Ga naar inhoud
Onderdelenshop24.com

Uitrollen in z´n vrij

Ga naar de oplossing Opgelost door xtra40,

Aanbevolen Berichten

Geplaatst

Effe rekenen hoor. Mijn BMW van de zaak gebruikt bij stationairloop 1.7 liter diesel per uur, dat is 28,33 cc diesel per minuut. Bij een constante snelheid van 70km/u rijd de auto 3,6L/100km, dus 1 op 27,77, dus 36 cc per kilometer. Je snelheid vasthouden en op het laatste moment pas gas los en uitrollen tot stilstand zou dus de "goedkoopste" oplossing moeten zijn, en niet zover mogelijk uit laten rollen. 

typo fixed, thnx Bram

Geplaatst

Moet je wel stationair verbruik ook per uitrol kilometer hanteren,....niet per uur  :tt2:

Maar het gaat een beetje te ver nu, mercedes wordt met een picanto vergeleken, diesel met bezine.

We komen allemaal aanrijden met 70 - 80 km per uur. Rotondes,haakse bochten, enz.

Laten we nu gewoon even van 1 basis uit gaan, zoals Big wade in post 22 al zegt.

(Persoonlijk denk ik ook dat de meeste uitrol gebeurt bij stoplichten en stadsverkeer (50km gebied)

Ok wie stapt er in zijn picanto en laat hem 500 meter uitrollen in z'n vrij (ook de stopwatcht gebruiken)

en 500 meter uitrollen in de versnelling   :-)

Geplaatst

Bij een constante snelheid van 70km/u rijd de auto 3,6L/km, dus 1 op 27,77, dus 36 cc per kilometer.

Nee

Bij een snelheid van  70km/u leg je in 1 uur 70 km af,........je auto verbruikt 3,6 liter per kilometer,.......je verbruik is dus 70 x 3,6 liter = 252 liter   :lol: 

(ik weet dat je 3,6 op 100km bedoelt ;) )

Geplaatst

Moet je wel stationair verbruik ook per uitrol kilometer hanteren,....niet per uur  :tt2:

Maar het gaat een beetje te ver nu, mercedes wordt met een picanto vergeleken, diesel met bezine.

We komen allemaal aanrijden met 70 - 80 km per uur. Rotondes,haakse bochten, enz.

Laten we nu gewoon even van 1 basis uit gaan, zoals Big wade in post 22 al zegt.

(Persoonlijk denk ik ook dat de meeste uitrol gebeurt bij stoplichten en stadsverkeer (50km gebied)

Ok wie stapt er in zijn picanto en laat hem 500 meter uitrollen in z'n vrij (ook de stopwatcht gebruiken)

en 500 meter uitrollen in de versnelling   :-)

Het gaat er ook niet om welke auto of welke brandstof maar wat goedkoper is, uitrollen of niet. 

Geplaatst

Je kunt pas een berekening maken als je weet hoe lang

en hoe ver de auto uitrolt bij een bepaalde snelheid in zijn vrij

en in zijn versnelling

(Persoonlijk denk ik dat het een verwaarloosbaar verschil zal zijn.)

Vandaar dat ik zo vaak moet tanken  :lol: ik zei cc trouwens ipv liter

Nee,  je beweert beide  :tt2:

Bij een constante snelheid van 70km/u rijd de auto 3,6L/km

Gast e49memling
Geplaatst

Rijdt er iemand met een gerobotiseerde bak? Kan je daar van, bijvoorbeeld, 4e versnelling rechtstreeks naar 'zijn vrij' schakelen? Of versnellingen overslaan dus?

Geplaatst

Afremmen op de motor waarbij het verbruik 0,0 is, werkt alleen maar in een beperkt gedeelte. Als je snelheid in de hoogste versnelling te laag wordt zal je motor beneden zijn stationair toerental komen waardoor er weer brandstof ingespoten wordt.

Als ik dat bekijk voor mijn diesel krijg ik het volgende: Bij 80 km/uur draait mijn motor 2000 omw/min. Het stationair toerental is 800 omw/min. Zou ik dus beneden 800/2000 x 80 = 32 km/uur komen, moet ik de koppeling intrappen en eventueel terugschakelen want de motor wil op 800 omw/min blijven.

Gast e49memling
Geplaatst

Als je zodanig uitrolt dat je zonder remmen weeer verder kunt, aan een rotonde bijvoorbeeld, dan denk ik dat je zuiniger bent dan eerst op de motor te vertragen, omdat dan van een hogere snelheid moet komen.

Geplaatst

Rijdt er iemand met een gerobotiseerde bak? Kan je daar van, bijvoorbeeld, 4e versnelling rechtstreeks naar 'zijn vrij' schakelen? Of versnellingen overslaan dus?

Ja ik, maar dat durf ik niet, heb nul garantie meer...

Geplaatst

Zoals ik in het begin al aangaf,is uitrollen in de versnelling veiliger.

Uitrollen in z´n vrij zou ik alleen doen als er geen ander verkeer in de buurt is.

Ongeacht wat zuiniger is,gaat veiligheid natuurlijk boven alles en heel groot zal het verscil niet zijn.

Ik denk dat ik per tank toch wel enkele tientallen km uitrol,het is dus wel een punt voor mij.

Hierdoor rij ik redelijk zuinig,zou anders waarschijnlijk de 1 op 15 niet halen.

Rij zelden langere afstanden,80% zijn ritjes van 8 km.

Komend weekend wel naar Winterberg,benieuwd naar het verbruik.

Terugweg zal beduidend zuiniger zijn,was met mijn vorige auto ook zo.

Gast e49memling
Geplaatst

Ja ik, maar dat durf ik niet, heb nul garantie meer...

Niet doen dan, het was maar een vraag...

Geplaatst

Ja hoor je kunt vanuit elke versnelling naar zijn vrij schakelen, ook versnelling overslaan is geen probleem.

Maw. het is geen probleem om van de 3e naar de 5e versnelling te schakelen.

Ga je echter van 5e versnelling naar 3e versnelling, dan zul je de koppeling langzaam moeten laten opkomen om niet het toerental te overschrijden. (op de motor afremmen)

Geplaatst

Waar je ook zoekt of kijkt.......... alle sites (zuinig rijden) hebben het over hetzelfde:

Laat tijdig de gaspedaal los, wanneer u een kruispunt, verkeerslicht, etc. nadert.
De brandstoftoevoer naar de motor wordt onderbroken en het verbruik is 0,0 liter.

Dit onderbreken is mogelijk omdat de motor dan via de wielen wordt aangedreven,

en de motor zichzelf dus niet ‘draaiende’ hoeft te houden,

zoals dat bij stationair draaien of ‘in neutraal rijden’ wel het geval is.

Ik zou zeggen: google daar eens op  "Zuinig rijden" of "uitrijden in versnelling"

Alleen al door te lezen is Bram dan een hoop wijzer.......... !

En uit ervaring weet ik dat uitrijden in versnelling en in een bocht, beter is dan ontkoppeld in de zelfde bocht!

Je behoudt de macht over de auto.

Geplaatst
Ja hoor je kunt vanuit elke versnelling naar zijn vrij schakelen, ook versnelling overslaan is geen probleem.

Maw. het is geen probleem om van de 3e naar de 5e versnelling te schakelen.

Ga je echter van 5e versnelling naar 3e versnelling, dan zul je de koppeling langzaam moeten laten opkomen om niet het toerental te overschrijden. (op de motor afremmen)

Je hebt de vraag niet helemaal begrepen volgens mij; met een handbak kan dit idd, maar men vroeg naar een gerobotiseerde bak.

Die heeft geen zelf te bedienen koppeling en de versnellingen kies je sequentieel...

Ik denk daarom dat je niet zomaar een versnelling kunt overslaan met zo'n versnellingsbak.

Geplaatst

@Wimis

Dat lezen heb ik echt wel gedaan, in tegenstelling tot jou ben ik nog nergens een berekening / test tegen gekomen.

Dan behalve mensen die het klakkeloos aannemen.

Verder hebben we "zoals je had kunnen lezen in post 22 " in eerdere postings al gehad dat we het niet hebben over waar, hoe, rotonde, bocht, afslag, rijstijl, enz. hebben.

Laat mij maar eens zien waar ze een test hebben gedaan, en daar de gegevens van hebben gepubliceerd.

Google ze !!

Geplaatst

Je hebt de vraag niet helemaal begrepen volgens mij; met een handbak kan dit idd, maar men vroeg naar een gerobotiseerde bak.

Die heeft geen zelf te bedienen koppeling en de versnellingen kies je sequentieel...

Ik denk daarom dat je niet zomaar een versnelling kunt overslaan met zo'n versnellingsbak.

Ik begreep de vraag idd verkeerd.

Maar het toeval wil dat zo,n versnellingsbak heb gehad in mijn opel vivaro

Je kunt wel versnelling overslaan, maar alleen als het toeretal niet word overschreden.

Dat knippert het lampje van de versnelling op je dashbord, en gebeurt er niks.

ps. wel een vreemd systeem, net of er iemand steeds de koppeling voor je in trapt en schakelt

Geplaatst

@Wimis

Dat lezen heb ik echt wel gedaan, in tegenstelling tot jou ben ik nog nergens een berekening / test tegen gekomen.

Dan behalve mensen die het klakkeloos aannemen.

Verder hebben we "zoals je had kunnen lezen in post 22 " in eerdere postings al gehad dat we het niet hebben over waar, hoe, rotonde, bocht, afslag, rijstijl, enz. hebben.

Laat mij maar eens zien waar ze een test hebben gedaan, en daar de gegevens van hebben gepubliceerd.

Google ze !!

Het is nu al een aantal keer geroepen, de brandstof toevoer wordt afgesloten bij uitrollen in versnelling!

Net als dat de motor op toeren gehouden moet worden door brandstof toevoer als je de koppeling intrapt!

Ik ben er klaar mee, hoe eigenwijs kun je zijn!

Snap niet dat je feit bewezen wil zien :shit:

Geplaatst

Een feit is het pas als die uitspraak onderbouwd kan worden met cijfers of een test die de verschillen tussen de 2 methode's weergeeft,.......en dat is niet / nergens het geval.

Dus houd je in jou geval alleen nog kakkeloos aannemen/overnemen over.

(Of kun jij me mischien zeggen hoeveel brandstof een auto verbruikt, die uitrolt in zijn vrij over een rechte afstand van 500 meter met een aanvang snelheid van bijv. 70km tov. een auto in zijn versnelling).

Heeft verder niks met eigenwijs te maken, maar ik neem niet zomaar iets aan omdat het ergens geroepen wordt.

Maar kennelijk kun je dat niet accepteren/respecteren.

Geplaatst

Ik ook,in post 1 geef ik al aan dat uitrollen in de versnelling veiliger is,omdat je dan nog gas kunt geven,in geval van nood,is mij zo geleerd tijdens rijles.

Niet dat dat elke dag het geval is,maar dat geldt meestal.

De oorspronkelijke vraag was waarom bij uitrollen de BC in de vrij verbruik aangeeft en in de versnelling niet en dat werd m.i. in post 2 al duidelijk uitgelegd.

Geplaatst

misschien moeten we dit topic maar sluiten ???

Nee zeker niet want Bram heeft zeker een punt.

Of het nou veilig/handig is of niet.

Ik gaf bij #22 het volgende aan:

Stel je rijdt 70 en ziet op 500m een rood verkeerslicht.

Kun je 2 dingen doen

1) auto in z'n vrij en uit laten rollen wetende dat de auto exact na 500m stil staat.

2) in zijn 5 laten staan maar dan moet je nog 200 van de 500 meter gas blijven geven om uiteindelijk na de resterende 300 meter stil te komen staan.

Hier komt er nog een derde optie van CN bij:

dwz 70 blijven rijden TOT het verkeerslicht en dan met gierende bandjes stoppen :-)

Maar er is nog steeds niemand met een plausibele rekenmethode gekomen.

Het resultaat gaat nergens over; dat weten we en is ook niet handig of veilig maar dat is ook niet de vraag.

Ik gok dat een uitrol in 5 een 30-40% kortere uitrol geeft dan in vrijloop.

Dan kun je dus uitrekenen hoe lang je door moet rijden om zonder te remmen bij dat verkeerslicht uitkomt.

Allemaal academisch maar wel leuk voor een troosteloze zondag-avond :wink:

.

Geplaatst

als ik met mijn gespierde lichaam in de auto zit rolt hij altijd gelijk achteruit :P het is een heel leuke discussie afhankelijk van zoveel factoren, want bij wind in de rug rol je langer, of met hoeveel personen zit je in de auto ?

PS mijn profiel foto is natuurlijk niet echt he :P

• Like 1

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Nieuwe Aanmaken...