Ga naar inhoud
Onderdelenshop24.com

Lege startaccu van de NIRO

Aanbevolen Berichten

Geplaatst

Ik ben sinds 22 dec 2016 de bezitter van een Kia Niro business line. Er staat nu, 4 april, ruim 6000 km op de teller. Het geval van een lege startaccu is mij nu 3 keer overkomen! Alle keren was de auto normaal afgesloten en stond minder dan 15 uur stil. De buiten temperatuur was hooguit tegen het vriespunt. 

Bij alle keren gebruik gemaakt van de Kia hulplijn en door bergnet binnen een half uur weer geholpen.

De eerste reactie van de dealer in Almere was dat de auto nog 'vers' is en dat er niets over bekend is. Omdat wij dachten dat het een eenmalige fout zou zijn, heb ik het hier bij gehouden. Maar 2 weken later opnieuw dezelfde fout.  

Dealer gebeld, is de auto voorzien van andere apparaten, Lange tijd niet gebruikt, brommend geluid, blijven de lampen branden? Allemaal niet het geval afspraak gemaakt om de accu te meten. Accu was ok. Hoe verder? Wij gaan zoeken bij Kia NL. Maar opnieuw op 16 maart de derde keer. Hulp gebeld en dit keer meteen gekeken naar de accuspanning die bleek 4.2 volt te zijn. Bericht weer naar de dealer en afgesproken om de Niro wat langer te houden en lekstromen te meten. Van 27 tot 30 maart heeft de Niro bij de dealer gelogeerd. En niets gevonden op een onderdeel na. (Een kastje??) Maar dit onderdeel heeft een levertijd van 3 weken.....

Er bestond een vermoeden dat de sleutel, smartkey, de oorzaak zou kunnen zijn. Zeker als er sprake is van een parkeerplek naast de woning.

Omdat mijn auto voor mijn huis geparkeerd staat op een afstand van ca 3 meter van mijn gevel en dat ik een smartkey heb, heb ik vanaf 30 maart mijn sleutel voor de zekerheid wat verder in huis. Ook de 2e sleutel.

Ik hoop dat Kia en de dealer snel de fout weten te vinden en op te lossen want het spelletje om net na het wakker worden om 6:30 en vervolgens de afstandbediening te gebruiken of ik de Kia hulplijn moet bellen.... Deze auto zal nooit een politieauto worden.

Wordt vervolgt. 

Richard

• 2 weken later...
Geplaatst

Het vervolg van de 'lege start accu'

Vrijdag 14 april telefoontje van de dealer dat 'het' onderdeel binnen is en dat het simpel te plaatsen is. Het gaat om een zekering module in de zekeringenkast wat in de motorruimte zit. Op die module zitten onderdelen voor de keyless entry en afstandbediening.

Binnen een half uurtje weer mobiel. 

Afgesproken met de dealer om over een paar weken te staken met de truc met de sleutels die verder van de auto liggen. En kijken of de vervangende module de oorzaak zou zijn.

Hopelijk met goed resultaat.

Wordt weer vervolgd.

Zijn er nog meer kia niro rijders met dit probleem en oplossing?

Gr Richard

Geplaatst

Hallo,

Nog geen last gehad van bovenstaand probleem . 

Ik heb hier ook de keyless sleutels .

ik laat ze soms liggen in de auto(mijn auto sta in de garage in huis).

Laat je iets in de USB aansluiting dashbord gedeelte  ?

Ik heb nl gezien als mijn telefoon is aangesloten hij zelfs oplaad zonder dat de motor of contact aan staat. 

Mvg, 

Geplaatst

Hi Reinaart,

Mijn Niro business line is nog helemaal standaard en heb geen zaken in de USB. 

Hopelijk is de vervangen module de oplossing. Omdat het maar af toe voorkomt (3 keer in 4 maanden) zal het de tijd leren.

Gr Richard 

Geplaatst

Ik heb in mijn Niro een dashcam en in de usb zit ALIJD een usb-stick. Mijn auto staat regelmatig 2 tot 3 dagen stil maar ik heb, gelukkig, nog geen enkele keer een probleem gehad met starten. Ook met de afgelopen wintersport met kou en sneeuw geen problemen. 

Geplaatst

Mijn auto heeft net 8 dagen stil gestaan i.v.m. vakantie en hij startte meteen, ik heb normaal een mobile wifi module aangesloten onder de armsteun in de USB aansluiting, die had ik er uit voorzorg wel uitgehaald.

Ik laat hem er overigens wel inzitten als de auto maar 2 of 3 dagen stilstaat en ook dan geen problemen, en dit gebeurt regelmatig.

• Like 1
Geplaatst
1 uur geleden zei JWS:

Mijn auto heeft net 8 dagen stil gestaan i.v.m. vakantie en hij startte meteen, ik heb normaal een mobile wifi module aangesloten onder de armsteun in de USB aansluiting, die had ik er uit voorzorg wel uitgehaald.

Ik laat hem er overigens wel inzitten als de auto maar 2 of 3 dagen stilstaat en ook dan geen problemen, en dit gebeurt regelmatig.

Hi JWS,

Dat is bij mij ook het geval. Meestal is de startaccu geladen en en is het starten geen probleem. Maar het is 3 keer voorgekomen dat de start accu na 15 uur leeg was. Smiddags auto geparkeerd en smorgens weer wegrijden. Er zitten geen elektrische verbruikers in de auto. Soms staat de auto vanaf vrijdagmiddag tot maandag ochtend (>60 uur) geparkeerd en is er niets aan de hand. Het moet dus echt iets zijn die te maken heeft met het systeem van de smartkey.

Fouten die af en toe voorkomen zijn lastig te teckelen. 

Hopelijk is de fout opgelost door de vervanging van de module in de zekeringenkast.

Als in de komende maand de storing wegblijft denk ik dat de vervangen module de oorzaak is. Fingers crossed. 

• Like 1
Geplaatst

Dat zijn inderdaad vervelende storingen, ik hoop voor u en de andere Niro rijders die hier last van hebben dat ze door het vervangen van die module het lek boven hebben.

• Like 2
  • 1 maand later...
Geplaatst

Ik heb een first edition, dus zonder startkey. Maar bij mij nu dus ook een no go. De accu is leeg. Gisteren nog gebruik. Van de kou zal het niet komen:winkiss:

Dit is bij mij de tweede keer. Eerste keer bij de aflevering:tt1: Hij is net twee maanden

Geplaatst
5 uur geleden zei HansG:

Ik heb een first edition, dus zonder startkey. Maar bij mij nu dus ook een no go. De accu is leeg. Gisteren nog gebruik. Van de kou zal het niet komen:winkiss:

Dit is bij mij de tweede keer. Eerste keer bij de aflevering:tt1: Hij is net twee maanden

Heb je er extra accessoires opzitten die dit kunnen veroorzaken? bv dashcam?

• Like 1
Geplaatst
12 minuten geleden zei Ron Penguin:

Heb je er extra accessoires opzitten die dit kunnen veroorzaken? bv dashcam?

Goeie vraag :winkiss:

• Like 1
Geplaatst
Op 25-4-2017 om 10:19 zei Ritselaar:

Hi JWS,

Dat is bij mij ook het geval. Meestal is de startaccu geladen en en is het starten geen probleem. Maar het is 3 keer voorgekomen dat de start accu na 15 uur leeg was. Smiddags auto geparkeerd en smorgens weer wegrijden. Er zitten geen elektrische verbruikers in de auto. Soms staat de auto vanaf vrijdagmiddag tot maandag ochtend (>60 uur) geparkeerd en is er niets aan de hand. Het moet dus echt iets zijn die te maken heeft met het systeem van de smartkey.

Fouten die af en toe voorkomen zijn lastig te teckelen. 

Hopelijk is de fout opgelost door de vervanging van de module in de zekeringenkast.

Als in de komende maand de storing wegblijft denk ik dat de vervangen module de oorzaak is. Fingers crossed. 

En ?

Geplaatst

Het schaamrood staat op mijn kaken:no:

Ik had het licht op de achterbank uitgeprobeerd. Achteraf geen idee waarom. Toen het opgeroepen bergingsbedrijf(met auto om de Niro af te voeren. Goede service trouwens) de auto weer tot leven gewekt had kwam de boosdoener naar voren. Ik kon alleen maar heel beschaamd kijken naar de stoere monteur:winkiss:. Maar goed, ik weet nu hoe de Kia service werkt en dat deze goed is.

• Like 3
Geplaatst
Op 2017-5-26 om 23:07 zei HansG:

Maar goed, ik weet nu hoe de Kia service werkt en dat deze goed is.

Goed te horen!

Geplaatst

Ook ik ben getroffen door een dode Niro :no: Niks noppes nada deed ie meer.

Een telefoontje naar KIA en binnen 30 min stond er een afsleep wagen met Accu start pack in de hand. Een vakkundig mens die toch al meerdere Niro's weer aan het leven had gekregen:wink:

Naar de dealer gereden, accu test gedaan en deze was in orde. Een ritje van 10 KM was dus voldoende om de Accu boven zijn normaal waarde te laten komen.

Kan zelf niks ontdekken/bedenken waardoor de accu leeg is geraakt. Geeft toch een bepaald gevoel als je nu naar de auto loopt en denk "doet ie t of doet ie het niet" 

Geplaatst

Ruim een maand geleden zijn er door de dealer 3 zaken vervangen. Zekering blok 91954r00, pcb block assay 91959G2010 en genuine wt batter LP370APE045CK1. De storing is nu (nog) niet teruggekeerd. Wellicht zijn deze onderdelen de oorzaak van het probleem.

• Like 1
Gast Nirofan
Geplaatst

Ik ga volgende week met de caravan op pad. Daarbij staat de koelkast aan via stroom van de auto. Bij mijn voorgaande autos liet ik de stroom erop staan tijdens een pauze van een uurtje. Ik weet niet of ik dit met de Niro ga doen. Ik denk toch maar even de stekker eruit.

• 2 weken later...
Geplaatst

3 weken heeft mijn Niro stilgestaan tijdens vakantie, ik was vol verwachting of hij zou starten. Hij begon te kwispelen toen hij mij zag de spiegels gingen open, op het knopje drukken van de deur ja ontgrendeld. Toen het grote moment, op het stratknopje drukken en hij sloeg aan, een pak van mijn hart.ZEER BLIJ NA HET LEZEN VAN AL DE PROBLEMEN :-)

• Like 6
Geplaatst

Nu ik op het punt sta om de knoop door te hakken (wel of niet overstappen naar de Niro) wordt ik niet echt gelukkig van bovengenoemde problemen. Is dit nu iets wat veel vaker voorkomt of is dit nu gewoon typisch geval van pech en een incidenteel probleem?

Geplaatst
21 minuten geleden zei chippie777:

Nu ik op het punt sta om de knoop door te hakken (wel of niet overstappen naar de Niro) wordt ik niet echt gelukkig van bovengenoemde problemen. Is dit nu iets wat veel vaker voorkomt of is dit nu gewoon typisch geval van pech en een incidenteel probleem?

Volgens mij is het mij overkomen en weet ik dat een enkele niro gebruiker hier last van heeft. Mijn dealer heeft het samen met de importeur op kunnen lossen. Het betreft auto's die uitgevoerd zijn met een smartkey cq keyless entry. Ik ben ook bekend met een geval bij een Toyota auris met een dergelijk systeem. Hoe dit opgelost is weet ik niet.

De kia niro bevalt mij overigens op een paar punten na prima.

Succes bij het maken van een keuze.

Geplaatst
56 minuten geleden zei chippie777:

De (paar) mensen hebben hier echt wel een serieus (gehad). Maar je moet je ook bedenken dat op het totaal er het slechts enkele gevallen zijn. Bij iedereen waar het goed bij gaat lees je normaal niet. Dat zal niet alleen hiermee zijn, maar ook bv met de CC. Die is overigens bij de nieuwere modellen (productiedatum 2017) opgelost.

• Like 1

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Nieuwe Aanmaken...