Ga naar inhoud
Onderdelenshop24.com

Aanbevolen Berichten

Geplaatst

Na zoekwerk heb ik nergens eenduidig kunnen vinden wat ik zoek.

Misschien kan hier iemand een antwoord geven...

Mijn vraag is hoelang (bij een gemiddelde/normale rijstijl) de remblokken meegaan.

Ik heb nu ongeveer 70k op de teller staan en ervaar nog geen problemen. Maar de vakantie staat voor de deur en dan ga ik weer de nodige kilometers maken. Na de vakantie gaat de auto voor een grote beurt naar de dealer.

Kan iemand (uit ervaring) delen hoeveel km remblokken mee gaan?

/EDIT: ik vond deze site waar een goed voorbeeld staat waar je zelf op kunt controleren:

http://www.automaker.nl/remschijven-en-remblokken-zelf-controleren-op-slijtage/

Ik moet dit nog doen maar wilde de info vast delen.

Geplaatst

Daar is moeilijk antwoord op te geven, best wel afhankelijk van de rijstijl en dergelijke. Ik heb met diverse auto's verschillende ervaringen die variëren van 60 K tot 120 K. Mijn ervaring is wel dat wanneer de schijven geen groeven vertonen de blokken beduidend langer meegaan. Wellicht dat meer mensen hier hun ervaringen delen. 

Geplaatst

Bedankt voor deze eerste reactie. De schijven zijn nog helemaal glad. Ik probeer (als het enigszins kan) te remmen op de motor.

Als aanvulling: ik heb lichtmetalen velgen met voldoende ruimte om de blokken te kunnen zien. Weet iemand of ik daar nog iets van af kan leiden?

Geplaatst

Je kan zien of de remblokken nog goed zijn of niet. Maar ga anders even langs de dealer, dan weet je het zeker.

Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

Geplaatst

Ik kon inderdaad prima tussen de 'spaken' van mijn velgen doorkijken. Er zit nog voldoende op het blok. De komende 5k tot aan de beurt kan ik zeker veilig afleggen.

Hier mag wat mij betreft een slotje op.

• 2 maanden later...
Geplaatst

Beetje laat antwoord maar het ligt ook aan waar je doorheen rijdt en hoe vaak, en of je dat schoon spuit of niet....met strooizout in de winter en andere substanties waar men sneeuw en ijs mee te lijf gaat op de weg is ontzettend agressief voor de door beweging opgeschuurde gleuven waarin de remblokjes heen en weer moeten glijden in de klauw.

Nieuwe remblokjes hebben een laklaag op het metalen gedeelte, maar die is er op de contactoppervlakken met die gleuven door het heen en weer schuiven ( door de remzuiger(s) al snel afgeschuurd. Met agressief zout en remstof is dat al snel een roest en vuil koek die beweging belemmert, dan zijn de blokjes nooit meer helemaal drukvrij tegen de schijf.

Wat je dan krijgt is meer warmte ontwikkeling, meerverbuik omdat je altijd heel licht remt ( doch niet heel veel, een rollende auto drukt daar moeiteloos doorheen  ) en meer slijtage van blokken en remschijf.

Met andere woorden, als de remmen regelmatig en goed worden onderhouden ( schoonspuiten danwel uiteennemen, vuil en roest verwijderen en smeren ) kunnen ze zo lang mee als je rijgedrag en het remgewicht toelaat. Maar als ze half zitten vastgerot, dat gaat het heel wat sneller.

En da tligt niet aan een goed of "slecht" automerk. Dat is universeel, tenzij het over remmen gaat met exotische race materialen, anders dan gewoon metaal.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Nieuwe Aanmaken...