Ga naar inhoud
Onderdelenshop24.com

Aanbevolen Berichten

Geplaatst (aangepast)

tipje: de verkoper heeft geen drol te maken met de private lease.. Zelfs de dealer niet, je least vaak bij een heel ander bedrijf.

En de verkoper heeft mijn auto niet gekocht, maar een handelaar, hij is 1:1 doorgegaan naar de handel, ik heb zelf de biedingen kunnen zien.

Dus: aannames die nergens op slaan (in mijn geval).

Assumption is the mother of all fuck-ups

aangepast door gjcvro
  • Like 1
Geplaatst
7 uur geleden, gjcvro zei:

En de verkoper heeft mijn auto niet gekocht, maar een handelaar, hij is 1:1 doorgegaan naar de handel, ik heb zelf de biedingen kunnen zien.

En dat geloof jij, de Dealer krijgt een % provisie van de handelaar.
Niet alles geloven wat de Dealer je verteld.;-)

Geplaatst (aangepast)

Alu hoedje heb je ook al op? Zoals gezegd had ik inzicht in wat er gebeurde.

En hoe je het ook bekijkt, ik kreeg meer dan dat ik hem zelf aan de handel verkocht. 

aangepast door gjcvro
Geplaatst

Ik vind het moeilijk om deze discussie goed te volgen. Maar zoals ik al eerder aangaf hebben zelf kopen of private lease beide hun voor- en nadelen.

Als je gaat private leasen, dan betaal je een vast bedrag per maand en komen de benzine kosten daar nog bij. Na de periode geef je de auto terug en ben je klaar met je maandelijkse kosten. Je hebt dan ook geen auto meer. Je hebt dan de keuze om opnieuw te leasen voor de dan geldende lease prijzen of je koopt een andere auto (nieuw of tweede hands) je hebt geen inruil dus je betaald dan 100%. Zolang je jezelf dat realiseert en je je aan alle lease regels houdt moet dat geen probleem zijn. Maar meer rijden dan afgesproken zorgt er voor dat je moet bij betalen, heb je (kleine) schades dan kan dit ook voor extra kosten zorgen. Bij sommige private deals raak je uit eindelijk je schade vrije jaren kwijt.

Koop je een nieuwe auto dan zul je het volledige bedrag zelf moeten betalen. Dit doe je met spaargeld, inruil of een financiering of een combinatie van deze. Je rijdt nieuw en hebt naast de kosten van het opnieuw sparen(of afslossen) uiteraard kosten voor verzekering, wegenbelasting en onderhoud. Deze drie zijn prima uit te rekenen omdat ze tegenwoordig behoorlijk duidelijk en bekend zijn. Bij Kia hoef je jezelf geen zorgen te maken over de overige onderhoudskosten omdat je 7 jaar garantie hebt. Het is dan een eenvoudig rekensommetje wat de auto je per maand gaat kosten. Na verloop van tijd wil je een andere auto. Je hebt dan een auto die je inruilt en dus een bepaalde waarde heeft, dat is dus bedrag dat je overhoudt na de gebruikstijd en je in mindering kunt brengen op je uitgerekende maandelijkse kosten. Afhankelijk van je rijgedrag heb je nog wel of minder schade vrij jaren.

Ik denk dat het onder de streep niet een groot verschil is tussen de twee. Wat ik wel weet is dat iedereen bij zijn keuze altijd positief naar zich zelf toe rekent, immers anders maak je die keuze niet.

• Like 1
Geplaatst

Precies dat.

En het uiteindelijk niet hebben van een auto heeft voor mij ook nog een voordeel, geen gezanik met de verkoop of inruil, en langs 325 dealers gaan om de beste inruil te krijgen, of particulier verkopen en dan onderhandelen met mensen die er eigenlijk niks voor willen betalen. Dan maar een paar avonden achter de pc zitten om de beste lease aanbieding te vinden.

Plus geen getouwtrek bij elke onderhoudsbeurt (Zie ander topic) of iets wel of niet moet gebeuren.   

Geplaatst
3 uur geleden, henk smit zei:

het eerste jaar reed ik 20.000 km. dit jaar kom ik aan de 10.000 km. dat kom van wegen mijn Kia pikanto  dat ik minder rijd. 

Je rijdt dus minder dan je had gedacht toen je private lease afsloot? Dat betekend dat je betaald voor meer km’s maar je rijdt er minder. Had je hem privé gekocht dan merkte je dit gelijk in je portemonnaie. Hoeveel krijg je terug voor minder gereden km’s?

Geplaatst
8 uur geleden, chippie777 zei:

Ik vind het moeilijk om deze discussie goed te volgen. Maar zoals ik al eerder aangaf hebben zelf kopen of private lease beide hun voor- en nadelen.

Als je gaat private leasen, dan betaal je een vast bedrag per maand en komen de benzine kosten daar nog bij. Na de periode geef je de auto terug en ben je klaar met je maandelijkse kosten. Je hebt dan ook geen auto meer. Je hebt dan de keuze om opnieuw te leasen voor de dan geldende lease prijzen of je koopt een andere auto (nieuw of tweede hands) je hebt geen inruil dus je betaald dan 100%. Zolang je jezelf dat realiseert en je je aan alle lease regels houdt moet dat geen probleem zijn. Maar meer rijden dan afgesproken zorgt er voor dat je moet bij betalen, heb je (kleine) schades dan kan dit ook voor extra kosten zorgen. Bij sommige private deals raak je uit eindelijk je schade vrije jaren kwijt.

Koop je een nieuwe auto dan zul je het volledige bedrag zelf moeten betalen. Dit doe je met spaargeld, inruil of een financiering of een combinatie van deze. Je rijdt nieuw en hebt naast de kosten van het opnieuw sparen(of afslossen) uiteraard kosten voor verzekering, wegenbelasting en onderhoud. Deze drie zijn prima uit te rekenen omdat ze tegenwoordig behoorlijk duidelijk en bekend zijn. Bij Kia hoef je jezelf geen zorgen te maken over de overige onderhoudskosten omdat je 7 jaar garantie hebt. Het is dan een eenvoudig rekensommetje wat de auto je per maand gaat kosten. Na verloop van tijd wil je een andere auto. Je hebt dan een auto die je inruilt en dus een bepaalde waarde heeft, dat is dus bedrag dat je overhoudt na de gebruikstijd en je in mindering kunt brengen op je uitgerekende maandelijkse kosten. Afhankelijk van je rijgedrag heb je nog wel of minder schade vrij jaren.

Ik denk dat het onder de streep niet een groot verschil is tussen de twee. Wat ik wel weet is dat iedereen bij zijn keuze altijd positief naar zich zelf toe rekent, immers anders maak je die keuze niet.

Klopt helemaal. 

Wat mij opvalt is dat veel Private Lease gebruikers de keuze verdedigen omdat het goedkoper is (ook op dit forum) maar dat snijdt geen hout! Makkelijker, het anders niet kunnen kopen (of financieren), dat kan wel een reden zijn voor Private Lease. Maar banken die Private Lease financieren zijn geen filantropen. Geloof me..

Geplaatst

Goedkoper heb ik nooit gezegd, maar wel makkelijker. Of het goedkoper of duurder is kun je pas zeggen na 4 jaar als je 2 gelijke auto's hebt die je vergelijkt. Dus nagenoeg onmogelijk.

't is een keuze die je toch wel steeds meer mensen ziet maken.

Ipv een telefoon kopen nemen we een abonnement dat 4x zo duur is,

ipv zelf geld in een matras bewaren, zetten we het op de bank die daar geld voor vraagt.

In plaats van zelf naar de boer gaan om de koe te melken betalen we 5 bedrijven om het voor ons te doen.

Het kan allemaal goedkoper, maar op een gegeven moment maak je de keuze om het anders te doen.

Geplaatst

Als je het rekenkundig benadert dan kan lease zeker goedkoper zijn. Zo kan een leasemaatschappij btw met de fiscus verrekenen en schrijft alleen de aankoopprijs exclusief btw af.

Geplaatst
16 minuten geleden, henk smit zei:

vind jij een auto kopen voor delig. in 2005 Koch ik een Nissan Tino voor 28000 euro. na vijf jaar ruilde ik hem in. bij een Nissan dieler voor een andere de in ruil prijs was vijf duizend euro ex kosten verzekering wegen belasting onder houd 6500 euro het verlies na vijf jaar 29500 ex benzine. dat is een afschrijving van 6000 euro per jaar en dat is in de jaren niet ver andert laat mij dan maar een auto private leasen. Voor4356 per jaar geen geouwe hoer in de garage waar ik veel hoofd pijn had     

Wegenbelasting en onderhoud is geen afschrijving... 

En een auto van 28.000 euro na vijf jaar nog maar 5.000, dan ben je gewoon afgezet... 

Geplaatst
8 minuten geleden, henk smit zei:

onder houd is geen afschrijvingen die komen ieder jaar terug  maar het zijn wel lasten die je moet betalen. en zo'n

Nissan inruil na vijf jaar met 150.000 km. op de teller.

waar om denk jij dat ik die auto weg gedaan heb.

van wegen de kosten die ik kreeg. 

Huh, je neemt het onderhoud zelf mee in de afschrijving.... 

Geplaatst

Leuk die discussies, lease vs koop of lening. Winterbanden vs all-seasons of zomerbanden.

Ieder verdedigd zijn eigen keus :smileys-car-driving-838223:.

Geplaatst
3 uur geleden, Nir00tje zei:

Als je het rekenkundig benadert dan kan lease zeker goedkoper zijn. Zo kan een leasemaatschappij btw met de fiscus verrekenen en schrijft alleen de aankoopprijs exclusief btw af.

Sorry hoor, maar dat is ook weer zo'n dwaalspoor. De dealer werkt BTW neutraal, zowel bij verkoop als bij lease, dat maakt geen verschil. Maar jij als consument betaalt gewoon BTW. Over de aankoopwaarde en ook over de maandelijkse leasekosten. Als je geen verstand hebt van BTW dan kun je er beter niet over praten.

Geplaatst
3 uur geleden, Nir00tje zei:

Een kapper kan ook de BTW ook verrekenen met de belastingdienst en een slager, schilder, autobedrijf, dokter, en iedereen waar je mee te maken krijgt ook. Alleen zul jij als particulier die BTW wel moeten betalen. Je hebt hier totaal geen voordeel aan als je least. Het enige verschil met leasen bij bedrijven is, dat de investering niet als activa op de balans staat, maar dat je er wel over kan beschikken. Je houdt dus meer geld over om je business te doen. Voor een particulier is dat niet zo, het wordt gezien als een lening.

Geplaatst
1 uur terug, henk smit zei:

als je een auto gaat financieren. heb je ook een vast maand bedrag. + kosten en tanken. ik heb van mijn leven nog nooit geld geleend voor een auto. ik kan iemand die een auto kocht met een financiering van vijfentwintig duizend euro is dat dan zo goed koop.  

Ik weet dat de constructie anders is bij lease of financiering, maar voor mij persoonlijk zitten ze in hetzelfde 'vakje', je koopt een auto niet zelf maar laat dat iemand anders doen en betaald daar voor (in de wetenschap dat die "iemand anders" er ook graag een boterham aan over houd, het liefst nog met beleg daar op) 

Geplaatst

Ik denk dat we de discussie over goedkoper/duurder  met private lease/koop achterwege moeten laten. 

Het is en blijft een keuze of je gewoon auto wilt rijden zonder zorgen (private lease) of dat je gewoon de auto in bezit wilt hebben en zelf bepaald wanneer je de auto weg doet (koop)

Geplaatst
19 minuten geleden, Dragao zei:

Ik denk dat we de discussie over goedkoper/duurder  met private lease/koop achterwege moeten laten. 

Het is en blijft een keuze of je gewoon auto wilt rijden zonder zorgen (private lease) of dat je gewoon de auto in bezit wilt hebben en zelf bepaald wanneer je de auto weg doet (koop)

Helemaal mee eens. Voor mij was bijvoorbeeld de keuze ook niet tussen een Niro kopen of leasen. Ik zou simpelweg geen 30 mille willen uitgeven voor een nieuwe auto. Voor mij was de keuze dus tussen een nieuwe, zuinige Niro leasen met de zekerheid van een vast bedrag per maand of een minder zuinige tweedehandsje kopen, waarbij de kosten voor onderhoud en afschrijving mee- of tegen kunnen vallen. 

Geplaatst
2 uur geleden, Dragao zei:

Inderdaad, Private lease neem je om een andere reden als gemakkelijker, een betere nachtrust omdat geen zorgen (behalve dan dat je een verplichting hebt om elke maand geld over te maken), geen spaarrekening beschikbaar hebben (of er liever voor op vakantie gaat), etc. 

Geplaatst
14 uur geleden, Derrek zei:

Sorry hoor, maar dat is ook weer zo'n dwaalspoor. De dealer werkt BTW neutraal, zowel bij verkoop als bij lease, dat maakt geen verschil. Maar jij als consument betaalt gewoon BTW. Over de aankoopwaarde en ook over de maandelijkse leasekosten. Als je geen verstand hebt van BTW dan kun je er beter niet over praten.

Bedoel je te zeggen dat een leasemaatschappij moet afschrijven over de aanschafprijs incl btw?

Geplaatst
10 minuten geleden, Nir00tje zei:

Bedoel je te zeggen dat een leasemaatschappij moet afschrijven over de aanschafprijs incl btw?

Nee dat is de bedoeling niet van BTW:

Omzetbelasting of btw (belasting over de toegevoegde waarde) is een indirecte belasting die een overheid heft op de verkoop van producten of diensten. De belasting wordt geheven op de verkoopprijs van een product in elke stap van het productie- of distributieproces (bronbelasting). Uiteindelijk wordt de btw betaald door de consument en door niet-btw-plichtige organisaties.  (bron wiki).

BTW wordt dus alleen betaald door de eindgebruiker, in alle tussenstappen tot aan de eindgebruiker wordt de BTW verrekend.

• 3 jaar later...
Geplaatst

Een schopje voor dit topic. Zijn er hier Niro rijders die 5 jaar geleden een private lease constructie hebben afgesloten voor rond de 20000 km per jaar? Ben ben benieuwd wat de maand prijs is/was. Ik heb mijn 5,5 jaar oude Niro ingeruild voor een nieuwe Niro (volgende maand geleverd) Ik hou mijn auto uitgaven behoorlijk nauwkeurig bij dus weet met de inruil redelijk wat mijn maandkosten zijn geweest de afgelopen vijf jaar. Zou dat graag eens willen vergelijken.

Geplaatst

Ik durf het niet exact te zeggen, maar het zal zo rond de 500 euro zitten, of 550 als je geen aanbieding had.

Dan wel voor de middelste uitvoering, niet de executive want die zou wel weer eens 40 euro meer kunnen kosten.

• 1 maand later...
Geplaatst (aangepast)

Inmiddels heb ik mijn Niro ingeruild voor het nieuwe model en kan ik redelijk nauwkeurig aangeven wat de oude Niro mij gekost heeft de afgelopen 5,5 jaar. (66 maanden) 

Wanneer ik alle uitgaven (wegenbelasting, verzekering, onderhoud) meeneem inclusief afschrijving en met benzine, dan komen de kosten op 526,48 euro per maand. (bij circa 20.000 km per jaar) Wanner ik de benzine niet meereken komen de kosten op 363,92 per maand,

aangepast door chippie777
foutje in berekening
Geplaatst

Kan zomaar kloppen, prijzen 2e hands auto's zijn de laatste tijd flink gestegen. Dat is het stukje geluk of pech dat je moet hebben. Dan zou je voor lease grofweg 100 euro per maand meer zijn kwijt geweest schat ik zo.

Ikzelf heb de 30-35k  gebruikt om de hypotheek te verlagen, dus heb ik nog steeds geen spijt van de keuze. (en inmiddels rij ik de e-niro tegen eenzelfde tarief)

• Like 1
Geplaatst

Begrijp mij niet verkeerd. Ik vind niet dat iemand wel of niet moet private leasen of wel of niet moet financieren. Ik wil gewoon laten zien wat mij een auto per maand kost. Iedereen moet vooral datgene doen wat goed voelt. 

• Like 1

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Nieuwe Aanmaken...