Marjinal Posted June 29, 2014 Share Posted June 29, 2014 Dag beste forum leden!Al met veel plezier rijd ik in mijn Kia Sportage 2005 Benzine met ongeveer 175.000 km's en ga over 2 weekjes op vakantie waarbij ik veel kilometers ga maken. Helaas viel mij laatst een probleempje op met betrekking tot 't temperatuur van de auto.Dit is het probleem: De temperatuur metertje in het dashboard:1. Komt sloom op.2. Springt regelmatig helemaal naar het rode streepje.3. Dan met een forse snelheid springt hij weer helemaal omlaag (Eerste witte streep). 4. Dit probleem hierboven herhaald zich wel met regelmaat tijdens het rijden en ook stationair.5. Soms stopt 't meter ook daadwerkelijk in het midden. 6. Dan loopt hij weer sloom op tot het rode streepje -> Geen kokend water probleem in praktijk etc.7. Daarna daalt hij weer naar 0. Etc. In het kort, het metertje doet zich vreemd voor.Nou zijn we langs de garage geweest en is het volgende werk verricht:- Nieuwe Temperatuur Sensor. - Nieuwe Thermostaat.- Radiateur gedemonteerd, schoongemaakt en grondig nagekeken. Na deze aanpassingen ging het metertje wel naar het midden en bleef ook een aantal minuten zo, maar helaas begon 't probleem weer te voordoen en ging hij alle kanten op. Dus hebben we maar ook het dashboard vervangen (Wellicht was het metertje gewoon defect). Maar helaas, het zelfde probleem blijft zich nog steeds voor doen. Wanneer de motor warm begint te lopen tijdens stationair, gaat de tweede motor keurig aan die vervolgens ook weer uitgaat wanneer de auto zijn standaard temperatuur heeft bereikt. Alleen het temperatuur metertje in het dashboard laat maximum of minimum temperatuur zien (Soms ook daadwerkelijk in het midden, of iets onder het midden.) Heeft iemand ooit hetzelfde probleem gehad? Of hebben jullie eventueel wat ideeën? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Specialmade Posted June 29, 2014 Share Posted June 29, 2014 Kan het misschien een "massa" probleem zijn ? (Van de meter en/of sensor). Grtz. Specialmade Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Murcielaygo Posted June 29, 2014 Share Posted June 29, 2014 Massaprobleem of draadbreuk zou ook mijn eerste gevoel zijn. Bij oudere auto's (bijv. mijn Nissan 100NX) wilde de spanningsregelaar voor de referentiespanning nog wel eens overlijden, maar ik denk dat dat tegenwoordig niet zomaar meer voorkomt... De sensor zou je kunnen uitsluiten door deze tijdens bedrijf uit te meten met een multimeter. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marjinal Posted June 29, 2014 Author Share Posted June 29, 2014 Massaprobleem of draadbreuk zou ook mijn eerste gevoel zijn. Bij oudere auto's (bijv. mijn Nissan 100NX) wilde de spanningsregelaar voor de referentiespanning nog wel eens overlijden, maar ik denk dat dat tegenwoordig niet zomaar meer voorkomt... De sensor zou je kunnen uitsluiten door deze tijdens bedrijf uit te meten met een multimeter. Bedankt voor de spoedige reacties! Hoe kan ik deze massa probleem oplossen? Kunnen jullie mij een duwtje in de rug geven richting jullie kennis? Ik weet namelijk niet wat voor een kabel ik moet vervangen en hoe. Ik heb wel een beetje verstand van auto's maar Massa kabels vervangen heb ik niet voorbij zien komen. Daarnaast moet ik wel zeggen dat de garage toch aangaf dat er geen problemen zijn met het koel systeem. Temperatuur van de auto is stabiel, wanneer de temperatuur meter in het dashboard vol rood aangeeft, kookt er niets en de auto rijd perfect en daarnaast is het werkelijke temperatuur van de motor ook normaal. Geen kokend water en ook geen lucht in het radiateur koel systeem. Ik denk dat er ook een elektrische probleem is maar hoe kan ik dit "Massa" probleem proberen op te lossen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
xtra40 Posted June 29, 2014 Share Posted June 29, 2014 kijk eens goed op de plaatsen waar de kabelboom op de motor zit vast gemaakt misschien is deze ergens door geschuurd en raakt hij de motor zo dat je dus een massa storing krijgt (ik denk dat dit net werd bedoeld) ook kun jezelf nog de massa kabels aan de motor naar een ander deel van de notor en de eigen massa kabbel van de accu aan de auto even los kunnen maken en schoon maken Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Murcielaygo Posted June 29, 2014 Share Posted June 29, 2014 Temperatuursensoren werken meestal met 1 draad, ze pakken massa via de schroefdraad waarmee ze in het blok zitten. Door de temperatuur verandert de weerstand, lagere weerstand is meestal hogere temperatuur. Als er tape of isolerende kit gebruikt is bij montage van de sensor kun je dus problemen krijgen met de massa van de sensor en daardoor te hoge temperaturen uitlezen. Zit er een breuk in de kabel dan is de weerstand heel hoog en lees je te lage waardes uit. Omdat jij wisselende waarden ziet denk ik dat de draad tussen meter en sensor een breuk en/of kortsluiting heeft, als de verbinding verbreekt te lage temperatuuraanduiding, kortsluiting naar massa een te hoge... Helaas ben ik niet bekend met de posities van de sensoren en bedrading in jouw auto, dus ik kan je even niet helpen met het opsporen... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
xtra40 Posted June 29, 2014 Share Posted June 29, 2014 ik weet niet wat voor motor je exact hebt maar dit kon ik in elk geval vinden van een 2.0 benzine motor mischien kun je er wat mee de ene is het schema van je combiklok en de 2e de plaats waar je die zender kunt vinden Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marjinal Posted June 29, 2014 Author Share Posted June 29, 2014 Goedenavond, Zojuist heb ik even met de sensor kabels gespeeld, op de foto's zijn ze te zien. De kabel die van de motor komt is verbonden aan een andere switch die vervolgens samen kruist met 2 andere kabels waarvan 1 van de temperatuur sensor afkomt. De twee pin connectors die te zien zijn op de foto, heb ik gecontroleerd op spanning en ik krijg piepjes (Wel stroom).Hoe kan ik dit met het massa optie proberen? Want ik begrijp niet precies wat ik moet verbinden en aan wat. Ik wil jullie nog erg bedanken voor het reageren !. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Murcielaygo Posted June 29, 2014 Share Posted June 29, 2014 Ik denk dat je de verkeerde stekker te pakken hebt. Kijkend naar het schema van Xtra40 verwacht ik echt maar 1 draad. Bovendien herken ik de tekening niet terug in de foto's. Met een multimeter zou je in weerstand-modus (Ohm) moeten meten tussen die draad (zonder stekker) en massa. Warme motor moet dan andere weerstand geven dan een koude. Het had ook de "pull up weerstand" kunnen zijn, maar omdat je klokken al vervangen zijn is dat imho uitgesloten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marjinal Posted June 29, 2014 Author Share Posted June 29, 2014 Bedankt voor je snelle reactie Dit heb ik gevonden op het internet (Nummer 16 zou dan de temperatuur sensor zijn neem ik aan, deze is ook te zien op foto twee.http://www.kiapartsoverstock.com/showAssembly.aspx?ukey_assembly=1066654&ukey_make=1100&ukey_model=16040&modelYear=2005&ukey_category=24304&searchString=temperature+sensorMorgen zal ik een gedetailleerde foto maken van mijn motor. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Murcielaygo Posted July 1, 2014 Share Posted July 1, 2014 De positie in die laatste link lijkt mij meer voor de koelventilator. Lijkt in mijn ogen ook totaal niet op het eerste plaatje van Xtra40... In dat plaatje denk ik bij die dingen links aan bobines of een stroomverdeler ofzo. Maar dan wel van een 6 cilinder, want het lijken er nogal veel Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marjinal Posted July 9, 2014 Author Share Posted July 9, 2014 Dag beste forum leden!Het probleem is opgelost door het te vervangen van de waterpomp. Hieronder volgt er een wat gedetailleerde informatie:Erg bedankt voor jullie hulp, ik waardeer dit enorm. Ik ging er van uit dat het om de waterpomp kon gaan. De distributie-riem samen met de multi-riem zou ik tijdens de vakantie vervangen en had de onderdelen daarom al besteld.Dus de volgende onderdelen had ik besteld:- Distributie Riem- Multi Riem- Waterpomp (Deze had ik iets later besteld omdat ik ervan uit ging dat het aan de waterpomp kon liggen, dus zou ik de waterpomp samen met de riemen gaan laten vervangen. Omdat de pomp bij de riemen zit, is het beter deze samen met de riemen te vervangen om extra kosten te beperken).Daarna was ik naar de kia dealer geweest, na een diagnose wisten ze helaas niet waar het probleem lag maar ze vertelden me dat het wellicht aan de waterpomp kon liggen. (Daarnaast hadden ze ook geen elektrische problemen gevonden). Wel gaven ze nog aan dat sommige buisjes niet warm werden, dus dat daarom het aan de waterpomp kon liggen. Ze hadden ook een andere thermostaat geprobeerd maar het probleem bleef zich voordoen.Dus ben ik langs mijn eigen dealer langs geweest om verassingen tijdens mijn vakantie trip te voorkomen en heb ze uitgelegd dat het volgende vervangen moest worden en ik de onderdelen al had besteld: - Distributie Riem- Multi Riem- Water Pomp Door het te vervangen van de waterpomp is het probleem opgelost, geen temperatuur problemen meer. De waterpomp functioneerde blijkbaar maar deels.Nogmaals bedankt!Wat ik ervóór nog allemaal heb gedaan in het kort: 1. Temperatuur probleem, temperatuur meter in het dashboard doet vreemd, springt naar max en min en doet zich erg raar voor. 2. Temperatuur sensor vervangen. (Helaas was het probleem niet verholpen).3. Thermostaat vervangen. (Nog steeds het zelfde probleem).4. Radiateur schoonmaak beurt, luchtbellen probleem gecontroleerd, koelwater gevuld. (Nog steeds het zelfde probleem). 5. Andere dashboard geprobeerd. (Helaas, probleem nog steeds niet opgelost). 6. Waterpomp vervangen. (Probleem opgelost!). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts