Jump to content

Recommended Posts

Posted

Heeft iemand een aansluitschema van een 13-polige stekker (jaeger) .

we kunnen de voedingspunten niet vinden .

het gaat om de constante en de geschakelde spanning.

in het aansluitschema hebben ze het over dat de accu in de kofferbak zou zitten ,maar bij mij geen accu gevonden .

weet iemand waar in deze kan vinden of welke draden ik moet hebben.

Posted

Nee, en is denk ik ook wat minderrelevant, want je kunt hem resetten met een knopje vanuit de aandrijfaccu.. dus in theorie verwacht ik dat dat de max capaciteit is.

Posted

Er is een speciale kabelset verkrijgbaar voor de 12 volt geschakeld en de 12 volt constant.

Die wordt ergens voorin aangesloten op de juiste zekeringen. 

Bij ons waren ze die vergeten bij de koop aan te bieden terwijl ik duidelijk had aangegeven met een caravan te rijden.

Toen ik er achter kwam hebben we de kabelset achteraf  gratis en gemonteerd gekregen. 

Is toch een set van iets meer dan 200,- euro

• 1 month later...
Posted

Zit aangesloten voor onder de motorkap bij de zekeringkast.

20180430_063646.jpg

Posted

Bovenstaande kan misschien, maar ik heb de "plus" op de startaccu onder de achterbank aangesloten (linkerzijde). Er zit hier een zekeringkast waarop je de "plus" op de rechter connector aan kan sluiten (nagevraagd bij de dealer). Je hebt dan constante stroom. Voor geschakelde stroom (voor b.v. een caravan koelkast) heb je inderdaad een extra kabel nodig . Dit staat ook ik de handleiding van de bekabeling (jaeger 13 polige). Met deze bekabeling sluit je punten 10 en 11 aan van de stekker. Deze extra bekabeling sluit je ook ook op de accu net als de constante stroom. Volgens mij werkt dit met een relais dat afschakelt wanneer de accu leeg loopt, maar dat weet ik niet zeker. Het is in ieder geval niet nodig om kabels naar de motorruimte te brengen.

Posted

Zoals ok schreef is de kabel niet rechtstreeks op de Startaccu aangesloten maar op de zekeringkast. Deze aansluiting is gezekerd. Ik neem aan dat wanneer de dealer zegt dat dit het aansluitpunt is, dat dit klopt.

Posted

Niro's van MJ2018 hebben ook een afschakeling van de 12V Lion accu (MJ2016 en MJ2017 was een 12V Lood Acid accu) als de accu te ver leeg dreigt te raken.
Weet niet of de aansluiting op de zekeringskast onder de achterbank ook geschakeld is.
Lion accu's houden er niet van leeg getrokken te worden vandaar de veiligheid die in MJ2018 is ingebouwd.

Posted
53 minuten geleden zei KiaNiro:

Twijfel eraan of de Lion accessoireaccu wel automatisch afgeschakeld wordt. Kom op buitenlandse forums best wel veel lege accu gevallen tegen, wanneer er b.v. dashcams continue op aangesloten worden. En dan werkte de battery reset ook niet meer.

Was dit niet het geval bij MJ2016 en MJ2017 waar de forums meldingen over gaan ?
Maar als je de spanning voor de Dashcam direct van de accu spanning betrekt zal de beveiliging bij MJ2018 ook niets meer uitmaken.
Een Dashcam zal wel op een punt aangesloten moeten worden die afschakeld.
En denk dat het hier vaak fout gaat met aftermarket apparatuur inbouwen en aansluiten.

Maar een caravan met verbruikers aan laten staan als de auto niet gestart is zou ik bij geen een accu aanraden !

Ben nog geen elektrisch schema's van de Niro tegengekomen helaas.

Posted
3 uur geleden zei KiaNiro:

Nee, die problemen waren me bekend, ook van dit forum.
Wat ik tegen kom, zijn gevallen waarbij men apparatuur heeft ingebouwd.
En die aangesloten verbruikers trekken vervolgens de lithium-ion 12 volt accessoireaccu helemaal leeg.

Dan zullen die waarschijnlijk direct op de vaste  accu spanning zijn aangesloten, dus niet goed !
Ik vermoed dat er een vaste +12V en een geschakelde (accu beveiligings) +12V aanwezig is in de auto.
Moet bijna wel want anders zou de reset batt+ ook niet meer werken als alles afgeschakeld zou zijn.
Ben druk doende geweest met schema's te vinden op het net van de verschillende Niro's maar nog niets kunnen vinden.