valstar1970 Geplaatst 18 Maart, 2018 Geplaatst 18 Maart, 2018 Heeft iemand een aansluitschema van een 13-polige stekker (jaeger) . we kunnen de voedingspunten niet vinden . het gaat om de constante en de geschakelde spanning. in het aansluitschema hebben ze het over dat de accu in de kofferbak zou zitten ,maar bij mij geen accu gevonden . weet iemand waar in deze kan vinden of welke draden ik moet hebben. Quote
gjcvro Geplaatst 18 Maart, 2018 Geplaatst 18 Maart, 2018 De 1e niro's hadden een accu in de kofferbak, vanaf eind 2017 (modeljaar 2018) zit de accu in het batterijpakket geïntegreerd. Quote
valstar1970 Geplaatst 18 Maart, 2018 Topic Starter Geplaatst 18 Maart, 2018 daar was al achter, maar waar sluit ik de 12v aan zonder dat ik problemen krijg. Quote
gjcvro Geplaatst 18 Maart, 2018 Geplaatst 18 Maart, 2018 Nee, en is denk ik ook wat minderrelevant, want je kunt hem resetten met een knopje vanuit de aandrijfaccu.. dus in theorie verwacht ik dat dat de max capaciteit is. Quote
Martinus1957 Geplaatst 19 Maart, 2018 Geplaatst 19 Maart, 2018 Er is een speciale kabelset verkrijgbaar voor de 12 volt geschakeld en de 12 volt constant. Die wordt ergens voorin aangesloten op de juiste zekeringen. Bij ons waren ze die vergeten bij de koop aan te bieden terwijl ik duidelijk had aangegeven met een caravan te rijden. Toen ik er achter kwam hebben we de kabelset achteraf gratis en gemonteerd gekregen. Is toch een set van iets meer dan 200,- euro Quote
Martijn_B Geplaatst 21 April, 2018 Geplaatst 21 April, 2018 Ik ben ook op zoek naar de aansluitmogelijkheden voor constante stroom. Is deze achterin de auto te vinden? Quote
Roland2017 Geplaatst 21 April, 2018 Geplaatst 21 April, 2018 Dit zijn de aansluitgegevens van een 13 polig Jaeger stekker: Quote
Martijn_B Geplaatst 22 April, 2018 Geplaatst 22 April, 2018 Een dergelijk schema zit ook bij de handleiding, het gaat om de aansluiting op de accu. Quote
Hen E Geplaatst 30 April, 2018 Geplaatst 30 April, 2018 Zit aangesloten voor onder de motorkap bij de zekeringkast. Quote
Martijn_B Geplaatst 30 April, 2018 Geplaatst 30 April, 2018 Bovenstaande kan misschien, maar ik heb de "plus" op de startaccu onder de achterbank aangesloten (linkerzijde). Er zit hier een zekeringkast waarop je de "plus" op de rechter connector aan kan sluiten (nagevraagd bij de dealer). Je hebt dan constante stroom. Voor geschakelde stroom (voor b.v. een caravan koelkast) heb je inderdaad een extra kabel nodig . Dit staat ook ik de handleiding van de bekabeling (jaeger 13 polige). Met deze bekabeling sluit je punten 10 en 11 aan van de stekker. Deze extra bekabeling sluit je ook ook op de accu net als de constante stroom. Volgens mij werkt dit met een relais dat afschakelt wanneer de accu leeg loopt, maar dat weet ik niet zeker. Het is in ieder geval niet nodig om kabels naar de motorruimte te brengen. Quote
Martijn_B Geplaatst 30 April, 2018 Geplaatst 30 April, 2018 Zoals ok schreef is de kabel niet rechtstreeks op de Startaccu aangesloten maar op de zekeringkast. Deze aansluiting is gezekerd. Ik neem aan dat wanneer de dealer zegt dat dit het aansluitpunt is, dat dit klopt. Quote
Hen E Geplaatst 1 Mei, 2018 Geplaatst 1 Mei, 2018 Niro's van MJ2018 hebben ook een afschakeling van de 12V Lion accu (MJ2016 en MJ2017 was een 12V Lood Acid accu) als de accu te ver leeg dreigt te raken. Weet niet of de aansluiting op de zekeringskast onder de achterbank ook geschakeld is. Lion accu's houden er niet van leeg getrokken te worden vandaar de veiligheid die in MJ2018 is ingebouwd. Quote
Hen E Geplaatst 1 Mei, 2018 Geplaatst 1 Mei, 2018 53 minuten geleden zei KiaNiro: Twijfel eraan of de Lion accessoireaccu wel automatisch afgeschakeld wordt. Kom op buitenlandse forums best wel veel lege accu gevallen tegen, wanneer er b.v. dashcams continue op aangesloten worden. En dan werkte de battery reset ook niet meer. Was dit niet het geval bij MJ2016 en MJ2017 waar de forums meldingen over gaan ? Maar als je de spanning voor de Dashcam direct van de accu spanning betrekt zal de beveiliging bij MJ2018 ook niets meer uitmaken. Een Dashcam zal wel op een punt aangesloten moeten worden die afschakeld. En denk dat het hier vaak fout gaat met aftermarket apparatuur inbouwen en aansluiten. Maar een caravan met verbruikers aan laten staan als de auto niet gestart is zou ik bij geen een accu aanraden ! Ben nog geen elektrisch schema's van de Niro tegengekomen helaas. Quote
Hen E Geplaatst 1 Mei, 2018 Geplaatst 1 Mei, 2018 3 uur geleden zei KiaNiro: Nee, die problemen waren me bekend, ook van dit forum. Wat ik tegen kom, zijn gevallen waarbij men apparatuur heeft ingebouwd. En die aangesloten verbruikers trekken vervolgens de lithium-ion 12 volt accessoireaccu helemaal leeg. Dan zullen die waarschijnlijk direct op de vaste accu spanning zijn aangesloten, dus niet goed ! Ik vermoed dat er een vaste +12V en een geschakelde (accu beveiligings) +12V aanwezig is in de auto. Moet bijna wel want anders zou de reset batt+ ook niet meer werken als alles afgeschakeld zou zijn. Ben druk doende geweest met schema's te vinden op het net van de verschillende Niro's maar nog niets kunnen vinden. Quote
Aanbevolen Berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.