Ga naar inhoud
Onderdelenshop24.com

Montage afneembare trekhaak Niro

Aanbevolen Berichten

Geplaatst (aangepast)

tja Jammer net nog even naar de Dealer gebeld en daar zegt men een Brink te leveren want Mobis wordt niet meer geleverd vanuit Kia.

Ook was het advies een vaste Haak (Ik haal hem er toch niet af dus dat is geen punt), maar is ie dan hoog genoeg vraag ik de dealer?? ..ja hoor want de niro is hoger dan de ceed(huidige auto) wordt me verteld... dus dat is geen probleem meneer

Nu met al die verhalen ,ga ik twijfelen of ik er wel aan moet beginnen om de Niro aan te schaffen.. Mijn vrouw al helemaal :-|

aangepast door Elliot
Geplaatst

Bij een voll bepakking gaat beides naar beneden, de nummerplaat en de trekhaak ...

Geplaatst

ja, en de rest van de auto en de aanhanger/caravan ook.. en op een gegeven moment komt dan het laagste punt aan de grond, wat verrassend vaak het neuswiel is.

Maar wat jij er nou mee bedoeld?

En als je twijfelt: er staat vast wel ergens een Niro in de buurt met een vaste haak, meetlint mee en meten maar, bij je huidige auto en bij de Niro. Met een aanhanger heb ik nog nooit problemen gehad.

Geplaatst (aangepast)
Op 15-2-2020 om 15:41, gjcvro zei:

Mijn vaste trekhaak had ook deze lamme constructie. Is uiteindelijk vervangen door een trekhaak waarbij de balk wel helemaal tot het einde doorloopt. Ik had een filmpje gemaakt en dat hebben ze ook doorgestuurd naar de fabrikant v/d trekhaak zeiden ze. Ze wilde het in ieder geval maar wat graag hebben.

en welke trekhaak is dat dan uiteindelijk geworden?

onderstaande vind ik op de site van brink voor de Niro , maar dit zou dus een "wiebelhaak" kunnen zijn?

nu ik dit net gezien heb wordt onze twijfel alleen maar groter!!!

2045486869_terkhaakBrink.png.dc6cbec5942ad73149b9df2fedc14b1f.png

aangepast door Elliot
Geplaatst

Onder mijn C'eed (net ff wezen kijken) zit een bosal met een zelfde type balk  zoals op het plaatje van mijn vorige bericht, alleen bestaat de hele dan  uit 1 geheel (De platen zitten dus niet apart gemonteerd)

deze wiebelt ook wel wat maar niet storend,

Geplaatst
tja Jammer net nog even naar de Dealer gebeld en daar zegt men een Brink te leveren want Mobis wordt niet meer geleverd vanuit Kia.
Ook was het advies een vaste Haak (Ik haal hem er toch niet af dus dat is geen punt), maar is ie dan hoog genoeg vraag ik de dealer?? ..ja hoor want de niro is hoger dan de ceed(huidige auto) wordt me verteld... dus dat is geen probleem meneer
Nu met al die verhalen ,ga ik twijfelen of ik er wel aan moet beginnen om de Niro aan te schaffen.. Mijn vrouw al helemaal :-|
Als je de accessoire paginas van de Kia website bekijkt, kun je op de foto's redelijk goed zien dat de afneembare trekhaken beduidend hoger zitten dan de vaste.

Afneembaar 1:
https://webshop.kia.nl/accessoires/transport/0/G5281ADE50&modelid=146/

Afneembaar 2:
https://webshop.kia.nl/accessoires/transport/0/ZKDE2147T60&modelid=146/

Vast:
https://webshop.kia.nl/accessoires/transport/0/G5280ADE50&modelid=146/

Op de mijne (het oude model) maakt dit echt 5-6 centimeter verschil. Geen dealer die je dit kan vertellen, blijft een raar verschijnsel. Ik heb de vaste laten vervangen door een afneembare omdat het neuswiel (of eigenlijk de beschermbeugel naast het wiel) bij iedere drempel aan de grond liep. Helaas nog niet kunnen testen met de nieuwe haak.
Geplaatst
Als je de accessoire paginas van de Kia website bekijkt, kun je op de foto's redelijk goed zien dat de afneembare trekhaken beduidend hoger zitten dan de vaste.

Afneembaar 1:

Afneembaar 2:
https://webshop.kia.nl/accessoires/transport/0/ZKDE2147T60&modelid=146/

Vast:
https://webshop.kia.nl/accessoires/transport/0/G5280ADE50&modelid=146/

Op de mijne (het oude model) maakt dit echt 5-6 centimeter verschil. Geen dealer die je dit kan vertellen, blijft een raar verschijnsel. Ik heb de vaste laten vervangen door een afneembare omdat het neuswiel (of eigenlijk de beschermbeugel naast het wiel) bij iedere drempel aan de grond liep. Helaas nog niet kunnen testen met de nieuwe haak.
Geplaatst (aangepast)
1 uur geleden, Selandus zei:
1 uur geleden, Selandus zei:

Afneembaar 1:

Vreemd dat je dealer beweerd dat de Mobis trekhaak niet meer geleverd wordt. Hij staat namelijk nog wel in de webshop. Zie bij "Afneembaar 1" hierboven. Het is hetzelfde typenummer als van de afneembare Mobis-trekhaak die ik onder mijn Niro heb laten monteren.

Sommige dealers roepen soms ook maar wat en lijken de ballen verstand van trekhaken te hebben.

Als je bij je dealer duidelijk aangeeft welke haak (inclusief typenummer!) je gemonteerd wilt hebben zou het goed moeten komen. Ben benieuwd naar de afloop!

aangepast door Vince
Correctie
Geplaatst

Beste mensen, het is erg belangrijk of je een Niro hebt van voor juli 2019 of er na, dus model 2020. Ik heb deze laatste en ben aan de gang gegaan met het monteren van een trekhaak zoals Mobis die leverde.. De breedte van de balk waaraan de kogel wordt gemonteerd is te lang voor het nieuwe model. Daarom zijn ook de "oude" trekhaken zoals van Mobis niet meer toepasbaar. Ik weet dat Brink en GDW deze balk hebben aangepast en tevens de montageplaten extra voorzien van een dikke, volgelaste randen. Op de plaatjes lijken de constructies gelijk, in de praktijk is er heel wat verschil. Bij het belasten met een fietsendrager is er geen noemenswaardige beweging van de trekhaakbalk. 

Omdat het model 2020 een andere achterzijde heeft, komt de vaste trekhaak van mij op ca. 43 cm boven de straat. Belast met 50 kg (fietsendrager met twee ebikes zonder accu) daalt dat met 2 personen in de auto tot 39/40 cm. De haak zit in geen geval voor de nummerplaat. Het daarom dat ik geen afneembare haak heb genomen.

Geplaatst (aangepast)
16 uur geleden, Elliot zei:

en welke trekhaak is dat dan uiteindelijk geworden?

onderstaande vind ik op de site van brink voor de Niro , maar dit zou dus een "wiebelhaak" kunnen zijn?

nu ik dit net gezien heb wordt onze twijfel alleen maar groter!!!

2045486869_terkhaakBrink.png.dc6cbec5942ad73149b9df2fedc14b1f.png

Ik begrijp dat het bij u puur voor een caravan is, dan maakt dat toch niet uit? Het 'wiebelen' is alleen van toepassing bij een fietsendrager (andere belasting)

Wij hebben een vaste trekhaak (aangepaste Bosal) en die is inderdaad ietwat laag. Ik rijd echter met enige regelmaat met allerlei aanhangers in allerlei soorten en maten (enkelassers, tandemassers, van klein naar heeeeel groot) en heb echt nog nooit gehad dat een neuswiel oid de grond raakte (ook niet een oprit op of bruggetje over....)

Tja, en over het wiebelen, eea is ook wel een beetje subjectief, ja een fietsendrager wiebelt wat (zoals gezegd wij hebben wel de gemodificeerde Bosal) Maar ik kan nu niet echt zeggen dat dit 'erger' is dan op de Megane met vaste trekhaak die wij eerst hadden.....
Wij gaan elk jaar met vrienden (Peugeot station met afneembare trekhaak) op pad en hebben dan allebei een volle fietsendrager op pad, maar ook bij hem zie je de fietsendrager bewegen. En echt niet meer dan bij ons.....
En na al behoorlijk wat kilometers zo afgelegd geloof ik het allemaal wel eigenlijk...

aangepast door dropje
Geplaatst
3 uur geleden, gjcvro zei:

"Wiebelt wat" vind ik een understatement: (dit is een vaste trekhaak, zonder modificatie uit 2017)

deze heb ik uiteraard ook gezien en ja ik denk dat het ongeveer zoiets is … misschien iets minder maar er staan dan ook 2 of 3 MTB fietsen op

Als ik nu een haak bestel bij de aanschaf van een gebruikte Niro zal hoop ik de verberterde trekhaak gemonteerd worden. Dealer zegt sowieso dat het een goed haak is ,nooit eerder van gehoord. uiteraard bekend verhaal bij jullie

en ik zou pas kunnen testen als de caravan van stal komt eind maart.. (dan geeft menigeen niet thuis natuurlijk)

dat het neus wiel op de grond komt heeft dus toch ook te maken met de ophanging van de haak en tevens de grootte??

Geplaatst

Vooral de hoogte De vaste haak moet onder de kentekenplaat blijven, een afneembare mag hoger zijn, mits je hem wel weer netjes verwijderd als je er niets aan hebt hangen.
Ik vind het ook wel fijn om een extra bumper te hebben, dus daarom wil ik een vaste haak hebben. Heeft me al heel wat schade bespaart.
En vwb het filmpje hier wordt met 1 hand op de drager gedrukt, niet eens zo heel erg hard. Dat is echt geen groot gewicht.. en dan kijkend naar de ruimte tussen haak en bumper, vind ik het schokkend. Er zou 100 kg op de knobbel mogen hangen..

Geplaatst

Ik ga er maar vanuit dat ze het goed doen bij de garage , tja en zo niet dan gaan we terug ….

Overigens Brink zegt dat ze tegenwoordig een goede haak leveren en dus geen problemen  zal ondervinden!

Geplaatst
14 uur geleden, Elliot zei:

deze heb ik uiteraard ook gezien en ja ik denk dat het ongeveer zoiets is … misschien iets minder maar er staan dan ook 2 of 3 MTB fietsen op

Als ik nu een haak bestel bij de aanschaf van een gebruikte Niro zal hoop ik de verberterde trekhaak gemonteerd worden. Dealer zegt sowieso dat het een goed haak is ,nooit eerder van gehoord. uiteraard bekend verhaal bij jullie

en ik zou pas kunnen testen als de caravan van stal komt eind maart.. (dan geeft menigeen niet thuis natuurlijk)

dat het neus wiel op de grond komt heeft dus toch ook te maken met de ophanging van de haak en tevens de grootte??

2 of 3 maar? wij hebben er regelmatig 4 (!) achterop.

Geplaatst
18 uur geleden, gjcvro zei:

"Wiebelt wat" vind ik een understatement: (dit is een vaste trekhaak, zonder modificatie uit 2017)

Wij hebben dan ook een gemodificeerde... En tja het zou misschien wat stijver mogen zijn, maar ik accepteer het

Geplaatst

Allen bedank voor de info!!

Ik heb geen tekening van de ophanging erbij gekregen; zal wel via de dealer beschikbaar zijn.

Ik heb onder de auto gekeken en een foto gemaakt.

De versie die gemonteerd is, zijn de gemodificeerde balken/steunen; lijkt mij als ik vergelijk met de tekening.

zou/moet ik nog actie ondernemen ?

trekhaak.jpg

Geplaatst
2 uur geleden, Wil002 zei:

Allen bedank voor de info!!

Ik heb geen tekening van de ophanging erbij gekregen; zal wel via de dealer beschikbaar zijn.

Ik heb onder de auto gekeken en een foto gemaakt.

De versie die gemonteerd is, zijn de gemodificeerde balken/steunen; lijkt mij als ik vergelijk met de tekening.

zou/moet ik nog actie ondernemen ?

trekhaak.jpg

Goedemorgen

Wij hebben deze aangepaste steunen al 2 jaar onder de auto.

Geen last van wiebelen met 100 kg op de fietsdrager.

Geplaatst (aangepast)
6 uur geleden, dropje zei:

2 of 3 maar? wij hebben er regelmatig 4 (!) achterop.

gelukkig gaan ze niet allemaal meer mee met ons;-)

net gebeld door de dealer er komt een trekhaak vanuit kia onder de auto .

Kia heeft kennelijk geen banden meer met Mobis…

Er staat er 1 met trekhaak bij de garage, dus we gaan nog even kijken.! 

aangepast door Elliot
Geplaatst

Het blijft dus vervelend, ook met dit onderwerp, dat er in het kia forum geen verschil is in modeljaren waardoor accessoires, functionaliteit en dergelijke anders is. Kijk bv naar de laadbak/mat achterin, de acc en klaarblijkelijk ook de trekhaak. (en het zullen er vast wel meer zijn)

Laat iedereen hier zijn trekhaak bij/door de kia dealer eronder zetten of ook ervaringen met andere bedrijven. Bij bv http://trekhaakcentrum.nl kom je namelijk op 520 euro uit voor een vaste trekhaak met 13polige stekker of 693 euro voor een afneembare

Bij kwikfit (gebruiken ze brink) kom je met een vaste + 13 polig incl montage op 584 euro (afneembaar 824 euro)

• Like 1
Geplaatst (aangepast)
9 uur geleden, Elliot zei:

Kia heeft kennelijk geen banden meer met Mobis…

Heb je het dan over de fabrikant Kia Motors Korea, dochter van Hyundai Motor Company of bedoel je Kia Motors Nederland, de importeur en zelfstandige BV in Nederland? Die laatste heeft nooit banden gehad met Mobis (die eerste wel).

KMNL koopt lokale accessoires in (zoals de trekhaken) en levert ze door aan dealers als "origineel". 

aangepast door Derrek
Geplaatst
6 uur geleden, Derrek zei:

Heb je het dan over de fabrikant Kia Motors Korea, dochter van Hyundai Motor Company of bedoel je Kia Motors Nederland, de importeur en zelfstandige BV in Nederland? Die laatste heeft nooit banden gehad met Mobis (die eerste wel).

KMNL koopt lokale accessoires in (zoals de trekhaken) en levert ze door aan dealers als "origineel". 

OK dat wist ik niet, ik dacht dat alles 1 pot nat was zeg maar.

ik nog even gekeken naar hoogte van de vaste trekhaak die bij de garage stonden die kwam uit op bovenkant 42cm, zijn er mensen met een vaste haak waar van de hoogte ook daarop uitkomt?

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Nieuwe Aanmaken...