Ga naar inhoud

Haperende motor bij optrekken


dickkie

Aanbevolen Berichten

Hallo,

Al geruime tijd ervaren wij het volgende probleem met onze Sportage uit 2008:

Soms hapert de motor wanneer we optrekken en gaat er een oranje lampje (met symbool van motor) knipperen.

De enige manier om dit probleem te verhelpen is motor uitzetten en weer aanzetten.

Opvallend is dat dit wel eens gebeurt wanneer we enige tijd op grote snelheid hebben gereden en vervolgens af moeten remmen. Als we dan optrekken doet dit probleem zich voor.

We hebben de motor uit laten lezen, maar hier kwam niets bijzonders uit.

Ook hebben we al een nieuwe luchtmassameter laten plaatsen en nieuwe bougiekabels.

Het probleem blijft helaas aanwezig.

Voordat we opnieuw allerlei kosten gaan maken, vroeg ik me af of er iemand is die dit probleem ook heeft gehad of wellicht weet wat het zou kunnen zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Hallo,

Al geruime tijd ervaren wij het volgende probleem met onze Sportage uit 2008:

Soms hapert de motor wanneer we optrekken en gaat er een oranje lampje (met symbool van motor) knipperen.

De enige manier om dit probleem te verhelpen is motor uitzetten en weer aanzetten.

Opvallend is dat dit wel eens gebeurt wanneer we enige tijd op grote snelheid hebben gereden en vervolgens af moeten remmen. Als we dan optrekken doet dit probleem zich voor.

We hebben de motor uit laten lezen, maar hier kwam niets bijzonders uit.

Ook hebben we al een nieuwe luchtmassameter laten plaatsen en nieuwe bougiekabels.

Het probleem blijft helaas aanwezig.

Voordat we opnieuw allerlei kosten gaan maken, vroeg ik me af of er iemand is die dit probleem ook heeft gehad of wellicht weet wat het zou kunnen zijn.

Probleem met motor management ?

Link naar reactie
Delen op andere sites


als het lampje van de motor management gaat branden dan moet er toch een fout zijn of in elk geval een code komen 

misschien toch nog eens uitlezen en kijken wat er nu te boven komt 

maar het klinkt een beetje als een erg klep die niet sluiten wil en met te veel verbranden uitlaatgassen in de motor zal ie best wel gaan stotteren 

Link naar reactie
Delen op andere sites


als het lampje van de motor management gaat branden dan moet er toch een fout zijn of in elk geval een code komen 

misschien toch nog eens uitlezen en kijken wat er nu te boven komt 

maar het klinkt een beetje als een erg klep die niet sluiten wil en met te veel verbranden uitlaatgassen in de motor zal ie best wel gaan stotteren 

Die ERG klep zorgt bij vele merken voor ergernis,ik vraag me af of die echt nodig is,zal wel met het milieu te maken hebben maar als die klep verstopt geraakt denk ik dat er nog méér rotzooi uitgebraakt word.

Zoals ze in Belgie zeggen "het sop is de kool niet waard" ofte je kan het er beter af laten. Een roetfilter is nog zo een zaligmakend verhaal,verstopt snel en daar sta je dan!!!

Link naar reactie
Delen op andere sites


Bedankt voor de reacties!

De motor is meerdere keren uitgelezen, maar steeds waren er geen bijzonderheden.

Wellicht is het iets met motormanagement, maar dit kon niet aangetoond worden.

Wanneer het probleem zich voordoet naar de garage rijden en dan uitlezen zou misschien meer duidelijkheid geven, maar dan moet ik echt in de buurt van de garage zijn.

De EGRklep kende ik nog niet.Ik zal dit eens aankaarten bij de garage.

Wat ik nog niet heb vermeld is dat hij op LPG rijdt.

Kan dit ook van invloed zijn?

Link naar reactie
Delen op andere sites


Dat kan het zeker, heb je bovenstaande problemen ook als je op benzine gaat rijden?

Nog niet ondervonden. Het probleem doet zich nl. niet dagelijks voor en ik rijd vrijwel altijd op LPG.

Misschien dat ik eens kan proberen als het weer gebeurt om even over te schakelen naar benzine.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Of nu eens een poosje op benzine te rijden, en daarbij dan ook goede brandstof te tanken (v-power etc).

Als het probleem zich niet voordoet, en je schakelt terug naar lpg en het probleem doet zich weer voor, ben je al een stuk verder.

De kosten van 2 tanken benzine t.o.v.tanken met lpg is goedkoper dan een uurtje zoeken door een monteur, en kwaad kan het zowiezo niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • 4 weken later...

Heb je de Radio-Code voor als je zonder accuspanning zou komen te staan?
zo ja, haal de accu los, en houd de accuklemmen tegen elkaar. (lichtschakelaar op aan, als klaar deze weer uit te zetten).
Op deze manier haal je de restspanning uit het ''systeem''. en houd de accu los en ga een uurtje koffie drinken, biertje pakken, spelletje spelen.... geef de wagen genoeg tijd om de ECU te kunnen resetten op waardes voor aanschaf.

rijd eerst 25KM op benzine, schakel daarna over op LPG.
Zo leert de computer ook met versmeerde sensoren etc de optimale waardes voor een juiste verbranding.

Dit lost het probleem zelf niet op, daarvoor komt reiniging en als nodig vervangen van onderdelen te pas.

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • 1 jaar later...

Beste leden,

bovenstaande discussie uit 2016 geeft niet aan of het stotter probleem ook verholpen is. 

Ik heb hetzelfde probleem. Soms wel en soms niet stotteren. Op benzine rijdt hij prima. Uitzetten en weer aan dan op benzine geen probleem meer, op gas dan soms probleem weg soms niet.

Af en toe onder het stotteren dat hij toch opeens weer prima gaat rijden op gas.

wordt er gek van. Bougiekabels vervangen, cupjes vervangen bij bougie, gastank (zou drukverlies hebben)vervangen, sensor vervangen, in uitlaat iets vervangen enz.enz....

Nu denken aan revisie van kleppen... maar dit is erg duur en ik heb er geen vertrouwen in dat het 100% de oplossing is.

Basseip30 over welke onderdelen heb je het en wat moet je reinigen?

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Het stotterprobleem bleef zich het afgelopen jaar herhaaldelijk voordoen.
Diverse keren naar de garage geweest om uit te laten lezen, maar dan was er niks bijzonders te zien.
Wanneer ik lang op hoge snelheid had gereden en moest remmen op tot stilstand te komen, deed het probleem zich vaak voor.
Door in dergelijke situaties geleidelijk te remmen en terug te schakelen waarbij ik alle versnellingen even meepakte kon ik het probleem vaak voorkomen.

Nadat mijn vrouw bijna niet meer met de auto de snelweg op durfde uit angst dat het zich in b.v. een tunnel zou voordoen, zijn we opnieuw naar de garage gegaan en hebben we op hun advies de kleppen laten stellen.
Dit kostte ± € 500,- en het probleem lijkt nu verholpen.
We kijken het nog even aan en mocht het zich weer voordoen, dan laat ik het weten.

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • 2 weken later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

×
×
  • Nieuwe Aanmaken...