Ga naar inhoud

Ervaring met automaat spoelen?


hermansorento

Aanbevolen Berichten

Dag mensen,

 

Ik was benieuwd wie er ervaring heeft met het doorspoelen (flushen) van de automaat?

Ik ga dat medio Mei laten doen bij autrans in Lunteren

 

Heb niet direct problemen (nog) maar leek mij een verstandige voorzorgsmaatregel

Alhoewel.. pas als hij goed op temp is, zie je bijv op de snelweg dat hij bij 110KM/u van 2400 naar 2000 toeren zakt. Terwijl die dan al in de 5de versnelling zit.

 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


ik ben van mening dat het en lap middel is zie dit soort dingen op me werk vaak genoeg langs komen 

en het neemt het probleem niet weg het lapt het alleen een beetje op 

tot dat de problemen weer terug komen alleen dan is het vaak erger

beter was het geweest om eerder de olie te verversen 

is ook meestal niet het leukste nieuws wat we moeten brengen helaas

Link naar reactie
Delen op andere sites


hoi herman,

 

ik heb bij mijn vorige auto de automaat laten flushen.

het enige probleem wat ik had was dat de kick down traag reageerde, en het overschakelen voelde je goed.

 

na het flushen waren de problemen weg, schakelde als een tierelier!!!

 

bij verversen wordt nl niet alle olie ververst en blijft er een gedeelte van de oude olie achter wat bv in de koppel omvormer zit.

 

mijn mening is doen! 

 

wil niet zeggen dat het bij elke automaat bak zinvol is, maar ik heb het gedaan in de zin van preventief onderhoud

Link naar reactie
Delen op andere sites


toerentallen moeten met warme en koude motor gelijk zijn 

flushen is als onderhoud (preventief ) wel goed zelfs

waar ik werk zit er in de koppel omvormer ook een aftap plug zo dat we deze ook kunnen aftappen 

weet niet hoe dit is bij de kia 

meestal is de lockup versleten in de koppelomvormer en werkt deze wat beter als deze warm is en dat is meestal het toerental verschil tussen een warme en een koude versnellings bak 

ik heb zelfs al mee gemaakt dat deze lockup er niet meer af wil dan is het net als of je de koppeling vergeet in te trappen als je voor het stoplicht bijna stil staat :-)

Link naar reactie
Delen op andere sites


Ik heb 20 jaar Yank gereden met automaat.

Ik liet elk jaar de automaat olie vervangen (30-40.000km jr.)

Mijn laatste Yank heb ik gelijktijdig met een collega gekocht, zelfde auto.

Hij mocht bij 170.000km een bak-revisie van 2500 ! eu aftikken en ik heb mijn auto verkocht bij 320.000km zonder bak problemen.

Op elk Yank forum wordt geadviseerd de auto-bakolie elk jaar te verversen en het werkt.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Wat research op het internet kan ook verhelderend werken :)

 

Weet nu wat meer over koppelomvormers en lockup mechanisme (zorgt voor een directe 1:1 aansluiting tussen motor en transmissie)

 

Bij deze is het zo dat lockup ingeschakeld wordt alleen bij de 5de versnelling, en bij het manueel shiften alleen bij 4 en 5.

En dat doet die op basis van een aantal parameters zoals, koppelkracht, toerental motor/transmissie, maar ook de temperatuur van automaatbak olie

Dit staat zo geprogrammeerd in de TCU (transmission control unit)

 

dat verklaart ook het gedrag wat had gemerkt, dat als ik de snelweg op draai met een relatief nog koude motor ik na een tijdje het toerental een stukkie naar beneden zie gaan, dat is dan inderdaad de lockup die wordt ingeschakeld (automaatbak olie heeft tijd nodig om warm te worden)

 

oef normaal gedrag dus :) 

betekend alleen dat er toch wel wat slip is als de lockup niet is ingeschakeld, en de grote vraag is wat zijn dan de gezonde marges?

immers er is een verschil van toeren tussen motor en transmissie, als ik een moment opname neem:

 

bij een gegeven snelheid (110km/u) draai ik eerst 2400 toeren, dan treedt de lockup in werking en daalt deze naar 2200 = verschil van 200

rekensommetje: 2200/2400  = 0.9166x100 = 91,6% betekend dus een verlies van 8,4% aan motorkoppel.  Of dat veel is..geen idee

 

Ohja ik ga nog wel spoelen :)

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • 1 jaar later...
  • 3 weken later...

Flushen is dubieus : als het systeem relatief schoon is ( geen verbrande donkere vloeistof ) zal spoelen niets uithalen simpelweg omdat er geen aangekoekte rommel zal zijn die bewegende delen zoals regelkleppen hindert. In dat geval is het gewoon een dure manier van ATF vervangen.

 

Als het systeem wel vuil is heb je kans dat er aangekoekte rotzooi los schiet van regelkleppen die dan vervolgens weer gaan functioneren zoals het hoort, maar waar komt het dan terecht is de vraag. Als die aangekoekte rommel door de regelkanaaltjes ( het "brein" ) wordt gespoeld en daar blijft vastzitten ben je verder van huis is het idee. Dan schakelt je automaat niet meer goed en heb je een revisie nodig.

 

Er er is nog een derde reden waarom het totaal vervangen van de vloeistof geen goed idee kan zijn, en waarom fabrikanten dat niet aanraden : het frictiemateriaal ( er zitten nogal wat koppelingsplaten in een automaat !! )  in de automaten kan al aardig versleten zijn. Door ruwe deeltjes in de vloeistof kan versleten frictiemateriaal nog aardig blijven functioneren maar als je dat compleet vervangt door schone vloeistof kan de zaak permanent gaan slippen. Na de flush heb je dan een defecte automaat of eentje die weldra defect zal zijn...

 

Zo KAN een flush bij een oudere automaat en versleten frictiemateriaal deze dus bij de schroothoop of in de revisie doen belanden terwijl ie nog redelijk functioneerde MET rommel.....terwijl iedereen kennelijk bang is dat tandwielslijtage de bak daarheen zal sturen, iets wat waarschijnlijk het hele autoleven niet gaat gebeuren.  Dat is dus de reden dat fabrikanten aanraden niet alle vloeistof te vervangen en het dus niet erg is dat de helft achterblijft in de koppelomvormer.

 

Ik heb besloten het gewoon ieder jaar voor de vakantie zelf af te tappen en te verversen. Dan blijft de vloeistof schoon genoeg om slijtage binnen de perken te houden en niet helemaal schoon mocht er een een koppelingsplaat niet helemaal meer fris zijn. En het is een stuk goedkoper ook nog.

Deze keer wil ik echter wel ook het filter meenemen. Als dat er is, dat verschillen de bronnen over.

 

 

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites


Kijk, en dat is nou eens een zinnige post.

Ik heb v.a. 06-1989- 02-2009 Amerikaans gereden met automaat.
De eerste 2 waren Chrysler Voyagers en daar hoefde je niks te verversen want die gingen eerder totaal stuk dan de bak.
De Pontiac Transport is tot 140.000km in bezit geweest en niet ververst. (fijne auto)
Bij de ChevyVan 5,7/V8 is jaarlijks de bakolie ververst. (fantastische auto)
Na 270.000 km was veel aan revisie toe BEHALVE de bak.
Nooit laten flushen, gewoon aftappen en verversen.
Het werkt.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites


Ha sinds tijden leeft dit topic weer ;)

Ik heb toen in het kader van preventief onderhoud, de hele bak laten flushen. Het e.e.a. heeft ook te maken met het gebruik van de auto, als je vaak zware trailers trekt, heuvel op, warm weer, etc. Ja dan heeft de automaat flink te lijden en zal je vaker moeten verversen.

maar bij normaal/licht gebruik zal het misschien elke 100.000km moeten? Volgens mij is dat ook de officiële Kia richtlijn.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


In ATF zijn additieven aanwezig die langzaam vervallen en niet meer doen wat ze moeten doen. Ik geloof dus ook niet zo in "lifetime" vulling, bovendien zal onvoldoende vulling door lekkage ongemerkt kunnen blijven tot er flinke slijtage of schade is. 

En ik vraag me af wat een fabrikant als "lifetime" ziet....10 jaar of 150k km wat het eerst komt ? 

Dan beginnen auto's pas in mijn bezit :-)

Ik ben dus wel tevreden met de toegankelijke vul en aftap pluggen op de Sorento 1. Ook met de smeernippels op de assen, behalve die beruchte in de kleine kruiskoppeling waar je met een naaldadapter moet werken. 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Op 28-4-2015 om 18:03 zei hermansorento:

Dag mensen,

 

Ik was benieuwd wie er ervaring heeft met het doorspoelen (flushen) van de automaat?

Ik ga dat medio Mei laten doen bij autrans in Lunteren

 

Heb niet direct problemen (nog) maar leek mij een verstandige voorzorgsmaatregel

Alhoewel.. pas als hij goed op temp is, zie je bijv op de snelweg dat hij bij 110KM/u van 2400 naar 2000 toeren zakt. Terwijl die dan al in de 5de versnelling zit.

 

 

 

 

Lifetime vulling met ATF olie klopt al lang niet meer, het zijn gewoon verkoop praatjes geweest.

Het verversen is afhankelijk van wat je doet met de auto en waar de auto rijd, gebruik je hem zwaarbelast doe het iedere 50.000 heeft de auto een normaal leven doe het iedere 90.000.

Koop je de auto zonder historie is spoelen een optie je weet dat er dan 100% de goede ATF in zit,

Mvg. Hub 

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • 2 jaar later...
On 4/28/2015 at 10:26 PM, xtra40 said:

toerentallen moeten met warme en koude motor gelijk zijn 

flushen is als onderhoud (preventief ) wel goed zelfs

waar ik werk zit er in de koppel omvormer ook een aftap plug zo dat we deze ook kunnen aftappen 

weet niet hoe dit is bij de kia 

meestal is de lockup versleten in de koppelomvormer en werkt deze wat beter als deze warm is en dat is meestal het toerental verschil tussen een warme en een koude versnellings bak 

ik heb zelfs al mee gemaakt dat deze lockup er niet meer af wil dan is het net als of je de koppeling vergeet in te trappen als je voor het stoplicht bijna stil staat :-)

Hoe is het opgelost dat de lockup en niet afwilde?

ikheb nu deze klacht.

nadat de bakolie warm is en In D rijd. Schakelt de bak heel snel naar de hoogste versnelling en bij het remmen voor een stoplicht is het inderdaad net alsof ik de koppeling vergeet in te trappen.

bij uitlezen krijg ik de code P0741 en P0743

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


On 1/19/2020 at 12:29 PM, xtra40 said:

als de lockup vasdt zit of is versleten zul je de koppelomvormer moeten vervangen of laten reviceren

 

Dat is het probleem niet. 
de lock up schakelt in zodra de bakolie warm is. en komt er dan niet meer uit. Tot dat ik ruim een uur gereden heb. Dan doet alles het weer normaal.

dus de eerste 10 minuten van de rit zijn goed. En na ongeveer een uur is het ook weer goed.

ik krijg een foutcode p0743 koppeling koppelomzetter  circuit electrisch.

 

 

16646719-2945-438F-A1A5-A44A0E62458D.jpeg

Link naar reactie
Delen op andere sites


Wellicht heb je hier wat aan, mocht je zelf nog niet gegoogled hebben:

https://www.obd-codes.com/p0741

https://www.obd-codes.com/p0743

Heb je als eerste het oliepeil van de automaat bij warme motor al gecheckt?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Klinkt wel als een aannemelijk verhaal, al heb jij lang niet alle codes die daar genoemd worden. Ik zou altijd van makkelijk naar moeilijk kijken, vandaar eerst vloeistofpijl, dan externe bedrading en stekkers, daarna pas inwendig kijken. Is ook geen klusje voor iedereen als ik het zo lees, en moet met 2 man.

Nu heb je tenminste wat aanknopingspunten en kun je dingen gaan uitsluiten, of laten doen... 

Succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites


Vandaag  de olie en het filter van de versnellingsbak gewisseld. Hierbij ook aan de draaiboom gezeten.

de bak deed het weer even goed. Daarna begon de storing weer.  Olie is nu goed. Draaiboom bekijken staat donderdag op de planning.

uiteraard zal ik proberen foto’s te maken en ik hou jullie op de hoogte.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Dat is altijd interessant! 

Succes!

Hoe heb jij het juiste filter gevonden? Zie mijn recente post met foto's over welk filter ik nodig heb voor mijn A5SR1 bak, wellicht kun je mij in de goede richting helpen.

Link naar reactie
Delen op andere sites


On 1/22/2020 at 10:17 AM, spostma85 said:

Dat is altijd interessant! 

Succes!

Hoe heb jij het juiste filter gevonden? Zie mijn recente post met foto's over welk filter ik nodig heb voor mijn A5SR1 bak, wellicht kun je mij in de goede richting helpen.

Hmm.. ik heb het filter via de dealer gehaald...  €85,-  Was ff slikken. Maar met een open bak en geen alternatief was dit niet anders.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

×
×
  • Nieuwe Aanmaken...