Ga naar inhoud
Onderdelenshop24.com

Aanbevolen Berichten

Geplaatst

Testdrive Kia Sportage 2014

5-TGX-54
datum 27-03-2014

 

Vandaag werd de nieuwe Kia Sportage aan de tand gevoeld door bigwade en .............. Warmentuuter.
Er is niets met de testrelatie tussen het alom vertrouwde bekende duo alleen Smart moest deze keer wegens drukte verstek laten gaan.
En de Warmentuuter zei natuurlijk geen nee.

 

Bij aankomst bij KMNL in Breukelen staat de nieuwe Sportage al voor de deur te glimmen en wat valt je dan meteen op?

Hij is eens niet wit maar zwart!

 

004.JPG

 


En natuurlijk de nieuwe zwart glimmende grill, de Sinan 18 inch velgen en de haaienvin antenne achterop .
Dus snel de sleutels halen en luisteren naar het inleidende gesprek door Rick Zwart, de PR Stagiair van KiaMNL

en dat onder het genot van een heerlijk kopje koffie.


Het model wat klaar staat is de BusinessPlusLine met een 166 pk 2.0 GDI motor.

Dat ziet er op papier goed uit.


De nieuwe modellen zijn ook voorzien van een dikkere voorruit........
Hier stonden wel  wat glazig van te kijken en dachten al aan thermopane maar de nieuwe ruit is niet direct voor de warmte isolatie maar is er voor om de rijwindgeluid tegen te gaan wat er bij de vorige wel was.
Misschien scheelt het met de volgende winter wel dat de voorruit niet meer aan de binnenkant bevriest. Tja, hij is dikker.
Voor verdere specificaties  http://www.kia.com/nl/modellen/kia-sportage/prijzen-en-specs/

 

De PR Stagiair pakte het slim aan want hij gaf de sleutels af maar ging niet mee naar buiten en dan is natuurlijk het effect van een jumpstart met koude motor weg dus dat is dan ook niet getest.
bigwade maar ook de Warmentuuter weten hoe ze een koppeling moeten testen maar het valt meteen op dat deze soepel en vloeiend zonder trillingen oppakt.

Ook het schakelen gaat soepel en de slag van de pook is precies goed.

 

En zo rijden we naar de eerste fotosessie in het plaatsje OpBuuren net onder Maarssen. (http://nl.wikipedia.org/wiki/Op_Buuren_(buitenplaats))
Een plaatsje waar de nieuwbouw in 2007 gestart is maar je voelt je in de tijd van begin negentiende eeuw.

 

 

 

001.JPG

 

 

002.JPG

 

 


De Warmentuuter stuurt de Sportage langs de grachten en bruggetjes terwijl Bigwade alles op de gevoelige plaat vast legt. 

Via de noordelijke rondweg Utrecht rijden we de A27 op richting Hilversum Almere

De Sportage kan prima meekomen met het verkeer en zo rijden we door naar de Stichtse Brug. (grens Utrecht - Flevopolder)

 

 

Op de A27 trappen we wat dieper het gas in en zit je redelijk vlot op de honderd.

Wat wennen moet is de zesde versnelling.

Die zit er op dus willen we hem gebruiken ook. Wel moet je de zesde zien als overdrive.

Daar komen we meteen bij het zwakkere punt van de 2.0 GDI motor.

Die 166 paarden zijn vast allemaal aanwezig maar of ze dezelfde kant op lopen betwijfelen we.

Boven de 100 doen de 5e en 6e versnelling eigenlijk niks meer dan een toeren reductie.

Van trekkracht is geen sprake en dat is jammer.

Komen we nog op terug.

 

Koppelen en schakelen doet de auto nu uitstekend 

Geen gekraak tussen 1 en 2 en geen oplopend toerental tussen het schakelen.

Ook het sturen wat bij de vorige discutabel was gaat echt vele malen beter; lekker licht en precies binnen de bebouwde kom en

koersvast op hogere snelheden. (NB deze auto stond nog op winterbanden!)

Zo had het kunnen/moeten zijn bij de introductie van deze auto in 2010 !

 

 

003.JPG

 

 

008.JPG

 

 

005.JPG

 

 

Bij de Stichtse brug is het tweede foto moment.

Vanaf hier neemt bigwade het stuur over.
Het is wel een kunst om te zien dat een lang persoon zoals bigwade achter het stuur kruipt.

Al oogt de auto ruim en hoog, de instap is vanwege de lage en vooral dikke daklijn een uitdaging voor zijn 1m93. (en wat stramme nek)

De bestuurders stoel zit goed en is prima te verstellen; de damesstoel is nogal korter en heeft (zelfs in deze luxe uitvoering) geen hoogte instelling…….

 

Gelukkig komen we ook op ons pad wat buitengebied-drempels tegen waar we met 85 km overheen gingen en moeten zeggen dat gaat prima.

Zeker dat we later zagen dat de adviessnelheid eigenlijk 60 km is.

Het schakelen is bigwade niet verleerd en we gaan de snelweg weer op. Een plaatselijk schaap kijkt ons nog na en roep Kiaaaaa.
Ook op de snelweg is de Sportage goed koersvast !


Door al de gespring beginnen onze magen ook wel best te knorren en komen we aan bij een Hajé wegrestaurant waar ze heerlijke broodjes verkopen. 

Een aanrader om daar eens een stop te maken.

Met een aangevulde energie voorraad rijden we naar Lelystad en gaan richting de dijk (Enkhuizen/Lelystad) 

De Sportage laat zich prima sturen door het „stads verkeer” van Lelystad.

 

 

010.JPG

 

 

Op de derde fotolocatie valt ons op dat er eigenlijk best een aardige oosten wind staat.

We gaan de dijk op naar Enkhuizen.
Van de straffe zijwind heeft de Sportage weinig last van maar het panoramadak zorgt voor behoorlijk hinderlijk windgeruis. 

Uiteindelijk is het hemeltje dichtgeschoven en was het probleem stukken minder.

Dan valt wel op dat het dak een beste hoeveelheid hoofdruimte vraagt.

Wij zouden hem niet met zo’n dak bestellen.

 

Op de dijk hadden we wel een schrik momentje.
Sukkelend in de vijfde versnelling reden wij 90 km/h achter een vrachtwagen en die willen we eigenlijk wel inhalen.
Dat probeerde Warmentuuter in de vijfde versnelling te doen maar dit viel tegen.
De 166 pk deden eigenlijk niks  en we moesten snel terug naar zijn vier.

Dat is met een zesbak oppassen want je zit zo in zijn 2 ipv 4

De tegenliggers werden snel groter.
In zijn 4 konden we we er uiteindelijk net langs.
De auto had 8000km op de teller dus dit was geen nieuwigheid en/of gevalletje inrijden, hij gaat echt pas wat doen bij hogere toerentallen.

De motor is afgesteld op zuinig en dat merk je bij dit soort acties.

 

 

De nieuwe remlicht units zijn groter van bij de vorige Sportage maar in Enkhuizen zag een gehaaste bouwvakker in zijn witte busje deze toch bijna over het hoofd. 

Volgens ons had hij de rest van die middag wat te doen. 

De kunststof kozijnen lagen nu voorin de witte bus.

Via Hoorn rijden door het West-Friese landschap via Edam (!) naar ringweg Amsterdam richting Breukelen, Kia HQ.
Daar aangekomen leken ze wel een beetje in de ban van Oranje zullen we maar zeggen.
Maar hier komen we later op terug.

 

 

006.JPG

 

 

007.JPG

 

 

009.JPG

 

 

 

Conclusie:

Het is en blijft een prachtige en degelijke auto en hij rijdt nu zoals het zou moeten.

De optische veranderingen zoals nieuwe grille, achterlichten, dakantenne en velgen maken het helemaal af.

 

De auto is met deze motor beslist geen strepentrekker en voor even inhalen op een tweebaans weg moet je echt tijd en ruimte hebben.

De gereden uitvoering was een zeer luxe versie met prima geluidsinstallatie met subwoofer.

w.b. brandstof hadden we een gemiddeld verbruik van 7.8 en da’s niet slecht voor een 2.0.

 

Komen we meteen bij het volgende; de prijs !

De geteste auto staat bij u op de oprijlaan voor 37034 euro en 70 eurocentjes.

Dan heeft u een handgeschakelde 2.0 GDI, afgeleverd en wel met metallic lak, een teleurstellend energie label E en 25% bijtelling indien zakelijk gereden.

Dat is serieus geld en hoe fraai en vooral goed de auto ook is, de concurrentie zit niet stil.

 

Overigens zit er 11562,- euro BPM en 4067,- BTW in dat totaal bedrag.

Doen ze in Den Haag leuke dingen mee :wink:

 

Het was weer een mooie Kia dag

Groet,
bigwade en Warmentuuter.

 

 

 


 

 

 

 

 

 

 

 




 

  • Like 6
Geplaatst

mooi stukje mannen heb heb weer met veel genoegen gelezen 

en met veel bewondering naar de mooie plaatjes gekeken dan zie je toch dat het door een pro is gemaakt (ben er jaloers op )

Geplaatst

Mooi verhaal en ook mooie foto's. Als ik het zo lees dan zou de 1.6tgdi een welkome aanvulling zijn voor de sportage

Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

  • Like 1
Geplaatst

Mooi verslag mannen.

Kleine update dus voor de gefacelifte SP3

Goed onderbouwd verhaal met hier en daar de nodige kanttekeningen.

Pittige prijs met al die opties........... ik koop hem wel als de kop er af is :)

 

Geweldig mooie foto's maar ja........ we verwachten niet anders van zo'n fotograaf natuurlijk.

En ........................

 

Zwart blijft natuurlijk mooier!

 

Oh ja, ik vind mijn tellers-unit mooier dan deze.

  • Like 1
Geplaatst

Vrienden, wat een heerlijk geschreven verhaal gelardeerd met prachtige foto's.....ik zeg TOPPIE TESTVERSLAG!

 

Maar dat Rick Zwart uitgerekend deze kleur moet aanbieden, hoe toepasselijk.....hahahaha!

 

 

Wel een frustratie minder onderweg zo'n kleur........

  • Like 1
Geplaatst

Mooi verslag, weinig aanpassingen dus ik blijf nog maar even bij mijn 2 liter diesel, die heeft geen problemen met passeren. Ook heb ik geen probleem met de zes versnellingen.

Bij stoplicht kijken ze toch vreemd op dat een Sportage snel optrekt. Probeer maar eens twee, vier,  zes. :wink:

  • Like 1
Geplaatst

Maar dat Rick Zwart uitgerekend deze kleur moet aanbieden, hoe toepasselijk.....hahahaha!

 

Misschien zoeken ze de stagiaires er op uit en krijgen we de volgende keer te maken met een Wendy Brown :wink:

Ik kijk er naar uit !

  • Like 1
Geplaatst

Ik vind de veranderingen te miniem, hier hadden ze toch voorsprong op kunnen nemen want technisch staat Kia toch nog achter op de concurrenten.

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Geplaatst

In zijn prijsklasse heeft Kia geen concurrenten, daarom verkopen ze er ook zoveel van en is

de Sportage III de bestverkochte SUV op de NL markt. Dat is mogelijk anders in Duitsland.

Geplaatst

Heren dit is weer een leuk stuk om te lezen, je leest er zo doorheen. Met de mooie foto's erbij maakt het een erg leuk stukje. Wanner is de volgende?? :innocent:  TOP!!

  • Like 1
Geplaatst

Ik vind de veranderingen te miniem, hier hadden ze toch voorsprong op kunnen nemen want technisch staat Kia toch nog achter op de concurrenten.

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Ja en nee.

De verkoopaantallen in NL en zelfs Europa, wegen nauwelijks op tegen die in Azië, Rusland, Amerika, Australië etc.

Daar gaat het over verbruik, degelijkheid, veiligheid en niet over CO2 en misleidende energielabels.

Kia en Hyundai scoren prima op bedrijfszekerheid maar minder op die kekke turbo innovatie dingetjes van bijv. Volkswagen, die overigens vlot kapot gaan.

Wat is wijs en hoe gaat een overheid daar mee om.

Mag ik even verwijzen naar de totaal gekte w.b. de Mitsupsidie PHEV.

Leuk voor goed draaiende ZZPers maar daar gaan we de planeet niet mee redden.

Vind het wel jammer dat de techniek van de Forte (LPG/Accu) in NL nooit gebruikt is.
Geplaatst

FF scrollen en dan zien je toch dat de Venga zomaar op nummer 54 staat.  

Misschien ga ik hier wel eens een leuk stukje over schrijven met wat foto-tjes erbij.  :wink:

 

En nu weer On Topic naar de Sportage.  :-)

en de Rio op plaats 17  :clap:

Gast Timo0103
Geplaatst

Erg leuk geschreven en top dat jullie daar tijd voor maken.

 

Maar inhalen in de 5 is met een ongeblazen benzine altijd een NO GO.

Heeft ie gewoon te weinig koppel voor en terugschakelen is een must voor je eigen veiligheid.

 

Verders top stukkie !

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

×
×
  • Nieuwe Aanmaken...