Ga naar inhoud

Trillingen


stevedem

Aanbevolen Berichten

Cupping kan veroorzaakt worden door een hoogteslag, maar meestal is het een gevolg van een overmatige slijtage door een minder gelukkige wielgeometrie.

Helaas is dat niet altijd een defect aan de auto, sommige banden kunnen onder het ene merk/type auto problemen geven, terwijl banden van een ander merk of type probleemloos hun kilometers draaien. Ook rijstijl kan (of zal) z'n invloed hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Hoogteslag is dus één (mss twee) hobbel of deuk per omwenteling.

Dat cuppen een zaagtandvervorming genoemd wordt werkte bij mij verwarrend. Daardoor dacht ik dat elk blokje van het profiel aan de ene kant (in looprichting gezien) hoger zou zijn dan aan de andere kant. Dat heb ik ooit wel eens ergens gezien geloof ik.

Maar dat was bij mij niet het geval. Het was een golving over het oppervlak. Een golf over meerdere blokken van het profiel. Dus veel meer golven dan hoogteslag (ik schat 6-10 golven op de omtrek; niet geteld), maar veel minder dan wanneer het een scheve slijtage van elk profielblok zou zijn.

Hebben anderen dit zelfde als ik hier beschrijf zo gehad? Of heb je het niet zelf zo precies bekeken of op de band gevoeld?

Link naar reactie
Delen op andere sites


Op 23-1-2022 om 12:26, zei yvdhaak:

Ook ik reageer even in dit oude topic. Helaas heb ik ook last van trillingen en hobbelen bij mijn (tweede) nieuwe e-Niro.

Lang verhaal kort, maar door overgang naar een andere werkgever heb ik de leaseauto ingeleverd. Dit was een MY20 uit 2019. Ik rijdt nu privé in een MY22 sinds 22-1-2022.

Bij mijn vorige e-Niro nooit ergens last van gehad en alleen maar genoten van het stille rijden en het comfort van deze auto. Dit was ook de belangrijkste reden om er opnieuw 1 aan te schaffen.

Helaas merkte ik gisteren bij de rit van de dealer naar huis al direct dat de nieuwe anders reed dan de voorgaande auto. Het leek of de weg heel hobbelig was met trillingen in het stuur en resonantie in het interieur tot gevolg. Vanaf ongeveer 60 km/u. Het is zelfs zo erg dat ik meteen terug ben gegaan en voor dinsdag een afspraak heb om mijn gloednieuwe auto met 30 kilometer op de teller na te laten kijken.

Na gedesillusioneerd thuis te zijn gekomen, was de blijdschap omtrent de nieuwe auto direct weg. Met name de resonantie in het interieur in combinatie met mijn niet zo goede oren (ander lang verhaal) zorgt voor een zeer onaangename rijervaring.

Ik heb daarna online gezocht naar soortgelijke gevallen en kwam weer op dit forum en topic, waar ik jaren geleden vrij actief ben geweest. Na alle pagina’s doorgenomen te hebben, heb ik wel het idee dat het bij iedereen met deze klachten of helemaal of tot acceptabel niveau opgelost is. Dus dat lijkt positief.

Ik heb alle mogelijke oplossingen uit dit topic genoteerd en ga daar dinsdag mee naar de dealer (Werkhoven in Houten overigens). Daar zouden ze volgens dit topic ook ervaring hebben met deze klachten, dus ben beniewd. 

Ik hou jullie op de hoogte van deze case!

Groet, Yvdhaak

 

Ik ben vanmorgen terug geweest met de 3 dagen oude e-Niro. Ondertussen al 80 kilometertjes op de teller... Ik mocht zonder afspraak langskomen en bij aankomst stapte een monteur direct in. Ook hij was verbaasd over het gehobbel en getril. Zonder gedoe en papierwerk kreeg ik ook een vervangende e-Niro mee, dus alles netjes opgepakt door de dealer.

Vanmiddag werd ik gebeld en het bleken bij mij inderdaad banden met hoogteslag te zijn. Of het bij alle 4 zo was, weet ik niet, maar ze hebben alle 4 de velgen + banden direct compleet vervangen voor een nieuwe set. Deze set is uiteraard helemaal gecontroleerd en gebalanceerd. De weg naar huis voelde weer een stuk rustiger en ik merkte dus direct een hele grote verbetering.

Al met al snel en zonder gedoe opgelost door Kia Werkhoven in Houten.

aangepast door yvdhaak
  • Like 7
Link naar reactie
Delen op andere sites


  • 1 jaar later...

Een aantal weken geleden (begin juli 2023) heb ik een Niro HEV in gebruik genomen. Rond de 100 km/u trilt de auto. Niet in het stuur maar in de stoel. Zonneklep en telefoonhouder trillen ook. Vanochtend bij de dealer de banden laten balanceren. Ze hebben onbalans gevonden zeiden ze. Maar de trilling is helaas niet minder geworden. 

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • 1 maand later...

Sinds maart 2023 eigenaar van een e-Niro en sinds de rit naar huis last van trillingen.

Eerst kreeg ik te horen dat de banden (continental) ingereden moesten worden. Daarna zijn de banden gebalanceerd, heb ik met andere wielen (van een andere e-Niro) gereden en ook nog met andere banden (Michelin) op mijn eigen originele velgen.

De trilling blijft. Wanneer je iets op de passagierstoel legt, dan trilt dit ook echt serieus.

KIA en de dealer zetten het weg als product eigenschap…. Voor het bedrag wat je voor de e-Niro neerlegt mag je toch eigenlijk wel een comfortabele auto verwachten. 
 

Zijn er nog meer mensen die met een nieuw type E-Niro trillingsklachten hebben??

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


@Deborah17Er zou een hoogteslag in een velg kunen zitten, maar dat had de dealer dan eigenlijk moeten vinden.

Zijn de wielen ook al eens aan de auto gebalanceerd? Dat kunnen de meeste 'bandenboeren' voor je doen.

Als er een onbalans in de aandrijfassen zit, komt dat er dan wel uit.

Misschien dan ook de uitlijning laten controleren, je hebt waarschijnlijk nog niet zoveel kilometer gereden op deze banden om aan de slijtage te kunnen zien of daar een (te) grote afwijking in zit, en dat zou, heel extreem, ervoor kunnen zorgen dat er banden licht 'zijwaarts' schuiven, dat is mogelijk ook voelbaar als een trilling.

Als dat allemaal goed/binnen specificaties is, en je voelt het niet in een andere auto van dit type (proefrijden bij een andere dealer?) moet je ermee naar een onafhankelijke test-instantie (ANWB, Bovag?).

Een klacht afdoen als 'produkteigenschap' is wel erg makkelijk voor de dealer, en ik neem niet aan dat je zelf contact hebt gehad met Kia Nederland, dus je zou ook eerst de klacht zelf kunnen escaleren.

Als je echt niet verder komt is klachtenkompas en/of de Consumentenbond (of eerst alleen dreigen met actie in die richting) ook nog een min of meer logische stap.

Sterkte en succes.

 

aangepast door Peter-036
tag toegevoegd.
Link naar reactie
Delen op andere sites


Trillingen bij een 2021 HEV, maar soort van niet echt dat, eerder een rauw geluid.

Af en toe en bij plm 55 km, rechts achte lijkt het of ik ee 4 seisoenen band heb zitten.

Dus niet altijd, en nu al een tijdje niet opgemerkt. Zou dat ook zo iets zijn misschien?

Link naar reactie
Delen op andere sites


Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

×
×
  • Nieuwe Aanmaken...