Sigmasailor Geplaatst 16 Januari, 2019 Topic Starter Geplaatst 16 Januari, 2019 LKAS werkt niet onder een bepaalde snelheid (60); dus alleen buiten de bebouwde kom. Er zit volgens mij geen max aan. LFA begint al bij een lagere snelheid (10) de auto voor je te volgen. Ik denk dat daar ook geen max aanzit.
korsowito Geplaatst 16 Januari, 2019 Geplaatst 16 Januari, 2019 Even nog wat verbruikscijfers op yt.. ik ben een n00b wat dat betreft maar volgens mij is het best netjes correct me if I’m wrong...
Gast Geplaatst 17 Januari, 2019 Geplaatst 17 Januari, 2019 12 uren geleden, Sigmasailor zei: LKAS werkt niet onder een bepaalde snelheid (60); dus alleen buiten de bebouwde kom. Er zit volgens mij geen max aan. LFA begint al bij een lagere snelheid (10) de auto voor je te volgen. Ik denk dat daar ook geen max aanzit. Ik heb het nu een aantal keren uitgeprobeerd, de adaptive cruisecontrol volgt zelfs tot lagere snelheden, remt zelf tot benodigde snelheid en trekt weer op als kan. Enige is dat hij wacht met optrekken tot voorganger weer op voldoende afstand is, dat geeft in files een niet handig 'gat'. Maar verder ideaal.
Geronimo81 Geplaatst 17 Januari, 2019 Geplaatst 17 Januari, 2019 11 uren geleden, korsowito zei: Even nog wat verbruikscijfers op yt.. ik ben een n00b wat dat betreft maar volgens mij is het best netjes correct me if I’m wrong... Rijd nu een weekje met de e-niro. Een aantal dingen die me opvielen, die wellicht interessant zijn: Ik snap het verschil niet tussen de LKAS en de LFA. Ik zie in mijn dashboard twee lampjes naast elkaar. één is een auto met links en rechts een stippellijn en die werkt alleen boven de 60 km/h en de ander is een stuurwiel en die gaat automatisch aan als ik m'n cruisecontrol aanzet (werkt ook op lage snelheden). Ik ging ervan uit dat één van de twee daadwerkelijk tussen de lijntjes stuurt en de ander slechts een piepje zou geven als je over een lijn gaat zonder het knipperlicht aan te zetten, maar zoals ik het tot nu toe heb ervaren sturen ze allebei tussen de lijntjes en dit werkt prima als het een rechte weg is met duidelijke lijnen, maar toch irriteer ik me er genoeg aan om het uit te willen zetten, echter heb ik nog geen idee hoe dit uit te zetten. het éne lampje kan uitgezet worden met het knopje links van het stuur, maar als de auto gestopt heeft en opnieuw start, staat het weer aan en de ander (die mijns inziens exact hetzelfde doet) gaat automatisch aan als de CC aangezet wordt. Ik zal waarschijnlijk iets over het hoofd zien, maar ik heb het in het boekje ook niet direct gevonden. Het zijn leuke gadgets om aan je vrienden te laten zien, maar in every-day-use vind ik het storend genoeg om het uit te willen zetten... de adaptive cruisecontrol is goud. simpel zat. dit werkt gewoon echt heel relaxed. Ik merk dat ik in files met vanalles bezig ben, behalve met autorijden, want dat doet die auto voor je (famous last words...) je kan de afstand tot je voorganger instellen, om tussenvoegers te voorkomen, maar wat @Veefer zegt klopt, als er iemand in wil voegen, laat je normaal een beetje ruimte en dat doet dit systeem niet, dus je moet altijd op blijven letten. Ik rijd veel file en had hiervoor een schakelbak en dit is 1000 x beter. ben echt heel blij met hoe relaxed het rijd. heb tot nu toe ca. 150 km per dag gereden en met de 230V stekker opgeladen en elke morgen weer 100% opgeladen. verbruik ca. 16,5-17 kw/100km wat volgens mij neerkomt op ca. 380-400 km op een volle accu. Dat is in de winter en met veel snelweg kilometers prima, lijkt me. Moet wel zeggen dat ik de Adaptive Cruise Control vaak aanheb en dus regelmatig heel relaxed 90 achter een vrachtwagen aantuf, dus heb nog niet een echt sportieve rijstijl geprobeerd. betreffende laadpalen heb ik vandaag een formulier ontvangen van KIA die ik in moest vullen. men had wat vragen en zodra ik dit formulier heb ingevuld komt er dus iemand kijken naar mijn situatie. Niet goedkoop denk ik, maar iig geen gezeik (hoop ik). Verder zijn alle snufjes en gagdets leuk op de auto, maar zeker dingen als google carplay werkt toch niet echt fijn vind ik, dus dat gebruik ik tot nu toe niet zo veel. Zit geen CD speler in de auto, dus zal toch eens moeten gaan denken aan een spotify-abbonement. De navigatie van de auto zelf calculeert de files niet goed, maar dat moet ik wellicht nog verbinden met internet ofzo. Al met al, prima auto. Rijd lekker, verbruik valt me alles mee. Kan voor 47k denk ik veel leukere auto's kopen, maar omdat ik nou éénmaal zuinig ben en graag van alle EV-belastingvoordelen geniet, is deze auto denk ik de beste keus. goedkoop rijden per maand, leuke auto, prima ruimte, nog enigzins betaalbare nieuwprijs. ik kan me geen auto voorstellen waar je dezelfde ruimte krijgt, dezelfde opties, dezelfde range voor dezelfde maandelijkse kosten. Dus ben erg tevreden met de e-Niro.
korsowito Geplaatst 17 Januari, 2019 Geplaatst 17 Januari, 2019 Goed om te lezen dat het bevalt! Wat de LKAS (auto tussen de lijnen) en LFA (stuur) betreft... als ze beiden actief zijn dan kleuren ze groen. LKAS pingpongt als het ware tussen de lijnen en LFA volgt de lijnen. Verder zie ik dat je standaard naar 100% laadt elke dag? Dat zou ik niet doen.. tenzij je dat echt nodig hebt.. max 85-90% behoudt het leven van je accu. Liever 80%...
Gast Geplaatst 17 Januari, 2019 Geplaatst 17 Januari, 2019 17 minuten geleden, korsowito zei: Verder zie ik dat je standaard naar 100% laadt elke dag? Dat zou ik niet doen.. tenzij je dat echt nodig hebt.. max 85-90% behoudt het leven van je accu. Liever 80%... De auto staat zelf ingesteld op laden tot 100% vanuit de fabriek. Als je in het systeem kijkt zie je dat staan. Waarom zouden ze dat doen als het slecht is voor de accu's? Zomaar een vraag als leek.
Gast Geplaatst 17 Januari, 2019 Geplaatst 17 Januari, 2019 51 minuten geleden, Geronimo81 zei: Ik snap het verschil niet tussen de LKAS en de LFA. Ik zie in mijn dashboard twee lampjes naast elkaar. één is een auto met links en rechts een stippellijn en die werkt alleen boven de 60 km/h en de ander is een stuurwiel en die gaat automatisch aan als ik m'n cruisecontrol aanzet (werkt ook op lage snelheden). Ik ging ervan uit dat één van de twee daadwerkelijk tussen de lijntjes stuurt en de ander slechts een piepje zou geven als je over een lijn gaat zonder het knipperlicht aan te zetten, maar zoals ik het tot nu toe heb ervaren sturen ze allebei tussen de lijntjes en dit werkt prima als het een rechte weg is met duidelijke lijnen, maar toch irriteer ik me er genoeg aan om het uit te willen zetten, echter heb ik nog geen idee hoe dit uit te zetten. het éne lampje kan uitgezet worden met het knopje links van het stuur, maar als de auto gestopt heeft en opnieuw start, staat het weer aan en de ander (die mijns inziens exact hetzelfde doet) gaat automatisch aan als de CC aangezet wordt. Ik zal waarschijnlijk iets over het hoofd zien, maar ik heb het in het boekje ook niet direct gevonden. Verder zijn alle snufjes en gagdets leuk op de auto, maar zeker dingen als google carplay werkt toch niet echt fijn vind ik, dus dat gebruik ik tot nu toe niet zo veel. Zit geen CD speler in de auto, dus zal toch eens moeten gaan denken aan een spotify-abbonement. De navigatie van de auto zelf calculeert de files niet goed, maar dat moet ik wellicht nog verbinden met internet ofzo. Wat betreft het 1e deel, je kunt op je stuur het menu bedienen en dan moet je naar bestuurdershulp (zie bladzijde 5-51) daar kun je ook heel veel instellen en uitzetten als je dat wilt. Ik heb tot nu toe veel gebruik gemaakt van Android Auto. Zowel via Google maps als via Waze is het goed navigeren, up to date en goede file omzeiling. Volgens mij kun je ook je muziek op een usb stick zetten en dan afspelen op je systeem, heb ik nog niet uitgeprobeerd trouwens.
korsowito Geplaatst 17 Januari, 2019 Geplaatst 17 Januari, 2019 18 minutes ago, Veefer said: De auto staat zelf ingesteld op laden tot 100% vanuit de fabriek. Als je in het systeem kijkt zie je dat staan. Waarom zouden ze dat doen als het slecht is voor de accu's? Zomaar een vraag als leek. Goede vraag, dat weet ik zelf niet, misschien kunnen andere forumleden dat wel beantwoorden... Weet wel dat het niet goed is om constant op 100% te laden, ook niet helemaal leeg, schijnt de degradatie heel goed te helpen zeg maar... in het systeem kun je dan heel makkelijk terug naar 80 zetten.. als je weet dat je langere ritten moet gaan doen kun je em weer helemaal vol laden. Overigens vind ik dat die uitleg ook door de dealer gedaan moet worden maar meestal weten ze dat zelf ook niet...
Geronimo81 Geplaatst 17 Januari, 2019 Geplaatst 17 Januari, 2019 40 minuten geleden, korsowito zei: Goed om te lezen dat het bevalt! Wat de LKAS (auto tussen de lijnen) en LFA (stuur) betreft... als ze beiden actief zijn dan kleuren ze groen. LKAS pingpongt als het ware tussen de lijnen en LFA volgt de lijnen. Verder zie ik dat je standaard naar 100% laadt elke dag? Dat zou ik niet doen.. tenzij je dat echt nodig hebt.. max 85-90% behoudt het leven van je accu. Liever 80%... Dit soort dingen irriteren mij dus. Bedankt voor je waarschuwing trouwens. Bij Kia hebben ze gewoon geen verstand van elektrisch rijden, accu's e.d. Ze verkopen je een auto en wensen je veel succes... Niemand heeft me hiervoor gewaarschuwd. Ik heb in het menu wel gezien dat je kunt instellen tot hoeveel % de accu geladen moet worden met AC laden en DC laden. Dit kun je per 10 verstellen, dus bijvoorbeeld 80, 90 of 100%. Volgens mij gaan het laatste beetje altijd langzamer om de batterij te sparen, maar ik heb hier dus geen verstand van. Laat me graag adviseren... En stel dat ik dit niet tot 100% wil laden (wat ik trouwens echt een redelijk bizar gegeven zou vinden, dat je de accu niet volledig vol mag/kan laden) moet ik dan AC laden selecteren voor de 230V stekker?
korsowito Geplaatst 17 Januari, 2019 Geplaatst 17 Januari, 2019 (aangepast) 22 minutes ago, Geronimo81 said: Dit soort dingen irriteren mij dus. Bedankt voor je waarschuwing trouwens. Bij Kia hebben ze gewoon geen verstand van elektrisch rijden, accu's e.d. Ze verkopen je een auto en wensen je veel succes... Niemand heeft me hiervoor gewaarschuwd. Ik heb in het menu wel gezien dat je kunt instellen tot hoeveel % de accu geladen moet worden met AC laden en DC laden. Dit kun je per 10 verstellen, dus bijvoorbeeld 80, 90 of 100%. Volgens mij gaan het laatste beetje altijd langzamer om de batterij te sparen, maar ik heb hier dus geen verstand van. Laat me graag adviseren... En stel dat ik dit niet tot 100% wil laden (wat ik trouwens echt een redelijk bizar gegeven zou vinden, dat je de accu niet volledig vol mag/kan laden) moet ik dan AC laden selecteren voor de 230V stekker? Ik snap de laatste deel van je vraag niet. Maar je kunt gewoon prima thuis laden aan de laadpaal (AC). Als je de auto niet voor langere ritjes gaat gebruiken dan hoef je die niet 100% te laden. Het is niet dat je het niet tot 100% mag laden. Dit doe je liever alleen als je lange ritjes gaat maken... je moet het zo zien, met een EV ‘tank’ je alleen wat je nodig hebt om je bestemming te bereiken (met een marge van 10%, dat is mits je daar weer kan laden anders moet je genoeg juice hebben om bij de volgende (snel)lader te komen) of om de volgende snellader te bereiken (ook met een marge). Als je bij de snellader bent hoef je dus ook niet naar 100 te gaan, dat laatste 20% gaat ontzettend langzaam.. soms is 75 al genoeg om te vertrekken (afhankelijk van de afstand dat je moet leggen natuurlijk). Ik wist dit ook allemaal eerst niet, maar heb me met de vrije kerstdagen een beetje in verdiept, maar weet nog niet alles :-). ik denk overigens niet dat alleen de Kia dealer hier niet veel van weet maar elke dealer die nieuw is in EV land. Zelf zou ik willen zien dat de oplevering van een EV wat langer duurt en de dealer de tijd kan nemen en je deze dingen uitlegt. 17 Januari, 2019 aangepast door korsowito
Gast Geplaatst 17 Januari, 2019 Geplaatst 17 Januari, 2019 3 minuten geleden, korsowito zei: ik denk overigens niet dat alleen de Kia dealer hier niet veel van weet maar elke dealer die nieuw is in EV land. Zelf zou ik willen zien dat de oplevering van een EV wat langer duurt en de dealer de tijd kan nemen en je deze dingen uitlegt. Mijn dealer nam alle tijd voor de aflevering. Maar je schrijft zelf al dat het vaak ontbreekt aan voldoende kennis. Het is dus geen onwil van de dealer. Je spreekt nu over het laden van de rij accu's. Even een zijsprong. Of ik nu mijn boordaccu van de motor neem, of de accu van mijn 2e auto of camper, de dynamo pompt daar gewoon lading in totdat ie vol is. Daarna wordt in ieder geval bij mijn motor de rest afgefakkeld via de spanningsregelaar. (hitte). Ik kan je redenatie volgen dat je zegt, als je het niet nodig hebt, waarom zul je dan tot 100% laden. In mijn geval is dat ook vaak zo, echter ik kan wel eens plotseling verder weg moeten en dan vind ik het wel prettig als ie zo vol mogelijk is. Je kunt daarom ook zeggen dat, omdat je zeker wilt zijn dat je in alle omstandigheden zover mogelijk wil komen, zorgt dat ie vol is. Heb je links naar artikelen die hierover gaan?
Geronimo81 Geplaatst 17 Januari, 2019 Geplaatst 17 Januari, 2019 De verkoper nam ook bij mij netjes de tijd hoor. Alleen ik merkte gewoon aan alles dat hij van het EV gedeelte geen verstand had. Bij de vraag welke van de drie wallboxen die KIA aanbiedt hij mij zou aanraden was zijn antwoord: "ik zou gewoon de duurste nemen, dat zal wel de beste zijn" ... /facepalm Nou heb ik zelf ook weinig verstand van het EV gebeuren en ik heb me gewoon niet genoeg in de materie verdiept voordat ik deze auto kocht. Ik wilde gewoon goedkoop km's maken met een zo groot mogelijke range. Vandaar ook dat het me tegenvalt als ik hoor dat de batterij wellicht beter niet elke x tot 100% volgeladen moet worden. Ik wil simpelweg elke morgen een zo'n groot mogelijk bereik hebben. Ik weet niet elke morgen hoeveel afstand ik die dag af ga leggen namelijk... Mijn vraag hierboven was: in het menu kun je de keuze maken tot hoe vol de accu geladen moet worden en hierin kun je onderscheid maken tussen AC laden en DC laden. Ik gebruik, bij gebrek aan een wallbox, de 230V stekker om mijn e-Niro op te laden. Valt deze manier van laden onder AC laden?
Hippe lip Geplaatst 17 Januari, 2019 Geplaatst 17 Januari, 2019 (aangepast) 2 uren geleden, korsowito zei: Verder zie ik dat je standaard naar 100% laadt elke dag? Dat zou ik niet doen.. tenzij je dat echt nodig hebt.. max 85-90% behoudt het leven van je accu. Liever 80%... Volgens mij houden fabrikanten hier wel een beetje rekening mee. Wij zien 64 kWh als accucapaciteit, maar in werkelijkheid is die misschien wel iets van 70 kWh. Aan de onderkant wordt een beetje (buiten beeld) gereserveerd om te voorkomen dat je de accu écht helemaal leeg rijdt. Aan de bovenkant wordt op die manier een beetje gereserveerd om te zorgen dat je de accu niet tegen zijn werkelijke max aan laadt. Zo gaat dat bij mijn weten bij de meeste (alle?) EV's. En dat niet tot 100% laden gaat met name op bij de snelladers, dacht ik. Het is niet voor niets dat die dingen vanaf 75, 80% steeds langzamer gaan laden. Maar als je thuis laadt aan een gewoon stopcontact, dan gaat dat sowieso langzaam en ik heb niet de indruk dat dit nou zo schadelijk is voor de accu. Ga je niet om alle details al teveel druk maken. Bij een thuislaadpaal kan de accu weliswaar iets sneller laden, maar vergeleken met een snellader is dat nog bijna nix. En dan hebben we het motormanagement nog. Daarvan mag je toch wel verwachten dat die het laden tegen het eind zodanig afknijpt dat het langzaam genoeg gaat om geen schade aan te richten? 17 Januari, 2019 aangepast door Hippe lip herstel tikvout
Gast Geplaatst 17 Januari, 2019 Geplaatst 17 Januari, 2019 Ik maak me absoluut niet druk. Heb 5 jaar lang hybride gereden en het opladen aan de auto overgelaten. Dat ga ik nu ook gewoon weer doen. En vooral genieten van de rust en het relaxte rijden
korsowito Geplaatst 17 Januari, 2019 Geplaatst 17 Januari, 2019 Zo kun je het ook bekijken.. geen artikelen alleen video’s van Bjørn bekeken waarin hij uitlegt hoe je daarmee om kunt gaan.
Hippe lip Geplaatst 17 Januari, 2019 Geplaatst 17 Januari, 2019 Op 4-1-2019 om 17:44, Prlwytzkofsky zei: Nog even over van afstand de kachel aansteken: Ik vind het jammer dat de Niro niet zoals een Zoe en een I3 een knopje op de sleutel heeft om dat te doen. Dat is het allersimpelst: tijdens het ontbijt maken uit het raam kijken, knopje duwen en warm instappen. Eerder beweerde mijn dealer dat het voorverwarmen van de auto vanaf de app te doen zou zijn. Gisteren was ik daar nog even en heb het nog eens aan een ander nagevraagd. Die is verder gaan navragen en ik kreeg toen te horen dat de app nog volop in ontwikkeling is. Er zullen de komende tijd nogal eens updates met nieuwe functies te verwachten zijn. Autokachel aan vanuit de app kan nu dus nog niet, maar het wordt zeker wel verwacht. Ik ben benieuwd wat er nog meer voor functies bij gaan komen...
Geronimo81 Geplaatst 17 Januari, 2019 Geplaatst 17 Januari, 2019 Via de app van kia (mijnkia) kun je een jaar lang gratis gebruik maken van het 'premium' pakket. Je kunt hierop zien hoe vol de accu is, wat de km stand van de auto is, hoeveel de actieradius momenteel nog is. Je kunt je rijstijl zien (sportief, normaal, eco), of je deuren op slot zijn, of je handrem erop staat, hoever je auto weg is, de bandenspanning in alle vier de banden en een laadpaal zoeken. Verder houd de app automatisch je ritten bij (tijd en km, met map en alles)... big brother is watching you... Na een jaar gaat dit volgens mij automatisch over naar een standaard basis pakket (als je er niet voor wilt betalen) en dan blijven er van de 10 functies nog 7 ofzo over. Dus je kan al best veel geinige dingen nakijken op je telefoon. Ik vind vooral fijn te zien als de auto aan het laden is hoelang het nog duurt tot 100%.
korsowito Geplaatst 17 Januari, 2019 Geplaatst 17 Januari, 2019 43 minutes ago, Geronimo81 said: De verkoper nam ook bij mij netjes de tijd hoor. Alleen ik merkte gewoon aan alles dat hij van het EV gedeelte geen verstand had. Bij de vraag welke van de drie wallboxen die KIA aanbiedt hij mij zou aanraden was zijn antwoord: "ik zou gewoon de duurste nemen, dat zal wel de beste zijn" ... /facepalm Nou heb ik zelf ook weinig verstand van het EV gebeuren en ik heb me gewoon niet genoeg in de materie verdiept voordat ik deze auto kocht. Ik wilde gewoon goedkoop km's maken met een zo groot mogelijke range. Vandaar ook dat het me tegenvalt als ik hoor dat de batterij wellicht beter niet elke x tot 100% volgeladen moet worden. Ik wil simpelweg elke morgen een zo'n groot mogelijk bereik hebben. Ik weet niet elke morgen hoeveel afstand ik die dag af ga leggen namelijk... Mijn vraag hierboven was: in het menu kun je de keuze maken tot hoe vol de accu geladen moet worden en hierin kun je onderscheid maken tussen AC laden en DC laden. Ik gebruik, bij gebrek aan een wallbox, de 230V stekker om mijn e-Niro op te laden. Valt deze manier van laden onder AC laden? Ik ben ook een n00b hierin hoor en heb me een beetje verdiept in de materie/auto maar denk lang niet genoeg om alles te weten.. dat van niet tot 100% laden is mij wel bijgebleven vandaar dat ik het meegeef. Als je elke dag het meeste bereik wilt dan is 100% denk ik prima.. en zoals al aangegeven inderdaad.. aan de thuislader is de schade minder want dat laadt rustiger zeg maar...
Geronimo81 Geplaatst 17 Januari, 2019 Geplaatst 17 Januari, 2019 ok. We gaan het meemaken. heb 7 jaar garantie op dat ding, dus we zien wel bedankt voor de waarschuwing iig.
JvdBosch Geplaatst 17 Januari, 2019 Geplaatst 17 Januari, 2019 Hier is heel veel informatie: https://batteryuniversity.com/learn/article/how_to_prolong_lithium_based_batteries Volgens mij is dit een goede strategie: - Liever vaker en shallow laden dan minder vaak en diep laden. - Liever langzaam dan snel-laden. - Het beste tussen de 80% en 20% van de accu gebruiken, daarboven of onder alleen als het nodig is. - Nooit op 100% lange tijd laten staan, als je 100% nodig hebt: zorgen dat de accu net voordat je gaat vol is. - Nooit op (bijna) 0% laten staan. - Bij lange tijd ongebruik: 40% laadcapaciteit (daar komen Lion accu's ook altijd mee geleverd, en dat is niet zomaar...)
Hippe lip Geplaatst 17 Januari, 2019 Geplaatst 17 Januari, 2019 5 minuten geleden, JvdBosch zei: - Nooit op (bijna) 0% laten staan. Dit is het ALLERBELANGRIJKSTE punt. Dit type accu kan absoluut niet tegen volledige ontlading. Als je al ooit doorrijdt tot (bijna) nul, zorg er dan voor dat de accu zo snel mogelijk weer bijgeladen wordt. Tot 40% of meer is idd het beste. Dit geldt ook voor moderne accu's in draadloze apparaten. Die moet je ook niet leeg wegleggen, want daarna kun je ze weggooien. Dat heb ik helaas ook zelf moeten ervaren met de accu van mijn laptop. En toen was ik dus 120 euro armer....
Geronimo81 Geplaatst 17 Januari, 2019 Geplaatst 17 Januari, 2019 oh jee. Ik reed vroeger met een jerrycan benzine in m'n achterbak en reed met enige regelmaat mijn benzinetank helemaal leeg. Zo vaak langs de snelweg gestaan omdat ik de pomp net niet haalde. Werd op een gegeven moment echt een sport om te kijken hoe ver je kon. het 'ik ken mijn auto'-gevoel. Dat zal dus met de e-Niro anders moeten. Ik denk totdat ik een wallbox krijg sowieso elke avond gewoon aan de stekker tot 100%. Ik heb nog geen laadabonnement, dus ik kan nog niet langs de snelweg snelladen. En zodra de wallbox er is laat ik me adviseren door de heren van de wallbox/Kia. Maar ik rijd elke dag in die auto, dus denk dat ik gewoon elke nacht 100% vol laad. Ik laat jullie over 2 jaar wel weten of het goed of slecht voor de accu is geweest
korsowito Geplaatst 17 Januari, 2019 Geplaatst 17 Januari, 2019 Goed plan! En zoals eerder al geschreven, er zit een marge in, maar de auto laat je dit natuurlijk niet weten. De BMS beschermt de accu wel..
korsowito Geplaatst 17 Januari, 2019 Geplaatst 17 Januari, 2019 1 hour ago, JvdBosch said: Hier is heel veel informatie: https://batteryuniversity.com/learn/article/how_to_prolong_lithium_based_batteries Volgens mij is dit een goede strategie: - Liever vaker en shallow laden dan minder vaak en diep laden. - Liever langzaam dan snel-laden. - Het beste tussen de 80% en 20% van de accu gebruiken, daarboven of onder alleen als het nodig is. - Nooit op 100% lange tijd laten staan, als je 100% nodig hebt: zorgen dat de accu net voordat je gaat vol is. - Nooit op (bijna) 0% laten staan. - Bij lange tijd ongebruik: 40% laadcapaciteit (daar komen Lion accu's ook altijd mee geleverd, en dat is niet zomaar...) nice one!
Aanbevolen Berichten