Jump to content

achteruitrij aansluiting nabij dashboard

paullussie
Go to solution Solved by paullussie,

Recommended Posts

Hallo allen,

De volgende vraag is al een keer eerder gesteld, maar ik kom er niet helemaal uit.

Ik ben sinds een aantal weken de eigenaar van een sportage 2.0 benzine 4wd uit 2006 (augustus).

Ik heb daar een 2din radio ingebouwd en wil daar nu ook een achteruitrijcamera op aansluiten.

Nou moet de radio een signaal krijgen als de achteruit rij word ingeschakeld. Die aansluiting zou ergens voorin te vinden moeten zijn, maar ik zoek me een breuk.

Volgens
http://www.kiaclub.nl/topic/9852-electrisch-schema-voor-achteruitrij-verlichting/

en

http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?id=199811

zou het een witte kabel moeten zijn aan de passagierskant onder het voetpaneel.

Ik kan echter dat hele voetpaneel niet vinden. (en dus ook geen witte kabel)

Kan iemand mij op weg helpen.

Groeten

Paul

Dergelijke draden zijn vaak te vinden achter het schoppaneel (naast je voeten, net voor de portieren), of van daar uit in de dorpels.

Maar zit dat signaal niet al gewoon op de stekkers van je radio voorbereid?

Ik heb al in het paneel zijkant auto net voor de portieren gekeken. daar zitten inderdaad een aantal stekkers, maar ik heb de verbindingen doorgemeten en bij achteruit rij schakelen was er geen draad waar opeens 12 volt op kwam te staan.

De radio zelf heeft een ingang voor het 12 volt signaal voor de achteruit rij stand, die zit echter niet op de stekker die standaard in de sportage zit.

zo uit mn hoofd zit er geen achteruitrijsignaal op de radiostekker van een sportage. 

De kabelboom naar de achterlichten loopt ook via de bestuurderskant, daarin zou je dan ook een draad moeten vinden voor een achteruitrij signaal.

En als je er echt niet uitkomt kan je hem ook rechtstreeks vanaf de bak halen, maar dan moet je weer een kabel vanaf de motorruimte naar binnen toe trekken..

zo uit mn hoofd zit er geen achteruitrijsignaal op de radiostekker van een sportage. 

De kabelboom naar de achterlichten loopt ook via de bestuurderskant, daarin zou je dan ook een draad moeten vinden voor een achteruitrij signaal.

En als je er echt niet uitkomt kan je hem ook rechtstreeks vanaf de bak halen, maar dan moet je weer een kabel vanaf de motorruimte naar binnen toe trekken..

klopt dat er geen achteruitrijsgnaal op de radiostekker zit.

Ik heb de panelen losgehaald en de stekkers doorgemeten. Kom echter geen achteruitrijsginaal tegen.

Ik denk dat ik maar een kabel vanuit de achteruitrijlampen naar voren trek.

Aangezien je toch je video-kabel moet trekken, neem dan een video-kabel met bijgesloten voedingsdraad!

Dan hoef je geen losse kabels te leggen, maar komt het schakel-signaal via de rode draad van die kabel naar voren...

Zoiets dus:

$_12.JPG

http://www.ebay.com/itm/RCA-AV-CABLE-WITH-DETECTION-WIRE-Cable-For-REVERSING-Rear-View-Parking-CAMERA-/121296835389?