Carens IV, update software ivm spoorstabiliteit?
2 2

19 berichten in deze discussie

Aanbevolen berichten

Ik heb ergens een klokje horen luiden dat er een update zou zijn voor betere spoorstabiliteit bij het rechtdoor rijden aan hogere snelheid. Volgens mijn info is die al standaard af fabriek voor modeljaar 2015 en is er voor de eerder gebouwde Carens IV een update. Weet iemand daar meer over?

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Bij mijn Carens uit 2013 hebben ze deze update vorige week gedaan, het sturen is iets preciezer maar blijft "Koreaans". Dus een goede poging maar nog altijd vrij nerveus stuurgedrag.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Bij mijn Carens uit 2013 hebben ze deze update vorige week gedaan, het sturen is iets preciezer maar blijft "Koreaans". Dus een goede poging maar nog altijd vrij nerveus stuurgedrag.

Ben gisteren bij mijn dealer langs geweest om ook de update te laten uitvoeren maar deze vertelde mij dat er geen update was?!

Heb jij mischien meer info omtrend de update?

hebben meer mensen deze update laten doen?

Mijn Carens komt ook uit 2013,

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik kreeg het onderstaande vorige week te horen van de dealer.

 

 

"Naar aanleiding van uw bezoek aan onze showroom betreffende het stuurgedrag van uw Kia Carens is onze zone manager bij ons geweest. Ik heb uw klacht aan onze zone manager voorgelegd.

Hij informeerde mij dat er geen update voor beschikbaar zijn en dat dit stuurgedrag bij deze auto hoort.

Dit is een product eigenschap van de Kia Carens".

 

in plaats van het op te lossen is het nu een product eigenschap geworden.

rare jongens die Koreanen.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

 

Dit is een product eigenschap van de Kia Carens".

 

in plaats van het op te lossen is het nu een product eigenschap geworden.

 

 

Oke nu snap ik waar je forumnaam vandaan komt. :-)

 

De problemen met het sturen bevreemd me een beetje.

Er is door de kiaclub meerdere dagen getest met de Carens en er is ook goed op het sturen gelet.

Dit was namelijk een probleem met de eerste nieuwe type Sportage.

In meerdere types zoals diesel en benzine uitvoering was ons dit niet opgevallen.

Eerlijk gezet waren wij hier lovend over.

 

Maar je bent hier voor in de showroom geweest maar heeft er ook een monteur naar gekeken en heeft hij er mee gereden..

Heeft die het probleem ook geconstateerd?

Hij moet het voor je oplossen. 

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

ik heb dit topic gestart omdat mijn Carens hoegenaamd niet stabiel rechtdoor liep. Daar is al wat voor geprobeerd, met toch al enig succes. Ik schets even kort wat er al gedaan is.

1/ update van de software. Mijn Carens is gebouwd op 10/3/2014 en de versie af fabriek was .5. Bij gewoon aansluiten van de auto aan het systeem werd evenwel geen nieuwere versie aangegeven. Mijn dealer heeft echter dieper 'gegraven' en dan bleek er al een .7 te bestaan, die werd dan ook geïnstalleerd. Resultaat: er was verbetering merkbaar maar helaas verdween dat effect na ongeveer 6 weken, daar is geen verklaring voor gevonden.

2/ Mijn dealer heef de zaak aangekaart me de technisch verantwoordelijke van Kia. Die heeft zelf (ik stond er bij) een aantal instellingen gewijzigd, naar zijn zeggen speelde hij met diverse instellingen voor de verschillende landen. Hij was overigens zelf niet zeker over het resultaat maar de eerste indrukken waren goed. Op reis met de caravan en in de Pyreneën bevestigden de verbetering, het stuurgevoel is (nog steeds!) veel preciezer. Ook merkte ik voor het eerst duidelijk verschil tussen de 3 stuurmodi (flex steer).

 

Helemaal OK is het echter nog niet, echt relaxed rijden op lange afstanden is het niet.
De zijwindgevoeligheid van de (mijn?) Carens is groot, onlangs op een goed stuk autosnelweg, 2 personen, haast geen bagage, fietsendrager met 2 fietsen op de haak en wind (4Bft) pal van rechts vroeg mijn passagier mij of het wel normaal was dat de auto bij het inhalen van vrachtwagens zo heftig reageerd. Vind ik zelf ook niet.
Er is mij nog iets anders opgevallen: bij het schakelen loopt de auto ook niet rechtdoor en zijn stuurcorrecties nodig. Dit viel mij op in ideale omstandigheden: nieuwe kaarsrechte autosnelweg, geen wind, geen verkeer, cruise control aan; het was voor het eerst wel relaxed rijden. Toen ging het lichtjes bergop en de automaat schakelde terug, meteen liep de auto uit het spoor en moest ik corrigeren. Eens de helling voorbij werd weer opgeschakeld en weer moest ik corrigeren... Ik kon het zelf uitlokken als ik met de peddels schakelde.

 

Momenteel liggen beide problemen weer in handen van mijn dealer, de technisch veranwoordelijke is echter nog met vakantie.

 

Mijn Carens bevalt mij, op het sturen na, uitstekend. Ik hoop dat de stuurpreciezie nog verbeterd kan worden.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

ik heb dit topic gestart omdat mijn Carens hoegenaamd niet stabiel rechtdoor liep. Daar is al wat voor geprobeerd, met toch al enig succes. Ik schets even kort wat er al gedaan is.

1/ update van de software. Mijn Carens is gebouwd op 10/3/2014 en de versie af fabriek was .5. Bij gewoon aansluiten van de auto aan het systeem werd evenwel geen nieuwere versie aangegeven. Mijn dealer heeft echter dieper 'gegraven' en dan bleek er al een .7 te bestaan, die werd dan ook geïnstalleerd. Resultaat: er was verbetering merkbaar maar helaas verdween dat effect na ongeveer 6 weken, daar is geen verklaring voor gevonden.

2/ Mijn dealer heef de zaak aangekaart me de technisch verantwoordelijke van Kia. Die heeft zelf (ik stond er bij) een aantal instellingen gewijzigd, naar zijn zeggen speelde hij met diverse instellingen voor de verschillende landen. Hij was overigens zelf niet zeker over het resultaat maar de eerste indrukken waren goed. Op reis met de caravan en in de Pyreneën bevestigden de verbetering, het stuurgevoel is (nog steeds!) veel preciezer. Ook merkte ik voor het eerst duidelijk verschil tussen de 3 stuurmodi (flex steer).

 

Helemaal OK is het echter nog niet, echt relaxed rijden op lange afstanden is het niet.

De zijwindgevoeligheid van de (mijn?) Carens is groot, onlangs op een goed stuk autosnelweg, 2 personen, haast geen bagage, fietsendrager met 2 fietsen op de haak en wind (4Bft) pal van rechts vroeg mijn passagier mij of het wel normaal was dat de auto bij het inhalen van vrachtwagens zo heftig reageerd. Vind ik zelf ook niet.

Er is mij nog iets anders opgevallen: bij het schakelen loopt de auto ook niet rechtdoor en zijn stuurcorrecties nodig. Dit viel mij op in ideale omstandigheden: nieuwe kaarsrechte autosnelweg, geen wind, geen verkeer, cruise control aan; het was voor het eerst wel relaxed rijden. Toen ging het lichtjes bergop en de automaat schakelde terug, meteen liep de auto uit het spoor en moest ik corrigeren. Eens de helling voorbij werd weer opgeschakeld en weer moest ik corrigeren... Ik kon het zelf uitlokken als ik met de peddels schakelde.

 

Momenteel liggen beide problemen weer in handen van mijn dealer, de technisch veranwoordelijke is echter nog met vakantie.

 

Mijn Carens bevalt mij, op het sturen na, uitstekend. Ik hoop dat de stuurpreciezie nog verbeterd kan worden.

 

JMO wat een verhaal zeg en zo te lezen heb je al aardig wat tijd bij de dealer/importeur doorgebracht.

Mijn Carens is een schakelbak dus schakelen is het niet.

Het onstabiele gedrag is goed voelbaar op de snelweg (100+), door meerdere bestuurders vastgesteld (inclusief monteur) en in sport stand valt het nog mee maar relaxed rijden is er niet bij.

continu moet er gecorrigeerd worden rond de middenstand.

weet je nog de naam van de technicus die je geholpen heeft bij Kia?

 

Groetjes

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ga nu een dom antwoord geven maar is je bandendruk goed? Had dit al eens ergens gezet maar wat jij beschrijft is typisch een te hoge bandendruk. Controleer je bandendruk eens, indien je al reed en je banden dus warm zijn trek er 0,3 bar af. Warme lucht zet uit en dan heb je een te hoge bandendruk in werktoestand waardoor je loopvlak verkleint en je dan continu mag corrigeren en heel gevoelig is voor wind. Ik had ook eens exact jou probleem gehad, ik kwam zot. Ik kocht me voor 10€ een bandendrukmeter en schrok toch wel. Volgens boekje staat er ongeveer 2,2 bar, zet er geen 2,5 bar want met wat rijden stijgt dat toch. Neem 2,2 bar. Probeer in elk geval eens echt minder druk je zou versteld staan.

Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

alle tips al opgevolgd nu met Kia.nl gebeld en daar een klacht ingediend over het rijgedrag.

Hoop dat ik net als JMO ook met een technisch persoon naar dit probleem kan kijken.

 

 

@JMO kan het kloppen dat ik je op een Duits forum tegenkwam (Jan)

 

Update: vandaag door de dealer gebeld om met de .7 update aan de slag te gaan.

Thanks JMO.

wordt vervolgd

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

De KIA Carens stuurt zeker niet goed op rechte stukken, constant corrigeren blijft nodig, bochten nemen gaat dan weer zeer goed met dit soort auto. Ik blijf het sturen op 100 km+ een zwaar minpunt vinden maarja, een echte Koreaan vrees ik....

Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Even een update.

Mijn Carens stuurt nu zoals het hoort. Bij mijn Carens was het echter niet eenvoudig, er waren meerdere oorzaken voor het slechte stuurgedrag. Wat er allemaal aan de hand was kan ik momenteel niet in detail zeggen maar ik kan wel kwijt dat het een hele klus was en er verschillende tussenstappen nodig waren met telkens ook uitgebreide observatie en analyse. Zoiets kost tijd, veel tijd (en ook zenuwen) en resulteerde in 2 A4-tjes dicht bedrukt met gegevens, probleemanalyses en dergelijke meer. De communicatie met mijn dealer gebeurde op respectvolle en vriendelijke manier en mijn bevindingen werden telkens ernstig doorgenomen en besproken.

Nog dit: ik ben uiterst tevreden over de aanpak van mijn dealer en uiteindelijk ook met mijn Carens, als het goed is mag het ook eens gezegd worden.

Voor mij staat ook vast dat "maar een KIA of Koreaan" een foute bewering is. KIA heeft mijn complex probleem tot volle tevredenheid opgelost, dat kon ik in het verleden bij mijn europese merken niet altijd zo ervaren.

  • Like 2

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Beste JMO,

Uiteraard ben ik nieuwschierig wat ze allemaal hebben gedaan voor een oplossing. Als ik het verhaal samenvat hier boven kan de wiel geometrie er ook me te maken hebben gehad, voornamelijk van de achteras. Ik ben dus benieuwd of dat heeft mee gespeeld in het proces tot een fijnere auto.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Beste JMO,

Uiteraard ben ik nieuwschierig wat ze allemaal hebben gedaan voor een oplossing. Als ik het verhaal samenvat hier boven kan de wiel geometrie er ook me te maken hebben gehad, voornamelijk van de achteras. Ik ben dus benieuwd of dat heeft mee gespeeld in het proces tot een fijnere auto.

Wielgeometrie is uiteraard uitgemeten maar er is niets aan gewijzigd, dat kan ik wel kwijt.

Ik zie in je profiel een Picanto en een Cee'd staan dus mag je gerust uitsluiten dat er enige relatie is met de constructie van de Carens IV.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Zwabberbak is nu een strak sturende bak geworden. :winkiss:

Dit is er gedaan:

Na het uitlijnen van de auto plus speling in het stuurhuis verminderen is het sturen er iets op vooruit gegaan.

Moet wel de SPORT stand gebruiken voor een comfortabel reis .

Al met al geen opzienbarende verbetering totdat ik weer terug ging naar de dealer om de winterbanden er onder te zetten.

Deze banden had ik al in gebruik bij mijn voorgaande auto.

Gedurende een lange rit over de A2 vastgesteld dat deze banden er wel voor zorgen dat de auto perfect stuurt en een zeer direct wegcontact heeft.

Mijn conclusie is dat de Nexen (zomer)banden niet geschikt zijn voor mijn Carens en ze zullen volgend jaar vervangen worden.

Ik moet alleen nog achter de geschikte set zomerband aan, zelf heb ik goede ervaring met Michelin energy+ (was de zomerband op mijn vorige auto).

Heeft iemand nog een tip?

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Zwabberbak is nu een strak sturende bak geworden. :winkiss:

Dit is er gedaan:

Na het uitlijnen van de auto plus speling in het stuurhuis verminderen is het sturen er iets op vooruit gegaan.

Moet wel de SPORT stand gebruiken voor een comfortabel reis .

Al met al geen opzienbarende verbetering totdat ik weer terug ging naar de dealer om de winterbanden er onder te zetten.

Deze banden had ik al in gebruik bij mijn voorgaande auto.

Gedurende een lange rit over de A2 vastgesteld dat deze banden er wel voor zorgen dat de auto perfect stuurt en een zeer direct wegcontact heeft.

Mijn conclusie is dat de Nexen (zomer)banden niet geschikt zijn voor mijn Carens en ze zullen volgend jaar vervangen worden.

Ik moet alleen nog achter de geschikte set zomerband aan, zelf heb ik goede ervaring met Michelin energy+ (was de zomerband op mijn vorige auto).

Heeft iemand nog een tip?

speling in stuurhuis is inderdaad deel van het probleem, bij mijn Carens was er echter meer nodig (waarover later waarschijnlijk meer). Nu stuurt de auto veel directer daarover ben ik tevreden. Bij mij doen de banden er overigens weinig toe, had de Hankooks nexus prime² en nu de Michelin Primacy  3 voor de zomer en 's winters Continental ContiWinterContact TS 850.

Er is echter nog een probleem dat speelt, vooral boven de 70kmh: ga ik van het gas trekt de auto iets naar rechts, geef ik gas bij trekt ie vrij fors naar links. Dat maakt dat bij iedere verandering van het gaspedaal een stuurcorrectie nodig is, dat is echt balen. Mijn dealer beaamt dit en heeft het gemeld bij KIA, die reageren echter niet snel ...

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Er is echter nog een probleem dat speelt, vooral boven de 70kmh: ga ik van het gas trekt de auto iets naar rechts, geef ik gas bij trekt ie vrij fors naar links. Dat maakt dat bij iedere verandering van het gaspedaal een stuurcorrectie nodig is, dat is echt balen. Mijn dealer beaamt dit en heeft het gemeld bij KIA, die reageren echter niet snel ...

Heb in 1994 hetzelfde gehad met een gloednieuwe Pontiac Transsport.

Zat met geknepen billen op de brug bij Zaltbommel, toen nog erg smal.

Eindeloos (3-4 maanden) uitlijnen, wielen balanceren en banden wisselen.

Bleek dat de wielophanginging links niet goed gemonteerd was.

Monteur achteruit de werkplaats, niet bekend met mijn auto, kwam met een pas-mal (stalen koker) om de boel te justeren.

Tja het kwam wel vaker voor zei hij....

Boel even iets losdraaien, koker door de juiste gaten, 4 boutjes aandraaien en gaan met de banaan.

Nooit meer problemen gehad.

Chef werkplaats wist van niks.

Van die dingen...

  • Like 1

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Heb in 1994 hetzelfde gehad met een gloednieuwe Pontiac Transsport.

Zat met geknepen billen op de brug bij Zaltbommel, toen nog erg smal.

Eindeloos (3-4 maanden) uitlijnen, wielen balanceren en banden wisselen.

Bleek dat de wielophanginging links niet goed gemonteerd was.

Monteur achteruit de werkplaats, niet bekend met mijn auto, kwam met een pas-mal (stalen koker) om de boel te justeren.

Tja het kwam wel vaker voor zei hij....

Boel even iets losdraaien, koker door de juiste gaten, 4 boutjes aandraaien en gaan met de banaan.

Nooit meer problemen gehad.

Chef werkplaats wist van niks.

Van die dingen...

Oef ik dacht al dat je zou zeggen dat het aan het mooie kleur van de auto ligt ;)

 

Ernstig nu: bedankt voor deze informatie. Wat ik tot nu toe gevonden heb is dat de scharnierpunten van de draagarm(en) speling zouden kunnen hebben. Dat kan natuurlijk hetzelfde effect hebben als een verkeerde positionering ervan. Ik praat erover met mijn dealer;

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Zijn er al wezenlijke aanpassingen aan de auto van een forumlid verricht die een beter stuurgedrag heeft opgeleverd?

 

Misschien een agendapunt voor een KCG-overleg met KMNL....

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
Geplaatst (bewerkt)

Ha Kia-fans, ik ben nieuw op dit forum. Sinds enkele maanden in het bezit van een mooie Carens uit oktober 2013. In mijn best wel lange 'autorijderscarrière' al 3x eerder een Hyundai gereden (2x Lantra, 1x Trajet) en 1x eerder een Kia (Joice). Dat zijn steeds fijne auto's geweest die mij maar weinig in de steek gelaten hebben. Daarom wederom gekozen voor Kia. Maar.... deze stuurt als een natte dweil!!! Ik lees in dit forum o.a. in deze discussie maar ook specifiek over Ceed en Sportage dat dit geen onbekend probleem is. En dus ook bij diverse Carensen. Ik heb nu twee keer een lange heen- en terugreis gemaakt door o.a. Duitsland en dat is een zeer vermoeiende bezigheid door het continu corrigeren aan het stuurwiel. Waar ik toch vaak met één hand aan het stuur relaxed over die Autobahnen zoefde, is het nu een ware bezoeking om het apparaat in het spoor te houden. Bij een beetje zijwind wipt de auto geheel autonoom van links naar rechts en inhalen van een vrachtwagen is een extra uitdaging. Dit alles manifesteert zich vooral boven de 100km/h maar ook bij lagere snelheden bij bv baustellen is het gewoonweg gevaarlijk zoals de auto niet in het spoor te houden is.

In de bochten stuurt hij strak, niets op aan te merken. Maar rechtdoor is een zwabbergang! Ik merk geen verschil tussen de modi Comfort, Normal en Sport. Mijn dealer heeft op mijn verzoek al wel een nieuwe stuursoftware-versie geladen maar ook dat heeft niets geholpen. Bovendien is het verschijnsel gelijk bij zowel winter- als zomerbanden, hoge, normale of lage bandenspanning, etc. Het blijft een gevaarlijke en vermoeiende dweil! Zo jammer want ik ben verder dik tevreden over deze auto; luxe, stil, zuinig, ruim...

Ik lees hier dus dat het blijkbaar wel oplosbaar is gebleken. Zijn alle modificaties uitgevoerd onder garantie? Ben heel benieuwd hoe de gerepareerde Kia's zich houden na verloop van tijd. Ik verneem graag van jullie reactie. Alvast mijn grote dank.

Ik plaats dit berichtje ook in de discussie bij de Proceed met hetzelfde euvel.

bewerkt door Insurgo

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
2 2