Ga naar inhoud

herrie 18" banden


Niro-17

Aanbevolen Berichten

netjes van de dealer of van Kia dat ze zo uw auto hebben afgeleverd.

Zou Kia tot standaard moeten verheffen.

Ik heb nu bijna 250 km met de Dunlop banden gereden en dit is een openbaring hoe stil de banden zijn. Ook lijkt het erop  dat de automatische volume regeling nu functioneert in tegenstelling tot voor de bandenwissel. Waarschijnlijk teveel lawaai om goed te kunnen regelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Wij hebben ook eerst een proefrit gemaakt met een Niro voorzien van 18”,het viel mijn vriendin meteen op dat deze erg luidruchtig was.

Op advies van de dealer (Romme) een proefrit gemaakt met de 16” wielen eronder.Echt een wereld van verschil, volgens de decibelmeter slecht 79DB bij 130km/uur.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Mijn Niro heeft vanaf het begin op de CrossClimates gestaan en die maken volgens dat label 69 dB. Het geluid is me nooit bijzonder opgevallen. De Michelin Pilot Sports maken volgens het bandenlabel 71 db en 2 db is inderdaad een stuk meer. 

De Dunlops worden overigens vanaf het begin wel al door Kia geleverd aan die Niro klanten die in plaats van standaard 16" wielen de optionele 18" imitatie velgen kochten.

Link naar reactie
Delen op andere sites


7 uur geleden zei Derrek:

Mijn Niro heeft vanaf het begin op de CrossClimates gestaan en die maken volgens dat label 69 dB. Het geluid is me nooit bijzonder opgevallen. De Michelin Pilot Sports maken volgens het bandenlabel 71 db en 2 db is inderdaad een stuk meer. 

De Dunlops worden overigens vanaf het begin wel al door Kia geleverd aan die Niro klanten die in plaats van standaard 16" wielen de optionele 18" imitatie velgen kochten.

Ik wil 2 dB verschil toch wel nuanceren. 3 dB is over het algemeen een verschil dat voor de gemiddelde mens net hoorbaar is. 5 dB is een duidelijk hoorbaar verschil, en 10 dB ervaart men als 2 keer zo hard. 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Ik rij met de standaard 16" Michelin banden. op sommige wegen hoor je de banden behoorlijk.

Het scheelt wel of je de bagage afdek scherm dicht of open heb.

 

B.T.W. 3 db is een verdubbeling van de geluidsdruk, 6 db viervoudig en 10 db neemt de geluidsdruk toe met een factor van 10!  

Link naar reactie
Delen op andere sites


5 uur geleden zei Nir00tje:

Goh, wat raar.

Ik heb geleerd dat 3 db een verdubbeling van het geluid is. Waarom zou dat niet hoorbaar zijn ?

Omdat ons gehoor niet lineair is.  Maar 3 dB merk je wel degelijk hoor.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites


Ik denk dat je je eigen overal aan kunt ergeren, zijn er geen belangrijke dingen ???? Deze auto geeft heel veel meer voordelen dan nadelen, maar je kun op dingen wel een extra schepje zout strooien !!!

  • Like 2
  • Thanks 1
Link naar reactie
Delen op andere sites


9 uur geleden zei BvE:

Ik denk dat je je eigen overal aan kunt ergeren, zijn er geen belangrijke dingen ???? Deze auto geeft heel veel meer voordelen dan nadelen, maar je kun op dingen wel een extra schepje zout strooien !!!

Helemaal mee eens. Ik geniet in ieder geval elke dag van mijn Niro!

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites


14 uur geleden zei PeterD:

Omdat ons gehoor niet lineair is.  Maar 3 dB merk je wel degelijk hoor.

Klopt. 3 dB is een verdubbeling van de geluidsdruk, niet van het geluidsniveau. Zoals PeterD zegt is ons gehoor logaritmisch, vandaar dat je het niet ervaart als een verdubbeling. Vandaar dat 10 dB 2 keer zo hard lijkt. 3 dB is zoal ik al zei een hoorbaar verschil (voor de meeste mensen). 1 of 2 dB verschil merkt nagenoeg niemand op.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites


Het geluid van de banden heeft niets te maken met het model auto wat je rijdt :wink:

Maar als je motorruimte goed is geisoleerd zul je destemeer het bandengeluid horen.

 

In theorie van vroeger zou je bij lage snelheden het bandengeluid het beste horen, bij hogere snelheden het motorgeluid. Vraag mij af of dit met de hedendaagse 6, 7 of 8-bakken nog steeds op gaat.

 

Er zal wel een standaard zijn waar de bandenfabrikant de akoestische opgave van de band op baseert. De waarde zal dan gelden voor een vaste snelheid op een gelijkblijvend soort wegdek. Hoop niet dat er ook  sjoemelbanden in omloop zijn :-)

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


1 uur geleden zei Nir00tje:

Maar als je motorruimte goed is geisoleerd zul je destemeer het bandengeluid horen.

Precies dat. Omdat de motor steeds beter gedempt word zie je ineens dat mensen beginnen te klagen over kleine rammeltjes of windgeruis of bandengeluid.

Ik ben nu al blij dat ik de diesel voorin niet zo sterk hoor :-) 

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • 4 maanden later...

Ook ik aan het experimenteren geweest met de banden druk vanwege rij-geluid, afgezakt naar 2,6 Bar, maakt een aanzienlijk verschil (stond op bijna 3).
18 Inch- Executive

Nog wel een puntje van aandacht, 
De sensor- ventielen zijn van aluminium.
Ik heb het laten doen bij een benzine pomp (geen zelf-tank).
De aansluiting van de pomp ging een beetje zwaar op en van het ventiel.
Bij het vierde ventiel, psssssssssssss
ventiel afgebroken.

Door coulance van de pomphouder kon ik bij de dealer een nieuw ventiel laten plaatsen (€ 95,-  + arbeid) en de rekening naar hem laten sturen.

Er is echt niet grof gedaan, dus wel een waarschuwing waard, overigens had de dealer dit al een paar keer aan de hand gehad.

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • 6 maanden later...

Ik heb Mijn Kia Niro exe nu twee weken. Gemonteerd met 18 inch banden en MPS 4 gemonteerd. Mijn ervaring is zeer negatief. De banden maken zoveel herrie op snelweg dat de radio rustig uitgezet kan worden, want die hoor je niet meer.

Kia dealer op de hoogte gesteld. Ga binnenkort met dealer proefrijden. Kijken wat zij ervan vinden. Wordt vervolgd.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Ik heb voor de aanschaf een proefrit gemaakt met de Niro op 18'' banden, enorm lawaai. Ik had de auto graag en ging toch al voor de 16'' banden want die hadden ze nog staan vanuit de travelers actie. Maar vind het een behoorlijk verschil tussen de 18'' en  16''.

Bij mij zitten de standaard michelin banden er onder.

Voor de winterbanden ga ik ook zeker even uitzoeken welke banden ik kies, en niet zomaar de garage laten kiezen zoals eerder altijd gebeurde. (is overigens ook een topic over).

Link naar reactie
Delen op andere sites


17 uren geleden, Niro_Anton zei:

Ik heb Mijn Kia Niro exe nu twee weken. Gemonteerd met 18 inch banden en MPS 4 gemonteerd. Mijn ervaring is zeer negatief. De banden maken zoveel herrie op snelweg dat de radio rustig uitgezet kan worden, want die hoor je niet meer.

Kia dealer op de hoogte gesteld. Ga binnenkort met dealer proefrijden. Kijken wat zij ervan vinden. Wordt vervolgd.

Wat is MPS 4?

Ik heb 16" cross climates, die zijn behoorlijk stil. 

Link naar reactie
Delen op andere sites


2 uren geleden, Brat Pit zei:

Wat is MPS 4?

Ik heb 16" cross climates, die zijn behoorlijk stil. 

Ik heb ook direct bij aflevering overeen gekomen om de (18") MPS4 banden te laten verwisselen door de Michelin Crossclimates. Kan dus niet het verschil in geluid beoordelen, maar rijdt er nu 2 jaar en 35.000 km mee en zeer tevreden. Herrie ervaar ik niet, wel een prettige wegligging en nooit meer dat vervelende banden wisselen. Daarbij te vermelden dat ik geen wintersporter ben maar er mag met deze banden ook in de winter in bijv. Duitsland en Oostenrijk gereden worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites


16 uren geleden, HenkM zei:

Vredestein Quatrac zijn onder de Picanto erg stil als all seasson.

Kan dit beamen. Omdat de CrossClimate niet in de maat voor de Pica te leveren is ook gekozen voor de Vredestein op de krummel. Zijn zeker stille banden.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

×
×
  • Nieuwe Aanmaken...