Jump to content

Kaart update actie

Paul65

Recommended Posts

Zojuist een mailtje gehad van Kia met een aanbieding voor kaartupdates. Ik kan voor 149 euro 6x een kaartupdate krijgen. Op zich redelijk maar dan moet ik de auto wel 6 jaar houden. Dat zou uniek zijn voor mij :-) Meestal 1 a 2 jaar vanwege mijn kilometrage (en de kriebels). Deze kaartupdate is over te dragen aan de volgende eigenaar. Nu ben ik niet de eerste eigenaar en heeft de vorige misschien ook al zo'n abonnement afgesloten. Hoe kom ik daar nu achter? Misschien kan ik ook beter een enkele update kopen. Iemand een idee wat daar de kosten van zijn?

Verder is het de vraag of het de moeite ook echt wel waard is. Volgens mijn gegevens is de nieuwste kaart van 2013. Mijn kaart is van 2012 dus ik loop 'maar' een jaar achter. Lijkt me niet zo heel erg. Bovendien twijfel ik er aan of de navigatie met een nieuwe update wel zoveel beter wordt. Hij is bepaald niet goed in het her-berekenen van routes. Als je netjes, tot in details, de instructies uitvoerd kom je er wel maar als je ook maar even afwijkt raakt hij, letterlijk en figuurlijk, de weg kwijt.

Ik heb het dus 2 jaar geleden aangeschaft. Spijt. Zodra je betaald hebt hoor je niets meer van Kia. Je weet absoluut niet wat je koopt. Elk jaar één update? Of twee? En wanneer dan? Nooit een berichtje dat er een “nieuwe” kaart uitkomt, daar moet je zelf steeds achteraan. Er wordt ook niet aangegeven wanneer je een “nieuw” kaartupdate kunt verwachten Kia is niet thuis. Het is een dealerproduct en de moet jou maar op de hoogte houden (zegt Kia in een chat). Maar dat is ook een probleem. Ten eerste worden ook de dealers  niet fatsoenlijk geinformeerd en ten tweede moeten zij het installeren (dat kun je zogenaamd niet zelf) en dat kost tijd en normaal gesproken jou dus geld. Je koopt nl de updates excusief de installatie!! Dat updaten doen dealers dan ook liever niet tussendoor maar ze doen het dan “gratis” tijdens de (jaarlijkse) onderhoudsbeurd. Dan is de auto er toch en kost het de dealer niet zoveel extra tijd.  Maar met een beetje pech heb je dan tijdens een onderhoudsbeurt in december 2015 de kaart die in januari is uitgelkomen en die is, zoals je zelf al aangeeft, dan zeker al een jaar oud, dus de kaart van 2013. Vind je het vreemd dat de navi dan wel eens de weg kwijt raakt, je regelmatig een afgesloten straat in rijdt of in een weiland terecht komt?

Die update-aanbieding is een marketing truck gebakken lucht waar Steve Jobs nog een puntje aan kan zuigen.

Advies: koop een Tomtom met lifetime kaartupdates. 4 x per jaar een update die echt up-to-date zijn en die je zelf zeer eenvoudig kunt downloaden en installeren. En voor een schijntje van de prijs die Kia vraagt voor de optionele navigatie in mijn Rio.

Bedankt Derrek! In mijn geval moet de auto pas halverwege komend jaar naar de garage voor onderhoud. Kan ik dus inderdaad nog ruim een half jaar wachten. Ik heb via een andere bron wel de laatst beschikbare kaart gedownload (voor nop  :-) ) maar ik zie wel op tegen het installeren. Het ding is 4GB en niet alles kan er blijkbaar op. Ik moet dus landen weggooien. Op zich niet zo'n probleem maar ik wil ook niet de boel verpesten. Ik ben altijd voorzichtig met dat soort zaken. Liever een out-dated navigatie dan geen. Eerst een beetje inlezen. Ik weet in ieder geval dat mijn firmware recent genoeg is. Ook is bekend dat het met draaiende motor moet (beetje zot trouwens dat ze geen speciale mode hebben die ervoor zorgt dat ie niet uit gaat tijdens updaten). 

Guest Warmentuuter

Zojuist een mailtje gehad van Kia met een aanbieding voor kaartupdates. 

Dat is een keuze die je maakt maar ik begrijp uit je verhaal dat je er geen zes maar hooguit een jaar of twee mee rijdt.

Tja, waarom zou je dan gaan updaten.

De dealer kan je vertellen of er al voor je Cee'd gratis updates beschikbaar zijn.

Natuurlijk heeft de dealer het liefst dat je dit met een controlebeurt combineert maar ik heb mijn navigatie buiten de beurt om laten updaten.

Daar maakte de dealer geen probleem van.

Ik heb wel de kaartupdate genomen en het bevalt me nog eens prima ook.

Ook heeft het systeem me nog niet de verkeerde kant op gestuurd.

En de stem kan ik hartelijk om lachen.

Dus voor mij geen plaknavigatie op mijn raam. 

Daar heb ik mindere ervaringen mee want Bram en Eva leiden een beetje hun eigen leven wat het voorlezen en aanwijzen betreft.

Voor mijn Cee'd zijn geen gratis updates, helaas! Verder heb ik nog niet zo'n band met de dealer opgebouwd dat ik wat ritselen kan. We hebben er tenslotte maar 2 Kia's in 2 maanden tijd gekocht..... Valt vies tegen als er iets geregeld moet worden wat net niet helemaal garantie is zoals bijvoorbeeld het stuur van de Picanto netjes op 'nul' stand zetten. Niet netjes uitgelijnd maar de dealer vindt het geen probleem. Tja.... De Cee'd heeft geen problemen afgezien van slecht afgesteld licht maar veel kunnen we niet van die dealer verwachten. Ik heb me al bij een andere dealer aangemeld maar die ken ik nog niet. En wederzijds.

Ik ga binnenkort maar eens polsen bij mijn nieuwe dealer (Content Ehv) of er wat te regelen valt wat betreft de kaartupdate. Nee heb ik, ja kan ik krijgen. Anders wordt het hacken. Het abonnement is voor mij inderdaad niet echt interessant vanwege te snel inruilen.

Laat ik wel zeggen dat ik over de rest van mijn Kia best tevreden ben en ook met mijn dealer heb ik een goede band. Maar het optionele Navigatiesysyteem is duur en dan mag je wel iets verwachten van de ondersteuning door Kia zoals fatsoenlijke informatie over updates. En kaarten die op zijn minst een beetje van deze tijd zijn. De dealers kunnen er niets aan doen want die laat Kia ook in de kou staan en moeten het maar ("commercieel") oplossen.

Dat de motor tijdens de update (meer dan een uur!) stationair met draaien met de bijbehorende onnodige luchtverontreiniging is ook niet bepaald van deze tijd. Wat heeft een "start-stop syteem" dan nog voor nut? Mijns inziens is het ook de grootste onzin. Ook dat je niet zelf kunt updaten. Overigens doet mijn dealer dat ook niet hoor. Zij zetten een acculader op de accu tijdens het updaten. Een dealer met enige maatschappelijke verantwoordelijkheid dus.

Nu zijn de Kia (LG) navigatiesystemen ook van een oude generatie en daarom ook niet "state of the art". De ontwikkelingen in navigatie gaan snel, zie de ontwikkelingen bij Tomtom en Here (de twee marktleiders). Mijn Tomtom is ook van de laatste generatie die altijd online (via GPRS = kosteloos en zonder abonnement) staat met Tomtom en real time de kaarten update met file informatie, wegafsluitingen, flitspalen, etc. Zelfs een tijdelijke wegafsluiting van 1 dag bij mij in de buurt werd aangegeven.

• Like 2

Grappig Derrek,

Berichtje van ruim 5 jaar geleden:
Het blijft leuk :-)

Heb zelf inmiddels TT25 (oid, 119 euro) met lifetime updates met TA snoertje (49 euro) voor verkeersinformatie.
Werkt als een malle tot op de 50 meter tot de file.
Wordt wel zeker 1x in de maand gebruikt :wink:
Mijn werkadres, vrienden en familie weet ik overigens blind te vinden.
TT ligt dus doorgaans in de kast.

.

Toegegeven, eigenlijk heb je groot gelijk. Veel geld voor weinig waar! Ik heb het ding nu eenmaal (zat er al in) en wil hem natuurlijk ook gebruiken. Ik wil, aan de andere kant, ook geen bakken geld steken in updates vandaar dat ik even informatie uit de praktijk wilde hebben. Dat is nu wel duidelijk.

Ik ga mijn navi gewoon gebruiken zonder updates en als hij er niet meer uitkomt heb ik mijn Xperia nog met Google maps. Eventueel heb ik dan nog de kaartupdate die ik van het net geplukt heb. Moet ik nog wel meer details hebben hoe ik de update moet doen. Ik moet namelijk bestanden weggooien omdat 5GB blijkbaar niet helemaal past. Ach, ik ga toch niet naar Rusland. Teveel dashcam filmpjes gezien daar vandaan :|  Verder schijnt ik dat auto ook aan de lader kan hangen i.p.v. zolang stationair laten draaien. Dat is echt van de zotte. 

Guest Warmentuuter

Toegegeven, eigenlijk heb je groot gelijk. 

Je zou in jou geval het pakket eigenlijk voor een ander kopen. Dus niet doen.

Een lader kan je gebruiken maar het moet er wel eentje zijn die geschikt is voor een AGM accu. (bijv van het merk Ctek)

En moet je de massa kabel van de lader niet op de min van de accu aansluiten maar op een schone/kale plek op de motor of carrosserie.

Anders help je het start/stop systeem om zeep. 

En de nieuwe Cee'ds hebben navigatie met TomTom live en niet meer van Navteq

Hierbij de link

Guest Vitara 2

Ben er al een tijdje achter dat ik NOOIT meer een officiële nav van Kia wil hebben. In mijn 2e Soul had ik een in dash navigatie van Kia. Kaarten niet up to date  en verschrikkelijk duur.

Denk dat je beter nadien een Witson kan inbouwen, scheelt een hoop geld en gezeur.

Nou ja, onderhuids is de Kia navi gewoon een Windows CE computer. Er staat een filmpje op Youtube waarbij iemand de originele software eraf gooit en daarna gewoon IGO er opzet. Het kan dus wel. Je moet alleen weten hoe en daar zijn ze niet al te duidelijk over in het filmpje.

Deze dus:

Oh, maar ook op dit forum circuleren er filmpjes met hacks uitgelegd over de navigatie.

Deze zijn inmiddels ook al uit de periode 2011 -2013. Via Google even de zoekfunctie

gebruiken om weer terug op het forum te komen.

• 1 month later...

Onlangs hebben we een Kica Cee'd gekocht uit 2014 met navigatie. We hebben een update van de navigatie gevraagd en gekregen. Wat ik begreep is dat er één keer per jaar een update komt, en die is ook nog een jaar oud. De kaarten zijn zo oud dat de wijk waar ik in woon zelfs niet eens op de kaart staan, hoewel de wijk er toch al een tijdje ligt....

Op onze ruit hangt een Tomtom met levenslang updates.

Ik moest laatst in Nijmegen naar een industrieterrein dat er ook al een aantal jaren ligt: niet in mijn ingebouwde navigatie! Mijn oplossing: navigeren tot een bekende weg in de navigatie die er het dichtste bij ligt en dan verder met Google maps op mijn smartphone. Gaat prima maar ik moet nog wel een simpel houdertje hebben. Het hoeft maar provisorisch te zijn als het ding maar niet van mijn dashboard valt. Recenter als google maps kan haast niet. 

Iets in deze geest:

http://www.mijn-hebbeding.nl/Webwinkel-Product-129986915/Car-Holder-Mat-Anti-Slip-Pad-For-Mobile-Phone-MP4-MP3.html?utm_source=beslist&utm_medium=cpc-beslist&utm_campaign=beslist

Het is tenslotte maar voor de laatste paar kilometers.

Overigens, het valt best mee met de ontbrekende wegen in mijn navigatie met een kaart van 2012. Waar ik wat meer last van heb is dat hij de verplichte rijrichtingen regelmatig niet goed heeft.

Ik heb die dingen wel eens gezien bij Halfords. Mijn Experia zou er wel in passen denk ik. Ben alleen een beetje bang dat die dingen krassen maken op de telefoon en op het dashboard, het is tenslotte metaal. Verder wel het juiste idee, tijdelijke bevestiging van een smartphone. Geen plakkers, zuignappen e.d. 

• 3 weeks later...

Vraagje: wat kost eigenlijk een enkele update voor het LG navigatie systeem. Dus, als ik dat buiten de actie doe? Ik heb geen enkele behoefte aan jaren lange updates omdat ik de auto hoogstens 2 jaar zal hebben. Ik kan eigenlijk alleen de kosten van de update actie vinden maar niet van een enkele update. Misschien niet goed gekeken????