Ga naar inhoud
Onderdelenshop24.com

Aanbevolen Berichten

Geplaatst (aangepast)

Voordat je heel veel geld uitgeeft aan kostbare laders zou ik het eerst met een gewone 16A (desnoods tweedehands) 1-fase lader proberen. Die past altijd (zonder gedoe) op een 25A hoofdzekering en zal in de meeste gevallen echt wel voldoende zijn. Meestal maak je de accu's niet elke dag leeg. Uitgaande van een 80% tot 20% SOC scenario heb je dan per dag maximaal zo'n 38 kWh ((80-20) *64) nodig. Dat redt je (makkelijk) in 12 uur op 16A (12uur*16A*230V= 44160 Wh of ruim 44 kWh. Ik denk voor dik 95% van de ritjes voldoende. Op 44 kWh kan je dagelijks (redelijkerwijs) 250 - 300 km rijden.

aangepast door Sigmasailor
Geplaatst
4 uren geleden, Hippe lip zei:

De paal is ws het zelfde, maar het kan zijn dat er een dikkere kabel gepland is. Voor 32 A gebruiken ze mss een 10 mm2 kabel (doorsnede van elke ader van 10 vierkante millimeter). Voor 16 A is 6 mm2 voldoende, al kan het zijn dat ze maar 4 mm2 gebruiken. Dat laatste kan in een enkel geval problemen geven, zo heb ik elders al gelezen. Maar ik verwacht van niet. 

Hmm, ik bedenk me nu dat het niet uitmaakt. Standaard eindgroep is nooit meer dan 16A. Vraag maar bij installatie welke aderdikte ze hebben gebruikt. Ben wel benieuwd.
Wanneer komt het?

Lichtelijk over gedimensioneerd: Kabel diameters

Voor 16A is 2,5 kwadraad meestal voldoende. Ik heb dat al 5 jaar zonder problemen in gebruik. 6 kwadraad is meestal ruim voldoende voor 32A.

Geplaatst (aangepast)
10 minuten geleden, Sigmasailor zei:

Lichtelijk over gedimensioneerd: Kabel diameters

Voor 16A is 2,5 kwadraad meestal voldoende. Ik heb dat al 5 jaar zonder problemen in gebruik. 6 kwadraad is meestal ruim voldoende voor 32A.

Ja, in huis zit in de hele installatie ook 2,5 mm2. En die groepen zijn gezekerd op 16 A. Klopt.

Maar met de Zappi dit ik denk te gaan gebruiken kom ik boven die 16 A uit; tot max. 25 A. Kabellengte bij mij denk ik 20-25 meter.

Hier ook wat leesvoer over de keuze van de kabeldikte:
https://larsboelen.nl/kabelkeuzetool/
Daarin staat een link naar een tooltje (https://larsboelen.nl/wp-content/uploads/Kabeldikte-laadpaal.xlsx) en als ik daar invul dat ik mijn 64 kWh accu met 25 A wil laden kom ik toch echt op 6 mm2 kabel.

Liever iets overgedimensioneerd dan aan de krappe kant...

aangepast door Hippe lip
Geplaatst
2 minuten geleden, Sigmasailor zei:

OK, maar 6 kwadraad voor 16A is toch echt aan de heel erg ruime kant. Hebben we het al eerder over gehad, toch?

Daar hebben we het eerder over gehad. Zat ik toen niet op 10 mm2? Dat was hoe dan ook erg overdreven.
En idd is 6 mm2 voor 16 A overdreven. Kies dan 4 mm2 en je zit safe.

Het gaat dus volgens die link die ik hierboven vermeldde niet alleen om wat er voorgeschreven is, maar ook om welke verliezen je wilt accepteren. Tot hoeveel % wil je gaan? D=Ook daarvan hangt je keuze af.

Geplaatst

Kan iemand die de e-Niro al heeft hier een foto posten van de sleutel? Ik wil eens bij Aliexpress kijken naar een alternatieve shell (behuizing) zodat ik mijn sleutel en die van mijn vrouw makkelijker uit elkaar kan houden. Maar dan moet ik natuurlijk wel de juiste shell bestellen....

Geplaatst
14 minuten geleden, Hippe lip zei:

Wat is het hier stil op het forum....

Heeft er een tijdje uit gelegen. Er valt ook weinig nieuws te melden. Ik hoop morgen op de eerste echte gebruikerservaringen.

Geplaatst

Uiteraard geen idee (wachten tot mei); voor mijn leen Optima is het type B (voor wat het waard is).

Ziet er overigens een stuk mooier uit (knopjes lijken allemaal RVS te zijn) dan die op de plaatjes.

Geplaatst (aangepast)

In dit filmpje zie je een glimps van de sleutel op 0:54: 

aangepast door Terp1234
Geplaatst
4 minuten geleden, Terp1234 zei:

In dit filmpje zie je een glimps van de sleutel

Ah dank! Model B dus. Kan ik mijn kapjes bestellen.

Geplaatst
Ik ben zo nieuwsgierig welke sleutel er bij de e-Niro zit. Model A, B of C?
1405397494_Schermafbeelding2019-01-19om18_04_36.png.5a3aa961eb0d3f1391e8f76b92d572f9.png485025624_Schermafbeelding2019-01-19om18_04_53.png.3a171e3e58b48b87c48db025042f7fe1.png1476066794_Schermafbeelding2019-01-19om18_05_11.png.1b4c600b8e4440c15965e9531785df85.png
Type B

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A6003 met Tapatalk

Geplaatst
Op 17-1-2019 om 22:20, Hippe lip zei:

Daar hebben we het eerder over gehad. Zat ik toen niet op 10 mm2? Dat was hoe dan ook erg overdreven.
En idd is 6 mm2 voor 16 A overdreven. Kies dan 4 mm2 en je zit safe.

Het gaat dus volgens die link die ik hierboven vermeldde niet alleen om wat er voorgeschreven is, maar ook om welke verliezen je wilt accepteren. Tot hoeveel % wil je gaan? D=Ook daarvan hangt je keuze af.

Geplaatst
3 uur geleden, Veefer zei:

2delig286519cd86777f40d39e78c8d4987add.jpg

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A6003 met Tapatalk

type b klopt foto uploaden geeft een foutmelding.

Geplaatst (aangepast)
9 uur geleden, e-niro zei:

type b klopt foto uploaden geeft een foutmelding.

Foutmelding dat-ie te groot is? Daat liep ik int begin ook tegenaan. Jammer dat dit forumsysteem de foto’s niet automatisch verkleint. Klein minpuntje, gemiste kans. 

aangepast door Hippe lip
Geplaatst
7 minuten geleden, korsowito zei:

Ik kan em wel zien als ik op de link click

Nu nog wel, maar na een tijdje niet meer geloof ik. Jammer wanneer oude posts later gelezen worden. Algemeen gezegd dan; hier niet heel spannend...

Geplaatst
12 minutes ago, Hippe lip said:

Nu nog wel, maar na een tijdje niet meer geloof ik. Jammer wanneer oude posts later gelezen worden. Algemeen gezegd dan; hier niet heel spannend...

Ah zo ok!

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe Aanmaken...