Jump to content

remblokken

wimme

Recommended Posts

Hallo, sinds een paar dagen hoor ik een schurend geluid bij het remmen. Nu denk ik zelf dat mischien de remblokken op zijn, maar ik weet niet hoe ik dan kan zien. Mijn kilometerstand met huidig remblokken is 42.000 km, is dit de normale km-stand waarop de remblokken op zijn, of is er iets anders aan de hand, wetend dat het nu niet bij elke rem ik dat schurend geluid hoor.

Guest Timo0103

Even met een lampje tussen de velg schijnen dan zie je genoeg.

Remblokken kun je makkelijk zelf vervangen, is erg simpel klusje en je bespaard een hoop geld.

Zeker als je altijd bij de dealer komt.

Lijkt mij toch stug dat na 42k de remblokken op zijn. De mijne heeft nu 70k gelopen en de remblokken zijn nog prima. Volgens mij is het gewoon oxydatie op de schijven wat na een paar keer remmen verdwijnt (als ik de auto gewassen heb hoor ik het daarna ook altijd). 

Als je een automaat hebt kunnen de remblokken trouwens wel wat harder slijten.

Guest Timo0103

Lijkt mij toch stug dat na 42k de remblokken op zijn. De mijne heeft nu 70k gelopen en de remblokken zijn nog prima. Volgens mij is het gewoon oxydatie op de schijven wat na een paar keer remmen verdwijnt (als ik de auto gewassen heb hoor ik het daarna ook altijd). 

Als je een automaat hebt kunnen de remblokken trouwens wel wat harder slijten.

Ligt helemaal aan je rijstijl

Blij met jullie antwoorden, betreft mogelijke oxydatie doet naar mijn mening niet voor, de remmen maken geluid ook na een 80 km rit. Wel verrast dat bij Timo0103 de blokken reeds 70k er op zitten. Er zijn vast nog forumleden die hier ook ervaring hebben over de hoeveelheid kilometers hun blokken mee zijn gegaan.

Maar ik heb besloten ze toch zelf te vervangen, daarvoor heb ik remblokken via internet besteld en als dit binnen is dan ga ik zien of het werkelijk nodig is ze te vervangen. En indien ze niet versleten zijn, dan kan ik de remblokken nog terugzenden, dat is eenmaal het voordeel van online bestellen. Volgens de garage kost het immers 180 Euro om enkel de blokken van voorwielen te vervangen, voor 80 euro heb ik remblokken voor zowel voor als achter kunnen bestellen, kortom veel goedkoper!

Ik hou jullie verder op de hoogte, en als jullie dat ook doen, dan...

Nog niet zelf gedaan bij de sportage , wel al vaak bij men motor

ik duw de pistons er eerst voorzichtig  nog wat verder uit door voorzichtig op de rempedaal te duwen, opgelet niet teveel,anders duw je ze er volledig uit, en dan moet je de remmen gaan ontluchten

Dan zou ik ze zuiver maken met een messing borstel of zeer fijn schuurpapier

Nadien zeer lichtjes inwrijven met remmenvet, en dan pas terug duwen

Guest Timo0103

Even een kleine tip, geen remmen vet of iets dergelijks gebruiken.

Niet nodig en veroorzaakt alleen maar ellende.

Koud monteren is het beste, plaatjes achterop de remblokken zorgen verder dat de remmen niet gaan piepen.

Aan de zuigers zelf kun je weinig tot niets doen want de stofkap zit er overheen, is ook absoluut niet nodig.

Alleen even terug duwen met een lijmtang of iets dergelijks is voldoende.

NOOIT OP DE REM TRAPPEN ALS DE REMTANG LOS HANGT!!

Het verdict, zoals beloofd het vervolg van mijn schurende remmen. Wel vooraan op de as waren de blokken na 42k wel degelijk versleten, rechts tot op het ijzer van de ophangplaat vandaar het geluid. Achteraan was er nog de helft van een nieuwe remblok beschikbaar, maar deze heb ik toch vervangen gezien ik de remblokken besteld had via internet en het gedoe van terugsturen wou vermijden inclusief de kosten, en als de blokken amper 34 euro kosten en 8 euro moet betalen voor terugsturen dan heb ik het liever geplaatst. Verder is het vrij eenvoudig de blokken te vervangen, ik heb er een 20 min voor nodig gehad per wiel en dat is goed te doen, immers heb je door de 18 inch banden en als SUV heel veel ruimte om eraan te werken. En een gelukje heb ik ook gehad, immers ontdekte ik in mijn achterband een nagel die wel geen lek veroorzaakte en dus ga ik deze laten herstellen, maar dat is iets wat ik nu niet zelf kan doen, jammer. Kortom prijs in garagist voor alle blokken te vervangen zou ong 320 Euro gekost hebben, mij heeft het dus 80 euro en een uurtje werk gekost. Goed verdiend he.