Jump to content

Tweedehands Rio kopen of niet?

Guest Wannabe

Recommended Posts

Beste Kia'ers,

nadat mijn tweede Golf (ja ik weet het) is gestolen ben ik aan het kijken naar een andere auto en ik zou mij het allerliefst bij jullie voegen.

Nou worden er niet ontzettend veel Rio's aangeboden (in vergelijking met Polo's, Ibiza's of Fiesta's) en is mijn budget niet zonder plafond.

Ik heb me redelijk goed verdiept in het model en de mankementen die zich naar mijn weten voornamelijk beperken tot de aircopomp, krakend interieur, moeilijk schakelen en krakende remschijven.

Mijn vraag is: Is het een slecht idee om een Rio met een meterstand boven de 150.000 te kopen?

Wat ik namelijk zie is dat veel mensen de auto van de hand doen na deze kilometerstand ivm de Kia-garantie. Het liefst maak ik natuurlijk nog gebruik van de garantie maar deze is ook strikt afhankelijk van de wijze waarop de vorige eigenaar zijn onderhoud heeft laten doen.

In vergelijking met andere merken en modellen kom ik verdomd weinig problemen tegen met dit model.

Wel begrijp ik dat het een jong model betreft en dat er hierdoor weinig bezitters zijn die sinds de aanschaf over de 150.000 km heen zijn gegaan.

Hoe denken jullie hierover en hoeveel kilometers denken jullie uit de Rio te kunnen halen?

@Bigwade, het zou kunnen maar liever iets minder waardoor ik nog geld over houd voor onvoorziene problemen. 

Ik snap dat de garantie die 50.000 km iets relaxter laten rijden alleen baal ik er eerlijk gezegd wel van dat ik elk klein beurtje (die ik normaal gesproken altijd zelf doe) al bij de dealer moet laten doen. En ik rijd trouwens minimaal 25.000 per jaar. Vaak zit ik tussen de 25.000 en de 35.000 dus als ik flink doorrij ben ik er na een dik jaar al wel doorheen. Kan ik dan niet beter een verlengde garantie bij de garage waar ik de auto koop afsluiten?

Wat eigenlijk mijn vraag is... Als de auto altijd netjes zijn onderhoud heeft gehad... verwachten jullie dan veel problemen na de 150.000? 

Van VAG-auto's wordt altijd gezegd dat je er makkelijk 3 ton mee kan rijden als je ze goed onderhoudt. Hoe zit dat met Kia? Het merk staat wel op de derde plaats van betrouwbare auto's en de VAG-groep vind ik steeds ONbetrouwder worden.

Dat klopt... nou vind ik een afstand geen probleem als het om een goede auto gaat, maar als jullie verwachten dat je bij 2 ton bij een Rio toch aardig aan je max zit kan ik dat tenminste afstrepen.

@Bigwade, het zou kunnen maar liever iets minder waardoor ik nog geld over houd voor onvoorziene problemen. 

Ik snap dat de garantie die 50.000 km iets relaxter laten rijden alleen baal ik er eerlijk gezegd wel van dat ik elk klein beurtje (die ik normaal gesproken altijd zelf doe) al bij de dealer moet laten doen. En ik rijd trouwens minimaal 25.000 per jaar. Vaak zit ik tussen de 25.000 en de 35.000 dus als ik flink doorrij ben ik er na een dik jaar al wel doorheen. Kan ik dan niet beter een verlengde garantie bij de garage waar ik de auto koop afsluiten?

Je moet dat even anders zien.

Als je een Rio koopt BINNEN de garantie, zeg 140.000km kun je net voor de 150.000km een ANWB keuring laten doen.

Alle dingen die dan boven komen kun je dan voorleggen voor garantie.

Ben je over die 150.000 heen mag je het zelf uitzoeken.

Beurten zijn niet verplicht bij de dealer maar wel bij een vakgarage, zoals Bosch of andere (bovag?) werkplaatsen.

Ik heb een Rio 1.1 CRDI, nieuw gekocht en nu na 2,5 jaar probleemloos de 135.000 km gepasseerd. De auto heeft om de 30.000km braaf zijn onderhoudsbeurten gehad bij een universele garage, dus niet bij de Kiadealer. Vervangen onderdelen zijn, buiten de nodige filters, de remblokken achter.

Ik verwacht ook zonder problemen de 150.000 en meer te passeren.

De kinderziektes waar je het over hebt kwam veelal bij de benzine versie voor. Bij de diesel is dat bijna niet aan de orde. Geen problemen met de koppeling en aircopomp, alleen wel wat gekraak bij temperaturen onder het vriespunt. Maar die zijn snel verdwenen als de auto is opgewarmd.

Kia is flink gestegen qua betrouwbaarheid en zie tegenwoordig veel meer VAG wagens op de vluchtstrook staan. Heb nog geen Rio zien staan. En ik rijd veel, geloof me.

Zolang mijn Rio probleemloos blijft rijden gaat hij zeker de deur niet uit. Mocht dat veranderen zal ik het uiteraard melden op dit forum.

• Like 3

Het kan altijd voorkomen natuurlijk! Ik heb namelijk net een nieuw motor blok van Kia gehad met de 1.1 CRDI op 83 DKM ....

Voorderest blijft het een heerlijke auto en vooral met de super plus pack erin !!

Wat was er met jouw blok aan de hand dan?