Ga naar inhoud

Problemen met de Lak


BarneyRubble

Aanbevolen Berichten

Beste Forumgenoten ik zit met een vraag die ik niet eenvoudig kan uitleggen dus probeer het aan de hand van de bijgevoegde foto's. 

Als de zon schijnt zie ik altijd op dezelfde plek op de motorkap een soort V dat naar mijn idee onder de buitenste laklaag zit, als je beweegt dan draait die verschijning  ( kan er geen andere benaming voor geven ) met je mee.

Misschien heeft iemand hier ervaring mee en kan mij vertellen wat er mis is. Ik zal er naar mijn vakantie mee naar de dealer gaan maar omdat ik dit nog niet op het forum heb zien staan wil ik dit uiteraard ook met jullie delen mocht dit bij een ander ook bekend voorkomen of voor diegene in de toekomst misschien. 

Als ik langs de gehele laklaag kijk bv langs de zijkant dan zie ik als bovenlaag een soort sinasappel laagje, als Quality Insigneer moeten wij dit soort spuitwerk afkeuren, ik heb hier met auto's geen ervaring mee en misschien is dit spuitwerk normaal bij auto's, misschien kan iemand hier ook iets over uitleggen.

20180903_123039-2016x1134.jpg

lak.jpg

aangepast door Eric-H
Link naar reactie
Delen op andere sites


1 minuut geleden, dropje zei:

Ik ben geen expert, maar dit lijkt mij niet correct.

Sinaasappelhuidje in lak is gewoon niet goed gespoten. Als 'ze' er wat aan gaan doen, dan zetten ze denk ik echter de polijstmachine er op.

Je moet er wel een vergrootglas op zetten om dat "sinasappelhuidje"te zien maar het is in lichte mate mogelijk omdat je te maken hebt met "metallic" lak. Zoek eens op wikkepedia naar gewone of metallic lak. Misschien heb je ook iets aan deze link :  https://www.carwow.co.uk/guides/glossary/car-paint-types-guide  

Link naar reactie
Delen op andere sites


6 minuten geleden, Preston zei:

Je moet er wel een vergrootglas op zetten om dat "sinasappelhuidje"te zien maar het is in lichte mate mogelijk omdat je te maken hebt met "metallic" lak. Zoek eens op wikkepedia naar gewone of metallic lak. Misschien heb je ook iets aan deze link :  https://www.carwow.co.uk/guides/glossary/car-paint-types-guide  

Geen idee in wat voor mate het sinaasappelhuidje te zien is bij de auto van Eric, dat kan ik niet zien op de foto

Link naar reactie
Delen op andere sites


Bedankt voor jullie reactie's, zal morgen een foto van die sinasappel huid proberen te maken en te plaatsen.

Maar dat op de motorkap, wat kan dat zijn en wat is er verkeerd gedaan weet iemand dat ?

Groet, Eric

Link naar reactie
Delen op andere sites


Dit hoort niet, zoveel is wel duidelijk. De sinaasappelhuid kan best een twist punt worden bij de dealer maar die V hoort daar niet.

Mazzel met je lak heb je iig niet. Die plekjes op je spoiler, verdwijnen die af en toe? Die plek op mn motorkap verdwijnt namelijk ook of vermindert iig sterk. Ik moet telkens nog een inspectie doen van de lak maar heb er weinig zin in, ook met het idee dat het eigenlijk niet zou moeten ivm nieuwigheid.

Link naar reactie
Delen op andere sites


idd, die V is niet goed. Lijkt iets wat in de kleurlaklaag zit. Niet in de blanke lak iig denk ik.

Sinaasappelhuidje kun je denk ik niet veel van zeggen. Er zijn automerken die hun auto's echt super strak spuiten. Maar de meeste zullen idd wel wat sinaasappelachtige structuur hebben.

Heb zakelijk een Opel Grandland X (wit) Op afstand prachtig maar kom je (heel) dichtbij dan zitten er nog wel wat onvolkomenheden in de lak.

Ooit eens een grijsmetalic Peugeot 306 gehad, hier kom je gewoon (goed kijken) de robot bewegingen in de lak zien.

Tja....

Link naar reactie
Delen op andere sites


wat nog wel kan realiseer ik mij nu, dat er op die plaats een hologram is ontstaan door foutief poetsen. (afleverpoetsbeurt)

Dan zou het eenvoudig op te lossen zijn met correct poetsen.

Had je ook gekozen voor lakverzegeling??

aangepast door de Hunter
Link naar reactie
Delen op andere sites


33 minuten geleden, de Hunter zei:

wat nog wel kan realiseer ik mij nu, dat er op die plaats een hologram is ontstaan door foutief poetsen. (afleverpoetsbeurt)

Dan zou het eenvoudig op te lossen zijn met correct poetsen.

Had je ook gekozen voor lakverzegeling??

#De Hunter, ik denk dat jij het bij het juiste eind hebt, een hologram kan door het poetsen ontstaan. Ik ben direct gaan googlen en vond o.a onderstaande website hierover, bedankt voor het meedenken had hier zelf nooit aan gedacht, nu je er een naam bij kan zetten is het goed zoeken over dit probleem, zoals eerder vermeld zodra ik terug in Nederland ben ga ik naar de dealer.

Zou blij zijn als dit het is, ik zal de auto minder lang kwijt zijn als dat de hele motorkap opnieuw gespoten moet worden.

Als je met lakverzegeling  Waxoyl bedoelt dan heb ik dat ja, wat gebeurd daar dus mee, blijft de huidige laag bestaan of wordt dit na het poetsen opnieuw aangebracht ?

De blauwe plekjes op de spoiler waren gisteren nog zeker hetzelfde maar zal het blijven checken, wellicht kan dit meteen ook aangepakt worden maar ben bang dat ik dan alsnog de auto een tijdje kwijt ben.

https://www.dietercarcleaning.nl/vaktermen/hologrammen-auto/

Link naar reactie
Delen op andere sites


7 uren geleden, R3mC0 zei:

De motorkap is van aluminium. De overige plaatdelen zijn van staal. Misschien geeft dit een optisch verschil.

Mijn donkerblauwe Niro heeft trouwens ook een sinaasappelhuidje op de portieren aan één zijde. Nog niet mee naar de dealer geweest.

Als je er eerder mee naar de dealer bent geweest, ik ga in de week van ma.17 tm vrij.21 Sept. dan zie ik heel erg graag hier op dit topic wat jou dealer hier mee doet, mocht ik eerder gaan dan vermeld ik uiteraard ook hoe mijn dealer hier mee om gaat, mochten er meer zijn die dit hebben of gehad hebben dan lees ik graag jullie ervaringen hiermee.

Groet, Eric

Link naar reactie
Delen op andere sites


20 minuten geleden, bigwade zei:

Geniet nou eerst eens van je vakantie  ipv naar krasjes gluren in de volle zon :-))

Dat kan knap lastig zijn hoor ;) Ik heb ook een aantal imperfecties op de motorkap en irriteer me er dood aan. De ene keer zie ik ze, erna zijn ze verdwenen zo lijkt het. Ze zitten gelukkig aan de bijrijders kant dus loop er niet elke keer langs. Helaas even krap in tijd om de dealer lastig te vallen

Link naar reactie
Delen op andere sites


HET grote nadeel van een donkerkleurige auto met metallic lak is de zichtbaarheid en het ontstaan van krasjes/ hologrammen.

Zeker als de lak vers is moet je dr eigenlijk afblijven.

Wasstraat is uit den boze, en als je met de hand schoonmaakt dan altijd volgens de 2 emmer methode.

En dan nog, het is niet te voorkomen. Heb zelf nu twee witte autos, echt een verademing wat betreft die fijne krasjes. Maarrrrrr die rot vliegen en teervlekken:taz:

 

Tip; laat de auto matzwart wrappen8)

aangepast door de Hunter
  • Haha 1
Link naar reactie
Delen op andere sites


Hanteer altijd de 2 emmer methode, heb hem de eerste maand niet gewassen, was in de hittegolf periode dus kon lekker uitharden, vond deze kleur gravity bleu zo mooi vooral in de zon schittert hij prachtig, heb ook naar de snowwhite gekeken maar vrouw en zoon wilde toch ook de blauwe, heb Express bij mijn dealer geïnformeerd hoe er mee om te gaan, met lauw water wassen, mocht het toch vuil blijven dan alleen met kale shampoo van bv valma, echt zonder was erbij. Die hologrammen moeten gewoon opnieuw gepoetst worden ga ik vanuit nu.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Vorige week ben ik ook bij een autospuiter met mijn Niro (vervangen kunststof bumper).

Bedrijf vond de auto ook een sinasappelhuid hebben op de deuren (zichtbaar als auto op de brug staat); ander zichtsveld.

Ook werd me gemeld dat er eigenlijk weinig lak op de auto zit (bij autospuiten (na reparatie) zit er 1 tot 1 1/2 keer zoveel lak op is me verteld.

En inderdaad het lijkt dat er "onder" de blanke lak een veeg zit. 

Link naar reactie
Delen op andere sites


2 uren geleden, Wil002 zei:

Vorige week ben ik ook bij een autospuiter met mijn Niro (vervangen kunststof bumper).

Bedrijf vond de auto ook een sinasappelhuid hebben op de deuren (zichtbaar als auto op de brug staat); ander zichtsveld.

Ook werd me gemeld dat er eigenlijk weinig lak op de auto zit (bij autospuiten (na reparatie) zit er 1 tot 1 1/2 keer zoveel lak op is me verteld.

En inderdaad het lijkt dat er "onder" de blanke lak een veeg zit. 

Konden ze je ook vertellen of dit normaal is dit sinasappel spuitwerk, als er bij ons op de afdeling ( afdeling kwaliteit ) op een onderdeel zoiets zichtbaar is dan keuren wij dit direct af maar weet niet of dit bij een auto toelaatbaar  is, heb talloze auto's gehad en dit is de eerste waar ik de lak op deze manier gespoten zie ?

Link naar reactie
Delen op andere sites


Ik heb 'de luxe' elke 3-4 jaar een nieuwe leaseauto te mogen uitzoeken. Je ziet dat bij sommige merken het spuitwerk beter is dan bij andere. Kia is natuurlijk wel een beetje een ''''''budget''''' merk dus ik snap het wel een beetje. Als ik bij mijn Picanto kijk zie ik veel meer dan een iets sinaasappelig oppervlak. Als ik goed kijk zit er ook een heel licht kleur-/ afwerkingsverschil tussen de bumpers en de rest van de carrosserie.

Nogmaals, ik ben een pietlut in dat soort dingen, maar ik accepteer dit van Kia. (denk ook dat dit binnen de kwaliteitsstandaarden van alle automerken valt)

Het moet toch ergens vandaan komen:-)

Link naar reactie
Delen op andere sites


Dat is blijkbaar "normaal".

Verschil tussen materiaalkeuze: metaal/kunststof (statisch (hoe de deeltjes gaan "liggen) ) kan al kleurverschil geven.

Link naar reactie
Delen op andere sites


12 uren geleden, Wil002 zei:

Vorige week ben ik ook bij een autospuiter met mijn Niro (vervangen kunststof bumper).

Bedrijf vond de auto ook een sinasappelhuid hebben op de deuren (zichtbaar als auto op de brug staat); ander zichtsveld.

Ook werd me gemeld dat er eigenlijk weinig lak op de auto zit (bij autospuiten (na reparatie) zit er 1 tot 1 1/2 keer zoveel lak op is me verteld.

En inderdaad het lijkt dat er "onder" de blanke lak een veeg zit. 

Dat van die laklagen is bij veel merken uit die landen. Ook Toyota heeft dat.

Kijk eens naar die "diepte" van de glans bij o.a. bmw & mercedes. Deze hebben meer lagen. Alles heeft zijn prijs. Ik heb de kleur espresso en bevalt mij prima. En dat zonder Wax oil. 

Link naar reactie
Delen op andere sites


13 uren geleden, de Hunter zei:

Ik heb 'de luxe' elke 3-4 jaar een nieuwe leaseauto te mogen uitzoeken. Je ziet dat bij sommige merken het spuitwerk beter is dan bij andere. Kia is natuurlijk wel een beetje een ''''''budget''''' merk dus ik snap het wel een beetje. Als ik bij mijn Picanto kijk zie ik veel meer dan een iets sinaasappelig oppervlak. Als ik goed kijk zit er ook een heel licht kleur-/ afwerkingsverschil tussen de bumpers en de rest van de carrosserie.

Nogmaals, ik ben een pietlut in dat soort dingen, maar ik accepteer dit van Kia. (denk ook dat dit binnen de kwaliteitsstandaarden van alle automerken valt)

Het moet toch ergens vandaan komen:-)

Een " Budget " merk van 31.700 euro, kan me daar nu niet echt in vinden, dit was misschien 5 tot 7 jaar geleden nog zo maar op dit moment vindt ik dat echt niet meer.

Me zwager heeft een nieuwe Ford Kuga ook met alles erop en aan, kosten 31.500 euro, zal bij thuiskomst eens naar zijn lak kijken

aangepast door Eric-H
Link naar reactie
Delen op andere sites


Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

×
×
  • Nieuwe Aanmaken...