Ampeter Geplaatst 7 Juni, 2018 Geplaatst 7 Juni, 2018 Op 5-6-2018 om 12:01 zei Derrek: De verticaal afneembare Auto-Hak trekhaak heeft een afsluitbare knop met slot en de haak klikt op exact dezelfde manier in de houder als bijvoorbeeld de Mobis (zie dit filmpje) en ziet er ook hetzelfde uit. De horizontale trekhaak van Auto-hak werkt met een handel en is niet afsluitbaar (zie dit filmpje) Voor de verticale trekhaak moet je alleen een gat maken in de diffuser van de Niro (om de haak van onderen in te steken), niet in de bumper zelf. Voor de horizontale trekhaak moet er mogelijk wel een gat in de bumper zelf gemaakt worden. Ik weet dat niet zeker voor de Niro, maar bij die van een Kia Rio bijvoorbeeld moest dat wel. Dit om de haak van achteren in de houder te kunnen steken. Voor die 5 tientjes dat het prijsverschil is (€169,15 of €217,60 voor de trekhaken zelf excl. de elektra en montage) zou ik de verticaal afneembare Auto-Hak kiezen. Vanmorgen heb ik de horizontaal afneembare trekhaak van Auto-Hak (met het handle systeem dus) binnen gekregen voor onze Picanto (TA). De trekhaak en de afwerking van de Auto-Hak ziet er geweldig uit. Zeker niet minder (mss wel beter) dan die troep van GDW of Brinck. Heel netjes afgewerkt en afgeleverd inclusief een linnen zakje voor het opbergen van de haak, dop en natuurlijk met alle bevestigingsmaterialen. Ik heb voor deze trekhaak gekozen omdat hiervoor bij de Picanto geen modificaties nodig zijn in de bumper. Het insteekstuk steekt juist onder de bumper uit. Dit in tegenstelling tot de andere afneembare trekhaken voor de Picanto waarvoor je wel een gat in de bumper moet zagen. Ik ga deze trekhaak er volgende week er zelf onder schroeven. Bedankt voor de uitleg, het word de verticaal afneembare! Misschien monteer ik de trekhaak zelf, de handleiding spreekt voor zich, betwijfel alleen of ik de electra zelf moet doen. sowieso pas ik zelf de diffuser aan om het gat zo klein mogelijk te maken en evt de montage van het contact op een andere manier te doen. ik houd jullie op de hoogte, lukt het me om het gat strakker te krijgen, zal ik proberen een mal te maken voor de difuser zodat anderen er ook iets aan hebben. nogmaals bedankt voor de informatie Quote
Vince Geplaatst 7 Juni, 2018 Geplaatst 7 Juni, 2018 'sowieso pas ik zelf de diffuser aan om het gat zo klein mogelijk te maken en evt de montage van het contact op een andere manier te doen. ik houd jullie op de hoogte, lukt het me omhet gat strakker te krijgen, zal ik probereneen mal te maken voor de difuser zodat anderen er ook iets aan hebben.' Aanstaande maandag wordt bij mijn Niro de Mobis trekhaak met afneembare kogel door de KIA dealer gemonteerd. Bij voorkeur ben ik zelf aanwezig bij het monteren, maar het is de vraag of de monteur daar zo blij mee is:-) Ik had ook het plan opgevat om de diffuser zelf aan te passen om het gat zo klein én mooi mogelijk te maken. Ik heb geen idee of het zelf demonteren van de diffuser ook echt mogelijk is. Dat moet ik komend weekend uitzoeken. Als er een mal voor het (kleinere) gat in de diffuser beschikbaar is heb ik daar zeker belangstelling voor! Als de hele operatie achter de rug is zal ik wat foto's van het resultaat posten. Quote
Derrek Geplaatst 7 Juni, 2018 Geplaatst 7 Juni, 2018 1 uur geleden zei Ampeter: Misschien monteer ik de trekhaak zelf, de handleiding spreekt voor zich, betwijfel alleen of ik de electra zelf moet doen. Ik weet niet hoe handig je bent met elektra, maar zeker als je een set neemt speciaal voor de Niro is het goed te doen. En zelfs met een universele set is het niet al te moeilijk. Doorgaans is de constante 12V wat moeilijker omdat vaak de draad naar de accu onder de motorkap getrokken moet worden. Maar als je de trehaak niet gebruikt voor een caravan of paardentrailer maar voor een aanhanger of een fietsdrager, dan kun je de pus 12V vergeten want die heb je dan niet nodig. Dan hoef je alleen de verlichting aan te sluiten. Ik heb zelf een Niro met de 12V accu achterin en dan is ook de plus 12V makkelijk aan te sluiten. Maar met het nieuwe systeem zonder de 12V accu achterin heb ik geen ervaring mee. Quote
johanK Geplaatst 14 Juni, 2018 Geplaatst 14 Juni, 2018 Heb sinds een maand een nieuwe NIRO prima auto, alleen de afneembare trekhaak ( GDW ) veert een stuk meer dan bij mijn andere auto een Kia Venga uit 2012 met vaste trekhaak. Zo ben ik terecht gekomen op dit forum. ik heb de dealer gebeld met de vraag of dit bekend was antwoord bij mij niets van bekend. Ik heb hem gevraagd om eens op het KIA forum te kijken dan kon hij zien hoelang en hoeveel klachten er hierover waren. Hij ging informeren bij de chefwerkplaats en bij KIA en zou mij terug bellen wat hij de zelfde dag ook deed met de mededeling dat er een modificatie set was besteld en dat dat gemonteerd gaat worden zodra het binnen is. Ik weet niet wat de modificatie inhoud dat gaan we zien of weet iemand dat al Quote
Vince Geplaatst 14 Juni, 2018 Geplaatst 14 Juni, 2018 Op 7-6-2018 om 20:13 zei Vince: Aanstaande maandag wordt bij mijn Niro de Mobis trekhaak met afneembare kogel door de KIA dealer gemonteerd. Bij voorkeur ben ik zelf aanwezig bij het monteren, maar het is de vraag of de monteur daar zo blij mee is:-) Ik had ook het plan opgevat om de diffuser zelf aan te passen om het gat zo klein én mooi mogelijk te maken. Ik heb geen idee of het zelf demonteren van de diffuser ook echt mogelijk is. Dat moet ik komend weekend uitzoeken. Als er een mal voor het (kleinere) gat in de diffuser beschikbaar is heb ik daar zeker belangstelling voor! Als de hele operatie achter de rug is zal ik wat foto's van het resultaat posten. De Mobis trekhaak is inmiddels vakkundig gemonteerd. De proefrit met 2 fietsen op de drager verliep probleemloos. Geen last van gewiebel o.i.d. Het demonteren en monteren van de trekhaak is een fluitje van een cent als je de truck eenmaal doorhebt. Knop uittrekken, een flink stuk draaien en de haak komt los. Voor het monteren druk je de haak terug omhoog in het daarvoor bestemde gat. Hij klik vanzelf in en de draaiknop springt op 'groen'. Vergeet hem niet op slot te doen! Vóór montage heb ik met de monteur overlegd dat ik het gat in de diffuser wel met afgeronde hoeken wil hebben. Naar mijn mening staat dit net even wat beter dan de rechte hoeken. In plaats van de standaard Jaeger stekkerdoos heb ik de Multicon West stekkerdoos, tegen een kleine meerprijs, laten monteren. Deze is voor zowel 7- als 13-polige stekkers zonder verloopstuk. Omdat deze stekkerdoos iets dikker is, moest helaas het gat in de diffuser iets groter worden, maar dit werd door de jongedame die de trekhaak monteerde keurig opgelost. Een oplossing waardoor het gat minder opvalt zou kunnen zijn: de diffuser matzwart (laten) spuiten. Daardoor krijgt het Niro kontje wel een heel ander aanzien! Het blijft jammer dat Kia hiervoor geen fraaiere oplossing heeft kunnen bedenken. Quote
Derrek Geplaatst 15 Juni, 2018 Geplaatst 15 Juni, 2018 22 uur geleden zei johanK: Heb sinds een maand een nieuwe NIRO prima auto, alleen de afneembare trekhaak ( GDW ) veert een stuk meer dan bij mijn andere auto een Kia Venga uit 2012 met vaste trekhaak. Zo ben ik terecht gekomen op dit forum. ik heb de dealer gebeld met de vraag of dit bekend was antwoord bij mij niets van bekend. Ik heb hem gevraagd om eens op het KIA forum te kijken dan kon hij zien hoelang en hoeveel klachten er hierover waren. Hij ging informeren bij de chefwerkplaats en bij KIA en zou mij terug bellen wat hij de zelfde dag ook deed met de mededeling dat er een modificatie set was besteld en dat dat gemonteerd gaat worden zodra het binnen is. Ik weet niet wat de modificatie inhoud dat gaan we zien of weet iemand dat al Nog even doorlezen op dit forum en je ziet dat de modificatie flut is. De GDW is een waardeloze trekhaak en zal altijd blijven wiebelen. De trekhaak is niet speciaal op maat gemaakt voor de Niro en daarom met hulpstukken op je chassisbalken geknutseld. En natuurlijk weet je dealer dat wel! Iedereen op deze planeet weet dat inmiddels. Wellicht kunnen we een lijst aanmaken van dealers "die het niet weten".. Geknoei met aanpassingen niet accepteren; je wordt er nooit echt gelukkig mee. Meteen een goede trekhaak eisen; daar heb je immers voor betaald! Of de koop ontbinden (sla je dealer maar om de oren met het conformiteitsbeginsel en doe dit meteen schriftelijk) en je geld terugeisen. Eventueel kun je dan bijvoorbeeld een Auto-Hak trekhaak laten monteren die goedkoper is en waar al wel goede ervaringen mee zijn op dit forum, ook met fietsdragers. Quote
surfingjohn Geplaatst 15 Juni, 2018 Geplaatst 15 Juni, 2018 Onbegrijpelijk dat de dealer beweert van niets te weten, dit speelt al vanaf de eerste Niro's en toch doodleuk brakke trekhaken monteren. Je zou toch de dealers en Kia Nederland helemaal moeten fileren in een consumentenprogramma zoals Kassa of Radar!!!!!!!!!!! Quote
Arjan 2 Geplaatst 15 Juni, 2018 Geplaatst 15 Juni, 2018 Gisteren een eind gereden met mijn nieuwe Mobis haak. 3 fietsen achterop, geen centje pijn. Helemaal als ik het vergelijk met de GDW incl modificatie die ik had. Dealer wilde er geen Mobis onder zetten, ( GDW voeldoet) uiteindelijk toch wel, maar 200 vragen voor de montage. Wat een service. Wil niet iemand zwart maken online maar ik zit er tegenaan.. Heb de Mobis gekregen en hem er zelf maar onder gezet. Uit principe... ga ik er niet voor betalen. Goed te doen trouwens, 2,5 uur werk... en technisch gezien de juiste haak. Als de dealers een primium prijs vragen, mag je ook een primium haak verwachten. Quote
BarneyRubble Geplaatst 22 Juni, 2018 Geplaatst 22 Juni, 2018 Mijn dealer vertelde me deze week dat een afneembare trekhaak altijd wat schuin naar achteren zal staan met de kogel, dit ligt aan de bevestiging aan de Niro, bij andere type auto's hoeft dit niet zo te zijn, ze adviseerde me daarom direct om voor een vaste trekhaak te kiezen omdat die wel met de kogel netjes recht omhoog gemonteerd worden en ook zo blijven, ik ga er dus mijn huidige Bosal drager voor gebruiken. Wel super dat het meteen vermeld werd want ze verliezen er toch wat op betreft het verschil in prijzen. Welk type trekhaak gebruikt de Kia Dealer eigenlijk, is dit een standaard type voor iedere Niro of hebben ze keuze uit meerdere types en hoe weet ik dan weer welk type het beste is. ? Quote
gjcvro Geplaatst 23 Juni, 2018 Geplaatst 23 Juni, 2018 Pagina 15 staat een filmpje van een vaste trekhaak.. Ook zwabber. Maar de fietsen stonden in zeeland nog wel steeds achterop. Binnenkort moet hij weg voor een beurt, dan gaat het nog wel even over de toonbank. Net als het totaal niet reageren op eerdere mailberichten. Quote
Hen E Geplaatst 23 Juni, 2018 Geplaatst 23 Juni, 2018 10 uur geleden zei Eric-H: Mijn dealer vertelde me deze week dat een afneembare trekhaak altijd wat schuin naar achteren zal staan met de kogel, dit ligt aan de bevestiging aan de Niro, bij andere type auto's hoeft dit niet zo te zijn, ze adviseerde me daarom direct om voor een vaste trekhaak te kiezen omdat die wel met de kogel netjes recht omhoog gemonteerd worden en ook zo blijven, ik ga er dus mijn huidige Bosal drager voor gebruiken. Wel super dat het meteen vermeld werd want ze verliezen er toch wat op betreft het verschil in prijzen. Welk type trekhaak gebruikt de Kia Dealer eigenlijk, is dit een standaard type voor iedere Niro of hebben ze keuze uit meerdere types en hoe weet ik dan weer welk type het beste is. ? Je dealer heeft de klok horen luiden maar weet niet waar de klepel hangt. Er zijn diverse meldingen van zowel vaste als afneembare trekhaken (o.a Brink,Bosal,?) die problemen geven. De Mobis trekhaak die als originele (door Hyundia/Kia) is gemaakt zijn geen klachten over. Maar als je deze topic helemaal doorneemt ben je helemaal op de hoogte. Wil je zekerheid zou ik voor Mobis afneembare gaan deze is gegarandeerd goed !!!! Quote
johanK Geplaatst 10 Juli, 2018 Geplaatst 10 Juli, 2018 Naar de garage geweest om de modificatie set te laten monteren, blijkt deze al gemonteerd te zijn. trekhaak buigt onder het gewicht van 2 elec. fietsen en drager 1 cm door, gemeten vanaf nummerplaat tot bovenzijde terkhaak dealer neemt contact op met KIA, ik heb aangegeven dat de oplossing op dit forum staat. De zelfde middag terug gebeld door de dealer dat hij nog geen antwoord had , maar de oplossing toch alvast had besteld ( Mobis ) maar dat de levertijd 6 tot 8 weken kan zijn. Maar dat geeft niet er komt een oplossing dat is het belangrijkste Quote
Hen E Geplaatst 10 Juli, 2018 Geplaatst 10 Juli, 2018 Ik heb een Mobis en zelfs als ik de fietsendrager kantel met fietsen erop , geen beweging in de trekhaak alleen Kia veert wat in zoals het hoort. Quote
Derrek Geplaatst 11 Juli, 2018 Geplaatst 11 Juli, 2018 Waarschijnlijk een goede dealer die voor zijn klanten gaat. Hulde. Denk nl. niet dat de Kia importeur de trekhaak zonder slag of stoot op haar kosten laat omruilen (anders zouden ze dat wel voor alle klanten moeten doen). De dealer zal wellicht (financieel) bloeden.... Een dergelijk klantgericht denken zou elke dealer moeten doen! Wij gaan vandaag met de zeer stabiele Mobis trekhaak en de E-bikes achterop weer door het land om een mooie route te fietsen. Een genot als je dit vergelijkt met de eerdere ervaring van de vervaarlijk verende trekhaken van GDW. Quote
Henriw03 Geplaatst 12 Juli, 2018 Geplaatst 12 Juli, 2018 Ik heb nu 2,5 week mijn nieuwe Kia Niro in het bezit en 1000km mee gereden. E Helaas zit er een afneembare GWD trekhaak onder. Van wiebelen nog geen last, maar wel een ander probleem. Ik heb 2 aanhangers en een trailer. In vergelijk met mijn vorige auto's (Renault verschillende modellen, Ford en Mitsubishi) lag de kar altijd mooi vlak/horizontaal achter de auto. Ik heb het idee dat deze trekhaak een behoorlijk stuk hoger hangt waardoor mijn aanhangers er alle 3 schuin achter hangen. Al bij de dealer gevraagd maar die zegt dat het niet anders kan i.v.m. de stijfheid van de trekhaak. Het hart van mij kogel tot aan de grond is 46cm. Is hier iemand die een mobilis trekhaak heeft en wil meten wat het hart is van jullie kogel? Bedankt Quote
Henriw03 Geplaatst 14 Juli, 2018 Geplaatst 14 Juli, 2018 Op 12-7-2018 om 19:17 zei PeterD: Net even gemeten en ik kom op 42cm Dankjewel Quote
Vince Geplaatst 15 Juli, 2018 Geplaatst 15 Juli, 2018 Op 12-7-2018 om 11:40 zei Henriw03: Ik heb nu 2,5 week mijn nieuwe Kia Niro in het bezit en 1000km mee gereden. E Helaas zit er een afneembare GWD trekhaak onder. Van wiebelen nog geen last, maar wel een ander probleem. Ik heb 2 aanhangers en een trailer. In vergelijk met mijn vorige auto's (Renault verschillende modellen, Ford en Mitsubishi) lag de kar altijd mooi vlak/horizontaal achter de auto. Ik heb het idee dat deze trekhaak een behoorlijk stuk hoger hangt waardoor mijn aanhangers er alle 3 schuin achter hangen. Al bij de dealer gevraagd maar die zegt dat het niet anders kan i.v.m. de stijfheid van de trekhaak. Het hart van mij kogel tot aan de grond is 46cm. Is hier iemand die een mobilis trekhaak heeft en wil meten wat het hart is van jullie kogel? Bedankt Bij mijn Niro met Mobishaak meet ik 42,3 cm. Quote
gjcvro Geplaatst 10 September, 2018 Geplaatst 10 September, 2018 Vandaag heeft de Niro de hele dag bij de dealer gestaan om de modificatie door te voeren.. Blijkt dat het letterlijk 'staan' is geweest, want de geleverde onderdelen bleken niet op mijn trekhaak te passen en er is voor mijn trekhaak ook geen 'verbeter' set gemaakt of te verkrijgen. Dus een dag mijn auto kwijt geweest en nog geen oplossing. De dealer gaat intern overleggen hoe dit alsnog opgelost kan worden.. ben benieuwd wat de 'oplossing' gaat wezen. Doet geen goed om mensen als klant te houden. Quote
Hen E Geplaatst 11 September, 2018 Geplaatst 11 September, 2018 Zijn deze problemen nu nog niet opgelost. Quote
Derrek Geplaatst 11 September, 2018 Geplaatst 11 September, 2018 Het zal nooit goed worden met die inferieure trekhaken van GDW en Brink voor de Kia Niro. Ze kloppen in de basis al niet en met lapmiddelen kan het ietsje beter worden maar nooit goed. Ik geniet nu al 2 zomers van een originele Hyunday Mobis trekhaak en toer bijna wekelijks met fietsdrager en 2 e-bikes achterop zonder gewiebel en gekraak. Het is voor de dealers ook heel vervelend maar met dat overleggen bereiken ze bij Kia Nederland ook helemaal niets. Van de andere kant heb je een koopovereenkomst met je dealer (niet met Kia Nederland!) en die zijn dan ook aansprakelijk voor het leveren een niet deugdelijke trekhaak waar je wel goed voor betaald hebt. Het beste kun je een andere trekhaak eisen van je dealer en geen lapmiddelen. Een Mobis is dan een optie. En anders is wellicht een pragmatische oplossing om de koop ontbinden van de trekhaak (je hebt wettelijk recht op een goed product) en de dealer deze inferieure trekhaak laten demonteren (alleen de trekhaak; niet de elektrische aansluiting kan blijven zitten). Je kunt dan vervolgens een (van onder afneembare) Auto-Hak trekhaak onder de auto laten zetten bij een fitter. Deze trekhaken zijn wel goed en op maat ontworpen voor de Niro. Er zijn een aantal soorten voor de Niro (vast, achter uitneembaar, onder uitneembaar) maar de van onder afneembare heeft het mooiste (afsluitbare) koppelsysteem en er hoeft niet in je bumper gezaagd te worden. Ik heb zelf goede ervaring met de Auto-Hak trekhaken en heb er laatst nog een onder een Kia Picanto gemonteerd. En als je dealer verstandig is dan bestelt hij zelf de Auto-Hak en monteert deze onder je Niro. Is jouw probleem opgelost en die van de dealer ook. Quote
gjcvro Geplaatst 11 September, 2018 Geplaatst 11 September, 2018 Tsja. op een gegeven moment kost het toch echt wel klanten. Voor mij de eerste kia, wellicht meteen weer de laatste. Quote
Gast PeterW61 Geplaatst 16 September, 2018 Geplaatst 16 September, 2018 Op 11-9-2018 om 20:14, gjcvro zei: Tsja. op een gegeven moment kost het toch echt wel klanten. Voor mij de eerste kia, wellicht meteen weer de laatste. Beste gjcvro, Dit ligt niet aan KIA maar aan de dealer. Probleem bestaat nu al zo'n 2 jaar. Als consument lees je deze problematiek op het forum en kun je hierop anticiperen. Dus bij de bestelling van je auto een Mobis of Hak-trekhaak bestellen/eisen. De dealers komen ook niet allemaal uit een ei. Ook zij kunnen gewoon een van deze merken leveren. Ontstaan geen problemen. Veranderen van dealer is dus ook een optie. Quote
gjcvro Geplaatst 16 September, 2018 Geplaatst 16 September, 2018 De trekhaak komt uit de kia folder, met kia bestelnummer. Dus is voor mij kia verantwoordelijk voor dit wanproduct. En ik heb van te voren overlegd, maar toen had de verkoper nog boter op zijn hoofd. Quote
Derrek Geplaatst 17 September, 2018 Geplaatst 17 September, 2018 17 uren geleden, PeterW61 zei: Beste gjcvro, Dit ligt niet aan KIA maar aan de dealer. Probleem bestaat nu al zo'n 2 jaar. Als consument lees je deze problematiek op het forum en kun je hierop anticiperen. Dus bij de bestelling van je auto een Mobis of Hak-trekhaak bestellen/eisen. De dealers komen ook niet allemaal uit een ei. Ook zij kunnen gewoon een van deze merken leveren. Ontstaan geen problemen. Veranderen van dealer is dus ook een optie. Het ligt natuurlijk zeker (ook) aan de dealer. Die lezen ook het forum en weten al lang van de problemen met de inferieure trekhaken voor de Niro. Het heeft al heel lang geen pas dat de dealers hun kop in het zand steken,en blijven leveren met de gok dat deze klant mss niet klaagt of het niet door heeft. Dat ze dan soms op de blaren moeten zitten als een klant het niet pikt (bedenk dat er relatief weinig klanten klagen; de meeste klanten hebben het niet door) nemen ze voor lief. De dealer is ook ten alle tijden verantwoordelijk (moreel en juridisch) voor wat hij verkoopt en levert, ook al worden de dealers door Kia Motors Nederland in de steek gelaten. Dat is een probleem dat de dealer met KMNL heeft, niet de klant. Het blijft jammer dat zulke fijne goede auto's door een in dit geval bedenkelijk acterende importeur een negatieve naam krijgen. De Nederlandse directeur van KMNL denkt mss meer winst te maken door lokaal trekhaken in te kopen en door te verkopen aan haar dealers in plaats van het leveren van (duurdere maar goede) originele trekhaken van Mobis (Hyundai/Kia) uit Korea. En de Koreaanse directeur van KMNL heeft het blijkbaar allemaal niet door. Quote
Aanbevolen Berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.