Ga naar inhoud
Onderdelenshop24.com

Aanbevolen Berichten

Geplaatst

Ik ben op zoek naar een goede trekauto. Er zijn maar weinig betaalbare auto's die 2500 kg of meer kunnen trekken. De Sorento lijkt mij een goede keuze. Graag zou ik van Sorento rijders advies, ervaringen etc. willen hebben.

Geplaatst

Ik ben op zoek naar een goede trekauto. Er zijn maar weinig betaalbare auto's die 2500 kg of meer kunnen trekken. De Sorento lijkt mij een goede keuze. Graag zou ik van Sorento rijders advies, ervaringen etc. willen hebben.

De belangrijkste verschillen tussen de 3.5 L en de 3.3 L zijn vermogen, koppel aan een bepaald toerental en onderhoudskosten.

De 3.5 L is ontworpen als capabele terreinauto en levert zijn maximum koppel van 300 NM al aan 3000 tpm. Dat is een beetje diesel-achtig, veel trekkracht onderin en dat heb je nodig als je door onverhard terrein ploetert en zelfs klimt met een 2,1 ton wegend voertuig. Echter levert die motor niet indrukwekkend veel vermogen voor zijn inhoud,  "slechts" 195 pk terwijl het toch een 4 kleppen per cylinder motor is met multipoint inspuiting. Dat heeft dus gevolgen als je hem wilt rijden als sportieve SUV  zoals een BWM X5, dan zal hij tegenvallen. Deze motor heeft een distributieriem die om de 90k km vervangen moet worden wat een aardig aantal uurtjes arbeid(sloon) kost. Daarintegen heeft deze motor wel hydraulische klepstoters die zichzelf stellen dus dat klusje hoeft niet betaald te worden ( het zijn wel 24 moeilijk bereikbare kleppen !! ) Specifieke voor en nadelen dus.

De 3.3 L is gekomen nadat Kia duidelijk werd dat men met de Sorento vrijwel nooit offroad reed maar "sportieve" prestaties op de weg wilde in de richting van die van de al genoemde BMW X5.  De 3.3 biedt dus meer vermogen, 248 pk aan 6000 tpm maar wel ten koste van het aantal toeren dat nodig is, 4500 tpm voor het maximum koppel van 307 Nm.  Je krijgt dus meer vermogen maar moet nu flink toeren maken om prestaties te krijgen wat de in principe zelfde  auto een ander karakter geeft.  Deze motor heeft een distributie ketting die meestal het hele autoleven meegaat dus geen kostbare distributieriem werkzaamheden. Deze motor heeft wel kleppen die gesteld moeten worden om de 90k km wat waarschijnlijk even duur uitpakt aan arbeidsloon als de distributieriem voor de 3.5 L als je dat niet zelf kunt.

Vanwege het hoge gewicht en de meedraaiende differentieels, assen en tussenbak is het verbruik van beide motoren niet echt zuinig te noemen en (ver) onder de 1:10 gemiddeld. Maar dat is zelfs voor zeer moderne veel duurdere merken SUV met een motor van meer dan 3 liter nog steeds zo. Die hebben wel meer vermogen.

Qua trekkend voertuig zijn ze heel geschikt juist vanwege dat hoge auto gewicht dat voor veilig overwicht op de aanhanger zorgt, dus de stabiliteit van het span verhoogt zodat deze niet gauw gevaarlijk kan gaan slingeren. Ook zullen ze niet snel kapot gaan, oververhitten of overmatig slijten door trekwerk omdat ze als een "light truck" gebouwd zijn. Ze hebben een zwaar en sterk ladderframe, cardanassen een starre achteras met differentieelklok zoals je dat kent van (zware) vrachtwagens. Maar toch wel  schroefveren met double wishbone ophanging ( voor ) en 5 point ophanging ( achter)  Ontworpen dus om tegen een stootje ( off road gebruik ) te kunnen, dat bij lichtere ophangingen ( zoals sportieve SUV's ) wel anders is.

Toch heeft dat nadelen, Sorento I ( 2004-2009 ) rijden meer als ruige terreinauto's ( bonken, waggelen en stoten ) dan als moderne sportieve SUV's op de verharde weg. Kun je met een BMW X5 net zo hard scheuren op een bochtige weg als een BMW 5 sportsedan, met een Sorento I vlieg je dan waarschijnlijk van de weg. Meer ontworpen als terreinauto dan als sports SUV, dat hebben ze bij Sorento II en III anders gedaan. Onder de Sorento I vind je echte stalen beschermplaten die o.a. de brandstoftank voor doorboring van scherpe rotspunten e.d. beschermen. Dat zijn dus de keuzes waarom een Sorento I op de weg anders reageert dan sportieve SUV's die vaak wel met licht off road werk hun mannetje staan maar wel een hogere kans hebben dat ze daar defect of beschadigd door zullen raken.

Ik zelf vind het weggedrag op asfalt heel comfortabel maar op klinkerwegen met kuilen kan ik beter stapvoets rijden......bij nalezen lijkt dat niet aan de ouderdom van de schokbrekers te liggen maar aan de zware starre achteras die zulke snel opvolgende oneffenheden niet kan volgen. Destijds nieuwe Sorento I's deden dat ook volgens de autojournalisten.

Ik zelf heb een caravan van 7.5 meter en 1500 kg met de Sorento met een 3.5 L met 5 bak automaat en Torque-on-demand (AWD) die je handmatig in 4x4 low/lock kunt schakelen. ( maar tot max 30 km/u en alleen op zachte ondergrond )  Die automaat heeft  lock up ( geen automaat slip ) op de hoogste 3 versnellingen. De Sorento sleept die caravan bijna alsof hij er niet is, behalve dat hij iets meer deint ipv stoot bij hobbels maar dat is niet storend en eerder comfortabeler. Grappig is dat de Sorento nauwelijks meer gaat verbruiken ( 1:7 ) met caravan, zelfs in de bergen van Oostenrijk/Zwitserland. Met 80-100 kg kogeldruk zakt de Sorento niet door.

Het is naar mijn mening een ideale tractor vanwege zijn zware transmissie ( met transmissieolie koeler ) en grote motor. Lekker luxueus ( hoewel autojournalisten klagen dat het weinig voorsteld vergeleken met premium merken ) en stil. ( tenzij je felle acceleratie vraagt ) En de caravan ook uit verregende grasveldjes of modderwegen kan trekken. En ik vind zelf onderhoud aan de auto makkelijk, waarschijnlijk omdat het allemaal niet de nieuwste techniek is wat dus ook voordelen heeft. ( toch is ie noch redelijk gecomputeriseerd incl CAN bus verbindingen )

Maar zoals alle 4x4 moet je ze wel goed smeren/onderhouden gezien er nogal wat meedraait onder de auto dat niet onderhoudsvrij is. Volgens de ANWB zijn ze normaliter nagenoeg stroringsvrij ( in de zin dat de ANWB ze niet kapot langs de weg aantreft ) en kunnen ze lang mee ook na een zwaar vorig leven als trekpaard. ( zelfs op gas zegt de ANWB )

• Like 4
Geplaatst

Moi verhaal dat ik volledig onderschrijf. Ik ben met mijn Sorento 3.3.v6 erg content. Ik heb deze aangeschaft ivm het  trekken van een boottrailer met boot ( :boat: gewicht 1500 kg). Tot op heden geen problemen gehad bij trailerhellingen.

Voor het uit de grond trekken van coniferen is de auto ook erg geschikt, moet ik bekennen. :-P

Geplaatst

Wout,

Mocht je voor een Sorento op gas (G3) gaan, dan zou ik voor de 3.5l gaan. Deze motor is beter bestand tegen de hogere verbrandingstemperaturen, waaronder de hydraulische kleppen.

Gas is al rendabel vanaf zo'n 7500 km per jaar, dus in principe voor elke gebruiker.

Groeten van een 3.5 LPG rijder.

Geplaatst

Ik heb even niets van me laten horen. Was een paar weken in Drenthe met vrouw en paard.

Aanstaande vrijdag ga ik een proefrit maken met een Kia Sorento 3.5. Een auto (2005) die een halve ton heeft gelopen met een redelijke prijs.

Ik heb nog wel wat vraagtekens.

Waar moet ik op letten bij deze wagen; heeft voor zijn leeftijd erg weinig gelopen.

Hoe zit het met de tussenbak problemen in relatie met de wielomtrek.

Ik heb het stuk gelezen wat betreft de transmissievloeistof. Is SP4026 (Kroon) of Dexron III H of hoger een goede keuze of JASO - 1A/matic - J olie. Best een ingewikkelde materie.

Heeft het zin om iets aan de achterdempers te laten doen. Mijn vrouw heeft een rugprobleem ten gevolge van de laatste zwangerschap 21 jaar geleden. De proefrit geeft natuurlijk wel een indruk, maar dat is maar een moment.

Ik zou ook kunnen kiezen voor een Kia Sortento 3.3 van 2007 met 3x zoveel op de teller. De prijs is gelijk aan de 3.5.  Ik heb begrepen dat deze de PK's minder efficiënt gebruikt.  Maximum koppel bij een hoger toerental. En de motor is van aluminium en dus slijtage gevoeliger?

Ik rijd nu een Opel Frontera 2.2 benzine. Mag veel trekken maar heeft te weinig PK's. Heb er ook veel onderhoud aan gehad. Is ook een vrij stug geveerde auto. Is deze wagen te vergelijken met de Frontera vwb de vering?

Ik wil jullie alvast heel hartelijk bedanken voor de duidelijke adviezen.

Sorry dat ik zoveel vraag. Ik wil graag een goede keuzen maken.

Ik hoor van jullie.

Wout

Geplaatst

Beste Wout,

Om ingewikkelde materie over de transmissievloeistof te tackelen,

In dat topic worden sowieso 3 oliën genoemd die je prima kan gebruiken.

- Kroon SP 4026

- Motul Multi ATF

- Ravenol ATF RED-1

Over de tussenbak en wielomtrek staat ook voldoende op dit forum, bijv. gepost door 'Masimo'. He kan bij proefrijden de zekering van de 'TCCS' '13' er eens uittrekken om te ervaren of dit verschil geeft bij rijden en in bochten.

De starre achteras staat ook genoeg over op dit forum, waaronder een uiteenzetting van 'Arjan'in het topic over schokdempers. Originele dempers worden wel vaak vervangen maar verwacht geen wonderen.

Succes met de proefrit.

Geplaatst

1 Waar moet ik op letten bij deze wagen; heeft voor zijn leeftijd erg weinig gelopen.

2 Hoe zit het met de tussenbak problemen in relatie met de wielomtrek.

3 Ik heb het stuk gelezen wat betreft de transmissievloeistof. Is SP4026 (Kroon) of Dexron III H of hoger een goede keuze of JASO - 1A/matic - J olie. Best een ingewikkelde materie.

4 Heeft het zin om iets aan de achterdempers te laten doen. Mijn vrouw heeft een rugprobleem ten gevolge van de laatste zwangerschap 21 jaar geleden. De proefrit geeft natuurlijk wel een indruk, maar dat is maar een moment.

5 Ik zou ook kunnen kiezen voor een Kia Sortento 3.3 van 2007 met 3x zoveel op de teller. De prijs is gelijk aan de 3.5.  Ik heb begrepen dat deze de PK's minder efficiënt gebruikt.  Maximum koppel bij een hoger toerental. En de motor is van aluminium en dus slijtage gevoeliger?

6 Ik rijd nu een Opel Frontera 2.2 benzine. Mag veel trekken maar heeft te weinig PK's. Heb er ook veel onderhoud aan gehad. Is ook een vrij stug geveerde auto. Is deze wagen te vergelijken met de Frontera vwb de vering?

Ik wil jullie alvast heel hartelijk bedanken voor de duidelijke adviezen.

Sorry dat ik zoveel vraag. Ik wil graag een goede keuzen maken.

Ik hoor van jullie.

Wout

1 Probeer online te achterhalen of de km stand logisch is - wat alleen betekend dat die km standen oplopen na ieder geregistreerd onderhoud en APK die hij ooit gehad heeft.

Op zich zou het best kunnen, zoals ik al betoogde rijden deze auto's meer als terreinwagens en zijn ze wat vermoeiender om te sturen op slingerwegen en in de stad dan normale en lichtere 2WD auto's. Idd werkt het voordifferentieel je ook iewat tegen in bochten bij de TOD ( AWD) versies. ( oplossingen daarvoor elders in dit forum ) Niet echt een auto voor de zakelijke kilomtervreter dus. Bovendien lusten ze wel een slokje wat kilometervreten ook niet aanmoedigt.

2 Je moet altijd 4 nieuwe banden kopen. Als de banden die nog niet op zijn moeten ze alle 4 van hetzelfde merk en model zijn ( omdat een ander merk en model een heel andere omtrek kan hebben ondanks dezelfde profieldiepte ) en moet je de profieldiepte goed controleren. Een verschil van 2 mm mag niet, dat zorgt voor veel slijtage door wringen. Daarom moet je ook regelmatig banden van voor naar achteren verplaatsen en andersom, om de slijtage zo gelijk mogelijk te laten verlopen.

3 Dit is juist makkelijk geworden omdat die toen afwijkende additieven voor Aziatische tandwielbakken alweer heel wat jaren in alle multi-ATF olieeen zijn opgenomen. Vroeger had men die multi-ATF's niet en moest je speciale flessen bij de garage kopen die heel duur waren.

Dat probleem bestaat niet meer, omdat in alle multi-ATF's de juiste additieven zitten en ook nog voor meerdere merken transmissies tot bijna de meest recente auto's.

4 Dat de starre achteras wat springerig is en moeite heeft snel opvolgende ribbels of kuilen te volgen kan (deels) worden opgelost met Koni FSK dempers beweert men. Ik moet daar nog achter komen :-)) Op zich is een Sorento I helemaal niet oncomfortabel op asfalt. Ik heb vorige vakantie op de terugweg 18 uur gereden omdat ik niet meer wilde overnachten op weg naar huis. Ik ben niet uitgestapt als een gebroken man :-))

Dat staat een beetje los van harde stoten bij drempels en door kuilen rijden denk ik. De Sorento heeft ook rubberen elementen die te ver doorslaande inverende bewegingen opvangen. Weer zo'n off road iets. Die heb ik laatst nog vervangen, waren door ouderdom half vergaan. Met die 2,1 ton leeg druk je een wiel makkelijk op zo'n element en dat bonkt/stoot dan vrij hard. Kweste van gewoon wat rustiger over die drempels heen rijden :-)))

5 Beide motoren zijn meer dan sterk genoeg voor het trekken van zware aanhangers. Strikt technisch kun je met de 3.5 net iets makkelijker wegrijden uit stilstand tegen een helling met een zware aanhanger, en kun je met de 3.3 harder rijden op lange snelweg hellingen omdat die meer vermogen kan ontwikkelen. Ga je dat in praktijk merken ? Ik denk dat de 3.3 voornamelijk gewoon wat feller is ( zonder aanhanger ) omdat Kia inzag dat dat de wens van de klant was "sportief" rijden in iets wat eruit ziet als een offroad.

Dat aluminium hoeft denk ik voor deze grotere motoren helemaal geen nadelen te hebben, ze hoeven normaliter niet hard te werken omdat ze overgedimensioneerd zijn voor wat ze moeten/mogen doen  op de Nederlandse weg.

6 Het zo kunnen dat je de Kia zelfs iets "Amerikaanser" vind veren dan een Opel ( hoewel dat geen echte Opel was :-) wat sommige autojournalisten toen weleens vonden en het je erg meevalt......ik kom uit een Franse "limousine" en dan is alles al snel stug en bonkerig :-))

En die goede keuze...Proefrijden !

Wel opletten met inschakelen van de 4x4.....er zijn verschillende versies en bij sommige MOET je stilstaan totdat het lampje is uitgeknippert ( met een flinke bonk ook ) en bij andere kan dat rijdend. ( 4x4 HI )

Geplaatst

Hoy allen,

Bedankt voor alle goede adviezen.

Morgen de proefrit.

Ik houd jullie op de hoogte.

Geplaatst

Kleine correctie Arjan, het zijn Koni FSD dempers ;)

Geplaatst

Kleine correctie Arjan, het zijn Koni FSD dempers ;)

Inderdaad...krijg je als je zo'n muur van letters intikt terwijl je eigenlijk alleen maar vlug antwoord wilt geven :-)

• 5 weken later...
Geplaatst

Na mijn vakantie ervaringen met 18 % hellingen ( oude bergpassen en onverharde lokale wegen ) heb ik ervaren dat net iets meer vermogen voor zo'n zware auto toch wat lekkerder zal zijn, de 3.5 liter kon net niet in de 2e versnelling blijven en dat was als losse auto zonder treklast.

Dat gaat eigenlijk over niets, gezien je tot 80 km/u kunt klimmen in de 1e versnelling en 18 % hellingen best extreem zijn, maar toch....je gaspedaal intrappen en snelheid verliezen in de 2e versnelling is een rare gewaarwording met een 3.5 liter V6... Maar de lucht is daar ijler ( vermogensverlies ) en de Sorento erg zwaar.  

Ook een puntje dat mij opviel is dat de TOD bij zulke belasting voor/achter in 50/50 % heeft gezet en haarspeldbochten op een asfalt weg met een gehuil uit de tussenbak gepaard gaan. Waarschijnlijk is zo'n knop dat je hem handmatig in alleen achterwielaandrijving kan zetten daar best nuttig.

Op een onverharde weg met een dergelijk stijgingspercentage klom de zware Sorento als een geit ertegenaan zonder dergelijke problemen. Daar kan de TOD kennelijk beter zijn werk doen.

Toch heb ik een zeer comfortabele heen en terugreis over de snelwegen ( max 6 % ) gehad waarbij de 3.5 liter V6 feitelijk gewoon altijd 90 of 100 kan blijven rijden met 1.5 ton caravan erachter. Je ziet de caravan wel bewegen in je spiegels maar je voelt er niets van in de auto. Totaal overwicht op de aanhanger.

Gezien hij normaal iets van 1:7.5 gemiddeld loopt als losse auto is het best gek dat ie met Caravan 1;6,5 rijdt, op sommige stukken zelfs neigend naar 1:7.

Ik ben nog steeds erg blij met het apparaat, maar wetende wat ik nu weet had ik een 3.3 liter genomen omdat meer vermogen zich vertaald in sneller een helling op kunnen rijden. ( met een treklast )

Ik dacht dat de Caravantrekker site ongelijk had de low gear optie niet mee te nemen in wegrijden bij een maximum steigingspercentage, maar ik snap nu dat hoewel je wellicht nog wegkomt tegen 45 % met low gear zulke wegen altijd haarspeld bochten hebben en die kun je niet nemen in low gear/centrale lock ! Tenzij ze onverhard zijn dus....maar daar wil je met al die gaten en kuilen toch niet komen met een Caravan.

Geplaatst

Hoi,

Ik heb mijn Kia gevonden. Het is een mooie zwarte 3.3 uit van 03-2008 met km stand 144.000.

Het is een puntgave auto. Die verschrikkelijk lekker rijdt.

Vandaag een probleem: na het tanken wilde de auto niet harder dan 60 km.

Twee lampjes gingen branden: esp en motor management.

Bij de garage laten doormeten

Er kwam uit:

P2138: gasklep/pedaalpositievoeler/schakelaar "D" / "E" spanning Correlatie

P2106: Regelsysteem actuator gasklep - vermogensbegrenzing

De garage kwam er niet direct uit wat het euvel was.

De auto rijdt nu weer normaal.

Wat kan het zijn geweest?

Geplaatst

Er staat me iets van bij dat de 3.3 eens een verbeterde gaskleppositiesensor heeft gekregen en ook nieuwe software. Dit was enkel bij een bepaalde foutcode, maar dat weet k niet meer..

Geplaatst

Mocht dat zo zijn dan zou ik een Kia dealer bellen die al lang bestaat, en dus veel kennis hiervan heeft, om te kijken of jouw auto nog in aanmerking komt voor een terugroepactie rondom die gaskleppositiesensor en software update.

• 2 maanden later...
Geplaatst

Heb de Kia nu al een tijdje. Het probleem met het gas is opgelost. De garage is te rade gegaan bij een Kiadealer. Het zou de sensor kunnen zijn of de gaspedaalunit is stuk. Allereerst is alles goed schoon gemaakt. En........? Je raad het al; het euvel is verholpen. Hij rijdt als een zonnetje. Met twee paarden en een twee wieler naar Wassenaar geweest. No problem. Het verbruik valt me wat tegen. Het wordt op de autosites (o.a. autotrader) wat rooskleuriger voorgesteld dan dat het in werkelijkheid is. Maar ik heb er geen spijt van.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe Aanmaken...