Jump to content
Preston

Lege startaccu van de NIRO

Recommended Posts

10 minuten geleden, Vince zei:

Bij mijn 2017 Niro staat de 12V accu nog voorin het motorcompartiment met de zekeringenbox er bovenop. Dit ziet er iets ingewikkelder uit dan een standaard accu, zoals in mijn vorige auto's, welke je gemakkelijk loskoppelde en verving. 

Is het echt een kwestie van maar 3 schroefjes of komt er meer bij kijken?

Weet je zeker dat bij jouw Niro de accu voorin zit? Mijn Niro is ook van 2017 maar heeft de accu rechts achterin de kofferbak. Daar zit hij achter een klepje. Kijk voor de zekerheid maar eens.

• Like 1

1 uur geleden, Bernd zei:

Weet je zeker dat bij jouw Niro de accu voorin zit? Mijn Niro is ook van 2017 maar heeft de accu rechts achterin de kofferbak. Daar zit hij achter een klepje. Kijk voor de zekerheid maar eens.

Je hebt gelijk! Ik was op het verkeerde been gezet door de servicemonteur die een paar dagen geleden vanwege de lege accu de jumpstarter in het vooronder bij de zekeringenbox en aan het chassis aansloot. Blijkbaar kan dat ook! Je gaat er dan al snel vanuit dat daar de accu staat.

Edited by Vince
  • Like 1

Hoezo?
Ik zie dit niet. Het "geheim" is de stroomregelaar
De accu wordt geladen met een dynamo waar een stroomregelaar aan zit. Deze stroomregelaar begrenst het laadvermogen afhankelijk van het vermogen van de dynamo. Dat heeft niet te maken met capaciteit de accu. Ook bij een kleine accu, bijvoorbeeld in het begin als deze geheel leeg is zal deze stroomregelaar dit maximum laadvermogen leveren. Pas als de accu voller wordt zal de laadstoom vanzelf minder worden (meer inwendige weerstand).
Hetzelfde gebeurt bij een accu met meer capaciteit.  Een accu met meer capaciteit wordt meer gevuld en het voordeel is dat deze minder snel leeg zal zijn.
Een accu met meer capaciteit kun je immers langer gebruiken (belasten) tot deze “leeg” is (bijvoorbeeld bij gebruik van een dashcam). Maar uiteindelijk vult de dynamo de accu steeds alleen maar bij wat ontladen is, dus wat gebruikt is. En dat is bij een accu met meer capaciteit net zo veel als een accu met minder capaciteit.
Moderne laadregelingen houden rekening met de capaciteit van de accu om zo ook de SoC (state of charge) en SoL (State of Life, oftewel resterende levensduur) te berekenen. De tijden dat er alleen een eenvoudige spanningsregelaar op de dynamo zat zijn al lang voorbij.

22 uur geleden, meeder zei:

De tijden dat er alleen een eenvoudige spanningsregelaar op de dynamo zat zijn al lang voorbij.

Dat is zeker waar. Maar het ging me even om het principe. Tegenwoordig is ook de laadregeling natuurlijk elektronisch geregeld.

Dat betekent inderdaad ook dat een accu met meer capaciteit geen probleem geeft (niet te gek maken natuurlijk). 

Op 14-10-2020 om 19:16, Derrek zei:

De oorzaak is onbekend maar ik heb wel (zelf) een nieuwe (C22 van Varta) accu geïnstalleerd en daarna nooit meer problemen gehad.

Is het een kwestie van gewoon loskoppelen zoals bij een 'gewone' auto en in omgekeerde volgorde de nieuwe accu aansluiten of komt er meer bij kijken? 

Ik hoorde vandaag namelijk dat iemand na eigenhandige vervanging van de accu een systeemfout constateerde. Deze was alleen met heel veel moeite te herstellen. Het ging hierbij wel om een hybride van Duitse makelij met wellicht een andere techniek.

Ik heb de accu zelf vervangen.

Eerst de - pool los, dan de + pool, accu eruit, nieuwe erin, eerst + pool vast en tot slot de – pool.

De reden om de – pool als eerste los te halen en vervolgens als laatste aan te sluiten is omdat je dan als je aan de + pool sleutelt en je met de sleutel het chassis raakt geen vonkenregen (kortsluiting) krijgt.

Geen systeemfout en geen andere problemen gehad met de Niro.

• Thanks 1

De eerste Niro's maakte gebruik van een acid (lood) accu's die achterin de kofferbak is geplaatst voor de boordspanning.
Modellen vanaf MJ2018 zijn voorzien van een kleine 12volt lion accu die onder de achterbank is geplaatst.
Beide types hebben een andere laadtechniek en zijn niet vergelijkbaar.

Het schema betreft een versie met een 12V lion accu.

• Like 1

Op 17-10-2020 om 10:35, Gerd Bartels zei:

De Niro 12V accu word via de HV-accu opgeladen:

12v-accu.jpg