johangols Geplaatst 26 Januari, 2014 Geplaatst 26 Januari, 2014 Maar er is nog steeds niemand met een plausibele rekenmethode gekomen. Het resultaat gaat nergens over; dat weten we en is ook niet handig of veilig maar dat is ook niet de vraag. Met het beperkte aantal gegevens kun je nog niets uitrekenen. Als je in z'n vrij uitrolt zal je BC bij 70 km/uur een ander verbruik geven als bij bijv 30 km/uur. Als je uitrolt van 70 naar 0 zal je gemiddelde snelheid 35 km/uur zijn en je moet dus het verbruik bij 35 km/uur in zijn vrij kennen en de afstand die je van 70 km/uur naar 0 aflegt. Als je op de motor afremt moet je de afstand weten die je op je motor afremmend aflegt, de snelheid waarbij je de koppeling intrapt, de afstand die je dan nog aflegt en het gemiddelde verbruik tijdens deze uitrolfase. Dus, wie voelt zich geroepen. Quote
Gast e49memling Geplaatst 26 Januari, 2014 Geplaatst 26 Januari, 2014 PS mijn profiel foto is natuurlijk niet echt he Logisch,de persoon op de foto rijdt waarschijnlijk in een Hummer. Rolstoel is waarschijnlijker Quote
bigwade Geplaatst 26 Januari, 2014 Geplaatst 26 Januari, 2014 Met het beperkte aantal gegevens kun je nog niets uitrekenen. Als je in z'n vrij uitrolt zal je BC bij 70 km/uur een ander verbruik geven als bij bijv 30 km/uur. Als je uitrolt van 70 naar 0 zal je gemiddelde snelheid 35 km/uur zijn en je moet dus het verbruik bij 35 km/uur in zijn vrij kennen en de afstand die je van 70 km/uur naar 0 aflegt. Als je op de motor afremt moet je de afstand weten die je op je motor afremmend aflegt, de snelheid waarbij je de koppeling intrapt, de afstand die je dan nog aflegt en het gemiddelde verbruik tijdens deze uitrolfase. Dus, wie voelt zich geroepen. Je kunt beginnen met aannames. In z'n 5 uitrollen is verbruik 0 Creative Name heeft al een stationair verbruik opgegeven, kun je dus ook wat mee. 30-40% remmen vanwege uitrollen in de 5 is een aanname maar kan worden meegenomen. Het is te doen Quote
Gast e49memling Geplaatst 26 Januari, 2014 Geplaatst 26 Januari, 2014 Uitlopen in versnelling is een vorm van afremmen, ook al wordt er geen brandstof verbruikt, door 'in vrij' uit te lopen zal je, met het minieme verbruik die de motor aan de gang houdt, minder verbruiken als je op die manier (zie mijn post 34) zonder remmen, verder kan rijden. (rotonde, verkeerslicht die groen springt, bocht, snelheidsbeperking...) Op de R0 rond brussel is een bocht van max 90 km/u, ik weet waar ik aan 120 km/u mijn auto in 'vrij' kan zetten om mooi aan 90 km/u de bocht in te gaan, daar schakel ik hem natuurlijk weer in versnelling. Ik moet een stuk langer gas geven om in 5° voldoende snelheidsvermindering te krijgen voor die snelheidsbeperking. En op zo'n ogenblik zit je verbruik wel wat hoger dan 'in zijn vrij'. Quote
John Kanon Geplaatst 26 Januari, 2014 Topic Starter Geplaatst 26 Januari, 2014 Misschien moet iedereen maar gewoon op zijn gevoel af gaan,kon wel eens de oplossing zijn. En je kunt natuurlijk niet overal even lang uitrollen ivm verkeer achter je dat niet wil uitrollen. De ene keer is in z´n vrij logischer,de andere keer in de versnelling. Staat de kerk weer mooi in het midden. Quote
Creative Name Geplaatst 27 Januari, 2014 Geplaatst 27 Januari, 2014 Je kunt beginnen met aannames. In z'n 5 uitrollen is verbruik 0 Creative Name heeft al een stationair verbruik opgegeven, kun je dus ook wat mee. 30-40% remmen vanwege uitrollen in de 5 is een aanname maar kan worden meegenomen. Het is te doen Ik zit echt met bijna 40 graden koorts van de griep op de bank al het hele weekend maar op m'n werk heb ik een mooie programmaatje waarmee ik dit soort dingen kan uitrekenen, wordt dus vervolgd... Quote
Specialmade Geplaatst 27 Januari, 2014 Geplaatst 27 Januari, 2014 Ik zit echt met bijna 40 graden koorts van de griep op de bank al het hele weekend maar op m'n werk heb ik een mooie programmaatje waarmee ik dit soort dingen kan uitrekenen, wordt dus vervolgd... Vooraleerst..... beterschap. Grtz. Specialmade Quote
Creative Name Geplaatst 27 Januari, 2014 Geplaatst 27 Januari, 2014 Thanks maestro, ik weet niet wat die kleine jongen voor virus van school heeft meegenomen maar als ik er morgen niet meer ben dan weet je wat er gebeurt is hahaha 1 Quote
LED-Lightning Geplaatst 27 Januari, 2014 Geplaatst 27 Januari, 2014 Ik gebruik regelmatig een combinatie van uitrollen/afremmen op motor, afhankelijk van de afstand tot het stoplicht. Als het nog een lang stuk is begin ik met uitrollen met de koppeling ingedrukt, en op een bepaald moment als ik wat dichterbij ben ga ik afremmen op de motor. Als de afstand tot het stoplicht vrij kort is begin ik meteen met afremmen op de motor. Beetje zoals John Kanon het al zei... Quote
Specialmade Geplaatst 27 Januari, 2014 Geplaatst 27 Januari, 2014 Thanks maestro, ik weet niet wat die kleine jongen voor virus van school heeft meegenomen maar als ik er morgen niet meer ben dan weet je wat er gebeurt is hahaha Maar wat die kleine jongen mee naar huis brengt kan die grote jongen toch niet vellen Grtz. Specialmade Quote
Picawhite Geplaatst 27 Januari, 2014 Geplaatst 27 Januari, 2014 pas ook het uitrollen op de motor toe zo goed als het kan en toelaatbaar en dan in die vorm bv. 300 meter voor stoplicht gas eraf ,uitrollen en dan steeds een versnelling terug ( weet ongeveer wel hoelang de lichten hier op rood staan ) en als de mazzel er is en het springt op groen zit ik in zijn 2 en verder rijden en zonder mazzel kan het ook wel eens gebeuren dat ik in z'n 1 pas stil sta in de rij en bij de laatste wielomtrek mijn rem pas gebruik, maar wat ie met het verbruik doet weetni heb hem nooit op de bc staan, mede daardoor zal ik wel zo zuinig rijden?????? Quote
johangols Geplaatst 28 Januari, 2014 Geplaatst 28 Januari, 2014 Heeft even geduurd, maar ik moest even een paar aannames checken. Dat checken heb ik gedaan met mijn Rio 1.1 CRDI. Ik ben uitgegaan van een beginsnelheid van 80 km/uur. Bij het in zijn vrij uitrollen kom ik ongeveer op een afstand van 800 m. Bij de gemiddelde snelheid van 40 km/uur is het verbruik op de BC 0,5 ltr/100 km. Over de 800 m uitrollen verbruik ik dus 0,004 ltr. Bij het afremmen op de motor krijg ik de volgende fases: Omdat ik op mijn diesel toch vrij snel afrem moet ik eerst 400 m doorrijden. Het verbruik is dan vlgs de BC 3,0 ltr/100km. Het verbruik over deze fase is 0,012 ltr. De volgende 300 m rem ik op de motor af tot ongeveer 25 km/uur. Het verbruik over deze fase is 0,0 ltr. De laatste fase is het uitrollen van 25 km/uur tot 0 over een afstand van 100 m. Het gemiddelde verbruik over deze fase is vlgs. de BC 1,0 ltr/100 km. Over deze 100 m verbruik ik dus 0,001 ltr. Het totaal voor afremmen op de motor is dus 0,012 + 0,0 + 0,001 = 0,013 ltr. Conclusie: Lekker doorrijden en voor de stoplichten afremmen op motor zoals de meesten van ons doen is ongeveer 3 x zo duur als uitrollen. Maar als je even naar de getallen kijkt zie je ook dat je over minimale hoeveelheden praat, 1 Quote
bigwade Geplaatst 28 Januari, 2014 Geplaatst 28 Januari, 2014 HAHA ! Leuk ! Kijken we ook even naar de cijfertjes van het programmaatje van CN als die weer eens beter is De rem in 5 van 50% t.o.v.vrijloop had ik lager ingeschat . (30-40%) Dank voor je inspanningen !! Quote
johangols Geplaatst 28 Januari, 2014 Geplaatst 28 Januari, 2014 De rem in 5 van 50% t.o.v.vrijloop had ik lager ingeschat . (30-40%) Door de hogere compressie-verhouding van een diesel zal het remmend vermogen hoger zijn als bij een benzine motor. Afremmen doe ik in de zesde versnelling. Door deze factoren zullen de getallen voor een 5 -versnellingen benzine motor anders zijn, maar ik denk dat uitrollen in zijn vrij altijd goedkoper is, domweg door het feit dat over hetzelfde traject bij uitrollen de gemiddelde snelheid lager is. Maar was wel leuk om even te bekijken. 1 Quote
Major Case Geplaatst 28 Januari, 2014 Geplaatst 28 Januari, 2014 kijk eens op www.hetnieuwerijden.nl deze site brengt vast duidelijkheid. Quote
bigwade Geplaatst 28 Januari, 2014 Geplaatst 28 Januari, 2014 @M.Case,Lees de rest van het draadje ook even; het gaat om een academische stelling zonder omgeving of ander verkeer. Quote
Picanto Bram Geplaatst 29 Januari, 2014 Geplaatst 29 Januari, 2014 Door de hogere compressie-verhouding van een diesel zal het remmend vermogen hoger zijn als bij een benzine motor. daar in tegen kun je op 1 liter diesel verder (zuiniger) rijden dan 1 liter benzine, en zou dat dus moeten compenseren,...... Top dat je het even hebt uitgeprobeerd !! al gaat natuurlijk over "peanuts" en is het meestal in de praktijk niet haalbaar. Quote
Ysie Geplaatst 30 Januari, 2014 Geplaatst 30 Januari, 2014 Als je op de motor remt schakel je een versnelling hoger ipv dezelfde versnelling aan te houden. Je remt minder snel af en je kan er ook een langere afstand mee afleggen. Voordeel motor verbruikt geen brandstof. Quote
John Kanon Geplaatst 30 Januari, 2014 Topic Starter Geplaatst 30 Januari, 2014 Als je op de motor remt schakel je een versnelling hoger ipv dezelfde versnelling aan te houden. Je remt minder snel af en je kan er ook een langere afstand mee afleggen. Voordeel motor verbruikt geen brandstof.Heb jij een 6 bak? Quote
Aanbevolen Berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.