

Link to comment
Share on other sites


Guest kramerkraakman

Laatste tijd gaat het beter maar dan heeft het ook niet zo meer gevroren.

Waarschijnlijk de auto nieuw erg vochtig gekregen en was de vocht er gewoon nog niet uit toen het begon te vriezen.

In de vochtvreter heeft uiteindelijk nooit iets gezeten.

Ik kijk het eerst een jaartje aan voordat ik weer verder ga zoeken.

Wel doe ik nu consequenter de airco uit.

Link to comment
Share on other sites


Je moet er rekening mee houden dat het "ontvochten" gebeurt door het vocht uit de lucht

te laten condenseren op de verdamper en dan via een slangetje naar buiten af te voeren.

Als de A/C dus altijd aanstaat en je parkeert je auto dan zal het vocht aan de verdamper

in het interieur blijven ipv naar buiten. Zet je vervolgens je blower aan dan blaast die het

vocht over je ruiten en beslaan ze.

Goede A/C-etiquette gebied ook de A/C 5 minuten voor aankomst uit te zetten,

met de blower nog aan, zodat die de verdamper droog kan blazen.

Eventueel dan een raampje kieren zodat het vocht er ook nog uit kan.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites


Ik snap niet goed wáárom mensen nu eigenlijk in de wintertijd hun airco aan hebben? Waarvoor bedoel ik. In deze tijd van het jaar is de luchtvochtigheid bij kamertemperaturen juist erg laag; hier in huis 35%.

Als je dan ook nog weet dat je airco je een meerverbruik van 5-10% bezorgt, dan laat je dat ding toch uit tot juni?

Is het klimaat in de wintertijd in een airco-gecontroleerde auto beter dan in een auto die enkel met verwarming en ventilatie rijdt?

Link to comment
Share on other sites


Gebruik zelf mijn Kia Carens niet zoveel.

Het in de auto zetten van een ventilatorkachel op een niet al te hoge termostaatstand is een optie.

Indien mogelijk twee ramen een klein kiertje op, 1 als draaddoorvoer en aan/afvoer van de vochtige lucht. De 2de als extra ventilatie indien nodig.

Je stookt zo alle vocht uit de auto.

Voordeel is dat de kachel door de termostaat nooit te warm kan worden.

Evt. op of nabij de meest vochtige plek zetten om het drogen te versnellen.

Hoop dat je er wat aan hebt

Groet Eric

Link to comment
Share on other sites


Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...