Ga naar inhoud

Vrijloopbegeleiding


Deaken

Aanbevolen Berichten

WIe heeft er al iets gevonden over Predictive Energy Control ?

Kan er in de handleiding van de navigatie en auto niks over vinden. Ben van model 2016 overgestapt naar model 2018 

En ben ook van mening dat we misleid zijn met het model 2016 daar werd dit al in beloofd.

https://www.groen7.nl/zo-werkt-het-nieuwe-eco-das-systeem-in-de-kia-niro-hybrid/

aangepast door niro
aanvulling
Link naar reactie
Delen op andere sites


Yup, werkt eigenlijk best OK. Geeft naar mijn gevoel iets te vroeg aan om gas los te laten, maar dat komt wellicht ook omdat ik nog wat moet wennen aan de vrijloop die de DCT heeft. Het voelt soms in het begin aan alsof hij te snel vaart verliest, maar uiteindelijk toch lang blijft doorrollen. Gewenning dus.

Maar terug ontopic: ja het werkt goed als je maar een actieve route in je navigatie hebt.

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • 1 maand later...
  • 3 weken later...

Mij zei het ook niks en ik heb sinds half juni en 2018 model. Pas op vakantie in Scandinavië hoorde ik het piepje en zag ik het symbooltje. En inderdaad als de navigatie aanstaat geeft ie af en toe dit signaal. Was me in Nederland nooit opgevallen. Het werkt wel als je rustig rijdt met actieve navi aan. De auto rolt dan best een stuk door zonder gas te geven. Je moet geen haast hebben daarom zag ik het pas denk ik op vakantie.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Vandaag ook verschillende keren Vrijloop met een toontje in beeld gekregen, heb even gekeken, ik kan hem op 3 standen instellen, lange uitloop, normale uitloop en korte uitloop, heb hem op de korte gezet echt een stuk realistischer en zeker veiliger voor de aanhang achter je op o.a een uitvoegstrook van de snelweg.

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • 5 maanden later...

De vrijloop signalering werkt ook alleen als het gaspedaal word bediend, dus niet als de cruisecontrol deze bedient. 

Bij de instellingen kom ik nu weer iets nieuws tegen. "Alertheid bestuurder" die ik qua gevoeligheid kan inschakelen of uitzetten. Wat is dit nu alweer, en hoe werkt het? Het staat in hetzelfde menu als de begeleiding. Ik heb hem eens op zijn gevoeligste stand gezet, maar nog niets opgevallen. Misschien de gevoeligheid van de stuursensor van de LKAS? 

Link naar reactie
Delen op andere sites


4 uur geleden, Brainiac65 zei:

De vrijloop signalering werkt ook alleen als het gaspedaal word bediend, dus niet als de cruisecontrol deze bedient. 

Bij de instellingen kom ik nu weer iets nieuws tegen. "Alertheid bestuurder" die ik qua gevoeligheid kan inschakelen of uitzetten. Wat is dit nu alweer, en hoe werkt het? Het staat in hetzelfde menu als de begeleiding. Ik heb hem eens op zijn gevoeligste stand gezet, maar nog niets opgevallen. Misschien de gevoeligheid van de stuursensor van de LKAS? 

Niks nieuws, staat in de handleiding! LKAS staat daarmee in de gevoeligste stand. Dat merk je meteen bij rijstrook verwisselen. Stuurt bijna vanzelf, alleen nog wel je handen aan het stuur houden! Als je het een tijdje loslaat schakelt het LKAS vanzelf uit!

Link naar reactie
Delen op andere sites


3 minuten geleden, Brainiac65 zei:

De gevoeligheid van de LKAS staat wel in de handleiding, maar niets over de alertheid bestuurder. En vanzelf rijstrook wisselen doen de Niro's nog niet. LKAS schakelt uit als je het knipperlicht aan zet. 

Bij mij staat LKAS in de meest gevoelige stand (alertheid modus) continu aan en heb nog niets gemerkt dat deze uitgaat bij het knipperlicht aanzetten. Het LKAS systeem volgt keurig de lijnen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Als je van rijbaan wisselt wil je juist niet tussen de lijnen blijven, en daarom schakelt het uit als je het knipperlicht gebruikt. Anders zou het systeem tegensturen, en dat wil je juist niet. 

Enfin staat de gevoeligheid van de LKAS bij mijn Niro apart van de instelling "Alertheid bestuurder". Dit vind ik ook nergens terug in de handleiding. 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Alertheid bestuurder heeft niets met de andere rijhulpsystemen te maken. Het kijkt niet naar de weg, maar naar jou. Zodra je dreigt weg te dommelen geeft het een waarschuwing, met de suggestie een pauze te nemen.

Link naar reactie
Delen op andere sites


1 uur terug, Brainiac65 zei:

Als je van rijbaan wisselt wil je juist niet tussen de lijnen blijven, en daarom schakelt het uit als je het knipperlicht gebruikt. Anders zou het systeem tegensturen, en dat wil je juist niet. 

Enfin staat de gevoeligheid van de LKAS bij mijn Niro apart van de instelling "Alertheid bestuurder". Dit vind ik ook nergens terug in de handleiding. 

Kijk toch maar eens in de handleiding pagina 7-73 (Plugin en Hybride), Het wordt DAA genoemd. Het staat los van LKAS.  Overigens wordt LKAS niet uitgeschakeld, maar wijzigt het lampje van groen naar wit en dan doet LKAS dus niets. Het systeem blijft steeds aan staan, tenzij je het met de schakelaar uitzet.

aangepast door Rob18
Link naar reactie
Delen op andere sites


7 uur geleden, Case zei:

Alertheid bestuurder heeft niets met de andere rijhulpsystemen te maken. Het kijkt niet naar de weg, maar naar jou. Zodra je dreigt weg te dommelen geeft het een waarschuwing, met de suggestie een pauze te nemen.

Dat was ook mijn 1e gok, maar vind nergens iets terug over de werking. Er is ook nog een andere instelling, maar die geeft gewoon een waarschuwing nadat je een bepaalde tijd onafgebroken hebt gereden. 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Wat de uitrol optie betreft,

Bij mij werkte het op de route naar Oostenrijk redelijk veel, zodra er een lange afslag van de snelweg kwam kreeg ik een symbool van een losse voet op een gaspedaal in beeld en een licht piepertje te horen. Dit werkt idd alleen via een vooraf ingestelde route, zonder dat zal je het niet zien of horen, ik kon volgens mij wel instellen of ik de piepjes wilde horen of niet. Ik kan me ook nog herinneren dat ik zelf kon instellen of ik een korte, normale of lange uitloop wilde . Wat me wel opviel is dat het in het buitenland redelijk vaak werdt aangegeven maar bij een ingestelde route in alleen Nederland krijg ik het zelden te zien, toch best apart, ( misschien veel langere uitvoegstroken in duitsland ) het is er om tijdens het "uitrollen" de accu ook op te laden, want dat zie je dan direct gebeuren, natuurlijk net zoals het bij elke korte of langere uitloop gebeurd.En idd eerder hier vermeld, volgens mij werkt het niet als je op het moment van uitvoegen nog op cruisecontrol rijd.

aangepast door Eric-H
Link naar reactie
Delen op andere sites


5 uur geleden, Eric-H zei:

Wat de uitrol optie betreft,

Bij mij werkte het op de route naar Oostenrijk redelijk veel, zodra er een lange afslag van de snelweg kwam kreeg ik een symbool van een losse voet op een gaspedaal in beeld en een licht piepertje te horen. Dit werkt idd alleen via een vooraf ingestelde route, zonder dat zal je het niet zien of horen, ik kon volgens mij wel instellen of ik de piepjes wilde horen of niet. Ik kan me ook nog herinneren dat ik zelf kon instellen of ik een korte, normale of lange uitloop wilde . Wat me wel opviel is dat het in het buitenland redelijk vaak werdt aangegeven maar bij een ingestelde route in alleen Nederland krijg ik het zelden te zien, toch best apart, ( misschien veel langere uitvoegstroken in duitsland ) het is er om tijdens het "uitrollen" de accu ook op te laden, want dat zie je dan direct gebeuren, natuurlijk net zoals het bij elke korte of langere uitloop gebeurd.En idd eerder hier vermeld, volgens mij werkt het niet als je op het moment van uitvoegen nog op cruisecontrol rijd.

Op zich vind ik die vrijloop wel zinvol. Het heeft mij er toch wel toe gezet om het gas vaker iets eerder los te laten. 
Soms voelt dat wel alsof je ontzettend traag naar die rotonde of afslag toe kruipt, en bij de lagere snelheden is dat ook zo. 
 

Helaas werkt het alleen met Kia navigatie, en dat vind ik erg jammer. 
Je zit toch weer aan die standaard navigatie vast, en hebt niets te kiezen. En dat terwijl een betaalbare android smartphone of tablet veel meer kan, en je alles voor het kiezen hebt, met continu de nieuwste kaarten ter beschikking. 

Link naar reactie
Delen op andere sites


3 uur geleden, Brainiac65 zei:

Je zit toch weer aan die standaard navigatie vast, en hebt niets te kiezen. En dat terwijl een betaalbare android smartphone of tablet veel meer kan, en je alles voor het kiezen hebt, met continu de nieuwste kaarten ter beschikking. 

Google Maps of Waze via Android auto is inderdaad actueler maar wil nog weleens wegvallen als er geen 4G of ander netwerk is, ongeacht of je de laatste APK release in je smartphone hebt zitten. 

Link naar reactie
Delen op andere sites


31 minuten geleden, Rob18 zei:

Google Maps of Waze via Android auto is inderdaad actueler maar wil nog weleens wegvallen als er geen 4G of ander netwerk is, ongeacht of je de laatste APK release in je smartphone hebt 

Dat kan natuurlijk, maar je hebt tenminste iets te kiezen. En dan zijn er nog TomTom en Sygic die  offline kunnen draaien. 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

×
×
  • Nieuwe Aanmaken...