Geronimo81 Geplaatst 17 Januari, 2019 Geplaatst 17 Januari, 2019 had wel ergens gelezen dat andere merken (zoals Nissan) de bruto 'inhoud' van hun accu adverteren, terwijl Hyundai en Kia de netto 'inhoud' van hun accu doorgeven. Dus de accu in de e-niro gebruikt 64 KwH van de accu die misschien wel een capaciteit heeft van 70 kwH o.i.d. Maar nu gaan we weer veel te technisch doen, haha. Het is gewoon een erg comfortabele auto, die ver kan rijden op één acculading. Nooit meer in de regen bij de benzinepomp, lage bijtelling elke maand, geen wegenbelasting, flinke ruimte achterin, alle gadgets die je je kunt wensen en een optiepakket waar menig 'premium' merk jaloers van wordt. Wordt elke kilometer die ik rijd vrolijker. En dan voor het stoplicht die mercedes naast je aankijken en denken "sukkel, met je veel te dure auto. de mijne zit ook binnen 8 seconde aan de 100" of word ik nu kinderachtig?
korsowito Geplaatst 17 Januari, 2019 Geplaatst 17 Januari, 2019 hahahahahah ik ben wel jaloers hoor.. nog even wachten... Ben wel gisteren gebeld door Newmotion voor het plaatsen van een laadpaal bij ons thuis... Heb voor een zwarte gekozen en dan op 3 fasen, is die meteen futureproof
Geronimo81 Geplaatst 17 Januari, 2019 Geplaatst 17 Januari, 2019 heb goeie verhalen van new motion gehoord. Mijn zwager heeft toevallig vorige maand een paal door hen laten plaatsen op z'n oprit (hij krijgt een E-Golf). Zij hadden toen wel lange levertijden, maar het is uiteindelijk goede geregeld. Hij heeft als ik het goed heb 11KW op één fase?
korsowito Geplaatst 17 Januari, 2019 Geplaatst 17 Januari, 2019 Geen idee hoe dat precies werkt met die KW's moet me er steeds in gaan verdiepen maar geen tijd...
Hippe lip Geplaatst 17 Januari, 2019 Geplaatst 17 Januari, 2019 Tja, zo zit ik ook nog te twijfelen. De kabel van de meterkast naar de oprit maak ik hoe dan ook geschikt voor drie fasen, maar ik twijfel of ik een éénfase of een driefase paal ga neerzetten. Nog steeds heeft die Zappi mijn voorkeur. De nieuwe versie wel te verstaan. Maar wordt dat nou de éénfase-uitvoering voor 850 euro (https://www.zappi.info/shop/product/32-zappi_v2_1f_5m) of de driefase-uitvoering voor 1000 piek (https://www.zappi.info/shop/product/30-zappi_v2_3f_5m)? Die 150 euro is eigenlijk niet eens zo'n heel groot verschil en je bent wel meteen futureproof. De aanleg zal ik ws helemaal zelf doen. Ik heb een elektrotechnische achtergrond en heb ook al andere dingen zelf in de groepenkast aangepast en uitgebreid. En het aanleggen van de kabel van groepenkast naar de oprit, inclusief het graafwerk lijkt me veel te eenvoudig en tijdrovend om dat te laten doen. Dan wordt het wel erg kostbaar....
Geronimo81 Geplaatst 17 Januari, 2019 Geplaatst 17 Januari, 2019 ik laat alles doen, anders weet ik zeker dat m'n huis afbrandt... haha maar het verschil in prijs tussen 1 fase en 3 fasen zit 'm niet alleen in de aanschafprijs van de paal toch? moeten er niet ook aanpassingen gedaan worden in je meterkast en dus hogere maandlasten bij je energieleverancier?
korsowito Geplaatst 17 Januari, 2019 Geplaatst 17 Januari, 2019 Nice als je dat allemaal zelf kan, ik zou het ongetwijfeld ook zelf kunnen maar ik weet niet wat ik aan het doen ben haha... Voor die 150 euro zou ik gelijk 3-fasen neerzetten.. ben je gelijk klaar, dat geld bespaar je toch wel als je dingen zelf gaat doen.. toch?
Hippe lip Geplaatst 17 Januari, 2019 Geplaatst 17 Januari, 2019 Zojuist, Geronimo81 zei: ik laat alles doen, anders weet ik zeker dat m'n huis afbrandt... haha maar het verschil in prijs tussen 1 fase en 3 fasen zit 'm niet alleen in de aanschafprijs van de paal toch? moeten er niet ook aanpassingen gedaan worden in je meterkast en dus hogere maandlasten bij je energieleverancier? Het verschil zit inderdaad niet alleen in de paal. Er zijn drie onderdelen waar het uitmaakt: 1. Je groepenkast; moet daar een éénfase of een driefase-automaat (zekering) komen. De driefase-automaat is uiteraard iets duurder, maar dat valt wel mee. 2. De kabel; daarvan ga ik, zoals gezegd, meteen de uitgebreide versie aanleggen. Ik heb er geen zin in om later nóg eens de boel open te moeten leggen. 3. De laadpaal; zie boven En nee, ik heb een 3 x 25 A aansluiting en dat is voor mij voldoende. Je gaat pas extra betalen als je gaat opwaarderen naar een zwaardere aansluiting; 3 x 40 A bijvoorbeeld. Dat kost ca. 600 euro per jaar meer en dat heb ik er echt niet voor over....
Hippe lip Geplaatst 17 Januari, 2019 Geplaatst 17 Januari, 2019 3 minuten geleden, korsowito zei: Nice als je dat allemaal zelf kan, ik zou het ongetwijfeld ook zelf kunnen maar ik weet niet wat ik aan het doen ben haha... Voor die 150 euro zou ik gelijk 3-fasen neerzetten.. ben je gelijk klaar, dat geld bespaar je toch wel als je dingen zelf gaat doen.. toch? Ja, dat is eigenlijk wel een goeie. Zo had ik het nog niet bekeken. Dat maakt het wel legitiem om dat te doen
Geronimo81 Geplaatst 17 Januari, 2019 Geplaatst 17 Januari, 2019 @Hippe lip ik heb ook 3x25A Als ik dit forum goed heb gevolgd is voor mij dan het maximale wat ik kan laden: van 0 naar 100% in ca. 20 uur. als ik sneller wil, moet ik iets met Eneco regelen en kost me dus € 600,00 per jaar, wat ik het dus idd niet waard vind. snap niet helemaal wat nou het verschil is tussen 1 of 3 fasen, als je er toch niet sneller van gaat laden... Maar nogmaals, ik snap helemaal niets van Ohm, Voltages, Wattages en Ampere's, kan net m'n tuinlampen op het stroomnet aansluiten en daar houd het wel mee op :S
Hippe lip Geplaatst 17 Januari, 2019 Geplaatst 17 Januari, 2019 (aangepast) 8 minuten geleden, Geronimo81 zei: @Hippe lip ik heb ook 3x25A Als ik dit forum goed heb gevolgd is voor mij dan het maximale wat ik kan laden: van 0 naar 100% in ca. 20 uur. als ik sneller wil, moet ik iets met Eneco regelen en kost me dus € 600,00 per jaar, wat ik het dus idd niet waard vind. Bijna goed. Precies DIT is de reden dat ik waarschijnlijk een Zappi ga neerzetten. Die heeft namelijk een speciale aansluiting die in je groepenkast meet hoeveel stroom je thuis gebruikt. En wat je in huis niet gebruikt, kan naar de laadpaal toe, tot (bijna) het maximum van de hoofdzekering. Die is bij mij 25 Ampère. Zo kan ik dus 's nachts, als er thuis bijna nix gebruikt wordt, met zeker 20 A laden in plaats van 16. Een winst van 25%. 5/4 x zo grote stroom, dus 4/5 van de laadtijd = 4/5 x 20 = 16 uur laadtijd maximaal. Of nog korter als het meer dan 20 A wordt. Is dit nog een beetje te volgen? 17 Januari, 2019 aangepast door Hippe lip
korsowito Geplaatst 17 Januari, 2019 Geplaatst 17 Januari, 2019 @Hippe lip inderdaad leg es uit... at is het verschil? Jip en janneke taal graag
korsowito Geplaatst 17 Januari, 2019 Geplaatst 17 Januari, 2019 2 minutes ago, Hippe lip said: Bijna goed. Precies DIT is de reden dat ik waarschijnlijk een Zappi ga neerzetten. Die heeft namelijk een speciale aansluiting die in je groepenkast meet hoeveel stroom je thuis gebruikt. En wat je in huis niet gebruikt, kan naar de laadpaal toe, tot (bijna) het maximum van de hoofdzekering. Die is bij mij 25 Ampère. Zo kan ik dus 's nachts, als er thuis bijna nix gebruikt wordt, met zeker 20 A laden in plaats van 16. Een winst van 25%. 5/4 x zo grote stroom, dus 4/5 van de laadtijd = 4/5 x 20 = 16 uur laadtijd maximaal. Of nog korter als het meer dan 20 A wordt. Is dit nog een beetje te volgen? jup! te volgen, thanks.. ik heb 3x35A dus moet goedkomen...
Hippe lip Geplaatst 17 Januari, 2019 Geplaatst 17 Januari, 2019 (aangepast) <vervallen> 17 Januari, 2019 aangepast door Hippe lip
korsowito Geplaatst 17 Januari, 2019 Geplaatst 17 Januari, 2019 15 minutes ago, Hippe lip said: Ja, dat is eigenlijk wel een goeie. Zo had ik het nog niet bekeken. Dat maakt het wel legitiem om dat te doen Glad I could help
korsowito Geplaatst 17 Januari, 2019 Geplaatst 17 Januari, 2019 Just now, Hippe lip said: Zaten we langs elkaar te posten, of is de uitleg hierboven voldoende? ja langs elkaar haha
Hippe lip Geplaatst 17 Januari, 2019 Geplaatst 17 Januari, 2019 3 minuten geleden, korsowito zei: jup! te volgen, thanks.. ik heb 3x35A dus moet goedkomen... Huh? Weet je zeker dat je 3 x 35 A hebt? Heb jij een houtzagerij achter je huis of zo?
korsowito Geplaatst 17 Januari, 2019 Geplaatst 17 Januari, 2019 Just now, Hippe lip said: Huh? Weet je zeker dat je 3 x 35 A hebt? Heb jij een houtzagerij achter je huis of zo? Was dat maar zo.. nee is nieuwbouw woning denk dat ze dat hebben gedaan omdat ik nu zonnepanelen heb. Ik kwam er pas achter toen ik de netbeheerder had gebeld, maar je kunt altijd naar minder gaan toch?
Hippe lip Geplaatst 17 Januari, 2019 Geplaatst 17 Januari, 2019 16 minuten geleden, korsowito zei: Was dat maar zo.. nee is nieuwbouw woning denk dat ze dat hebben gedaan omdat ik nu zonnepanelen heb. Ik kwam er pas achter toen ik de netbeheerder had gebeld, maar je kunt altijd naar minder gaan toch? Ja, je kunt naar minder. Dat is misschien ook wel verstandig, want ik verwacht dat je nu ook vastrecht betaalt voor 3 x 35 A en dat is dus een stuk duurder dan voor 3 x 25 A. Is jouw vastrecht niet hoger dan voor 3 x 35 A dan heb je mazzel. Dan lekker laten zitten en een Zappi laadpaal gebruiken. Dan kun je tot zeker 32 A laden = 2x zo snel als een standaard laadpaal die niet verder gaat dan 16 A!
Hippe lip Geplaatst 17 Januari, 2019 Geplaatst 17 Januari, 2019 Hier staan de terievenbladen: https://www.liander.nl/tarieven-downloads Klik op de eerste van de periodieke tarieven 2019: Aansluit- en transporttarieven elektriciteit kleinverbruik 2019 Dan zie je dat 3 x 25 A bemeten (dat is een huisaansluiting) kost 252,40 euro per jaar inclusief BTW. En 3 x 35 A kost je 949,24 euro per jaar. Een verschil van bijna 700 euro per jaar (696,84). Daar kun je bijna de hele laadpaal van kopen!
korsowito Geplaatst 17 Januari, 2019 Geplaatst 17 Januari, 2019 Nu ben ik gaan twijfelen, dus heb ik net weer gebeld en gecheckt.. heb 3x25 pfew!
Hippe lip Geplaatst 17 Januari, 2019 Geplaatst 17 Januari, 2019 (aangepast) 4 minuten geleden, korsowito zei: Nu ben ik gaan twijfelen, dus heb ik net weer gebeld en gecheckt.. heb 3x25 pfew! Had je in je meterkast kunnen zien. Tegenwoordig zitten er geen afgesloten kastjes meer onder de meter maar worden zekeringautomaten gebruikt. Kijk maar onder je meter. Daar zit een kastje met drie "schakelaars". Dat zijn de hoofdzekeringen. Als er iets heel grondig mis gaat in huis kan zo'n zekering er uitklappen, maar dat zal niet gauw gebeuren. Is mij één keer gebeurd. Je zoekt je rot bij al je groepen, maar daar is alles 'aan'. Blijkt het de hoofdzekering te zijn.... 17 Januari, 2019 aangepast door Hippe lip
korsowito Geplaatst 17 Januari, 2019 Geplaatst 17 Januari, 2019 Hahah nice.. ja ik zag het net verdorie.. nu is het de vraag of het uitmaakt voor de offerte van Newmotion. Vraag me af of de paal dan anders is en of de offerte iets goedkoper wordt doordat er nu ander materiaal wordt gebruikt
Hippe lip Geplaatst 17 Januari, 2019 Geplaatst 17 Januari, 2019 Zojuist, korsowito zei: Hahah nice.. ja ik zag het net verdorie.. nu is het de vraag of het uitmaakt voor de offerte van Newmotion. Vraag me af of de paal dan anders is en of de offerte iets goedkoper wordt doordat er nu ander materiaal wordt gebruikt De paal is ws het zelfde, maar het kan zijn dat er een dikkere kabel gepland is. Voor 32 A gebruiken ze mss een 10 mm2 kabel (doorsnede van elke ader van 10 vierkante millimeter). Voor 16 A is 6 mm2 voldoende, al kan het zijn dat ze maar 4 mm2 gebruiken. Dat laatste kan in een enkel geval problemen geven, zo heb ik elders al gelezen. Maar ik verwacht van niet. Hmm, ik bedenk me nu dat het niet uitmaakt. Standaard eindgroep is nooit meer dan 16A. Vraag maar bij installatie welke aderdikte ze hebben gebruikt. Ben wel benieuwd. Wanneer komt het?
korsowito Geplaatst 17 Januari, 2019 Geplaatst 17 Januari, 2019 ik zal het proberen te herinneren ik weet niet wanneer het goed, mn werkgevert moet dat eerst goedkeuren voordat ik een afspraak in kan plannen, als ik dat weet dan laat ik meer weten, kun je me dan herinneren om te vragen
Aanbevolen Berichten