Gast PeterW61 Geplaatst 8 April, 2018 Geplaatst 8 April, 2018 Gelezen, staat feitelijk gewoon in D zetten en rijden maar. Max 100 km/u en 70 berg af. Had gehoopt wat extra info te lezen over regeneratie optimalisatie berg af om daardoor weer extra vermogen berg op te hebben. Dat staat er allemaal niet. Hoofdstuk is vooral gericht op waarschuwen voor risico's. Blijf dus erg benieuwd naar praktijkervaring van collega Niro rijders. Quote
Derrek Geplaatst 8 April, 2018 Geplaatst 8 April, 2018 6 uur geleden zei PCJW: Gelezen, staat feitelijk gewoon in D zetten en rijden maar. Max 100 km/u en 70 berg af. Had gehoopt wat extra info te lezen over regeneratie optimalisatie berg af om daardoor weer extra vermogen berg op te hebben. Dat staat er allemaal niet. Hoofdstuk is vooral gericht op waarschuwen voor risico's. Blijf dus erg benieuwd naar praktijkervaring van collega Niro rijders. Zo'n Niro is toch wel heel slim he! Doet gewoon zelf wat het beste is. Rijdt de Niro zelf ook "gewoon" in D met m'n aanhanger. Heuvel op heuvel af zonder zorgen genieten! Quote
Proceed Frankie Geplaatst 8 April, 2018 Geplaatst 8 April, 2018 Op 7-4-2018 om 21:34 zei Wimco: Ik heb nog niet met mijn Niro met caravan gereden, maar raak wat in de war door de tegengestelde berichten. Rijd je nu gewoon in de automaat met CC en laat je de Niro zelf denken of ga je met de hand schakelen? Deze zomer richting Pyreneeën via Luik. Ben zeer benieuwd! Zolang het lukt zonder onrustig schakelen van de automaat werkt dat prima bij 90-95 kmh en vlakke wegen. gaat die echter onrustig schakelen kun je naar de sportstand over gaan. Ook automaat hoor. en als de auto het wat moeilijk krijgt kun je nog handmatig naar lagere versnelling etc. Op de meer kronkelige binnen wegen bergop werkt de sportstand uitstekend Quote
Cobra Geplaatst 9 April, 2018 Geplaatst 9 April, 2018 2 uur geleden zei Wimco: Enne... wat is precies de sportstand? De Sportstand bij de Niro is dat je de automaatknop naar links haalt. Je ziet dan op je dashboard de letter S verschijnen ipv de D van drive. Je kunt dan in de S stand zowel schakelen of als automaat rijden. Quote
Cobra Geplaatst 24 April, 2018 Geplaatst 24 April, 2018 Hallo Niro rijders...Ik zou jullie laten weten wat mijn ervaringen waren met de caravan achter de Niro. Nou, het is me niet tegengevallen. Ik was een beetje sceptisch maar het is prima gegaan. Ik ben vanuit Brabant naar de Veluwe gereden, zo'n 137 km. Via de Brienenoordbrug, over Utrecht naar Lunteren. De combinatie waar ik mee reed was een Knaus caravan ledig gewicht 985kg, beladen 1200kg. Ik heb grotendeels in ''D'' gereden, echter bij het inhalen en via de voegstrook de rijksweg opgaan maakte ik gebruik van de ''S"stand. Ging uitstekend, meer dan voldoende power. Ook heb ik de CC gebruikt die mij niet tegenviel, voor wat betreft schakelen. Het ging vrij rustig. Toegeven, het is natuurlijk wel vrij vlak allemaal die wegen in Nederland. Met uitzondering van de Brienenoordbrug. Ik ga dan ook met goed gevoel naar het zonnige zuiden en denk dat de Niro het prima zal doen. Gegroet... Quote
Toonvkr Geplaatst 25 April, 2018 Geplaatst 25 April, 2018 Op 24-4-2018 om 17:21 zei Cobra: Hallo Niro rijders...Ik zou jullie laten weten wat mijn ervaringen waren met de caravan achter de Niro. Nou, het is me niet tegengevallen. Ik was een beetje sceptisch maar het is prima gegaan. Ik ben vanuit Brabant naar de Veluwe gereden, zo'n 137 km. Via de Brienenoordbrug, over Utrecht naar Lunteren. De combinatie waar ik mee reed was een Knaus caravan ledig gewicht 985kg, beladen 1200kg. Ik heb grotendeels in ''D'' gereden, echter bij het inhalen en via de voegstrook de rijksweg opgaan maakte ik gebruik van de ''S"stand. Ging uitstekend, meer dan voldoende power. Ook heb ik de CC gebruikt die mij niet tegenviel, voor wat betreft schakelen. Het ging vrij rustig. Toegeven, het is natuurlijk wel vrij vlak allemaal die wegen in Nederland. Met uitzondering van de Brienenoordbrug. Ik ga dan ook met goed gevoel naar het zonnige zuiden en denk dat de Niro het prima zal doen. Gegroet... Bedankt Cobra voor dit hoopgevende bericht. Quote
Wimco Geplaatst 30 April, 2018 Geplaatst 30 April, 2018 Heb mijn eerste rit van zo'n 50 kilometers gemaakt met caravan (1250 kg en ik denk iets meer). Gereden in D stand en cruise op 95. Ik schrok toch wel wat van het geschakel en regelmatig doorschieten naar powerstand. Terugschakelen bij een viaductverhoging op de snelweg bv. Hoe moet dat dan wel niet gaan in België en Frankrijk? Ook het verbruik (1:8,9) viel mij eerlijk gezegd wat tegen. Zijn er al mensen die iets kunnen melden over col bij Luik plus de rest van de Ardennen? (en: Ja, ik ken het filmpje van de ANWB) Quote
PeterD Geplaatst 1 Mei, 2018 Geplaatst 1 Mei, 2018 Dit is gisteren geschreven in een ander draadje. En je moet echt niet schrikken van wat hogere toeren hoor. 11 uur geleden zei pietjepuk: Zoals beloofd hierbij mijn ervaring met de Kia Niro met caravan. Ik heb nu 4600 km gereden waarvan 2400 met een caravan van 1300 kg beladen met twee fietsen. Via de Brennerpas naar midden Italië gereden en vandaar naar Frankrijk omgeving Avignon. Geen enkel probleem ondervonden. Versnelling in D en de auto doet de rest. Fijne auto en ja, hij maakt soms veel toeren tijdens steile hellingen, maar ik ga er vanuit dat de Niro dat kan hebben. Ik word er niet nerveus van. Het benzineverbruik met mijn caravan, totale lengte 6.70 meter, blijft keurig 1 op 10 a 1 op 11. De vergelijking met mijn vorige auto, een Citroën c 5 2 l diesel, is niet reëel een diesel heeft een ander koppel. In vergelijking met andere vergelijkbare benzine auto ben ik zeer tevreden. Kortom, gewoon doen. Quote
Cobra Geplaatst 1 Mei, 2018 Geplaatst 1 Mei, 2018 3 uur geleden zei PeterD: Dit is gisteren geschreven in een ander draadje. En je moet echt niet schrikken van wat hogere toeren hoor. Wat me opvalt is dat er nogal verschillende ervaringen zijn met het trekken van een caravan met de Niro. Zelf heb ik geen slechte ervaringen zoals laatst vermeld in mijn verslagje. Ben alleen vergeten te vermelden dat ik voor op de dIssel nog 2 electrische fietsen heb meegenomen. Dus die 59 kg moet je er even nog bij tellen. Dus 1200 kg plus 59 kg maakt 1259kg. Het verbruik van de Niro kwam op hetzelfde neer als bij Pietjepuk. Zo rond de 1:11. Nogmaals, het ging met de Niro en de Knaus Sport 450 FS caravan best wel vlotjes. Voor betreft die verschillende ervaringen die we zien verschijnen, zou het niet zo kunnen zijndat we eigenlijk met verschillende combinaties rijden? Er zal best wel verschillend rijgedrag zijn t.a.v. de caravan met de Niro. Maar goed, ik kan eigenlijk alleen maar tevreden zijn. Quote
PeterD Geplaatst 1 Mei, 2018 Geplaatst 1 Mei, 2018 (aangepast) En ik denk ook dat het scheelt wat je vorige combinatie was. Had je een turbo-diesel, dan zul je sneller schrikken van hoge toeren dan als je van een 1,6 GDI Kia Carens afkomt. Voor de Carens had ik een golf plus met turbo en charger en die reed met 1800 toeren met de caravan erachter. (DSG bak) Omdat die (nieuw gekochte) wagen steeds problemen had en garantie en coulance niet het sterkste punt van de dealer was ben ik overgestapt naar de Carens 1.6GDI. Prima trekker, maar je moet wel wat hogere toeren maken en veel schakelen in de heuvels. En ja, dat doet ons Nirootje ook, maar dat vinden die motertjes helemaal niet erg. In de Carens moest ik ook terug naar 5 of 4 als ik de Stichtse brug opreed. 1 Mei, 2018 aangepast door PeterD Tiepvaud Quote
Gast Nirofan Geplaatst 3 Mei, 2018 Geplaatst 3 Mei, 2018 Mijn ervaring: Ik had in begin ook moeite met hogere toeren en onrustig schakelen. De hoge toeren is ook een beetje subjectief omdat de Niro normaal zo stil is. Een beetje toeren voelt dan als storend. Het onrustig op/af schakel komt ook als de Niro wat trekkracht betreft net tussen twee versnellingen in zit. In sportstand zetten of snelheid wat aanpassen (sneller of langzamer) voorkomt dit. Ook bij glooiende klimmen op snelwegen niet op (A)CC blijven rijden. De Niro blijft zijn best doen om de ingestelde snelheid te handhaven. Zonder (A)CC valt de snelheid in de klim wel iets terug maar schakeld minder op/af. Verder super veel rijplezier met de Niro. Daar wil ik geen andere auto voor de 4 dgn per jaar de caravan beter zou kunnen trekken. Quote
Wimco Geplaatst 6 Mei, 2018 Geplaatst 6 Mei, 2018 Dank voor jullie suggesties rond het "onrustig schakelen". Wat betreft verbruik: ik heb 50 km heen en 50 km terug gereden tussen woonplaats en camping. Verbruik is 1:8 op cruise. Dat viel me nogal tegen, zeker in vlak Nederland. Wat zijn jullie ervaringen? En hoe kan het zuiniger? Quote
Specialmade Geplaatst 7 Mei, 2018 Geplaatst 7 Mei, 2018 10 uur geleden zei Wimco: Dank voor jullie suggesties rond het "onrustig schakelen". Wat betreft verbruik: ik heb 50 km heen en 50 km terug gereden tussen woonplaats en camping. Verbruik is 1:8 op cruise. Dat viel me nogal tegen, zeker in vlak Nederland. Wat zijn jullie ervaringen? En hoe kan het zuiniger? Is dit met de caravan achter de Niro? Wat voor soort wegen b.v. snelweg met 120/130 km, zware rechtervoet etc. Quote
Cobra Geplaatst 7 Mei, 2018 Geplaatst 7 Mei, 2018 18 minuten geleden zei Specialmade: Is dit met de caravan achter de Niro? Wat voor soort wegen b.v. snelweg met 120/130 km, zware rechtervoet etc. Als je mijn verslagje leest zie je dat ik minder verbruik heb gehad. Zo zijn er ook meerdere waarvan het gebruik redelijk van was. Ik denk toch dat de combinatie auto caravan wat kan uit maken. Tevens moet ik er bij vertellen dat ik heb gereden met windkracht 2. Ook een niet misverstane factor. Quote
Specialmade Geplaatst 7 Mei, 2018 Geplaatst 7 Mei, 2018 1 uur geleden zei Cobra: Als je mijn verslagje leest zie je dat ik minder verbruik heb gehad. Zo zijn er ook meerdere waarvan het gebruik redelijk van was. Ik denk toch dat de combinatie auto caravan wat kan uit maken. Tevens moet ik er bij vertellen dat ik heb gereden met windkracht 2. Ook een niet misverstane factor. @Cobra, ik reageerde op een post van Wilco. (12 uur geleden zei Wilco). Quote
Wimco Geplaatst 7 Mei, 2018 Geplaatst 7 Mei, 2018 6 uur geleden zei Specialmade: Is dit met de caravan achter de Niro? Wat voor soort wegen b.v. snelweg met 120/130 km, zware rechtervoet etc. Sorry, het was hoofdzakelijk (ik schat 85%) snelweg en ik reed daar 95 km/u op cruise in D-stand. En een zware rechtervoet heb ik denk ik niet. Ik heb nu ongeveer 4000 kms gereden en rijd gemiddeld 1:21,5. Daarom valt mij het verbruik met caravan (1:8) juist wat tegen. Quote
Paulpega Geplaatst 7 Mei, 2018 Geplaatst 7 Mei, 2018 Ik ben afgekropen week op vakantie geweest van Veluwe naar Brabant. 2x120km Niro met caravan van 1300kg. 95% autosnelweg. Verbruik was ca 1:9.5 Combinatie reed goed al was het allemaal best vlak. Quote
Toonvkr Geplaatst 7 Mei, 2018 Geplaatst 7 Mei, 2018 Het benzineverbruik bij constante snelheid op de snelweg wordt in sterke mate bepaald door de luchtweerstand van de caravan. En die neemt sterk toe bij hogere snelheid. Quote
Paulpega Geplaatst 7 Mei, 2018 Geplaatst 7 Mei, 2018 31 minuten geleden zei Toonvkr: Het benzineverbruik bij constante snelheid op de snelweg wordt in sterke mate bepaald door de luchtweerstand van de caravan. En die neemt sterk toe bij hogere snelheid. Klopt, ik maak me de 8-10 dagen per jaar dat ik met caravan rij dan ook niet druk over het gebruik. 1 Quote
Specialmade Geplaatst 7 Mei, 2018 Geplaatst 7 Mei, 2018 7 uur geleden zei Wimco: Sorry, het was hoofdzakelijk (ik schat 85%) snelweg en ik reed daar 95 km/u op cruise in D-stand. En een zware rechtervoet heb ik denk ik niet. Ik heb nu ongeveer 4000 kms gereden en rijd gemiddeld 1:21,5. Daarom valt mij het verbruik met caravan (1:8) juist wat tegen. Gemiddeld 1:21,5 is zeker niet slecht. Met de zware rechtervoet valt het dus wel mee. . Met de caravan achter de Niro is, zoals Toonvkr al heeft gemeld , de luchtweerstand en snelheid een belangrijke factor. Maar die caravan hangt “slechts” een paar dagen per jaar achter de Niro dus zal het met de totale benzinekosten wel meevallen. Quote
R luijken Geplaatst 8 Mei, 2018 Geplaatst 8 Mei, 2018 Ook ik ben toch wel erg benieuwd hoe de Niro gaat presteren met een eriba van max 1350kg erachter, brandstofverbruik maak ik mij die paar dagen per jaar dat je onderweg bent met de caravan niet druk om, ben een opel astra 1.6 met 180pk gewend en die nam een stevige slok elk jaar dat we naar Spanje/Frankrijk reden, namelijk 1 op 6 en soms op de gehele reis liter per 1 op 5.7!!.reed ook zonder caravan het gehele jaar zo rond de 1 op 10...dat is nu gelukkig een heel ander verhaal met gemiddeld 1 op 20! Quote
R luijken Geplaatst 8 Mei, 2018 Geplaatst 8 Mei, 2018 O en nog 1 vraag heb de vaste trekhaak.. weet iemand hoeveel kogel druk erop mag? Quote
Toonvkr Geplaatst 8 Mei, 2018 Geplaatst 8 Mei, 2018 100kg. Maar eerlijk gezegd weet ik niet meer hoe ik aan die wijsheid kom. Quote
R luijken Geplaatst 9 Mei, 2018 Geplaatst 9 Mei, 2018 7 uur geleden zei Toonvkr: 100kg. Maar eerlijk gezegd weet ik niet meer hoe ik aan die wijsheid kom. Oke dank je, das nog best veel volgens mij.dacht dat de opel maar zo'n 70kg mocht hebben, gisteren de caravan opgehaald heb maar 5km gereden maar de niro trok goed en het leek ook alsof hij beter in zn veren zit, combinatie voelde bijzonder stevig, beter dan ik had verwacht. Morgen even echt proberen naar het vakantie adres! Quote
Aanbevolen Berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.