Ga naar inhoud

Montage afneembare trekhaak Niro


Gast jossmitklm

Aanbevolen Berichten

Ik heb in overleg met mijn dealer er een vaste trekhaak laten monteren bij de verkoop. Had het gehad over de speling/problemen die sommige trekhaken na montage krijgen, heb 1 x de fietsen op de drager gezet maar er nog niet mee gereden. Op de trekhaak zit een kogeldop van bosal, ik zie alleen nergens het plaatje met de gegevens van de trekhaak ??? 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Mobis het eigen merk van Kia/Hyundia levert alleen afneembare.
De andere zijn aftermarket waarvan tot nu toe alleen HAK goed schijnt te zijn, maar die levert KIA Nederland niet aan hun dealers.

Link naar reactie
Delen op andere sites


11 uren geleden, gjcvro zei:

Vast is ook ruk als het niet 1 van de eerder genoemde merken is.

Onzin wat je daar zegt, na een wiebel Bosal (vast) heeft de dealer een nieuwe vaste van Bosal eronder gezet.

Muurvast met 2 elektrische fietsen erop.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Op ‎17‎-‎9‎-‎2018 om 10:48, Derrek zei:

Het ligt natuurlijk zeker (ook) aan de dealer. Die lezen ook het forum en weten al lang van de problemen met de inferieure trekhaken voor de Niro. Het heeft al heel lang geen pas dat de dealers hun kop in het zand steken,en blijven leveren met de gok dat deze klant mss niet klaagt of het niet door heeft.  Dat ze dan soms op de blaren moeten zitten als een klant het niet pikt (bedenk dat er relatief weinig klanten klagen; de meeste klanten hebben het niet door) nemen ze voor lief.

De dealer is ook ten alle tijden verantwoordelijk (moreel en juridisch) voor wat hij verkoopt en levert, ook al worden de dealers door Kia Motors Nederland in de steek gelaten. Dat is een probleem dat de dealer met KMNL heeft, niet de klant.

Het blijft jammer dat zulke fijne goede auto's  door een in dit geval  bedenkelijk acterende importeur een negatieve naam krijgen. De Nederlandse directeur van KMNL denkt mss meer winst te maken door lokaal trekhaken in te kopen en door te verkopen aan haar dealers in plaats van het leveren van  (duurdere maar goede) originele trekhaken van Mobis (Hyundai/Kia) uit Korea. En de Koreaanse directeur van KMNL heeft het blijkbaar allemaal niet door.

Pasgeleden een proefrit gedaan en dit punt (trekhaak) ook aan gestipt bij de dealer, die wist uiteraard ook van niks....

Link naar reactie
Delen op andere sites


15 uren geleden, Eric-H zei:

. Op de trekhaak zit een kogeldop van bosal, ik zie alleen nergens het plaatje met de gegevens van de trekhaak ??? 

Staat tegenwoordig (bij mij althans) voortaan op de dwarsbalk van de trekhaak, die gedeeltelijk achter/onder de bumper verstopt zit.
Ga maar eens onder je trekhaak op je rug liggen dan zul je m wel zien.
Als er dit plaatje niet op zit is ie namelijk niet goedgekeurd en mag je er slechts een bepaalde last mee trekken, meestal is dit minder als wat ie mag MET plaatje!

Link naar reactie
Delen op andere sites


8 uren geleden, surfingjohn zei:

Onzin wat je daar zegt, na een wiebel Bosal (vast) heeft de dealer een nieuwe vaste van Bosal eronder gezet.

Muurvast met 2 elektrische fietsen erop.

Ok, dan ben je 1 van de eerste die ik zie die tevreden is. Die van mij is wel ruk. En de dealer is nog op zoek naar een fatsoenlijke oplossing.

Link naar reactie
Delen op andere sites


13 uren geleden, surfingjohn zei:

Onzin wat je daar zegt, na een wiebel Bosal (vast) heeft de dealer een nieuwe vaste van Bosal eronder gezet.

Muurvast met 2 elektrische fietsen erop.

Ik begrijp dat je tevreden bent en de trekhaak "muurvast" vind, maar wat is "muurvast"? Daarom ben ik heel erg benieuwd of de nieuwe Bosal inderdaad een geheel nieuw model is en op maat voor de Niro is ontworpen of dat het een zelfde trekhaak is met alleen sterkere passtukken. Maar ik kan in de hele wereld nergens enige informatie vinden over de bouwtekening van deze nieuwe Bosal. Ik neem aan dat je dealer deze bij de trekhaak geleverd heeft zoals mijn dealer de GDW en de latere Mobis trekhaak gedaan heeft. Zou je die dan willen scannen en op dit forum zetten? Of zou je de tekening anders aan je dealer willen vragen? Dan is in de constructie van de nieuwe Bosal goed te zien wat de verbetering is.

Heb je mss ook het typenummer van deze nieuwe Bosal trekhaak?

Zo heb ik wel de tekeningen van de Mobis en de Auto-Hak en daarin is duidelijk te zien dat de balk van de trekhaak direct op de chassisbalken van de Niro gemonteerd worden zonder tussenstukken die kunnen torderen.  

aangepast door Derrek
Link naar reactie
Delen op andere sites


11 uren geleden, Sharkster zei:

Staat tegenwoordig (bij mij althans) voortaan op de dwarsbalk van de trekhaak, die gedeeltelijk achter/onder de bumper verstopt zit.
Ga maar eens onder je trekhaak op je rug liggen dan zul je m wel zien.
Als er dit plaatje niet op zit is ie namelijk niet goedgekeurd en mag je er slechts een bepaalde last mee trekken, meestal is dit minder als wat ie mag MET plaatje!

Bedankt voor je goede tip, moest idd op me rug onder de auto en kon met moeite het plaatje fotograferen. Ik had mijn dealer van te voren ingelicht over de problemen die ik hier al gelezen had betreft een trekhaak. Op dat moment kwam de chef werkplaats langs en die vertelde hier op de hoogte van te zijn en zei direct dat het een vaste trekhaak ging worden, het is dus een Bosal geworden met 100kg kogeldruk en type Class A50-X   ( E7 ) 55R-011817 misschien zegt iemand dit wat, ik heb  2 elektrische transportfietsen die samen 52 kilo wegen + 18 kilo Bosal fietsendrager is 70 kg totaal.  Heb het nog niet kunnen testen helaas. Met mijn Captur had ik 5 kilo over met 75 kilo kogeldruk en met de Niro nu dus 30 kg, dat is sowieso al een heel verschil.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Ivm met mijn rug is het voor mij niet mogelijk om onder mijn auto te kruipen.

Bij mij zit dezelfde trekhaak als Eric-H, incl. fietsendrager en 2 elektrische fietsen (zonder accu, die liggen tussen de voorstoelen en de achterbank) dan zit het totaal gewicht op 62 kg.

Fietsen hangen niet meer achterover en de verkeersdrempels neem ik zonder schurend geluid in tegenstelling tot de wiebelende, die eerst gemonteerd was.

Tijdens het rijden beweegt het een en ander natuurlijk wel, voornamelijk met de verkeersdrempels, maar dit hoort gewoon, dat had ik ook met mijn vorige auto en vaste trekhaak.

Met 130 km p/uur op de snelweg geen centje pijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites


4 uren geleden, surfingjohn zei:

Ivm met mijn rug is het voor mij niet mogelijk om onder mijn auto te kruipen.

Bij mij zit dezelfde trekhaak als Eric-H, incl. fietsendrager en 2 elektrische fietsen (zonder accu, die liggen tussen de voorstoelen en de achterbank) dan zit het totaal gewicht op 62 kg.

Fietsen hangen niet meer achterover en de verkeersdrempels neem ik zonder schurend geluid in tegenstelling tot de wiebelende, die eerst gemonteerd was.

Tijdens het rijden beweegt het een en ander natuurlijk wel, voornamelijk met de verkeersdrempels, maar dit hoort gewoon, dat had ik ook met mijn vorige auto en vaste trekhaak.

Met 130 km p/uur op de snelweg geen centje pijn.

Goed om te lezen dat bij de tweede trekhaak nu Alles goed is, was de eerste haak die niet goed was dan ook van ditzelfde type?

Link naar reactie
Delen op andere sites


14 uren geleden, Eric-H zei:

Bedankt voor je goede tip, moest idd op me rug onder de auto en kon met moeite het plaatje fotograferen. Ik had mijn dealer van te voren ingelicht over de problemen die ik hier al gelezen had betreft een trekhaak. Op dat moment kwam de chef werkplaats langs en die vertelde hier op de hoogte van te zijn en zei direct dat het een vaste trekhaak ging worden, het is dus een Bosal geworden met 100kg kogeldruk en type Class A50-X   ( E7 ) 55R-011817 misschien zegt iemand dit wat, ik heb  2 elektrische transportfietsen die samen 52 kilo wegen + 18 kilo Bosal fietsendrager is 70 kg totaal.  Heb het nog niet kunnen testen helaas. Met mijn Captur had ik 5 kilo over met 75 kilo kogeldruk en met de Niro nu dus 30 kg, dat is sowieso al een heel verschil.

Ik blijf heel, heel erg benieuwd naar de tekeningen van deze trekhaak. Daarmee is te zien of het inderdaad een speciaal op maat voor e Niro ontworpen trekhaak is met, zoals het hooort, directe montage op de chassisbalken (dan zijn er dus geen tussenstukken en kunnen die dus ook niet torderen) en is het zeker dat deze goed is, of is het toch een trekhaak uit het rek waarvoor wel tussenstukken gebruikt worden om de trekhaak op de cassisbalken van de Niro te monteren (en die kunnen/zullen dan ook altijd meer of minder torderen).

Heb je de tekeningen van de dealer gekregen? Mss. wil je het anders aan de dealer vragen want de monteur die de trekhaak heeft gemonteerd heeft deze zeker. En even een opname op dit forum plaatsen?

Overigens hoort er ook een gebruikers handleiding/informatie bij elke trekhaak geleverd te worden aan de consument door de leverancier (EU bepaling). Daarop moet dan toch het model of typenummer ook staan.

aangepast door Derrek
Link naar reactie
Delen op andere sites


2 uren geleden, Eric-H zei:

Goed om te lezen dat bij de tweede trekhaak nu Alles goed is, was de eerste haak die niet goed was dan ook van ditzelfde type?

De 2e was een heel nieuw ontwerp van Bosal, ik heb daar 2 maanden op moeten wachten.

Link naar reactie
Delen op andere sites


6 uren geleden, surfingjohn zei:

De 2e was een heel nieuw ontwerp van Bosal, ik heb daar 2 maanden op moeten wachten.

En dat is nu precies dezelfde type geworden als dat ik eerder doorgegeven heb wat er op mijn plaatje staat. ??

Dat zou dus betekenen dat ik direct een juiste trekhaak gemonteerd heb gekregen, zoals verteld heb ik hem nog niet rijdend met 2 fietsen getest, wel met 1 fiets en 3a4 drempels, was 2 km rijden om hem bij de fietsenmaker opmte halen maar bij thuiskomst stond die in ieder geval nog wel kaarsrecht.

Maar ben dus erg benieuwd of jou goede trekhaak nu precies dezelfde type is als mijn type die ik nu heb.

Link naar reactie
Delen op andere sites


9 uren geleden, Eric-H zei:

En dat is nu precies dezelfde type geworden als dat ik eerder doorgegeven heb wat er op mijn plaatje staat. ??

Dat zou dus betekenen dat ik direct een juiste trekhaak gemonteerd heb gekregen, zoals verteld heb ik hem nog niet rijdend met 2 fietsen getest, wel met 1 fiets en 3a4 drempels, was 2 km rijden om hem bij de fietsenmaker opmte halen maar bij thuiskomst stond die in ieder geval nog wel kaarsrecht.

Maar ben dus erg benieuwd of jou goede trekhaak nu precies dezelfde type is als mijn type die ik nu heb.

Dat gaat mij niet lukken ivm mijn rug om onder de auto te kruipen.

Enige oplossing, 1km rijden met volle fietsendrager over veel verkeersdrempels, was bij mij al snel duidelijk bij de 1e trekhaak dat het een zwieber model was.

Na montage van de nieuwe Bosal zelfde rondje gereden, niets meer aan de hand.

Link naar reactie
Delen op andere sites


1 uur terug, Hen E zei:

Je hoeft niet te gaan rijden om te testen, gewoon fietsdrager erachter en er zelf op staan te dansen.
Zie je de de kogel torderen dan is het niet goed.

Ik weeg zelf 110 kg, met fietsendrager wordt de totale last dan 128 kg, Max druk mag 100 kg zijn, ik weet dat er altijd een extra marge is maar of het controleren op deze manier bij mij reëel is weet ik dus niet, in mijn geval zou ik iemand van 70 kg er op moeten laten wippen ( lol )

Link naar reactie
Delen op andere sites


Op 20-9-2018 om 09:16, surfingjohn zei:

Ivm met mijn rug is het voor mij niet mogelijk om onder mijn auto te kruipen.

Bij mij zit dezelfde trekhaak als Eric-H, incl. fietsendrager en 2 elektrische fietsen (zonder accu, die liggen tussen de voorstoelen en de achterbank) dan zit het totaal gewicht op 62 kg.

Fietsen hangen niet meer achterover en de verkeersdrempels neem ik zonder schurend geluid in tegenstelling tot de wiebelende, die eerst gemonteerd was.

Tijdens het rijden beweegt het een en ander natuurlijk wel, voornamelijk met de verkeersdrempels, maar dit hoort gewoon, dat had ik ook met mijn vorige auto en vaste trekhaak.

Met 130 km p/uur op de snelweg geen centje pijn.

Omdat je hier meld dat je dezelfde trekhaak als mij hebt en het probleem opgelost is, is jou tweede haak dus ook de :  Bosal met 100kg kogeldruk en type ClassA50-X   ( E7 ) 55R-011817  ??

Link naar reactie
Delen op andere sites


3 uren geleden, Eric-H zei:

Ik weeg zelf 110 kg, met fietsendrager wordt de totale last dan 128 kg, Max druk mag 100 kg zijn, ik weet dat er altijd een extra marge is maar of het controleren op deze manier bij mij reëel is weet ik dus niet, in mijn geval zou ik iemand van 70 kg er op moeten laten wippen ( lol )

Kijk even op pagina 15.. dat is door het simpelweg even op de drager drukken.. Kijk maar naar de afstand tussen bumper en kogel. Die beweegt dus al bij laten we zeggen 40 kilo.

aangepast door gjcvro
Link naar reactie
Delen op andere sites


2 uren geleden, gjcvro zei:

Kijk even op pagina 15.. dat is door het simpelweg even op de drager drukken.. Kijk maar naar de afstand tussen bumper en kogel. Die beweegt dus al bij laten we zeggen 40 kilo.

Oke ga ik zodra het weer een beetje normaal weer is testen, ik meld hier het resultaat !  Bedankt.

Link naar reactie
Delen op andere sites


23 uren geleden, Eric-H zei:

stond die in ieder geval nog wel kaarsrecht.

Even voor de duidelijkheid, het gaat er niet om of de trekhaak na een ritje nog recht staat (als dat niet zo is dan is deze wel heel slecht gemonteerd), maar het probleem is dat tijdens het rijden met een fietsdrager de trekhaak  naar voor en naar achter (en dus de hele fietsdrager met de fietsen) veert als je bijvoorbeeld over een drempel rijdt of op een slechte weg. De afstand tussen de kogel en  de (bumper van  de) Niro varieert dan enkele millimeters/centimeters oftewel de kogel zit niet 100% stijf op de auto.

Dat veren van de trekhaak gebeurt dan ook bij het rijden met een aanhanger, trailer of caravan, maar dan merk je er niets van.

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • 1 maand later...

Ik heb helaas ook zo'n GDW sjoemeltrekhaak. In eerste instantie wist men niets bij de dealer. Nadat ik melde dat het bij Kia Nederland bekend zou zijn hebben ze gebeld. De nummers moesten ze even doorgeven en dan zou ik er wat van horen. Helaas werd ik niet meer teruggebeld. Voor een ander mankement (storing koelsysteem sensor) weer naar Kia dealer gebeld. Werd door andere vestiging teruggebeld om dit te verhelpen. Daar ook direct gemeld omtrent de trekhaak. Hier wisten ze er wel genoeg van af en direct werd zo'n aanpas setje besteld. Alleen waren ze wel vergeten om het er op te zetten tijdens het verhelpen van eerdergenoemde storing. Moest dus weer een keer extra heen. De aanpas set is iets beter, maar niet perfect. Ik heb op al mijn auto's een trekhaak gehad, maar nog niet eerder één met zoveel beweging. Gelukkig heb ik niet vaak een fietsendrager erop en rijd ik dan maar kortere afstanden. Heb geen zin om hiervoor constant te moeten zeuren om iets anders. Weet bij de volgende auto wel waar ik op letten moet. Bij de dealer zeiden ze dat alleen mensen die klachten over de GDW trekhaak hebben een aanpas setje gemonteerd krijgen, dus als je later een 2e hands Niro koopt heb je de kans om nog steeds die eerste serie, niet verbeterde, trekhaak er op aan te treffen. Mensen die niet door hebben dat het beter zou moeten zijn (ik denk de meeste mensen) blijven dus met zulke trekhaken rijden. Vandaar ook mijn omschrijving sjoemeltrekhaak.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Op ‎22‎-‎9‎-‎2018 om 08:59, Hen E zei:

 

Pasgeleden een Renault megane ingeruild met vaste trekhaak. Vlak hiervoor de fietsendrager er op gezet en ook deze test gedaan.

Niet om te bagatalliseren oid, maar de flex bij die was niet veel beter/minder.

 

Wij hebben een nieuwe vast trekhaak, zit ook een Bosal-dop op. Moesten wel 1,5 week wachten voordat KIA die kon leveren.
Volgens de dealer is dit een aangepast/verbeterd model, die wel voldoende stijf moet zijn. We gaan het zien.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

×
×
  • Nieuwe Aanmaken...