Jump to content
  • Sign Up

Recommended Posts

Is er ergens een registratienummer / probleemnummer bekend bij KIA waar we naar kunnen verwijzen? Of kan iemand (met connecties) hier achter komen?

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

zal het eens navragen voor je.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik lees elders op tweakers dat er mensen zijn met een ratelend geluid bij lage snelheden en dat mogelijk het probleem ligt in het differentieel. Nou begin ik me af te vragen: zou ook dit probleem in het differentieel kunnen zitten? Het is een draaiend onderdeel met planetaire tandwielen en het kan natuurlijk ook een onbalans veroorzaken. Zou niet moeten mogen, maar kan wel een oorzaak zijn.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
18 uur geleden, Fralamjo zei:

Ik lees elders op tweakers dat er mensen zijn met een ratelend geluid bij lage snelheden en dat mogelijk het probleem ligt in het differentieel. Nou begin ik me af te vragen: zou ook dit probleem in het differentieel kunnen zitten? Het is een draaiend onderdeel met planetaire tandwielen en het kan natuurlijk ook een onbalans veroorzaken. Zou niet moeten mogen, maar kan wel een oorzaak zijn.

Het kan bijna niet anders als dat het in de aandrijving of ophanging zit.,
Wellicht onbalans in 1 van de aandrijfassen, of speling in ophanging van motor/overbrenging oid.

Als er iets in het diff fout zit zal het een ander beeld geven lijkt me...  speling tussen diff en de rest zou wel trillingen kunnen geven.

Heb overigens de mail gestuurd met de vraag of er een algemeen registratie of probleemnummer oid bekend is zodat anderen hieraan kunnen refereren.

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 uur geleden, stevedem zei:

Wellicht onbalans in 1 van de aandrijfassen, of speling in ophanging van motor/overbrenging oid.

Speling lijkt me niet waarschijnlijk. Onbalans lijkt me logischer. Die komt dan bij de twee genoemde snelheden in cadans, met voelbare trillingen to gevolg. De hoge snelheid waarbij de trillingen komen (ca. 130 km/h) is toch ongeveer het dubbele van de lage snelheid (ca. 65 km/h)?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Of een serie differentieels die niet goed geshimmed zijn? Bij de één een ratel, de ander een onbalans? Ik doe maar een gok, maar zoiets zou kunnen, vaak wordt een lager geshimmed om 'm goed uit te lijnen met de rest van de tandwielen en (aandrijf)assen. Als dat niet goed is, dan kan dat toch allerlei klachten leiden (o.a. onbalans).

Edited by Fralamjo
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik denk dat ik ook een onbalans heb, voel het soms erger dan andere keren (of het lijkt zo)

Melding gemaakt bij garage, landelijk staat er nog geen signalering van (lees; als bekend probleem), garage gaat het melden en houdt mij op de hoogte als er ergens in het land een oplossing / oorzaak gevonden is.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zojuist even weer bij de dealer geweest inzake dit onderwerp. Heb nu een afspraak ingepland voor 12 juli om met een monteur te gaan rijden om de trillingen zelf te laten ervaren en daar dan melding van te maken richting importeur. Heb nog doorverwezen naar dit forum, maar men wil het zelf ervaren en melden.

 

Nog even afwachten, maar hoop dat er vanuit de importeur na meerdere meldingen toch schot in komt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik denk dat ik het ook een beetje heb. De ene keer meer dan de andere keer. Heb wel andere velgen / banden dan standaard dus dealer wijst voornamelijk op dat die probleem dan daar vandaan zou komen. Aangezien een andere partij die hierop heeft gezet is het hun probleem. Maar ik wacht even de ontwikkelingen hier af en dan ga ik wel kijken. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 minuut geleden, Elmar Kouwenhoven zei:

Ik denk dat ik het ook een beetje heb. De ene keer meer dan de andere keer. Heb wel andere velgen / banden dan standaard dus dealer wijst voornamelijk op dat die probleem dan daar vandaan zou komen. Aangezien een andere partij die hierop heeft gezet is het hun probleem. Maar ik wacht even de ontwikkelingen hier af en dan ga ik wel kijken. 

Het is natuurlijk raar dat meer mensen dit ervaren bij dezelfde snelheiden met standaard velgen en banden. Maar zoals gezegd, ik maak er ook melding van en hoop dat meer mensen dit doen, zodat een ieder wellicht van dit probleem afgeholpen wordt.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Afgelopen maandag heb ik het toevallig ook gemerkt. Ik rijd niet vaak zo hard, maar toen reed ik op een bijna legen weg met 135 op de teller en viel het me opeens op. BRRRRRR, zat ik in mijn stoel. Het trilde niet heel hard, maar wel duidelijk voelbaar.

Gisteren was ik voor wat kleine puntjes bij de dealer en toen heb ik het aangekaart. De monteur die me hielp heeft het op mijn verzoek opgezocht in het dealersysteem en ik mocht meekijken. Daar vond hij nog twee meldingen onder het trefwoord "trilling":

  • Trilling in de auto [2] Autobedrijf Werkhoven BV / 2019-06-13. Is dit de datum laatste wijziging? In de regel eronder staat
    No. 1336923   07-06-2019 | GENERAL INFORMATION | [V91] RIJDEND
  • Trilling voelbaar in E Nro [2] [Jelle van Wensen/2019-05-22]
    No. 1331144 .  16-05-2019 | BODY (INTERIOR AND EXTERIOR) | [T33] RIJDEND

Dit voor diegenen die vroegen naar referenties van de gedane meldingen.

Ze gaan mijn melding ook in het systeem zetten. We hebben het er met een paar monteurs daar over gehad. De eerste reacties waren idd in de trant van banden en balanceren. Toen ik vertelde dat er al meer rijders met dit probleem kampen en die allemaal dit allemaal zonder resultaat geprobeerd hebben, zeiden ze dat Kia toch eist dat je dit soort dingen eerst probeert. Tja, eigenlijk wel logisch.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Helaas ook in mijn kia trillingen waarneembaar. Dacht in eerste instantie dat het door de 18” velgen kwam. Opnieuw gebalanceerd maar helaas... 17” teruggezet en ook hier trillingen. Vreemde is dat 18” bij hogere snelheden last heeft en 17”bij lagere... dealer gaat melding maken naar Kia NL

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hallo mensen.

Ik ben niet zo'n forum prater maar toch wil ik even reageren.
Helaas heb ik met mijn Niro (hybride) ook het probleem van trillingen.de auto is nu 8 weken oud en ik stond op de dag van aflevering al weer bij de dealer. Vierkante banden was het oordeel en die moesten vervangen worden. Dit had helaas niet geholpen.
Tussen de 60km/u en 110km/u waren de trillingen/gewiebel aanwezig,soms duidelijk soms minder duidelijk. Vervolgens is de auto voor twee dagen de garage in gegaan en daar hebben ze een beetje gespeeld met de banden/velgen en opnieuw gebalanceerd. Dit heeft beperkt geholpen maar het bereik is nu kleiner geworden. Nu tussen de 70 en 100 km/u en allemaal wat subtieler.
Het is me nu ook opgevallen dat de temperatuur ook invloed heeft. Met dit warme weer worden de banden harder en zijn de trillingen duidelijk aanwezig de hele rit lang.
Nu gaat de Niro over paar weken naar een specialistisch bedrijf voor uitbalanceren van de auto. Dealer zei dat kia dit bij een andere Niro ook hadden gedaan en dat dit 100% resultaat gaf bij het zelfde probleem.
Dus weer even afwachten maar mocht dit helpen dan post ik hier het resultaat.

Verstuurd vanaf mijn SM-A705FN met Tapatalk

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 uur geleden, optitron zei:

Hallo mensen.

Ik ben niet zo'n forum prater maar toch wil ik even reageren.
Helaas heb ik met mijn Niro (hybride) ook het probleem van trillingen.de auto is nu 8 weken oud en ik stond op de dag van aflevering al weer bij de dealer. Vierkante banden was het oordeel en die moesten vervangen worden. Dit had helaas niet geholpen.
Tussen de 60km/u en 110km/u waren de trillingen/gewiebel aanwezig,soms duidelijk soms minder duidelijk. Vervolgens is de auto voor twee dagen de garage in gegaan en daar hebben ze een beetje gespeeld met de banden/velgen en opnieuw gebalanceerd. Dit heeft beperkt geholpen maar het bereik is nu kleiner geworden. Nu tussen de 70 en 100 km/u en allemaal wat subtieler.
Het is me nu ook opgevallen dat de temperatuur ook invloed heeft. Met dit warme weer worden de banden harder en zijn de trillingen duidelijk aanwezig de hele rit lang.
Nu gaat de Niro over paar weken naar een specialistisch bedrijf voor uitbalanceren van de auto. Dealer zei dat kia dit bij een andere Niro ook hadden gedaan en dat dit 100% resultaat gaf bij het zelfde probleem.
Dus weer even afwachten maar mocht dit helpen dan post ik hier het resultaat.

Verstuurd vanaf mijn SM-A705FN met Tapatalk
 

Je hebt het over een hybride. Maar heb je het over die trillingen als je volledig elektrisch rijdt? Anders kan het echt van alles zijn, met zo'n brandstofmotor....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ook met elektrisch rijden. De hybride en elektrische variant zijn de zelfde basis dus ik denk dat we over hetzelfde praten omdat de garage het bij de banden/wielophanging zoekt.

Verstuurd vanaf mijn SM-A705FN met Tapatalk

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
5 uur geleden, optitron zei:

Ook met elektrisch rijden. De hybride en elektrische variant zijn de zelfde basis dus ik denk dat we over hetzelfde praten omdat de garage het bij de banden/wielophanging zoekt.

Juist dáárom denk ik dat we niet over hetzelfde praten. Het is niet dat ik je niet geloof, maar ik denk dat het bij jou wel eens iets anders kan zijn:

  1. Je zegt: "Ook met elektrisch rijden". Dus ook met rijden op de brandstof(=benzine?)motor?
  2. De garages van de e-Nirorijders die hiervan last hebben, hebben allemaal al andere banden/wielen geprobeerd, maar zonder resultaat. Daar ligt het dus juist niet aan.

De hele aandrijflijn van een hybride Niro en een e-Niro is totaal verschillend. Alleen de ophanging en de wielen zijn hetzelfde. Ik denk dat zelfs de aandrijfassen anders (andere lengte?) zijn.

Ergens zit een onbalans die in resonantie (cadans) komt bij een specifieke snelheid. Bij de e-Niro is dat ca 130 km/h en soms bij de helft daarvan.

Edited by Hippe lip
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja het kan ook iets anders zijn maar omdat we allebei niet weten wat de oorzaak is van de trillingen kunnen we allebei over hetzelfde hebben want het hoeft niet aan de aandrijflijn te liggen en de hybride en e-niro delen in de ophanging wel dezelfde onderdelen plus mijn trillingen komen overeen wat hier op de forum vertelt wordt.
Dus wie weet kan deze oplossing ook een oplossing zijn voor de e-niro.

Verstuurd vanaf mijn SM-A705FN met Tapatalk

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

update; sinds ik de melding bij KIA heb gemaakt, heb ik de trillingen niet meer gevoeld................?

Hoor wel af en toe een soort kleine ratel bij regenereren op lage snelheid (en hogere temperatuur), maar deze geluiden kunnen natuurlijk allemaal bij de auto horen.  (koeling batterij ?)We zijn met ze alle de verbrandingsmotor gewent, de EV maakt nou eenmaal andere geluiden.

Op dit moment happy de peppie met de E-Niro, en zie ook het bereik langzaam weer toenemen. Met redelijk stevige rijstijl, airco als nodig etc,  toch een range van 420 elke ochtend.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Iemand al banden spanning aangepast? Staat deze niet te hoog vandaag dealer? (2.9)

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 uur geleden, Elmar Kouwenhoven zei:

Iemand al banden spanning aangepast? Staat deze niet te hoog vandaag dealer? (2.9)

Bij mij was de bandenspanning ook zo hoog. 

Het verlagen naar 2,6 heeft niet geholpen in het verminderen van de trillingen bij mij.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
2 uur geleden, Petertenboer zei:

Bij mij was de bandenspanning ook zo hoog. 

Het verlagen naar 2,6 heeft niet geholpen in het verminderen van de trillingen bij mij.

En nu? :)

Ik moet dit wel even proberen eerst en dan checken. Mocht het niet opgelost zijn dan melding maken maar.

Edited by Elmar Kouwenhoven

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik kreeg vandaag van de dealer terug:

 

"De trillingen in de auto zijn inderdaad bekend bij ons en bij Kia Nederland.

Door de grotere maat wielen wordt dit wel versterkt, maar ook met de 17 inch blijft dit erin. Vooralsnog is hier nog geen oplossing voor en noemt kia het een producteigenschap."

Share this post


Link to post
Share on other sites
11 minuten geleden, Elmar Kouwenhoven zei:

Ik kreeg vandaag van de dealer terug:

 

"De trillingen in de auto zijn inderdaad bekend bij ons en bij Kia Nederland.

Door de grotere maat wielen wordt dit wel versterkt, maar ook met de 17 inch blijft dit erin. Vooralsnog is hier nog geen oplossing voor en noemt kia het een producteigenschap."

Als dit de officiële reactie is van Kia Nederland dan vind ik dat triest en uitermate teleurstellend. Dan passen ze nu de strategie toe van PON (die noemen standaard alle gebreken een producteigenschap) en verbloemen ze daarmee tekortkomingen in hun product. Een auto met een dergelijk prijskaartje behoort dit niet te doen en daar moet je een oplossing voor verzinnen.

Als het een zogenaamd producteigenschap is moeten ze dat mijn inziens opnemen in de verkoopfolder. Begrijp mij goed, de auto rijdt verder prima en grotendeels ben ik er ook tevreden over, maar net boven de 130 km/h is een snelheid die ik veel hanteer op de snelweg en dan trilt de Niro en daar ben ik niet blij mee. 

Zoals gezegd heb ik volgende week een afspraak staan bij de dealer en ik ben benieuwd wat hun reactie gaat zijn.

Share this post


Link to post
Share on other sites
9 minuten geleden, Petertenboer zei:

Als dit de officiële reactie is van Kia Nederland dan vind ik dat triest en uitermate teleurstellend. Dan passen ze nu de strategie toe van PON (die noemen standaard alle gebreken een producteigenschap) en verbloemen ze daarmee tekortkomingen in hun product. Een auto met een dergelijk prijskaartje behoort dit niet te doen en daar moet je een oplossing voor verzinnen.

Als het een zogenaamd producteigenschap is moeten ze dat mijn inziens opnemen in de verkoopfolder. Begrijp mij goed, de auto rijdt verder prima en grotendeels ben ik er ook tevreden over, maar net boven de 130 km/h is een snelheid die ik veel hanteer op de snelweg en dan trilt de Niro en daar ben ik niet blij mee. 

Zoals gezegd heb ik volgende week een afspraak staan bij de dealer en ik ben benieuwd wat hun reactie gaat zijn.

Hou ons op de hoogte, we moeten natuurlijk niet hiermee akkoord gaan. Als ik hem privé had gekocht had ik hem direct terug gebracht. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat had de rayonmanager van Kia ook tegen mijn dealer gezegd, product eigenschap.

Maar die gaat er niet mee akkoord. Die gaan de 17e naar gespecialiseerd bedrijf ergens om een e-niro met trillingen onder de loep te nemen.

Aan mij het verzoek om nog even 2 weken geduld te hebben alvorens ze verder gaan met de mijne.

  • Thanks 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...